Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
febus
profiilit
febus
febus
Vapaa kuvaus
Hei. Ollaan ihmisiksi.
Aloituksia
47
Kommenttia
3017
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Haluan vain osittaa ihmisille, että onni ei tule ostamalla eikä uskomalla, vaan sen voi löytää ihan omasta sydämestään ja läheisten ihmisten seurasta.
Muiden onni ei ole minulta pois, joten miksi en haluaisi auttaa muitakin löytämään sitä.
13.07.2012 10:25
"Ryvet synneissäsi siinä kuin muutkin, mutta jos ulkoiset puitteet elämässä ovatkin järjestyksessä, olet omahyväinen heppuli."
Ihankuin tyytyväisyyteni olisi loukkaus jotain kohtaan.
Outoa.
Myös sisäiset puitteeni ovat kunnossa, sopi se sitten muille tai ei.
Elämään tyytyväisyys on ihan eri asia kuin omahyväisyys. Muidenkin kannattaisi yrittää sitä. Se ei vaadi rahaa eikä tavaraa, ei jumalia eikä henkiä. Se löytyy jokaisen sisältä.
"Sellaiset rikkovat ihmissuhteita usein jopa tajuamattaan, koska vikahan on heidän mielestänsä aina muissa, ei heissä itsessään."
Mistä ihmeestä tuokin purkaus oikein tuli?
Elämää ja ihmistä pitää ymmärtää. Ainakin pitäisi yrittää.
13.07.2012 10:20
"Haluaisin irtisanoutua kokonaan irti kristinuskosta."
No tee se!
Jos mielestäsi jonkun taikamenon peruminen on tarpeen, taidat olla vielä hieman koukussa.
Voit kylläkin pitää vähän hauskaa ja järjestää ihan hupimielellä ystävien kanssa kasteenpoistomenot, jos se mieltäsi ilahduttaa. Mutta jos uskot, että sillä on jotain sen syvällisempää merkitystä, niin et ole vielä aivan tavoitteessasi.
05.07.2012 18:19
"En ymmärrä miksi ateisteiksi itseään sanovat melskaavat kristillisillä palstoilla."
Huomaan sen.
Luulen, että asia voi kuitenkin selvitä sinulle, jos pysähdyt vähäksi aikaa miettimään sitä ihan rauhassa ja tunteet hilliten.
"Onko ateismi jokin uusi uskonto"
Ateismi on uskontojen vastakohta; ei-uskomista.
"vai mistä on kysymys."
Kysymys on ihmisiä kiinnostavista asioista keskustelemisesta, mielipiteiden ilmaisemisesta ja kannanotoista.
"Ateismi tänä päivänä tuntuu ahdistavalta ja suvaitsemattomalta liikkeltä."
Ateismi ei ole liike. Kaikki ateisitit ovat ateisteja ihan yksilöinä ja erikseen.
On olemassa liikkeitä, joissa jotkut ateistit vaikuttavat, kuten vaikkapa Vapaa-ajattelijat, mutta pääosa ateisteista ei kuulu mihinkään ateistiseen liikkeeseen eikä -ryhmään.
Ateismi ajattelumallina on jo toinen juttu. Se voi vaikuttaa ahdistavalta niistä, joita asioiden avoin ja ennakkoluuloton tarkastelu häiritsee. Ateismi on myös suvaitsematonta siinä mielessä, että se ei suvaitse luuloja tiedon väärtiksi.
Ymmärrän hyvin, että vakavamieliset uskojat eivät aina pidä siitä, että heille varmoista asioista esitetään heidän mielestään sopimattomia tulkintoja. Uskalletaan jopa epäillä niitä humpuukiksi.
Erilaiset käsitykset asioista ovat kuitenkin lähtökohta mielenkiintoiselle keskustelulle ja mielipiteiden vaihdolle.
Älkää te puolestanne olko ahdasmielisiä ja tiukkapipoisia. Ateistithan tarjoavat teille upean tilaisuuden osoittaa kantanne oikeaksi!
Onhan se oikea?
Vai epäilettekö te sitä itsekkin?
05.07.2012 15:46
"Aivan kuin sanoittaja haluaisi tietoisesti kyllä ajatella, että Jumalaa ei ole, mutta lähes huomaamattaan olisi kuitenkin sitä mieltä, että Jumalaltahan me kaiken saamme."
Vaikea sanoa, mitä sanoittaja on tarkoittanut, mutta yleistyksen vetäminen siitä koko ihmiskuntaa koskevaksi on jo melkoinen harppaus pimeään.
Kyllähän ateistiltakin saattaa lipsahtaa sanontoja, jotka liittyvät uskontoihin kuten: "luojan kiitos", "jumal'auta" tai vastaavaa, vaikkei hänellä ole mitään uskoa eikä vetoa yliluonnollisiin olentoihin.
Tulkintani mukaan sanoituksessa luojalla tarkoitetaan esim. luontoa, elämää, maailmankaikkeutta, elollista tms. Jotain muuta kuin jumalia.
"Näin me ihmiset toimimme varmasti kaikki - ainakin ennen elävän uskon vastaanottamista."
Kaikki eivät toimi niin. Puhu vain omasta puolestasi.
"Meissä on Jumalan meihin istuttama kaipuu Hänen puoleensa."
Minulla ei ole. Samoin kuin valtaosalla maapallon nykyisestä ja entisestä väestöstä. Muiden uskontojen uskojia houkuttelevat ihan toisenlaiset jumaljutut ja uskonnottomia eivät mitkään.
"Me tiedostamme, että me emme ole sattuman aikaansaannosta, ja että on oltava olemassa jokin tietoinen ja tarkoituksellisesti toimiva taho, joka meidät ja tämän maailman on suunnitelmallisesti tehnyt."
Minä tiedostan, että olen loputtoman pitkän elämänketjun osa. Ketjun joka on alkanut ensimmäisistä alkeellisista eliömuodoista ja kehittynyt miljardien vuosien saatossa nykyiselleen. Tiedostan, että sama elämä, joka on minussa on yhtä pitkän matkan tehneenä kaikessa elollisessa ympärillämme; kasveissa, sienissä, alkueläimissä, kaloissa ja sammakoissa: kaikessa elävässä.
Isä ja äiti ovat minut tehneet. Ihan yhtä luonnollisella tavalla kuin kissat tekevät kissanpentuja.
Ei tarvitse olla olemassa mitään tiedostavaa tahoa piilossa, näkymättömissä ohjaamassa maailmankaikkeutta. Se toimii ihan itsestäänkin. Se toimii sokeasti yrittäen, erehtyen ja yrittäen yhä uudelleen. Sattuman ja fysiikan lakien johdatuksessa.
Jos joku yliluonnollinen henkilöitymä olisi ohjaimissa niin se olisi tulosten perusteella A) sokea B) typerä C) julma ja piittaamaton D) äärimmäisen itsepäinen yrittäjä.
"Kuitenkin me tietoiselta puoleltamme haluamme s**tanan vaikutuksesta kiistää tuon Jumalan olemassaolon."
Ei jumalien olemassaoloa tarvitse erikseen kiistää. Jos siihen hommaan ryhtyisi, niin mitään muuta ei enää ehtisi tekemäänkään.
Riittää että niihin uskoo tai on uskomatta.
Kuinka paljon ajastasi sinä käytät muiden jumalien kiistämiseen?
Kuinka usein moinen ajatus käy edes mielessäsi?
04.07.2012 11:28
Kirjat on kirjoitettu luettaviksi. Ne välittävät viestin kirjoittajalta lukijalle.
Minkä viestin APT:n kirjoittaja halusi lukijoidensa ymmärtävän?
Tietysti, että antakaa kaikki rahanne seurakunnalle (so. seurakunnan johdon käyttöön) TAI MUUTEN..........
Nykypäivänä koko omaisuutensa luovuttaminen pois ei ole seurakuntalaisten suosiossa eikä yleinen käytäntö, vaikka itse Jeesuskin käskee selkeästi niin tekemään.
Asia tulee ymmärrettäväksi, kun tarkastelemme sitä alkuseurakunnan apokalyptisen opin pohjalta.
Alkukristityille oli hyvin selvästi luvattu, että "toinen tuleminen" on hyvin lähellä. Vielä heidän elinaikanaan.
Siksi ei ole kovin outoa, että seurakunta edellytti kaiken pois antamista, olihan loppu jo kohtapäätä uhkaamassa.
04.07.2012 10:46
"Etkö halua päästä kerran taivaaseen?"
Olikohan tuo kysymys minulle?
No. Itse asiassa vaikka taivas olisikin olemassa, en haluaisi sinne. Vaikuttaa kuolemaakin tylsemmältä paikalta.
Ajatelkaa nyt itse: päättymätöntä tylsyyttä. Sehän on kuin pahinta kidutusta!
04.07.2012 10:19
"siinä on kaikki sen luojalta sain
Sillä pärjännyt oon Jumalaa ei oo vain"
Kysehän on vain laulun sanoista. Ei niiden aina tarvitse olla aukottoman loogisia.
Jos kuitenkin haluaa järkevän selityksen, niin sekin onnistuu: Jos luoja ei ole Jumala, vaan jotain muuta, niin silloin sanoissa ei ole mitään ristiriitaa.
04.07.2012 10:10
"Ateismin määritelmäksi riittäisi aivan hyvin se, että ateismi on perseestä kotoisin."
Jaa, että sitä ollaan taas täällä lähimmäistä rakastamassa.
03.07.2012 18:11
Tai jos ei uskoisi kumpaakaan?
Miettisi asiat itse selväksi.
03.07.2012 17:54
"Ei hänellä ole ongelmaa vaan hän on ONGELMAN UHRI !"
Silloin ei ole myöskään mitään tarvetta ratkaisuille. Eihän hänellä ole ongelmaa!
"Sama kuin seksiäkin myydään , autoilla, ruoalla jne. kAIKKI ON NIIN SEKSIKÄSTÄ , vaikka sillä kuvalla tai tekstillä ei olisi oikeasti seksinkanssa mitään tekemistä."
Jollain tuntuu olevan ongelmia sukupuolisuutensa kanssa.
Jos asia on todella vaikea, niin kannattaa muuttaa Saudi-Arabiaan. Nettikirjoittelulla seksi ei tule häviämään mainonnasta.
Ps. Autoilla ei myydä seksiä, vaan seksillä autoja. Sitähän sinäkin varmaan tarkoitit.
03.07.2012 14:03
Jännä juttu tuo rukoileminen.
Periaatteessahan kristinuskojen jumalien pitäisi olla kaikkitietäviä. Silloinhan rukoilu on niiden kannalta tyystin tarpeetonta.
Onko se siis vain terapiaa rukoilijalle? Tapa saada itselleen lohtua ja hyvä mieli? Ilman todellista sisältöä ja tarvetta edes uskonnon sisältä tarkasteltuna.
Kyllähän hyvä mieli tuntuu ihan kivalta, mutta sen voi saada vaikka auttamalla jotain lähimmäistään, tekemällä hyvää. Silloin siitä on jotain hyötyäkin.
Onko rukoilu vain helppo ja halpa tapa sulkea silmät ongelmilta? Lupa olla tekemättä mitään konkreettista asioiden korjaamiseksi itse? Ei minun tarvitse auttaa naapuria, pyysinhän minä jumalaa auttamaan häntä?
03.07.2012 13:30
"Opet ei puutu, koska silloin he saavat silmilleen oppilaiden vanhemmat."
On ymmärrettävää, että halutaan mennä pienimmän kiusan tietä, mutta ei ole hyväksyttävää jättää kiusattua lasta yksin oman mukavuutensa takia.
Olen joutunut työssäni tekemään vaikeita ja kipeitä ratkaisuja ja olen saanut myös kantaa tekojeni seuraukset, en tosin juuri kyseisenlaisessa asiassa.
Se on elämää.
Vastuulisessa asemassa joutuu joskus kantamaan vastuuta.
03.07.2012 13:17
Tsemppiä lajitoveri!
Kiusaajasi ovat löytäneet uskonnostaan "luvan" päästää alhaiset tarpeensa irralleen.
Olisi hyvä, jos jaksaisit taistella heitä vastaan ilmoittamalla aina kiusaamisesta opettajalle. Jos opettaja ei toimi, ilmoita rehtorille. Jos se ei auta, ota yhteyttä koululautakuntaan, lääninhallitukseen, opetusministeriöön, poliisille. Jos se ei auta vetoa vaikka presidenttiin!
Samalla kun teet asialle jotakin, niin saat muutakin ajattelemista kuin vaikeutesi (jotka eivät ole sinun syytäsi). Auttaessasi itseäsi autat myös muita kiusattuja.
Jos tiedät, mihin seurakuntaan kiusaajasi kuuluvat, voit myös käydä juttelemassa sen kirkkoherran kanssa asiasta. Papeissakin on ymmärtäväisiä ihmisiä ja hän voi ehkä auttaa jollain lailla, sisäkautta.
Kannattaa myös keskustella vanhempien kanssa. He voivat auttaa yhteydenotoissa ja heiltä saat ainakin tukea ja ymmärrystä. Myös vertaistukea on saatavissa. Sinun ei tarvitse olla yksin.
03.07.2012 13:12
"Jos haluaa tutustua siihen, mitä yliopistoteologiassa todella nykyisin tutkitaan, voi tutustua teologia.fi-sivustoon."
Vaikuttaa todella yksipuoliselta.
Eikös teologian pitäisi tutkia jumaluusoppia, eikä vain pyöriä yhden uskonnon ympärillä?
Näin maallikon silmään nykymeno vaikuttaa samalta kuin jos valtiotieteellisessä tutkittaisiin 90 prosenttia ajasta vain perustuslaillisten asioita.
Tai että matemaattis- luonnontieteellisessä opiskeltaisiin pelkkää tietojenkäsittelyä.
03.07.2012 12:34
"Olen huomannut ateistiveljien ja -siskojen etsivän myös sisältöä elämäänsä palstallamme, josta iloiten."
Viihde ja ajankulu ovat osa elämän sisältöä. En minäkään täällä kävisi, jos minulla ei olisi mitään motivaatiota tehdä niin.
Ilmeisesti Maarit-pappi kuitenkin tarkoittaa kaanaankielistä elämän sisältöä. Sitä ei näiltä palstoilta löydy enkä sitä myöskään etsi.
"Jokin heitäkin tänne vetää, eikä se ole pelkästään ärsyttämistä vaan etsintää."
En ole todellakaan täällä ärsyttämässä ketään. On tosin ymmärrettävää, että uskomiseen vakavasti suhtautuva henkilö ärsyyntyy, jos hänen kanssaan ei olla samaa mieltä.
Jos se nyt jotain kiinnostaa, niin kirjoittelen tänne ensisijaisesti saadakseni osallistua mielenkiintoisiin keskusteluihin. On myös tärkeää, että uskontojen yhteiskunnalle ja ihmisille aiheuttamia ongelmia käsitellään. Ja niinpä tietysti, olen aina valmis puolustamaan sorrettuja ja hyljeksittyjä.
Vahvasti uskomuksiinsa jämähtäneet ihmiset eivät tosin ole kovin antoisaa keskusteluseuraa. Ajattelenkin, että en niinkään yritä "käännyttää vastapuolta", vaan kohdistan viestini sellaisille ihmisille, jotka käyvät lukemassa keskusteluja etsiessään vastauksia mieltään askaruttaviin kysymyksiin. Sellaisille ihmisille, joilla on mieli vielä avoinna ja kyky ymmärtää asioita.
Siksi en yleensä edes pohdi onko aloitus provosointia vai vilpitön. Haluan antaa kommenttini asiaan, en sen esittäjälle.
03.07.2012 11:58
"Kysymys on tietenkin siitä, minkälaisia opintoja me kansalaiset olemme halukkaita kustantamaan."
Periaatteessa kyllä. Kuitenkin kansan tahto tulee huomioiduksi aina melkoisella viiveellä.
Lisäksi kirkko on tällä hetkellä merkittävä kansallinen vaikuttaja ja sitä harrastavat tai välinpitämättömyyttään tukevat ihmiset ovat niin suuri ryhmä, että sen vetäjiä voi kouluttaa yhteisillä varoilla (Vaikka hyödyn todellisuudessa kuittaa vain hyvin pieni joukko).
Siksi olisi erittäin tärkeää, että ne ihmiset, jotka eivät käytä eivätkä tarvitse kirkon palveluja, eroaisivat siitä. Silloin kirkon painoarvo yhteiskunnassa putoaisi omalle, luonnolliselle paikalleen.
"Itse olen sillä kannalla, että todellisuuden kanssa tekemisissä olevat koulutukset (esim. tekniikka, luonnotieteet, lääketiede), on hyvä kustantaa yhteisestä pussista, koska siten mahdollistetetaan tasapuolinen mahdollisuus kouluttautua ammatteihin, joista taloudellinen satsaus palautuu yhteiskunnalle."
Noinhan se menisi täydellisessä maailmassa. Siinä, mitä kohden meidän kannattaa pyrkiä.
03.07.2012 11:40
"On todistettu, mutta ette usko!"
Jotkut ihmiset ovat hyväuskoisempia kuin toiset.
Sinua skeptisemmät lajitoverimme edellyttävät luotettavaa näyttöä siitä, että ihme on todella tapahtunut.
Minäkin olen parantunut JOKAISESTA sairaudesta, mikä minulla on ollut. Joko ihan itsestään tai hoidon seurauksena.
03.07.2012 11:05
Ei kun se menee näin: ”Minkä teette yhdelle näistä minun pienimmistäni, sen te teette minulle.”
"Ovatko kaikki atet yhtä pahoja valehtelijoita kuin Phoebus???"
Ei nuo olleet minun sanojani, vaan ne on Raamatusta.
02.07.2012 20:00
Mitä se kertoo ns. uskovista, että ateistin pitää tulla kertomaan heille lähimmäisenrakkaudesta?
Eikös se olisi enemmänkin Jeesuksen hommia?
Rakastakaa lähimmäistänne, myös homolähimmäistänne!
Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi!
Olkaa armollisia!
Sen mitä teette yhdelle Jeesuksen pienimmistä homoista, sen te teette Jeesukselle!
02.07.2012 19:30
34 / 151