Todiste jumalattomasta

Ihimettelijä_x

Tuolla on pitkä ketju "Todiste Jumalasta".

Vastapainoksi kysyn millä luotettavilla argumenteilla jumalan olemassaolon voi osoittaa?

Eikä riitä vastaukseksi kun ei ole muustakaan todisteita.

Eikö oikeudessakin, jos ei ole todisteita, ei voida tuomiota langettaa puolin eikä toisin?

28

355

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gf

huu haata kaikki jutut...

• 21

voisi todistaa jollain ihmeellä johon pystyy vain jumala, mutta kuinka ollakkaan sellaista ei ole näkynyt vaikka olisi iso tukku rahaakin tarjolla.

eihän se jumala sitä rahaa tarvitsisi mutta seurakunta näyttäisi tarvitsevan.

• Ihimettelijä_x
        21 kirjoitti:

voisi todistaa jollain ihmeellä johon pystyy vain jumala, mutta kuinka ollakkaan sellaista ei ole näkynyt vaikka olisi iso tukku rahaakin tarjolla.

eihän se jumala sitä rahaa tarvitsisi mutta seurakunta näyttäisi tarvitsevan.

Voisi pitää ihmeenä tätä ekosysteemiäkin. Sen toimivuutta.

Joissain filosofofioissa kerrotaan vapaasta tahdosta.

Itsekin olen ajatteluni perusteella tullut tulokseen että jumala voisi olla kaiken takana.

Vieläpä siksi, että jumalaa ei olisi ilman meitä, ellemme me joskus kasvaisi jumaluuteen asti.

Siis tämä on vain heikko oletus, mutta vahvempi kuin ei mitään jumalaa edes olisi, vaan kaikki olisi tuuliajolla.

Minä kun en näe missään mitä maailmassa tapahtuu, mitään mikä voisi kieltää jumalan.
        Minun (ehkä oleva) jumala kun antaa kaiken tapahtua jotta oppisimme erottamaan hyvän pahasta.

Itselleni vain on helpompi kun "uskon sokeasti" hyvään, mieluummin kuin kylmään kyynisyyteen.

• Ihimettelijä_x kirjoitti:

Voisi pitää ihmeenä tätä ekosysteemiäkin. Sen toimivuutta.

Joissain filosofofioissa kerrotaan vapaasta tahdosta.

Itsekin olen ajatteluni perusteella tullut tulokseen että jumala voisi olla kaiken takana.

Vieläpä siksi, että jumalaa ei olisi ilman meitä, ellemme me joskus kasvaisi jumaluuteen asti.

Siis tämä on vain heikko oletus, mutta vahvempi kuin ei mitään jumalaa edes olisi, vaan kaikki olisi tuuliajolla.

Minä kun en näe missään mitä maailmassa tapahtuu, mitään mikä voisi kieltää jumalan.
        Minun (ehkä oleva) jumala kun antaa kaiken tapahtua jotta oppisimme erottamaan hyvän pahasta.

Itselleni vain on helpompi kun "uskon sokeasti" hyvään, mieluummin kuin kylmään kyynisyyteen.

Ekosysteemi noudattaa luonnon (mahdollisuuksien) lakia. Siksi se ei voi kehittyä tai muuttua vapaasti, vaan sen on etsittävä mahdollisia, toteutumiskelpoisia ratkaisuja.

Voi olla helpompaa etsiä luonnollisesta kehityksestä jonkin entiteetin vaikutusta kuin vapaata ohjautuvuutta, mutta mikään tai kukaan ei ole vielä tähän päivään mennessä kyennyt todistettavasti rikkomaan luonnonnlakeja.

Fysiikan lakeja noudattava maailmankaikkeus on täysin tavallinen ja looginen asia.

Ihmiskunta ja ihmisyksilöt osoittavat kosmiset mittasuhteet omaavaa itsekkyyttä uskoessaan, että meillä olisi joku tehtävä tai merkitys täällä maailmankaikkeudessa.

Luonnollisesti teoillamme on vaikutusta planeettamme ja yhteiselomme kannalta, mutta maailmankaikkeudessa meillä ei ole mitään merkitystä (ja kotiplaneetallammekin taidamme viipyä vain häviävän pienen hetken, ennen kun teemme sen elinkelvottomaksi itsellemme).

Siis......Onnemme on omissa käsissämme.

Mitä me haluamme täällä tehdä?

Tuhota toisemme ja itsemme?

Sulkea silmämme ja rukoilla tyhjää?

Elää yhdessä hyvä elämä ja jättää elinkelpoinen planeetta jälkeläisillemme?

Se on meistä kiinni!

• kleppoo

Uskoa voi kuule ihan mihin tahtoo. Tuo ei todellakaan ole mikään todiste, paitsi vain ja ainoastaan itsellesi. Tottakai uskot jumalaan, jos uskot. TÄYSIN samalla tavalla uskot Allahiin, jos uskot Allahiin, ja se on sinulle totta, kun kerran uskot siihen. Tai voit uskoa aaveisiin, tai UFOihin, tai ihan mihin tahansa...

• usko on ehtona

Jumala siis tekee ihmeitä, vain tappamalla poikansa, tai omia uskoviaan.

Voisi teilata itsensä, jos niin narsisitinen paska on.

tv .usko on ehtona

• Tämmöi

Luulenpa että Jumala/Jumalatar on jokaisen omien korvien välissä. Joku uskoo johonkin, joku johonkin toiseen. Eli sanoisin, että jos joku uskoo johonkin Jumalaan/Jumalattareen, se on olemassa siihen uskoville ihmisille. En usko, että Jumalia voi olla fyysisesti olemassa missään. Tää mun vastaus tais kyllä olla vähän plus miinus nolla. :D

• sitten kun

pystyisi vielä todistaa KENEN jumala se on jos sellaisen olemassaolon yleensäkin ensin pystyisi todistamaan ... ao. tarkastelunkohde tuskin ottaisi siihenkään mitään kantaan koska ei ole antanut mitään merkkejä pelkästä olemassaolostaankaan.

• ihimettelijä_x

Unohda nyt jo nuo ihmisten uskonnot.

Jumala olisi maille kaikille, kaikki olisivat pelastetut. Myös ateistit tietenkin.

• hmisille yksi

Tämä Jumala ei vaan ole Ilmottanut itseään silloin, kuin sodat syttävät.

MItä hipin ulkomuodon omaavalta, miesten seurassa viihtyvältä tyypiltä voikaan odottaa?

Ihmeitäkö?

Tämä Jumala on aito Saatana ja Kamelinnussija.

Nimeltään Jeesus

Minä ,hmisille yksi, olen sitä mieltä.''

Niin, ja olen uskossa.

• Jeesushuora

Tässähän näitä todisteita:

1) Yksikin KUNNOLLA dokumentoitu ihmeteko (sanasta kunnollinen voidaan keskustella myöhemmin)

2) Jumala, enkeli, piru yms. ilmestyy ja se dokumentoidaan kunnolla

3) Jeesuksesta löytyy silminnäkijä aikalaiskirjoituksia v.30-50 ajalta, mieluiten roomalaisia (ei todista vielä jumaluutta, mutta osoittaa ettei kyseessä ole myytti)

4) Liiton arkki (jolla on taikavoimia) löytyy

Varmasti lisää todisteita löytyy jolla voidaan osoittaa esim. raamatun jumala olemassaolevaksi.

3 ei ole suora todiste, mutta kasvattaa todennäköisyyttä,
      1-2 kelpaa mihin tahansa uskonnon edustajaan. Ne siis
      osoittavat että jumala on olemassa, mutta ei vielä kerro mikä niistä.

• Ihimettelijä_x

"Ihmiskunta ja ihmisyksilöt osoittavat kosmiset mittasuhteet omaavaa itsekkyyttä uskoessaan, että meillä olisi joku tehtävä tai merkitys täällä maailmankaikkeudessa."

Tuossa on jykevä argumentti, miksi uskoa jumaluuteen. Oma suu on aina lähinnä.

Mutta evoluutiosta:

Ihmettelen kun aina jumaluutta lähestytään uskonnon ja kreationismin kautta, ateismia Darwinismin ja evoluution kautta.

Miksei kaikki täällä voisi olla jonkun jumaluuden alkuun laittamaa, sellaisen jonka tarkoituksiin kuuluu olla meissä näkymättömissä.

Miksei luonnonlakeja ja fysiikkaa olisi laskenut joku järki?

Siis ihmisellä täällä on vapaa tahto, tehdä hyvää ja pahaa, joka teosta on ainakin tässä heti nähtävissä teon seuraukset.

Molempiin näkemyksiin voi laittaa argumentteja vaikka miten paljon, kannattaa kuitenkin jättää nuo uskonnot pois, nehän ovat ihmisten kirjoittamia juttuja.

• ihimettelijä_x
        Ihimettelijä_x kirjoitti:

"Ihmiskunta ja ihmisyksilöt osoittavat kosmiset mittasuhteet omaavaa itsekkyyttä uskoessaan, että meillä olisi joku tehtävä tai merkitys täällä maailmankaikkeudessa."

Tuossa on jykevä argumentti, miksi uskoa jumaluuteen. Oma suu on aina lähinnä.

Mutta evoluutiosta:

Ihmettelen kun aina jumaluutta lähestytään uskonnon ja kreationismin kautta, ateismia Darwinismin ja evoluution kautta.

Miksei kaikki täällä voisi olla jonkun jumaluuden alkuun laittamaa, sellaisen jonka tarkoituksiin kuuluu olla meissä näkymättömissä.

Miksei luonnonlakeja ja fysiikkaa olisi laskenut joku järki?

Siis ihmisellä täällä on vapaa tahto, tehdä hyvää ja pahaa, joka teosta on ainakin tässä heti nähtävissä teon seuraukset.

Molempiin näkemyksiin voi laittaa argumentteja vaikka miten paljon, kannattaa kuitenkin jättää nuo uskonnot pois, nehän ovat ihmisten kirjoittamia juttuja.

jos mitään muuta ei ole kuin mitä me täällä itse näemme (ahdas näkemys sekin, ja itsekäs) niin kaikki mitä ihminen täällä oppii ja kehittyy, valuun kuin veri maahan kuoleman hetkellä.

Vielä kun ajattelee miten paljon eri lailla asioista ajattelee vanhana kuollut viisas ihminen, kaikki se elämänkokemus valuu avaruuteen.

Tuhlausta jos sitä ei kukaan voisi koskaan hyödyntää..

• jonkinlaista
        ihimettelijä_x kirjoitti:

jos mitään muuta ei ole kuin mitä me täällä itse näemme (ahdas näkemys sekin, ja itsekäs) niin kaikki mitä ihminen täällä oppii ja kehittyy, valuun kuin veri maahan kuoleman hetkellä.

Vielä kun ajattelee miten paljon eri lailla asioista ajattelee vanhana kuollut viisas ihminen, kaikki se elämänkokemus valuu avaruuteen.

Tuhlausta jos sitä ei kukaan voisi koskaan hyödyntää..

maailman karttuvaa ja kehittyvää kollektiivista muistia (jolla olisi sen lisäksi kuitenkin myös oma pysyvyytensä eli identiteettinsä, muisti omasta historiastaan)?

http://plato.stanford.edu/entries/process-theism/
        God’s “consequent nature is the record of all achieved fact, a perfect memory of what has been—Whitehead speaks of the “objective immortality” of the world in God. … the divine memory preserves the immediacy of our experiences, making them objectively immortal…”

• kimmo phkkk

tai kivi.. kunhan on jokin mihin uskoa, jos se tuo mitään lohtua.
      kaikki, jeesustelijat hörhöjä. käyttäjiä.

• ihimettelijä_x

"maailman karttuvaa ja kehittyvää kollektiivista muistia (jolla olisi sen lisäksi kuitenkin myös oma pysyvyytensä eli identiteettinsä, muisti omasta historiastaan)? "

Se olisi ajatuksena mahdollinen ja siinä tuntuisi olevan jotain järkeä.

Sellainen ajatusmalli selittäisi kaiken mitä maailmassa on, sodillakin olisi tarkoituksensa, ei tosin hyvä, mutta tavallaan välttämätön.

Miten voisi olla haluamatta sotaa, haluta olla tappamatta jos ei koe itse joskus sitä kaikkea pahaa konkreettisesti?

Eikös evoluutiokin kehity kokeilemalla, valitsee sitten parhaan vaihtoehdon, tai ne linnut jotka lentävät sopivan kauaksi muuttomatkoillaan, lisääntyvät ja jäävät eloon.

Eläinten käytöskin on muovautunut luonnon mukaan.

Ihmisellä on vapaa tahto tehdä asioita eri tavalla, seuraukset ovat teon mukaiset.

Voisi vain kuvitella että kun tarpeeksi hakkaa päätänsä mäntyyn, tulee tapetuksi tarpeeksi monta kertaa, istuu linnassa tarpeeksi, mieli alkaa haluta rauhaa ja sopuisuutta.

Jos ihmisillä olisi sydämessään sopu ja rauhantahto, ei olisi enää sotia, vaan kaikki toimisi.

Lailla tuota on vaikea määrätä, jotenkin se pitäisi saada ihmiselle syvälle mieleen.

Yhdessä elämässä ei paljoa opi.

Niin, itse vaan pidän tuota ajatusta kivempana kuin jyrkkää jumalattomuutta, koska tässä lopulta kaikki voittaisivat ja vääryydet tasoittuisivat.

Kai minä jollain tavalla olen teisti, koska haluan uskoa hyvään loppuun sadussa.

• O'ou

"maailman karttuvaa ja kehittyvää kollektiivista muistia (jolla olisi sen lisäksi kuitenkin myös oma pysyvyytensä eli identiteettinsä, muisti omasta historiastaan)? "

Se olisi ajatuksena mahdollinen ja siinä tuntuisi olevan jotain järkeä.

Sellainen ajatusmalli selittäisi kaiken mitä maailmassa on, sodillakin olisi tarkoituksensa, ei tosin hyvä, mutta tavallaan välttämätön.

Miten voisi olla haluamatta sotaa, haluta olla tappamatta jos ei koe itse joskus sitä kaikkea pahaa konkreettisesti?

Eikös evoluutiokin kehity kokeilemalla, valitsee sitten parhaan vaihtoehdon, tai ne linnut jotka lentävät sopivan kauaksi muuttomatkoillaan, lisääntyvät ja jäävät eloon.

Eläinten käytöskin on muovautunut luonnon mukaan.

Ihmisellä on vapaa tahto tehdä asioita eri tavalla, seuraukset ovat teon mukaiset.

Voisi vain kuvitella että kun tarpeeksi hakkaa päätänsä mäntyyn, tulee tapetuksi tarpeeksi monta kertaa, istuu linnassa tarpeeksi, mieli alkaa haluta rauhaa ja sopuisuutta.

Jos ihmisillä olisi sydämessään sopu ja rauhantahto, ei olisi enää sotia, vaan kaikki toimisi.

Lailla tuota on vaikea määrätä, jotenkin se pitäisi saada ihmiselle syvälle mieleen.

Yhdessä elämässä ei paljoa opi.

Niin, itse vaan pidän tuota ajatusta kivempana kuin jyrkkää jumalattomuutta, koska tässä lopulta kaikki voittaisivat ja vääryydet tasoittuisivat.

Kai minä jollain tavalla olen teisti, koska haluan uskoa hyvään loppuun sadussa.

Onko mielekästä pitää jotain asiaa totena vain, koska haluaa niin?
        Onko mielekästä muokata maailmankuvaansa sen mukaan, mikä ajatus tuntuu kivemmalta.

Minusta tuntuisi tällä hetkellä kivemmalta olla miljonääri. En voi kuitenkaan alkaa elää kuin sellainen.

• Ateisti uskoo

ettei Jumalaa ole - tuoko sekin jotain lohtua ?

• ihimettelijä_x

"Onko mielekästä pitää jotain asiaa totena vain, koska haluaa niin?
        Onko mielekästä muokata maailmankuvaansa sen mukaan, mikä ajatus tuntuu kivemmalta.

Minusta tuntuisi tällä hetkellä kivemmalta olla miljonääri. En voi kuitenkaan alkaa elää kuin sellainen. "

Missä olen väittänyt että pidän omaa näkemystäni totena?

Pidän sitä mahdollisena, aivan kuten sitäkin että mitään korkeampaa älyä ei ole.
        Mutta haluan mieluummin uskoa hyvään ja rakkauteen, kuin tähän maailman järjettömään sekasortoon.
        Ilman "lapsen uskoa" kaiken tarkoituksesta elämä on aika raskasta.

Olen joskus kauan sitten pohtinut paljon näitä asioita. Ilmeisesti moni muukin on pohtinut. koska samankaltaisia ajatuksia lukee lukemattomissa kirjoissa, vieläpä moni väittää niitä todeksi ja on kokenutkin asioita.
        Minä siis aikanaan päädyin ajattelemalla tulokseeni, sen jälkeen vasta luin aiheesta kirjallisuutta.En voi ottaa filosofiaani totena, koska siihen on aika helppo päätyä, eikä täältä maailmasta näe juuri mitään.

Tärkeämpää minulle on terveys, lämpimät ihmissuhteet, kuin se että olisin miljonääri.

Vaikka sitten kuoleman jälkeen ei mitään olisikaan, olisinpahan ainakin kannattanut hyvää tahtoa ja rakkautta.
        Sitä samaa toki voi kannattaa ateistikin, mutta jotain kyynisyyttä tuossa kieltämisessä on.

• Ateisti uskoo

Minä puolestani vastaan sinulle, että Jeesuksen palvominen on turhaa... Ellet sitten ole terroristi , joka haluaa pahaa Krisityille. Häntä Jeesus suojelee.

Vastaus oli - Nimimerkille :
        Mitä tuo irto-vastaukesi edes tarkoitti? Annoin sen otis poistettavaksi..

• Ateisti uskoo

"Onko mielekästä pitää jotain asiaa totena vain, koska haluaa niin?

Minusta tuntuisi tällä hetkellä kivemmalta olla miljonääri. En voi kuitenkaan alkaa elää kuin sellainen. "

Missä olen väittänyt että pidän omaa näkemystäni totena?

Pidän sitä mahdollisena, aivan kuten sitäkin että mitään korkeampaa älyä ei ole.
        Mutta haluan mieluummin uskoa hyvään ja rakkauteen, kuin tähän maailman järjettömään sekasortoon.
        Ilman "lapsen uskoa" kaiken tarkoituksesta elämä on aika raskasta.

Olen joskus kauan sitten pohtinut paljon näitä asioita. Ilmeisesti moni muukin on pohtinut. koska samankaltaisia ajatuksia lukee lukemattomissa kirjoissa, vieläpä moni väittää niitä todeksi ja on kokenutkin asioita.
        Minä siis aikanaan päädyin ajattelemalla tulokseeni, sen jälkeen vasta luin aiheesta kirjallisuutta.En voi ottaa filosofiaani totena, koska siihen on aika helppo päätyä, eikä täältä maailmasta näe juuri mitään.

Tärkeämpää minulle on terveys, lämpimät ihmissuhteet, kuin se että olisin miljonääri.

Vaikka sitten kuoleman jälkeen ei mitään olisikaan, olisinpahan ainakin kannattanut hyvää tahtoa ja rakkautta.
        Sitä samaa toki voi kannattaa ateistikin, mutta jotain kyynisyyttä tuossa kieltämisessä on.

Uskonto on minusta alistamista, turhaa palvomista, sekä sotia.. ja niiden takia lapsia ilman isää ja kotia.

• Uskonto voi olla
        Ateisti uskoo kirjoitti:

Uskonto on minusta alistamista, turhaa palvomista, sekä sotia.. ja niiden takia lapsia ilman isää ja kotia.

"alistamista, turhaa palvomista, sekä sotia.." - mutta usko elävään Jumalaan, Jeesukseen, ei sitä ole.

• pepe57

Wikistä: "Selityksistä tulee siis karsia kaikki ylimääräiset tekijät eli teorioiden tulee olla mahdollisimman yksinkertaisia."
      Tuossa on selitys jumalattomasta. Yksinkertaisin selitys on paras. Jos koko hemmetin universumi on muka luotu Tellusta eli maapalloa varten ja se taasen meitä ihmisiä ym varten, niin mukaan pakettiin kuuluu vielä yliluonnollinen jumala tai muu "luoja" , liuta enkeleitä, langenneita tai ei ja vapaa tahto. Eli selitys eikun monimutkaistuu ja muuttuu entistä vaikeammaksi. Eli occamin partaveitsen mukaan vetäistään tuosta turhat pois, eli jumala, jesse, sielu, taivas, helvetti, ihmeet,......, enkelit, saatana jne. Lopputulos on tieteen näkemys maailmankaikkeudesta. Monimutkainen edelleen, mutta Paljon yksinkertaisenpi kuin tuo kuvitteellinen luomismalli, olkoon vaikka sitten kirkon hyväksymä evoluutiomalli jumalineen.

• ihimettelijä_x

Miksi, jos pitää mahdollisena jotain meitä viisaampaa älyä, ehkä jumaluutta, pitää olettaa että kaikki on vain meitä ihmisiä varten?

Siis koska en puhu uskonnoista, vaan jostain meitä viisaammasta, oletan että me ihmiset olemme vain pieni osa maailmankaikkeuden elämää, ehkä joku pieni kehitysvaihe josta siirrytään sitten seuraavaan kehitysvaiheeseen.

Itse voin helposti kuvitella että koko universumi voi olla täynnä elämää, sellaista jota emme näe emmekä tunne.

Mehän olemme ikään kuin kaloja, eivät nekään voi ymmärtää että elämää voi olla myös ilman vettä.

Sitä olen vain koettanut selittää, että miksi kiellämme sen mitä emme käsitä?

On kovin itsekeskeistä kuvitella että vain täällä valtavassa universumissa olemme ainoita jotka osaavat ajatella.

Ja kuka tietää miten monta universumia kaikenkaikkiaan on, ja on ollut ennen tätä universumia ja tulee olemaan.

Minä ainakaan en usko että kaikki täällä olisi pientä ihmistä varten, mutta elämä ja tajunta mahdollisesti voi olla jotain suurempaa varten, kunhan kasvaa ja kehittyy....

Taas haluan korostaa että uskonnot ei kuulu tähän eikä uskominen sinällään.

Vain oletus mikä myös voisi olla mahdollista.

• pepe57

Miksi, jos pitää mahdollisena jotain meitä viisaampaa älyä, ehkä jumaluutta, pitää olettaa että kaikki on vain meitä ihmisiä varten?

Siis koska en puhu uskonnoista, vaan jostain meitä viisaammasta, oletan että me ihmiset olemme vain pieni osa maailmankaikkeuden elämää, ehkä joku pieni kehitysvaihe josta siirrytään sitten seuraavaan kehitysvaiheeseen.

Itse voin helposti kuvitella että koko universumi voi olla täynnä elämää, sellaista jota emme näe emmekä tunne.

Mehän olemme ikään kuin kaloja, eivät nekään voi ymmärtää että elämää voi olla myös ilman vettä.

Sitä olen vain koettanut selittää, että miksi kiellämme sen mitä emme käsitä?

On kovin itsekeskeistä kuvitella että vain täällä valtavassa universumissa olemme ainoita jotka osaavat ajatella.

Ja kuka tietää miten monta universumia kaikenkaikkiaan on, ja on ollut ennen tätä universumia ja tulee olemaan.

Minä ainakaan en usko että kaikki täällä olisi pientä ihmistä varten, mutta elämä ja tajunta mahdollisesti voi olla jotain suurempaa varten, kunhan kasvaa ja kehittyy....

Taas haluan korostaa että uskonnot ei kuulu tähän eikä uskominen sinällään.

Vain oletus mikä myös voisi olla mahdollista.

Tuon suuntainen, mitä esität on toki mahdollista. Samat fysiikan lait pätenee myös mahdollisissa muissa elämänmuodoissa, mikäli niitä on. Kunhan yliluonnollinen jumalhahmo pidetään poissa laskuista (syy: ei ole mitään todisteita siitä) niin ajatus on vapaa. Puhuuhan viisaat tiedemiehet viidennestä, kuudennesta jne ulottuvuudesta ym mielenkiintoista. Tällä hetkellä puhutaan jo universumistamme valokuplana ja että noita kuplia voisi olla erittäin paljon.
        Kieltäminen suhtautumistapana sopii mielestäni paremmin fundisuskikselle, kuin tieteellisen näkökannan valinneelle ateistille.

• ranxerox75

Ei jumalaa/jumalia voi todistaa olemassaoleviksi eikä olemattomiksi - jos joku väittää muuta se perustuu tunteisiin, ei empiiriseen tieteeseen.

Ateisti siinä missä uskovaisuus, perustuu valinnalle. Ateismi enemmän todennäköisyysperiaatteelle ja 1 1=2-ajattelulle kun taas uskonnot tunteille ja heittäytymiselle/antautumiselle ohjaukseen. Uskovainen on toki tietoinen tekemisistään mutta tietty maalaisjärki saattaa höllentyä kun ja jos mennään suoraan Raamatan lainauksien mukaan. Näin lahkoja johdetaan helposti.

Ateisti on yhtä helposti höyneytettävissä kuin uskovainenkin, ei tosin uskonnollisilla asioillta mutta kuitenkin. Puheet ateistin älykkyyden korostuneiduudesta verrattuna uskovaiseen ovat paskapuhetta. Ihminen elää tunteillaan, ajattelee 99% tunteillaan ja 1% järjellä. Siten järjen osuus ihmien elämästä on mitättömän pieni asia - onneksi koska mitä iloa loogisuudesta ja itsekontrollista on loppupeleissä?

Minulle uskovainen on samanlainen ihmisen kuin ateistikin, molemmat voivat olla mukavia, älykkäitä ja "kaverimateriaalia" tai sitten ei. Olisin vatoin kaikkia periaatteitani jos rajaisin ystävät ja kaverini sen perusteella että olen ateisti. Olisin ennakkoluuloinen ihminen jolle ateisimi olisi vain veruke.

Mitä tulee kysymykseesi argumentoinnista, sillä ei voida rationalisoida jumaluutta mitenkään. Sama kuin yrittäisit argumentoida toisista ulottuvuuksista joita ei voida havaita. Ja olet oikeassa siinä että tuomiota ei voida langettaa kumpaankaan suuntaan ellei ole todisteita, siitä juuri on kyse agnostismissa.

• ihimettelijä_x

sitä myös haluan sanoa. Valtavasti käytetään aikaa ja energiaa asian todistamiseen puolin ja toisin.

Sillä onko niin suurta merkitystä, onko jumalaa olemassa vei ei ole?

Mehän kuolemme joka ikinen yö, tietoisuus sammuu, mitä nyt hassuja usia näemme.
        Onko merkitystä kestääkö tuo yö 8 tuntia vai ikuisuuden, jos sitä ei tiedä?

Uskonnoissa minua vain risoo se että siinä joku on toista perempi, siten oikeutettu muutaman sanan anomisella ikuiseen elämään.

jos on olemassa jumala, en halua uskoa että hän hylkää ketään, vaan kaikella on tarkoitus jota emme käsitä.

Moni saa täällä maan päällä kärsiä jo aivan liikaa, onko järkeä että vielä olisi joku kadotus odottamassa?
        Keskiaikaista pelottelua. Muuta ei tarvita kuin halua rakastaa.

• ymmärtäjä

sitä myös haluan sanoa. Valtavasti käytetään aikaa ja energiaa asian todistamiseen puolin ja toisin.

Sillä onko niin suurta merkitystä, onko jumalaa olemassa vei ei ole?

Mehän kuolemme joka ikinen yö, tietoisuus sammuu, mitä nyt hassuja usia näemme.
        Onko merkitystä kestääkö tuo yö 8 tuntia vai ikuisuuden, jos sitä ei tiedä?

Uskonnoissa minua vain risoo se että siinä joku on toista perempi, siten oikeutettu muutaman sanan anomisella ikuiseen elämään.

jos on olemassa jumala, en halua uskoa että hän hylkää ketään, vaan kaikella on tarkoitus jota emme käsitä.

Moni saa täällä maan päällä kärsiä jo aivan liikaa, onko järkeä että vielä olisi joku kadotus odottamassa?
        Keskiaikaista pelottelua. Muuta ei tarvita kuin halua rakastaa.

"Sillä onko niin suurta merkitystä, onko jumalaa olemassa vei ei ole? "

Teknisesti ei, sillä ei ole ihmisten kannalta mitään merkitystä että onko Jumala oikeasti olemassa, absoluuttinen totuus asian suhteen on merkityksetön meille. Sen sijaan on hyvinkin tärkeää että miten ihmisten omaava mielipide asiasta vaikuttaa heidän toimintaansa ja sitä kautta meidän yhteiseen kollektiiviseen arkitodellisuuteen jolla on oikeasti vaikutusta meihin. Uskolla ei ole itsessään merkitystä vaan sillä että miten se vaikuttaa ihmiseen itseensä ja muihin.

Jokainen uskokoon mihin tahansa haluaa henkilökohtaisella tasolla, mutta yhteisistä asioista tulisi aina päättää maallisin perustein. Usko ei toimi yhteiskunnallisena instituutiona.

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies pakko olla rehellinen

Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau
      Ikävä
      63
      7032
    2. Olet saanut kyllä tunnisteita

Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens
      Ikävä
      42
      4953
    3. Romillt veressä

Miten pystyy ajamaan 4 romillen humalassa
      Suomussalmi
      79
      2813
    4. Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen

Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat
      Tv-sarjat
      42
      2099
    5. Rakkauteni

Elämäni suurin sellainen joka ei enää rakasta minua
      Ikävä
      18
      1976
    6. Olet varmaan nalle nyt ilonen ku

Se A antaa niin paljo ku haluat..
      Ikävä
      34
      1803
    7. Hirvenmaitojuusto

Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,
      Ruoka ja juoma
      12
      1583
    8. Joka päivä olen lukenut

Lähes kaiken. Ne sanat ja miten olet minut nähnyt. Se sattuu niin syvälle sydämeen. Ehkä vain manipuloit tai jotain. Sil
      Ikävä
      16
      1450
    9. Tykkäätkö siitä

H- naisesta?
      Ikävä
      17
      1321
    10. Ootko muuten täällä edellee?

A nainen? En luota suhun ja mokasit testin.
      Ikävä
      24
      1294
    Aihe