Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
febus
profiilit
febus
febus
Vapaa kuvaus
Hei. Ollaan ihmisiksi.
Aloituksia
47
Kommenttia
3017
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Excuse my french, mutta haluan tehdä asiani mahdollisimman selväksi.
Uskonnolliset yhteisöt voivat hankkia rahoituksensa jäsenistönsä keskuudesta kuten muutkin yhdistykset ja harrastuspiirit. En halua yhteisöveron muodossa tukea kenenkään mielikuvitusleikkejä.
Kirkon henkilörekisterinpito, hautauspalvelut ja muut mahdolliset yhteiskunnalle tekemät työt pitäisi siirtää valtiolle tai kunnille. Minä en todellakaan halua tulla haudatuksi minkään uskonnon "siunaamaan" maahan. On alentavaa, että vierasuskoisille ja uskonnottomille tarjotaan mahdollisuutta "päästä" kristittyjen hautuumaahan!
Valtiopäivin avajaisten kirkonmenoihin voivat osallistua ne, jotka haluavat. Jumalanpalveluksen kuuluminen viralliseen ohjelmaan ilman vaihtoehtoja eriuskoisille on kuitenkin sama kuin vedettäisi märällä rätillä vasten ei-kristittyjen kasvoja.
Jehovien asevelvollisuusjuttu ei ole oikeudenmukainen muita kohtaan, vaikka he tekevätkin itse vastavuoroisesti koko elämänsä hankalaksi. Monet muutkin uskonnolliset yhteisöt elävät yhtä epäinhimillisten ja luonnottomien sääntöjen mukaan.
Valtakirkon jäsenen on näköjään hyvin vaikeaa, ellei aivan mahdotonta, tajuta miten heille itsestäänselvät asiat saattavat tuntua alentavilta sellaisista ihmisistä, jotka eivät usko samalla lailla heidän kanssaan. Sama asia koskee luonnollisesti kaikkia valtakulttuurien ulkopuolisia väestönosia.
18.07.2010 10:15
Ihan mielenkiintoinen aloitus.
Mutta entäpä jos epäilyä ei ole? Jos ihminen ei epäile lainkaan?
Silloin voi olla kysymys siitä, että henkilö uskoo sokeasti ja kyseenalaistamatta maailmankuvaansa tai sitten hän on tutkinut, analysoinut ja järkeillyt jumalasiansa kuntoon ja tullut kristallinkirkkaaseen ja loogisesti aukottomaan lopputulokseen.
Elämälle kiitos, että minä kuulun jälkimmäiseen luokkaan ja minulla ei ole epäilyksen häivääkään siitä, että jumalia sen enenpää kuin muutakaan yliluonnollista ei ole olemassakaan.
Taidan olla hieman kyyninen, mutta vähän rupeaa ajatteluttamaan, minkä vuoksi tällainen aloitus laitetaan ateismipalstalle. Siinähän ilmeisen uskovainen tilittää uskovan epäilyksen aiheuttamaa taakkaa.
Voisiko kyseessä olla ovela minä-muotoon tehty viesti uskonnottomille, että on ihan sallittua epäillä uskontojen opetusten ristiriitaisuuksia ja silti voi "palata" uskonnon helmoihin tuhlaajapojan lailla?
>>Miten epäily voitetaan?
18.07.2010 09:53
Eikös molempien osapuolten jumalat nimenomaan edellytä vihollisen rakastamista ja poskienkääntämistä?
Aika ulkokultaista!
13.07.2010 12:16
Kun kuolema koittaa on vain yksi vaihtoehto. Valitettavasti kukaan ei tiedä mikä se on.
Jos laskemme mielikuvituksen laukkaan, niin vaihtoehtoja on niin paljon kun on aikaa ja halua kuvitella.
Jokainen saa tehdä tällä ainoalla elämällään mitä itse haluaa, jopa antaa se muiden elettäväksi, mutta minä ainakin haluan elää hyvän ja täyden elämän, nyt kun täällä kerran ollaan. En halua tuhlata aikaani irstailuun tai ilkeilyyn, vaan käytän sen mieluummin läheisteni seurasta nauttimiseen, itseni kehittämiseen ja uuden oppimiseen; siihen mikä on hauskaa ja mielenkiintoista.
Haluan nauttia henkeni vapaudesta!
Joku toinen haluaa käyttää elämänsä jonkun toisen käskemällä tavalla tai omasta haluastaan henkisessä vankilassa, se on hänen valintansa, mutta mielestäni suurta tuhlausta.
Maailmassa on tuhansia erilaisia uskontoja ja niiden opetukset kuolemanjälkeisestä ajasta ovat erilaisia. Osoittaa melkoista logiikan halveksimista, jos valitsee niistä vain yhden, johon uskoo sitten vuorenvarmasti ja tuomitsee muut yhtä painavat teoriat yhtä suurella varmuudella harhaksi.
Kuolema on asia, joka mietityttää meitä lähes kaikkia ja useita se suorastaan kammottaa. Siksi on aivan luonnollista, että ihmiset pyrkivät kieltämään sen olemassaolon ja kehittämään mieltään rauhoittaakseen ja poistaakseen pelkonsa kaikenlaisia mielikuvitusrakenteita persoonallisn elämänsä jatkumisesta.
Tietenkin ihmiset keksivät itseään miellyttäviä vaihtoehtoja. Kuitenkin ne ovat vain mielikuvituksen tuotetta. Mitä ihanampi ja miellyttävämpi tuonpuoleinen on, sitä suuremmalla todennäköisyydellä se on vain haavekuvaa.
Jos ihminen uskaltaa elää silmät avoinna ja katsoa kuolemaansa silmiin, niin hän uskaltaa myös hyväksyä sen, että todennäköisesti ja muun elämänkokemuksen sekä havaintojen perusteella kuolema päättää elämän ja sen jälkeen ei ole enää mitään.
Varmuuden asiasta saamme sitten kukin ajallamme.
13.07.2010 11:09
Minun uskonnottoman elämäni tarkoitus on elää hyvä elämä.
Mitä se sitten on?
Ei mitään erikoista. Nauttia läheisten ihmisten seurasta niin kauan, kuin se on mahdollista. Tutustua tämän merkillisen planeetan ja sen omituisten asukkaiden saloihin. Kehittää itseään hankkimalla tietoa ja taitoja. Kaikki tuo siksi, että itse haluaa tehdä niin; ei kenenkään vaatimuksesta tai pakosta.
Varmaan muutakin tulisi mieleen, jos oikein puristaisi, mutta näin hellepäivänä nuokin riittävät.
Jos ihminen ei löydä itsestään mitään kipinää, joka pitää hänet liikkeellä ja uteliaana, hän voi omaksua valmiin, ulkoa annetun mallin elämälleen, mutta elääkö hän silloin todella, vai pysytteleekö hän vain hengissä puristavan pakkopaitansa sisällä?
13.07.2010 10:44
Oli tosi mukavaa saada katsella luento videolta.
11.07.2010 20:09
En usko.
En usko myöskään enää joulupukkiin enkä keijukaisiin, mikäli asia sinua kiinnostaa.
11.07.2010 12:01
Itse asiassa tyhmyys (kehitysmaiden heikon ravitsemustilanteen johdosta mm.) ja oppimattomuus senkun vain lisääntyvät planeetallamme.
Teollistuneissa maissa syntyvyys vähenee ja kehitysmaissa se suorastaan räjähtää.
Pääosa planeettamme asukkaista ei saa kunnollista koulutusta. Esimerkiksi islamilaisissa koraanikouluissa ei opetella juurikaan muuta, kuin koraania ulkoa arabiaksi. Kehitysmaissa koulutus on usein lähetystyötä tekevien järjestöjen varassa ja arvatkaapa mitä siellä lapsille opetetaan täytenä totena. Entäs tyttöjen jättäminen kouluttamatta?
Jo ihmiskunnan älykkyyden jakautuminen kulttuurieroista ja koulutuksesta huolimatta takaa sen, että keskimääräistä tyhmempiä löytyy vakiosti 50% väestöstä. Se kaikkein yksinkertaisin osuus jokaisen kansan jäsenistä takaa huuhaan säilymisen folkloressa kaikista sivistysyrityksistä huolimatta. Ei siinä tarvita tyhmyyttä arvostavaa jumalolentoa.
>>Yksi selkeä vastaus löytyy siitä, että monitieteellinen todistusaineisto tukee yhä laajemmalla rintamalla niin uskontojen teesejä, rajatiedon tosiasioita ja yliluonnollisia asioita.
11.07.2010 11:14
Keitä ne on ne sankarit
sellaiset sankarimiehet
jotka pienen lapsen lailla uhoaa?
Keitä ne on ne sankarit
sellaiset sankarimiehet
jotka toisten omaisuutta tuhoaa?
Ne ei oo sankareita lainkaan
ne on vain pikkupoikia
ne pelkää elämää ja ihmistä
ihan jokainen (2x)
10.07.2010 11:28
Olihan se mummelilta ihan kiltisti tehty, että viitsi rukoilla puolestasi.
Oletko muuten miettinyt sitä, että miksi mummelin piti vasiten rukoilla ennenkuin teidän jumalanne alkoivat tehdä asialle jotain?
Eikö kaikkitietävä tiennyt vaivastasi, ennenkuin mummeli kertoi siitä?
Onko mummelilla joku muita ihmisiä parempi suhde jumaliinne, koska ne kuuntelivat juuri häntä? Tiesikö hän jumalianne paremmin, mikä on tapauksessasi oikea tomintamalli?
Miksi teidän jumalienne piti ensin antaa sinun sairastua vain saadakseen parantaa sinut?
Maailmassa on melkein seitsemän miljardia ihmistä, joista suuri osa elää puutteessa. Pelkästään koleraan, joka voitaisiin estää puhtaalla juomavedellä, kuolee vuosittain mekein kaksi miljoonaa alle viisivuotista lasta. Se tekee noin viisi tuhatta lasta päivässä!
Miksi sinun (varmasti kiusallinen) vaivasi on jumalillenne tärkeämpi asia kuin viisi tuhatta pienen lapsen elämää?
Teidän rakastava jumalanne antaa malarian tappaa 3000 lähimmäistämme päivässä, nälkä ja aliravitsemus niittää päivittäin melkein 30000 ihmistä (siis joka ikinen päivä, eilen, tänään, huomenna).
Annetaanpa teille kristityille teidän jumalienne kaikkivoipaisuuden mittainen tehtävä:
Rukoilkaa, että hän suuressa rakkaudessaan poistaisi koleran!
Saatte viikon aikaa, vaikka kaikkivaltiaalle riittäisi sekuntikin.
10.07.2010 10:33
>>Jos usko on kokemukselllisesti tätä, ei siis harhakuvitelma, niin se ihminen on välittömästi "pelastuksen tiellä". Mm. kristosofi Ervastin usko oli tämänsuuntaista ja perustui kokemukselliseen _havaintoon_ >Kaikki uskonnot kertovat tietyistä luonnonlaeista salakielellä.
10.07.2010 09:49
>>Asmo Maanselän mielestä "marginaalin tulisi kunnioittaa enemmistön arvoja." ...
10.07.2010 09:26
Jos haluat seurata jeesustasi, niin sinun pitää rakastaa kaikkia lähimmäisiäsi ja kääntää poskia vaikka niska jäykistyisi.
Jos vain näyttelet kristittyä tai ainoastaan haluat nauttia kristinuskojen hyvistä puolista ja jättää ikävät asiat muiden noudatettaviksi, niin sinun pitää pitää ulkokuori kunnossa ja "kristillisen rakkauden" nimessä sekä "auttaaksesi" ahdistelijaasi tehdä hänelle selväksi, että hän saa painua h......iin tai kutsut lain paikalle.
Jos olet tavallinen ihmisolento, joka on huolissaan perheestään tai pelkästään kyllästynyt kiusalliseen höpöttäjään sano hänelle suoraan, että et halua olla hänen kanssaan missään tekemisissä ja poistu aina paikalta, kun hän tulee liki. Jos häirikkö seuraa, pyydä vartijaa tai poliisia apuun, että pääset irti tilanteesta.
10.07.2010 08:43
Onnellinen olen minä, joka pystyn ymmärtämään miten jotkin lajitoverini uskovat lukemattomiin erilaisiin jumaliin ja muihin yliluonnollisiin ilmiöihin saadakseen itselleen turvaa tai lohdutusta tai selittääkseen itselleen sopivalla tavalla elämänsä tarkoitusta ja elämälle kiitos että uskallan itse katsoa maailmaamme suoraan silmiin.
Onnellinen olen minä, joka en tarvitse sepitettyä tarinaa elämäni hallintaan.
Onnellinen olen minä, joka saa tarkastella tätä merkillistä ja hienoa planeettaa ja sen kiehtovia asukkaita sellaisena kuin ne todella ovat, ei sellaisena kuin toivoisin niiden olevan.
Jumalattomuus on uskomattoman vapauttavaa!
10.07.2010 08:26
Sehän riippuu kokonaan siitä, mitä vasten sillä kädellä läpsyttää.
08.07.2010 10:31
Kuullostaa hyvinkin mahdolliselta.
Samoin meidän heteroiden piirissä suurimmalla äänellä tuomitsevat rakkauden teot ne, jotka eivät niistä itse saa/voi nauttia.
07.07.2010 17:15
Todella hyvä pieni runo.
07.07.2010 13:28
>>mielestäni olisi suuri vahinko jos ihmisiä kielletään pohtimasta millainen ääni lähtee yhden käden taputuksesta tai millaiset olivat kasvosi ennen kuin vanhempasi syntyivät.
07.07.2010 11:40
Ekosysteemi noudattaa luonnon (mahdollisuuksien) lakia. Siksi se ei voi kehittyä tai muuttua vapaasti, vaan sen on etsittävä mahdollisia, toteutumiskelpoisia ratkaisuja.
Voi olla helpompaa etsiä luonnollisesta kehityksestä jonkin entiteetin vaikutusta kuin vapaata ohjautuvuutta, mutta mikään tai kukaan ei ole vielä tähän päivään mennessä kyennyt todistettavasti rikkomaan luonnonnlakeja.
Fysiikan lakeja noudattava maailmankaikkeus on täysin tavallinen ja looginen asia.
Ihmiskunta ja ihmisyksilöt osoittavat kosmiset mittasuhteet omaavaa itsekkyyttä uskoessaan, että meillä olisi joku tehtävä tai merkitys täällä maailmankaikkeudessa.
Luonnollisesti teoillamme on vaikutusta planeettamme ja yhteiselomme kannalta, mutta maailmankaikkeudessa meillä ei ole mitään merkitystä (ja kotiplaneetallammekin taidamme viipyä vain häviävän pienen hetken, ennen kun teemme sen elinkelvottomaksi itsellemme).
Siis......Onnemme on omissa käsissämme.
Mitä me haluamme täällä tehdä?
Tuhota toisemme ja itsemme?
Sulkea silmämme ja rukoilla tyhjää?
Elää yhdessä hyvä elämä ja jättää elinkelpoinen planeetta jälkeläisillemme?
Se on meistä kiinni!
07.07.2010 11:24
>>On vaikea lähteä perustelemaan uskoaan siihen, että jotain ei ole olemassa, mutta on helppo kieltää sellainen johon muut uskovat. Sen takia on olemassa ateismia. Käsitykseni mukaan, jos Jumalausko lakkaa jonain päivänä olemasta, lakkaa myös ateismi, koska ateismia tarvitaan (mielestäni) vain Jumalauskon kumoamiseen.
06.07.2010 15:25
118 / 151