jos uskontoihin ei olisi ympätty ajatusta kuolemanjälkeisestä elämästä? Mitä luulette?
Olisiko uskiksia
36
284
Vastaukset
Uskoakseni ei olisi. Olisi vain erilaisia elämänfilosofioita.
- Kössönöm
Siis kuolemanjälkeinen palkinto. Ja myös pelote, koska on keksitty helvetti.
Mutta mikä pointti olisi aabrahamilaisessa jumalassa, jos siinä ei olisi tuollaista houkutinta? Kössönöm kirjoitti:
Mutta mikä pointti olisi aabrahamilaisessa jumalassa, jos siinä ei olisi tuollaista houkutinta?Vanhan testamentin kansalle jumala oli ennen kaikkea täällä maallisessa elämässä menestystä tuova hahmo. Valitettavasti sitä hyvää luvattiin vain valitulle kansalle ja naapurien kustannuksella. Saivathan kyllä omatkin välillä isän kädestä.
- Kössönöm
Phoebus kirjoitti:
Vanhan testamentin kansalle jumala oli ennen kaikkea täällä maallisessa elämässä menestystä tuova hahmo. Valitettavasti sitä hyvää luvattiin vain valitulle kansalle ja naapurien kustannuksella. Saivathan kyllä omatkin välillä isän kädestä.
on kristinuskossa nykyään. Jos kristinuskossa (kuten muissakaan aabrahamilaisissa uskonnoissa) ei olisi lupausta ikuisesta elämästä, niin mikä pointti olisi välittää koko hepusta?
Kössönöm kirjoitti:
Mutta mikä pointti olisi aabrahamilaisessa jumalassa, jos siinä ei olisi tuollaista houkutinta?on valmistettu aikaa sitten, Perkeleelle ynnä joukoilleen.
Ei siis ihmistä varten, mutta sinne menee ketä seuraa/palvelee tietäen tai tietämättään.
Jeshua Rakastaa Sinua.- Kössönöm
hobo7 kirjoitti:
on valmistettu aikaa sitten, Perkeleelle ynnä joukoilleen.
Ei siis ihmistä varten, mutta sinne menee ketä seuraa/palvelee tietäen tai tietämättään.
Jeshua Rakastaa Sinua.Olisiko uskiksia, jos uskontoihin ei olisi ympätty ajatusta kuolemanjälkeisestä elämästä? Sekö teidät pitää uskossa?
Kössönöm kirjoitti:
Olisiko uskiksia, jos uskontoihin ei olisi ympätty ajatusta kuolemanjälkeisestä elämästä? Sekö teidät pitää uskossa?
vastanut koska esitit epätodellisen kysymyksen.
Ei mitään ole "ympätty" vaan kyse on tilasta: On, on ollut ja tulee olemaan.- Kössönöm
hobo7 kirjoitti:
vastanut koska esitit epätodellisen kysymyksen.
Ei mitään ole "ympätty" vaan kyse on tilasta: On, on ollut ja tulee olemaan.Uskoisitko kristinuskon jumalaan, jos tarinassa ei olisi lupausta kuolemanjälkeiseen elämään?
- asojijmgppokjerg
Kössönöm kirjoitti:
Uskoisitko kristinuskon jumalaan, jos tarinassa ei olisi lupausta kuolemanjälkeiseen elämään?
eipä hobo pysty tähän vastaamaan :)
Kössönöm kirjoitti:
Uskoisitko kristinuskon jumalaan, jos tarinassa ei olisi lupausta kuolemanjälkeiseen elämään?
sanaa, kertomus.
Niin vastaan.- Minä en ajatellut
hobo7 kirjoitti:
sanaa, kertomus.
Niin vastaan.ikuisuuksia,en helvettiä,enkä taivasta,kun päätin antaa elämäni Jeesukselle!
Ennenkuin tulin uskoon,olin yksinkertaisesti sitämieltä,ettei elämässä ole päätä,eikä häntää.
Kun sitten eräs uskova kysyi halusinko,että puolestani rukoiltaisiin,olin valmis siihen ja sen
jälkeen sain sisimpääni sellaisen ilon ja rauhan,ja elämänhalun,että myöskin vapauduin sisäisesti niin,ettei ollut epäilystäkään siitä,etteikö kyse ollut ihmeestä ja siitä asti olen uskonut Häneen,
Jeesukseen,joka Sanassaan sanoo:Rauhan Minä jätän teille,Minun rauhani,sen Minä annan teille.
En Minä anna teille,niinkuin maailma antaa,älköön teidän sydämenne olko murheellinen,älköönkä peljätkö. Minä en ajatellut kirjoitti:
ikuisuuksia,en helvettiä,enkä taivasta,kun päätin antaa elämäni Jeesukselle!
Ennenkuin tulin uskoon,olin yksinkertaisesti sitämieltä,ettei elämässä ole päätä,eikä häntää.
Kun sitten eräs uskova kysyi halusinko,että puolestani rukoiltaisiin,olin valmis siihen ja sen
jälkeen sain sisimpääni sellaisen ilon ja rauhan,ja elämänhalun,että myöskin vapauduin sisäisesti niin,ettei ollut epäilystäkään siitä,etteikö kyse ollut ihmeestä ja siitä asti olen uskonut Häneen,
Jeesukseen,joka Sanassaan sanoo:Rauhan Minä jätän teille,Minun rauhani,sen Minä annan teille.
En Minä anna teille,niinkuin maailma antaa,älköön teidän sydämenne olko murheellinen,älköönkä peljätkö.todistustasi.
Shalom- ~~~
Minä en ajatellut kirjoitti:
ikuisuuksia,en helvettiä,enkä taivasta,kun päätin antaa elämäni Jeesukselle!
En Minä anna teille,niinkuin maailma antaa,älköön teidän sydämenne olko murheellinen,älköönkä peljätkö.jokaiseen uskontoon kääntyvillä. Lisäksi voin kertoa rehellisesti, että minä löysin rauhan sydämeeni ja elämänhaluni kun lakkasin uskomasta jeesukseen. Sellaista rauhaa en ollut koskaan kokenut.
En edes vieläkään ymmärrä, miten kukaan kristitty voisi rauhaa kokea, kun ottaa huomioon, että ensinnäkin pitää elää sen kauhean ajatuksen kanssa, että niin moni kituu ikuisuuden - jo se riittäisi siihen, ettei paljon oma ikuinen euforia paina. Ja toisekseen elää sen asian kanssa, että on itse syntinen ja huono perijuuriaan myöten, läpeensä kelvoton ja paha ja vain armosta voi saada jotakin muuta osakseen kuin ikuisen kidutuksen, joka pitää kokea ansainneensa. Rauha...?
- ...
Eipä taida löytyä montakaan uskontoa, joista puuttuisi tuo tuo kuolemanjälkeisen elämän elementti aivan kokonaan.
Vanhat polyteistiset uskonnot saattoivat tosin olla sellaisia, niissä jumalat vain leikkivät ihmisten ajallisten kohtaloiden kanssa lupaamatta mitään taivaspalkkioita. Tarkoitan nyt lähinnä roomalaisia ja kreikkalaisia jumalia. - jk
Uskonnot perustuvat lupaukseen. Olisikin ihan hyvä, jos uskikset ihan oikeasti ajattelisivat tuota kysymystä. Elämä on tässä ja nyt ja voi päättyä minä hetkenä hyvänsä, joten eikö olisi syytä elää se hyvin ja muita kunnioittaen.
Mutta kun ne vaan ajattelee sitä palkintoa siellä tuonpuoleisessa. - uskis
itseasiassa ateisti ei kai edes haluaisikaan "ikuista elämää Taivaassa", vaan haluaisin elää uudelleen Maan päällä. Se ei kuitenkaan liene mahdollista.
Mitä taas tulee kysymykseesi, niin vastaukseni on:kyllä.- Kössönöm
vaikka uskontoosi ei olisi ympätty lupausta ikuisesta elämästä ja uhkausta helvetistä, niin uskoisit kristinuskon jumalaan?
- uskis
Kössönöm kirjoitti:
vaikka uskontoosi ei olisi ympätty lupausta ikuisesta elämästä ja uhkausta helvetistä, niin uskoisit kristinuskon jumalaan?
KYLLÄ!
Katsos kun ihminen tulee elävään uskon niin hän haluaa tyydyttää Jumalan toiveet.
Ja kun hän tyydyttää Jumalan toiveet niin hän tyydyttää myös omat toiveensa.
Tällaisessa rakkaussuhteessa ei ole mitään pakkoa eikä käskemistä eikä toisen hallintaa.
Subjektinen hyöty tästä on hyvä mieli.
Jos jopa se on ateistien mielestä itsekästä, niin olkoon sitten.
Rakkaus on uskon näkyvä muoto. RAKKAUS ON SUURIN ajatus, joka milloinkaan on tullut Jumalalta ihmisille. On olemassa usko, toivo ja rakkaus, mutta suurin niistä on rakkaus - Mernptah
Taivaassa/avaruudessa asuminen ei nykytietojen mukaan ole loisteliasta.
Kertooko raamattu esm.säteilystä? uskis kirjoitti:
KYLLÄ!
Katsos kun ihminen tulee elävään uskon niin hän haluaa tyydyttää Jumalan toiveet.
Tällaisessa rakkaussuhteessa ei ole mitään pakkoa eikä käskemistä eikä toisen hallintaa.
Rakkaus on uskon näkyvä muoto. RAKKAUS ON SUURIN ajatus, joka milloinkaan on tullut Jumalalta ihmisille. On olemassa usko, toivo ja rakkaus, mutta suurin niistä on rakkaus"Katsos kun ihminen tulee elävään uskon niin hän haluaa tyydyttää Jumalan toiveet. "
Miksi?
"Ja kun hän tyydyttää Jumalan toiveet niin hän tyydyttää myös omat toiveensa. "
Nämä voi tyydyttää ilman uskoontuloakin. Uskoontulo on siis turhaa!- Kössönöm
uskis kirjoitti:
KYLLÄ!
Rakkaus on uskon näkyvä muoto. RAKKAUS ON SUURIN ajatus, joka milloinkaan on tullut Jumalalta ihmisille. On olemassa usko, toivo ja rakkaus, mutta suurin niistä on rakkaussinä siis uskoisit jumalaan, vaikka kristinuskon mukaan ei olisi taivasta, eikä siis kuolemanjälkeistä elämää ikuisuudessa?
- HattiWatti!
hmmh...ja entä jos vaikkapa ristinuskosta puuttuisi vain tuo pelottelu- eli helvetti-elementti ?
- on rakkautta ilmassa
Rakkaus on suurin voima ja se ei ole mitenkään yksinomaan uskovaisten avu tai hyve.
- ja mites on?
on rakkautta ilmassa kirjoitti:
Rakkaus on suurin voima ja se ei ole mitenkään yksinomaan uskovaisten avu tai hyve.
Ei rakkaus tarkoita että kaikessa myötäilee ja hyväksyy kyselemättä kaiken mitä rakkauden kohde tekee, jos rakkauden kohde tekee tyhmän pään asioita, niihin täytyy puuttua, ei olisi rakkautta olla puuttumatta.
- Uskonlepo
Pohdit ja ajattelet itsekin usein kuolemaa. Tätä et voi muuksi muuttaa. Olet antanut niin ymmärtää!
Hanna- cxaherpeskil
Miksi olet niin vihainen ja katkera?
- Kössönöm
Sinussa ja minussa on se ero, että minä en keksi mitään kuolemanjälkeistä elämää, kuten sinä. Kun on kuollut, on kuollut. Niin myös sinä, vaikka kuinka haluaisit päästä trumppupöksyissäsi "isän" polvelle istuskelemaan.
Mutta et siis vastannut kysymykseen. Olisiko uskiksia, jos uskontoihin ei olisi ympätty ajatusta kuolemanjälkeisestä elämästä? Kössönöm kirjoitti:
Sinussa ja minussa on se ero, että minä en keksi mitään kuolemanjälkeistä elämää, kuten sinä. Kun on kuollut, on kuollut. Niin myös sinä, vaikka kuinka haluaisit päästä trumppupöksyissäsi "isän" polvelle istuskelemaan.
Mutta et siis vastannut kysymykseen. Olisiko uskiksia, jos uskontoihin ei olisi ympätty ajatusta kuolemanjälkeisestä elämästä?Sori offtopicci, mutta mitkä ihmeet on sinun lanseeraamat "trumppupöksyt"?
- Kössönöm
KeljuKooKojootti kirjoitti:
Sori offtopicci, mutta mitkä ihmeet on sinun lanseeraamat "trumppupöksyt"?
vaan hanna/hana/hanni/uskonlepo/yms. ihan itse.
Hän kerran vastasi eräälle naiselle, joka kyseli ovatko pitsialusvaatteet syntiä, että eivät välttämättä, jos niillä ei ole tarkoitus vietellä miestä. Ja kertoi sitten, että ostaa itse alennusmyynneistä ihan tavallisia puuvillaisia alushousuja. TarkastajaX muistaa varmaan paremmin.
Trumppupöksyt on turkua ja tarkoittaa sellaisia isoja varrellisia (=trumppu) puuvilla-alushousuja, joita käytettiin joskus 1950-luvulla ja varmaan myöhemminkin. Siellä ne lepattivat ulkona narulla kuivumassa. Olisivat käyneet pikkupoikien luvatta kyhättyyn lauttaan purjeeksi. Selvensikö? Niin ja vielä, yleensä ne oli pinkinvärisiä. Mummulla oli sellaiset. Kössönöm kirjoitti:
vaan hanna/hana/hanni/uskonlepo/yms. ihan itse.
Hän kerran vastasi eräälle naiselle, joka kyseli ovatko pitsialusvaatteet syntiä, että eivät välttämättä, jos niillä ei ole tarkoitus vietellä miestä. Ja kertoi sitten, että ostaa itse alennusmyynneistä ihan tavallisia puuvillaisia alushousuja. TarkastajaX muistaa varmaan paremmin.
Trumppupöksyt on turkua ja tarkoittaa sellaisia isoja varrellisia (=trumppu) puuvilla-alushousuja, joita käytettiin joskus 1950-luvulla ja varmaan myöhemminkin. Siellä ne lepattivat ulkona narulla kuivumassa. Olisivat käyneet pikkupoikien luvatta kyhättyyn lauttaan purjeeksi. Selvensikö? Niin ja vielä, yleensä ne oli pinkinvärisiä. Mummulla oli sellaiset.just :) selvisi. Nehän on oikein komea asuste sitten.
Ei olisi. Uskonto perustuu kuolemanpelkoon ja ikuisen elämän odottamiseen.
- ~~~
Uskontojahan on vaikka kuinka ja paljon. Tietääkö kukaan yhtään sellaista, jossa ei ole tuota ajatusta - siis jossakin muodossa mukana jatkuvuutta kuoleman jälkeen? Minulle ei tule mieleen.
- Kössönöm
Kai ne uskonnot juuri siihen perustuvat, että ihmiset eivät halua kuolla, vaan ovat keksineet jumalan ja olomuodon, joka alkaa ihmisen kultua. Paitsi että ainakin kristinuskossa se paratiisi alkaa vasta sitten, kun jesse tulee viimeisenä päivän herättämään ja tuomitsemaan niin eläviä kuin kuolleita.
Mitä ihmeen järkeä on herätellä monen vuosituhannen jälkeen jotain vainajaa vain, jotta saisi hänet syntiensä takia viskattua helvettiin? - ~~~
Kössönöm kirjoitti:
Kai ne uskonnot juuri siihen perustuvat, että ihmiset eivät halua kuolla, vaan ovat keksineet jumalan ja olomuodon, joka alkaa ihmisen kultua. Paitsi että ainakin kristinuskossa se paratiisi alkaa vasta sitten, kun jesse tulee viimeisenä päivän herättämään ja tuomitsemaan niin eläviä kuin kuolleita.
Mitä ihmeen järkeä on herätellä monen vuosituhannen jälkeen jotain vainajaa vain, jotta saisi hänet syntiensä takia viskattua helvettiin?ole jaksanut ymmärtää sitä tarvetta elää ikuisesti. Minusta tämä elämä riittää, en todella halua enempää. Ajatus ikuisuudesta on jokseenkin kammottava muutenkin.
Kysymyksesi oli kyllä kiinnostava ja olisi todella kiva tietää, onko olemassa uskontoja ilman tätä kuolemanjälkeen jatkuu -ajatusta. Surullista jotenkin kun sitä ajattelee... Että koko elämänsä keskittää kuolemanpelkoon, elää sen varjossa edes ehkä tiedostamatta asiaa... - Kössönöm
~~~ kirjoitti:
ole jaksanut ymmärtää sitä tarvetta elää ikuisesti. Minusta tämä elämä riittää, en todella halua enempää. Ajatus ikuisuudesta on jokseenkin kammottava muutenkin.
Kysymyksesi oli kyllä kiinnostava ja olisi todella kiva tietää, onko olemassa uskontoja ilman tätä kuolemanjälkeen jatkuu -ajatusta. Surullista jotenkin kun sitä ajattelee... Että koko elämänsä keskittää kuolemanpelkoon, elää sen varjossa edes ehkä tiedostamatta asiaa...En tiedä onko sellaisia, missä ei olisi mitään ajatusta siitä, että kuoleman jälkeen seuraa vielä jotain muuta.
http://www.evl.fi/kkh/to/kkn/koulu/muutusk.htm
- Mutta ensimmäisessä kysymyksessäni pohdin oikeastaan sitä, että mihin tarvittaisiin jumalia, jos ei olisi uskoa kuolemanjälkeiseen elämään. Koko jumalkäsitehän on silloin turha.
- .....
Mihin ne jumalia tarvitsisivat, jos ei olisi jotain lupausta ikuisesta elämästä. Jumalat olisivat silloin täysin tarpeettomia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Paskakaivo Kuhmo
Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi664127Uskotko yliluonnolliseen?
Mitä jos tämä ns. kaivattusi on loitsunut sinut? Olettekos sitä ajatelleet, niinpä. Ette todellakaan. :D823731- 423225
Mitä kuuluu?
Toivottavasti sulla oli hyvä päivä tänään. Täällä on taas ollut niin negatiivista juttua. Oli pakko tulla sanomaan sinul192568Keilahalli
Onneksi rakennettiin aikoinaan se keilahalli, se pelastaa eläinpuistoyhtiöiden sekä koko Ähtärin kaupungin talouden!222437Uskallatko katsoa pitkään silmiin
kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa522236- 482065
- 471798
- 361740
- 301576