Asia on näin

Näkökykyinen

Usko ei ole tiettyjen uskonnollisten mielipiteitten ajatuksellista tai "uskonomaista", perustelematonta omaksumista, vaan koko olemassaolon peruslakien tajuamista ja omaksumista koko olemuksella: sydämellä, intuitiolla, sisäisellä kiintymyksellä ja rakkaudella - ja luonnollisesti myös ymmärryksellä.

Ateismi on syvälliseen henkiseen ajatteluun kykenemättömien vajakkejen, eli tyhmien ihmisten absoluuttisen väärä anteeksiannettava maailmankuva.

Kun sokea ihminen menee silmäleikkaukseen palauttaakseen hänelle kuuluvan luonnollisen näkökyvyn, ateistin kuuluisi mennä jollekin henkiselle ja älylliselle parantajalle kuten hindulaisten gurulle etc palauttaakseen luonnollisen tietoisuutensa jumalasta ja itsestään. Valitettavasti tälläisia henkisiä tohtoreita ei paljoa länsimaista löydy. Se on harmi.

18

217

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Thronos

"Usko ei ole tiettyjen uskonnollisten mielipiteitten ajatuksellista tai "uskonomaista", perustelematonta omaksumista, vaan koko olemassaolon peruslakien tajuamista ja omaksumista koko olemuksella: sydämellä, intuitiolla, sisäisellä kiintymyksellä ja rakkaudella - ja luonnollisesti myös ymmärryksellä."

Siis usko mihin tahansa? Millaiseen jumalaan hyvänsä, kunhan se vain on jumala?

Pitipä sitten rastaa, turbaania, ohimokiehkuroita, kipaa tai uutta virallista muslimileikkausta on tajuava ja näkökykyinen mutta jos on neutraalilla kannalla eri uskontojen suhteen ja käsittelee elämän asioita sellaisina kuin ne eteen tulevat niin on auttamattoman sokea?

Voistko kertoa lisää yksityiskohtia, tämähän on mielenkiintoista.

• 15+19

Keksi parempi

• Aatteleppaite2.0

tosi paskaa

• ymmärtäjä

"Usko ei ole tiettyjen uskonnollisten mielipiteitten ajatuksellista tai "uskonomaista", perustelematonta omaksumista, vaan koko olemassaolon peruslakien tajuamista ja omaksumista koko olemuksella: sydämellä, intuitiolla, sisäisellä kiintymyksellä ja rakkaudella - ja luonnollisesti myös ymmärryksellä."

Valitan mutta tuon kaiken pystyy tajuamaan ja omaksumaan uskosta riippumatta, ilman uskoa tai missä tahansa uskossa vain.

"Ateismi on syvälliseen henkiseen ajatteluun kykenemättömien vajakkejen, eli tyhmien ihmisten absoluuttisen väärä anteeksiannettava maailmankuva."

Ensinnäkin hyvin töykeää kutsua ateisteja vajakeiksi tai tyhmiksi. Ja toiseksi ateistit ovat täysin kykeneväisiä henkiseen ajatteluun, ainoastaan ne jotka ovat maailmankatsomukseltaan naturalistisia eivät yleensä hengellisiin asioihin usko. Mutta asia voidaan pitkälti myös pitää vain vaihtoehtoisena tulkintana samasta asiasta, joka voi hyvinkin olla täysin ihmisten määritelmien ulkopuolella ja siten molemmat tahot ovat käytännössä oikeassa yhtä aikaa. Ja kolmanneksi ateismi ottaa kantaa itsessään vain Jumalan/jumalien olemassaoloon, ateisti voi uskoa monenlaisiinkin hengellisiin konsepteihin kuten vaikka buddhalaiset tekevät.

Ateistin ja uskovan todellinen ero on hyvin pieni, uskova uskoo persoonan omaavaan olentoon kun taas ateisti uskoo luonnonilmiöön. Kyseessä on täysin sama asia vain hyvin eri tavalla määriteltynä.

• Edustatte atteja

Tässä paikassa kävijät tulevat kaikki yleensä vihaisiksi tai loukatuiksi, kun te kirjoittelette itserakkaita ja toisia loukkaavia ja pilkkaavia asioita tähän paikkaan. Te annatte sillä kuvan kaikista ateisteista, joten jos kuva on tullut tuollaiseksi, saatte miettiä mitä tulittekaan tänne kirjoitelleeksi...!

• Edustatte atteja
        Edustatte atteja kirjoitti:

Tässä paikassa kävijät tulevat kaikki yleensä vihaisiksi tai loukatuiksi, kun te kirjoittelette itserakkaita ja toisia loukkaavia ja pilkkaavia asioita tähän paikkaan. Te annatte sillä kuvan kaikista ateisteista, joten jos kuva on tullut tuollaiseksi, saatte miettiä mitä tulittekaan tänne kirjoitelleeksi...!

Jatkan:

Minusta kaikki Kristityt ovat juuri tuollaisia.

Taisi osua ja upota kun KUKAAN Krisitty ei ole minulle vastannut

Uskovaisille nauraen, Atte.

• O'ou

"koko olemassaolon peruslakien tajuamista ja omaksumista koko olemuksella: sydämellä, intuitiolla, sisäisellä kiintymyksellä ja rakkaudella - ja luonnollisesti myös ymmärryksellä."

Eikö tuo juuri ole uskoa. Mitä ovat olemassaolon peruslait? Taidat olla melkoinen guru, kun olet nekin ratkaissut. Kerro minullekin tietämättömälle.

"Ateismi on syvälliseen henkiseen ajatteluun kykenemättömien vajakkejen, eli tyhmien ihmisten absoluuttisen väärä anteeksiannettava maailmankuva."

Mistä tiedät ateistien maailmankuvasta yhtään mitään. Nimittäin sellaista ei ole. Ateismi on vain kannanotto jumaluuksien olemassaoloon, jokainen ateisti luo itse oman maailmankuvansa eikä ole mitään yhtenäistä ateistista maailmankuvaa. Buddhalainen tai taolainen voi olla ateisti.

Mielestäsi kai tyhmiä ihmisiä ja vajakkeja ovat ne, jotka eivät pidä erästä tarukirjaa THE totuutena.

Itse en kyllä menisi haukkumaan ketään tyhmiksi tai vajakeiksi, vaan kehoittaisin jokaista ajattelemaan asioita ihan vaan omassa pienessä päässään ja sen jäkeen päättämään, mikä on uskottavaa, mikä ei.

• Näkökykyinen

vastaan nyt tässä viestissä sinulle ja kaikille muille kysyjille.

Ateismi on jumalan ja sielun kieltämistä, oli ateistin maailmankuva mikä tahansa. Tämä on heille itselleen hallaa, sillä he eivät tiedä totuutta.

Olette kysyneet monet, että usko mihin... no tarkoitan uskoa jumalaan ja sieluun, eli niihin kaikkien maailman uskontojen perusasioihin. Ei tarvitse kuulua tiettyyn uskontoon tai lahkoon, voi olla muuten vain täysin luonnollisesti jumalasta tietoinen, kuten minä olen. Olen lukenut raamattua, koraania ja veedakirjallisuutta (hindujen pyhää tekstiä) ja voin sanoa että nämä kaverit puhuvat samasta totuudesta

Kaikki jumalaan uskovat tietävät totuuden, ja ne jotka eivät usko, eivät tiedä. Mitään muuta siltä väliltä ei ole.

Jossei usko jumalan olemassaoloon, täytyy olla todella yksinkertainen henkilö joka tarvitsee kipeästi apua.

• 6+3
        Näkökykyinen kirjoitti:

Ateismi on jumalan ja sielun kieltämistä, oli ateistin maailmankuva mikä tahansa. Tämä on heille itselleen hallaa, sillä he eivät tiedä totuutta.

Olette kysyneet monet, että usko mihin... no tarkoitan uskoa jumalaan ja sieluun, eli niihin kaikkien maailman uskontojen perusasioihin. Ei tarvitse kuulua tiettyyn uskontoon tai lahkoon, voi olla muuten vain täysin luonnollisesti jumalasta tietoinen, kuten minä olen. Olen lukenut raamattua, koraania ja veedakirjallisuutta (hindujen pyhää tekstiä) ja voin sanoa että nämä kaverit puhuvat samasta totuudesta

Kaikki jumalaan uskovat tietävät totuuden, ja ne jotka eivät usko, eivät tiedä. Mitään muuta siltä väliltä ei ole.

Jossei usko jumalan olemassaoloon, täytyy olla todella yksinkertainen henkilö joka tarvitsee kipeästi apua.

"Jossei usko jumalan olemassaoloon, täytyy olla todella yksinkertainen henkilö joka tarvitsee kipeästi apua."

Eli apua tarvitsee suurin osa suomalaisista. Teitä hurahtaneita jumalaan uskovia on onneksi vain pieni pussillinen.

Muuten, mistähän jumalasta nyt oli kyse?

• Raflopikasso
        6+3 kirjoitti:

"Jossei usko jumalan olemassaoloon, täytyy olla todella yksinkertainen henkilö joka tarvitsee kipeästi apua."

Eli apua tarvitsee suurin osa suomalaisista. Teitä hurahtaneita jumalaan uskovia on onneksi vain pieni pussillinen.

Muuten, mistähän jumalasta nyt oli kyse?

Tätä palstaa hetken selatessani ja ihmisten kanssa keskusteltuani olen tullut löytäneeksi erään melkeinpä "fysiikan lain" ateistisesta maailmankuvasta:

Ateistit luulevat lähes kaikki Jumalan olevan vain jokin yksi henkilö(useimmat luulevat puhuttavan ihmisen näköisestä ylemmästä olennosta)".

Tosiasiassa jokainen uskonto on päässyt yli tuosta kapeasta näkökannasta.
        Käsite "Jumala" on se maailmankaikkeuden ohjaava ja luova voima, joka on saanut alulle tämän universumin ja "säätänyt" siihen liittyvät fysiikan lait. Jumala on samaan aikaan myös joka puolella, myös yksinkertaisimmissa osasissa, kvarkeissa ja anti-kvarkeissa sekä elektroneissa.

Mietitäänpä vaikka Darvinismin iskulauseen kannalta: Luonto tekee valintoja eliölajejen taistellessa selviytymisestä. Siis "LUONTO" tekee valintoja. Niin tekeekin. Mutta kenen ohjaamien lakejen ja lainalaisuuksien mukaan luonto toimii? JUMALAN. Jumala on siis myös luonto maapallolla. Niinkuin se on kaikkialla muaallakin.

Ateisti tarkastelee "jumalan" suuruutta ja olemassaoloa samoin, kuin sammakko ajattelee, että hänen asuttamansa lammikko on suuri paikka, vaikka kilometrin päässä olisi Tyyni-Valtameri. Eikä sammakko siis koskaan pääse selvyyteen tyynen meren suuruudesta vaikka kuulisikin siitä huhuja sen nähneeltä esimerkiksi linnulta. Linnut ja sammakot eivät tietenkään tiedettävästi kommunikoi keskenään, mutta siinä sinulle mietittävää.

• no juu ei
        Raflopikasso kirjoitti:

Tätä palstaa hetken selatessani ja ihmisten kanssa keskusteltuani olen tullut löytäneeksi erään melkeinpä "fysiikan lain" ateistisesta maailmankuvasta:

Ateistit luulevat lähes kaikki Jumalan olevan vain jokin yksi henkilö(useimmat luulevat puhuttavan ihmisen näköisestä ylemmästä olennosta)".

Tosiasiassa jokainen uskonto on päässyt yli tuosta kapeasta näkökannasta.
        Käsite "Jumala" on se maailmankaikkeuden ohjaava ja luova voima, joka on saanut alulle tämän universumin ja "säätänyt" siihen liittyvät fysiikan lait. Jumala on samaan aikaan myös joka puolella, myös yksinkertaisimmissa osasissa, kvarkeissa ja anti-kvarkeissa sekä elektroneissa.

Mietitäänpä vaikka Darvinismin iskulauseen kannalta: Luonto tekee valintoja eliölajejen taistellessa selviytymisestä. Siis "LUONTO" tekee valintoja. Niin tekeekin. Mutta kenen ohjaamien lakejen ja lainalaisuuksien mukaan luonto toimii? JUMALAN. Jumala on siis myös luonto maapallolla. Niinkuin se on kaikkialla muaallakin.

Ateisti tarkastelee "jumalan" suuruutta ja olemassaoloa samoin, kuin sammakko ajattelee, että hänen asuttamansa lammikko on suuri paikka, vaikka kilometrin päässä olisi Tyyni-Valtameri. Eikä sammakko siis koskaan pääse selvyyteen tyynen meren suuruudesta vaikka kuulisikin siitä huhuja sen nähneeltä esimerkiksi linnulta. Linnut ja sammakot eivät tietenkään tiedettävästi kommunikoi keskenään, mutta siinä sinulle mietittävää.

Sinä puhut nyt persoonattomasta eli deistisestä jumaluudesta, joka on kaiken alkusyy, mutta ei
        vaikuta millään lailla maailman tapahtumiin sen alulle laittamisen jälkeen. Tuollaisen näkemyksen
        vuoksi hartaat ja rakastavat krististyt olisivat polttaneet sinut elävältä roviolla vain muutama
        vuosisata sitten, vaarallisena harhaoppisena kerettiläisenä.

Toisekseeen deistinen jumala ei ole vähääkään kiinnostunut minun olemassaolostani tai
        tekemisistäni tai tekemättä jättämisistäni. Eikä ole mitään merkitystä minulle eikä sille
        deistiselle jumalalle uskonko tähän vai en, sillä mikään ei muutu millään tavalla. Deistinen
        jumala ei ole kiinnostunut minun uskomuksistani eikä piittaa niistä vähääkään. Sille on
        aivan täysin samantekevää olenko edes olemassa vai en, sillä deististä jumalaa eivät
        yhdenkään ihmisen elämänkohtalot kiinnosta millään tavalla, eikä mikään muukaan
        sillä deistinen jumala ei ole toimiva persoona jolla olisi mitään mielipiteitä tai tekoja.

http://www.deism.com/

• Raflopikasso
        no juu ei kirjoitti:

Sinä puhut nyt persoonattomasta eli deistisestä jumaluudesta, joka on kaiken alkusyy, mutta ei
        vaikuta millään lailla maailman tapahtumiin sen alulle laittamisen jälkeen. Tuollaisen näkemyksen
        vuoksi hartaat ja rakastavat krististyt olisivat polttaneet sinut elävältä roviolla vain muutama
        vuosisata sitten, vaarallisena harhaoppisena kerettiläisenä.

Toisekseeen deistinen jumala ei ole vähääkään kiinnostunut minun olemassaolostani tai
        tekemisistäni tai tekemättä jättämisistäni. Eikä ole mitään merkitystä minulle eikä sille
        deistiselle jumalalle uskonko tähän vai en, sillä mikään ei muutu millään tavalla. Deistinen
        jumala ei ole kiinnostunut minun uskomuksistani eikä piittaa niistä vähääkään. Sille on
        aivan täysin samantekevää olenko edes olemassa vai en, sillä deististä jumalaa eivät
        yhdenkään ihmisen elämänkohtalot kiinnosta millään tavalla, eikä mikään muukaan
        sillä deistinen jumala ei ole toimiva persoona jolla olisi mitään mielipiteitä tai tekoja.

http://www.deism.com/

tekstistäsi.

En väitäkään olevani kristitty.

On totta, että "jumalani" ei välitä yksilöistä, mutta yleisesti ihmiselle, sillä on suunitelma. Nimittäin se, miten ihminen kehittää henkistä puoltaan, ja minne ihmisessä kiistämättömästi oleva sielu menee kuoleman jälkeen.
        En puhu taivaasta enkä helvetistä. Vaan elämän tarkoituksesta, josta jokaisen on otettava selvää. Tai käännytävä asian tuntevan puoleen.

Ja "Jumala" kyllä vaikuttaa asioihin vielä kosmisen ilmentymän toiminta-aikana. "Hän" on nimittäin se kosmista "konetta" ohjaava henkilö, jonka tuntemus ja tunnustaminen ovat yhtä tärkeää kuin itse "koneen" eli universumin asioiden tutkiminen. Siis kone ja ohjaaja ovat yhtä tärkeitä. Kuten myös ihminen joka ohjaa traktoria ja itse traktori, esimerkiksi.

Sen lisäksi, että Jumala on luonut maailmankaikkeuden, ja säätänyt sen toiminnan, "hän" ON itse koko maailmankaikkeus.

Sinun ruumiisi sisällä on siis osa Jumalaa. Tämän osan, sielun, on oivallettava itsensä, ja kuuluvuuden Jumalaan. Olet ruumiisi vanki kuolemaan saakka, jolloin vapaudut, mutta sielusi tulevaisuus määräytyy tässä elämässäsi oivaltamiesi ja tekemiesi asioiden perusteella.

Ja Jumalalle ei ole samantekevää oletko olemassa vai et, se on luonut universumin niin, että sinun on tarkoitettu olevan jossakin vaiheessa tätä maailmankaikkeutta olemassa. Jumala on itse antanut sinulle tarkoituksellisesti tilaisuuden elämäsi täydellistämiseen, eikä tätä tilaisuutta kannata hukata, koska seuraava ei varmasti tule heti.

Jumalalla on teot, mutta ihmiset eivät voi ymärrtää sen tarkoitusperiä. "Jumalalla", kuten kaikella elävällä, on oma MIELI, TIETOISUUS ja ÄLYKKYYS. Mutta näiden lisäksi ihmisellä on väärä minätunto, mikä täytyy kumota henkisellä kehityksellä ja sielun sekä Jumalan suuruuden oivaltamisella.

"Jumalaa " ei kiinnosta oletko juuri SINÄ liian tyhmä ymmärtääksesi "häntä", mutta Jumalan tarkoitus on saada kaikki ihmiset oivaltamaan """hänet"""

• O'ou
        Näkökykyinen kirjoitti:

Eli siis jos ei usko johonkin, mistä ei ole todisteita, joka ei ilmene ympäröivässä maailmassa millään tavalla, josta ainoastaan kerrotaan ristiriitaisesti eri lähteissä on todella yksinkertainen ja tarvitsee apua.

Ok. Varaan sitten heti huomenna ajan psykiatrille, koska en usko hammaskeijuun enkä joulupukkiin.

• Näkökykyinen

Kristinuskon on syvälliseen henkiseen ajatteluun kykenemättömien vajakkejen, eli tyhmien ihmisten absoluuttisen väärä anteeksiannettava maailmankuva.

Kertokaa Plusnapilla, kuinka hyvin TÄMÄ sitten käy.

Minusta uskovaiset ovat sopuleita.

• Onnellinen olen minä, joka pystyn ymmärtämään miten jotkin lajitoverini uskovat lukemattomiin erilaisiin jumaliin ja muihin yliluonnollisiin ilmiöihin saadakseen itselleen turvaa tai lohdutusta tai selittääkseen itselleen sopivalla tavalla elämänsä tarkoitusta ja elämälle kiitos että uskallan itse katsoa maailmaamme suoraan silmiin.

Onnellinen olen minä, joka en tarvitse sepitettyä tarinaa elämäni hallintaan.

Onnellinen olen minä, joka saa tarkastella tätä merkillistä ja hienoa planeettaa ja sen kiehtovia asukkaita sellaisena kuin ne todella ovat, ei sellaisena kuin toivoisin niiden olevan.

Jumalattomuus on uskomattoman vapauttavaa!

• Maailma valaistuu

""" Usko ei ole tiettyjen uskonnollisten mielipiteitten ajatuksellista tai "uskonomaista", perustelematonta omaksumista, vaan koko olemassaolon peruslakien tajuamista ja omaksumista koko olemuksella: sydämellä, intuitiolla, sisäisellä kiintymyksellä ja rakkaudella - ja luonnollisesti myös ymmärryksellä. """

Jos usko on kokemukselllisesti tätä, ei siis harhakuvitelma, niin se ihminen on välittömästi "pelastuksen tiellä". Mm. kristosofi Ervastin usko oli tämänsuuntaista ja perustui kokemukselliseen _havaintoon_

Kaikki uskonnot kertovat tietyistä luonnonlaeista salakielellä.

• >>Jos usko on kokemukselllisesti tätä, ei siis harhakuvitelma, niin se ihminen on välittömästi "pelastuksen tiellä". Mm. kristosofi Ervastin usko oli tämänsuuntaista ja perustui kokemukselliseen _havaintoon_ >Kaikki uskonnot kertovat tietyistä luonnonlaeista salakielellä.

• Ensinnäkin, mikä usko? Uskontoja on ihan mielettömästi, joten tuo ei kerro mitään. Puhutko uskonnoista ylipäätään, vai onko tämä jälleen jotain kristinuskoisten höpinää? Mitkä ovat nuo peruslait, mistä puhut? Uskontoja on, kuten sanoin, paljon, ja jokaisessa niissä omat lait ja sääntönsä.

Ei oo tullu mieleen, että ehkä ateisti on siksi ateisti, että on ajatellut ja katsonut sisinpäänsä, ja huomannut, ettei ole muita kuin me? Anteeksiantava maailmankuva, mikä sen sitten pitäis olla? Onhan täällä lait maanpäälläkin, eikös? Ja ihan tervettä järkeä käyttämällä pärjää pitkälle.

Veikkaanpa, että siellä leikkauksessa se näkökyky palaa varmimmin...

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies pakko olla rehellinen

Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau
      Ikävä
      63
      7032
    2. Olet saanut kyllä tunnisteita

Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens
      Ikävä
      42
      4953
    3. Romillt veressä

Miten pystyy ajamaan 4 romillen humalassa
      Suomussalmi
      79
      2813
    4. Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen

Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat
      Tv-sarjat
      42
      2099
    5. Rakkauteni

Elämäni suurin sellainen joka ei enää rakasta minua
      Ikävä
      18
      1976
    6. Olet varmaan nalle nyt ilonen ku

Se A antaa niin paljo ku haluat..
      Ikävä
      34
      1803
    7. Hirvenmaitojuusto

Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,
      Ruoka ja juoma
      12
      1583
    8. Joka päivä olen lukenut

Lähes kaiken. Ne sanat ja miten olet minut nähnyt. Se sattuu niin syvälle sydämeen. Ehkä vain manipuloit tai jotain. Sil
      Ikävä
      16
      1450
    9. Tykkäätkö siitä

H- naisesta?
      Ikävä
      17
      1321
    10. Ootko muuten täällä edellee?

A nainen? En luota suhun ja mokasit testin.
      Ikävä
      24
      1294
    Aihe