Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
febus
profiilit
febus
febus
Vapaa kuvaus
Hei. Ollaan ihmisiksi.
Aloituksia
47
Kommenttia
3017
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Hellarit pinkoivat kirkkaasti kärkeen, mutta uskonnottomiin on vielä kaulaa.
02.01.2010 19:15
2.1.2008 tilaston mukaan jehovia oli alle 20000 vapaakirkossa 14000, katolisia 9000, adventtiväkeä 4000, hellareita 3200. Yli 1000 jäsentä kymmenessä lahkossa, muissa alle sen.
Vähän väkeä, mutta kova ääni!
02.01.2010 19:05
Jos ristinkiesuksen ristiinnaulitseminen on vertauskuva se tarkoittaa sitä, että ristiinnaulitsemista ei ole ikupäivänä tapahtunut.
Samalla lailla kun kristityt syövät ja juovat jumalansa ehtoollisella, sekin on vertauskuva. Ei siinä aikuisten oikeasti laiteta jeesuspaistia lautaselle.
Ps. Usko sinä vain ettei kuolemaa ole. Minä olen nähnyt että se on olemassa.
02.01.2010 15:48
Kyllähän kristityt ennen ovat päästäneet ahneet ja irstailijat taivaaseen. Onko nyt tullut jotain uusia ohjeita asiasta?
Eihän raamatun mukaan tarvita muuta kuin usko jeesukseen. Tosin raamatussa annetaan muunkinlaisia ohjeita, mutta ylipäänsä väitetään, että uskomalla ja katumalla saa pahemmatkin synnit anteeksi.
02.01.2010 15:35
Eikös Ignatius Loyola ole antanut tarkennetut ohjeet asiasta jo kauan sitten.
02.01.2010 14:48
Sittenhän kukaan ei ole kuollut meidän puolestamme, koska kuolemaa ei ole. Eikös vain.
01.01.2010 18:43
Tai joku antaa naulata itsensä ristille, ja mitään ihmettä ei tapahdukaan.
01.01.2010 18:42
Vanhan testamentin kansalle jumala oli ennen kaikkea täällä maallisessa elämässä menestystä tuova hahmo. Valitettavasti sitä hyvää luvattiin vain valitulle kansalle ja naapurien kustannuksella. Saivathan kyllä omatkin välillä isän kädestä.
29.12.2009 21:51
Saat toki uskoa ihan mihin haluat tai tunnet tarvetta.
Luonnollisesti voit kutsua omia jumalolentojasi jumalaksi ja jeesukseksi. Ihan hyvä niin.
Ymmärräthän kuitenkin, että mitä enemmän ajattelet itse, sitä kauemmas siirryt uskonnosta jota kutsutaan kristinuskoksi. Ei siinä ole mitään pahaa, pikemminkin päinvastoin.
Sitten siihen takataskujuttuun.
Minä en usko mihinkään jumalaan. En myöskään kiistä mahdollisuutta jumalien olemassaoloon, mutta pidän sitä epätodennäköisenä. Kuitenkin minulle on täysin mahdotonta ryhtyä minkään uskonnon uskovaiseksi edes varmuuden vuoksi. Se olisi epärehellisyyttä itseäni kohtaan.
Valitettavasti joudun kieltäytymään tarjouksestasi.
Hyvää jatkoa elämässä.
29.12.2009 21:43
Uskoakseni ei olisi. Olisi vain erilaisia elämänfilosofioita.
29.12.2009 21:32
En halua menestystä.
Siis eivät merkitse juuri mitään tälle uskonnottamalle ihmiselle.
Haluan elää täyttä elämää iloineen ja suruineen. Haluan elää silmät ja mieli avoinna. Vaikka totuus tekee joskus kipeää, en halua sulkea silmiäni siltä.
Tietysti haluan mielihyvää, iloa ja tyydytystä, mutta tämä meidän yhteinen maailmamme pitää kyllä huolen siitä, ettei yliannoksen vaaraa ole.
Olen kyllä saanut viime aikoina paljon hyvää elämässäni ja olen siitä kiitollinen (mille? ehkä elämälle). Tiedän luonnollisesti, ettei mikään ole ikuista. Se saa nykyisyyden tuntumaan todella hyvältä.
29.12.2009 21:03
Ei me langettu, meidät langetettiin, siinä on eroa (niin tietysti jos se edes on totta).
29.12.2009 20:34
Voiko sen uskomisen hoitaa niin, että uskoo kaikkien uskontojen jumaliin? Muutenhan se on kuin lottoamista.
Leikki sikseen.
Uskominen on ihan hyvä juttu, kunhan ei unohda elää siinä sivussa. Niin ja ei kiusaa muita sen varjolla.
29.12.2009 20:23
Parempi pyy pivossa kuin kyy kengässä.
29.12.2009 19:39
Oikeassa olet!
Tällaisella palstalla se on kuitenkin aika haasteellista.
Uskonnottomien lisäksi täällä tuntuu vierailevan melko kiihkeitä uskovaisia. Kumpikaan ryhmä ei ole valmis tinkimään mielipiteistään ja tietolähteidensä luotettavuudesta. Tuntuu siltä kun puhuisi kivelle tai seinälle. Todennäköisesti se tuntuu molemmista hyvin turhauttavalta, mikä taas saa aikaan kärkevää kirjoittelua.
Toisaalta pieni särmä siellä tai täällä antaa lisää maustetta soppaan. Ei aina voi olla Hello Kitty -maailmassa. Itse ainakin nautin satiirista. Oikein toivon, että joku uskovainen laittaisi jotain älykästä satiiria uskonnottomista.
29.12.2009 19:14
Eikös rautaneitsyt olis aika makee.
Ei tietenkään sellainen iso ja raskas, vaan semmoinen pieni. Senhän voisi muotoilla ulkopuolelta nätin tytön kaltaiseksi ja sillä voisi rankaista pieniä eläimiä jotka minua vastaan rikkovat, esimerkiksi hyttysiä.
Ps. Ei niitä hyttysiäkään oikeasti saa kiduttaa, nopeasti ne pitää lopettaa.
29.12.2009 18:16
Pieni joukko-oppitehtävä:
Oletetaan, siis nyt vain oletetaan, että uskovaiset ovat yksinkertaisia.
Oletetaan että aloittaja ei ole uskovainen.
Näinollen voidaan sanoa, että kaikki uskovaiset ovat yksinkertaisia, mutta kaikki yksinkertaiset eivät ole uskovaisia.
29.12.2009 15:37
Totta on, että jos haluaisin käännyttää uskovaisia lajitovereitani, tuhlaisin aikaani.
Haluan kuitenkin kommentoida heidän usein hassuja ja usein tästä arkitodellisuudesta vieraantuneita kirjoituksiaan. Saattaapa joskus pieni aatteen (järjen, ei ateismin) palo leiskahtaa mielessäni.
Kuten kirjoitit, kyseessä on väitteiden kumoaminen, ei niinkään jumaluuden olemassaolomahdollisuuden kieltäminen.
Agnostikkona en kiellä jos en myönnäkään jumalan/jumalien olemassaoloa.
Aivan toinen juttu on se, onko kristittyjen, juutalaisten, muslimien tai muiden uskontokuntien käsitykset tämän todentamatta jäävän jumaluuden olemuksesta tosia tai edes mahdollisia. Ja siitä asiasta olen halukas keskustelemaan, väittelemään ja riitelemään.
Viimeiseen lauseeseesi voin yhtyä. Totuuteen kannattaa pyrkiä, vaikka se ei aina olisikaan sellainen kuin itse haluaisi sen olevan.
Avoimin mielin uuteen vuoteen ja uusiin seikkailuihin!
29.12.2009 15:13
Se oli ainakin aloittamassani keskustelussa otsikolla "Uskikselle"
29.12.2009 14:52
Mielestäni Kössönöm ei ole edes lähelläkään huonoimmin käyttäytyviä palstalaisia.
Asiatonta käyttäytymistä on tosin häiriöksi asti, mutta 99% kirjoittaja käyttää jotain vierasta, rekisteröitymätöntä nimimerkkiä, Uskiksenkin.
28.12.2009 21:21
150 / 151