Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
febus
profiilit
febus
febus
Vapaa kuvaus
Hei. Ollaan ihmisiksi.
Aloituksia
47
Kommenttia
3017
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Minä ainakaan en pidä termistä "ateisti".
Ihmiset ymmärtävät sen yleensä väärin.
Itse asiassa minä olen vain se mikä minä muutenkin olen. Ulkomaailma määrittelee minunkaltaiseni ihmiset ateisteiksi, koska en usko jumaliin kuten en usko muuhunkaan yliluonnolliseen.
En tavoittele erikoisuutta. Haluan vain olla rehellinen itselleni ja maailmalle.
On ihanan vapauttavaa vain olla ja antaa maailman olla ilman kuviteltuja yliluonnollisia voimia.
17.05.2011 22:09
Onko suhteellanne mitään toivoa?
Jos te pystytte kunnioittamaan toistenne näkemyksiä ja hyväksymään toisenne sellaisina kuin te todella olette, niin teillä voi olla edessänne ihana ja hieno elämä yhdessä.
Jos te taas annatte muiden sanelemien säännösten hallita elämäänne, niin on vain ajan kysymys...........
Toivon koko sydämestäni, että onnenne voittaa. Ei ole lainkaan itsestään selvää, että jokainen meistä löytää elämänsä aikana "se oikean". Jos sellaisen löytää niin siitä kannattaa pitää kiinni, maksoi mitä maksoi!
17.05.2011 21:56
Te olette molemmat aika hellyyttäviä.
Toivottavasti uskonne antaa teille hyviä tuntemuksia!
17.05.2011 21:40
Niinkuin Markus Kajo sanoisi; eksegetiikka on parhautta.
Se on erittäin mielenkiintoinen ala. Parasta siinä on nimenomaan pyrkimys tiedon saamiseen ja totuuteen; siis teologian alalla harvinainen ilmiö.
Uskonnolliset tekstit reaalimaailmassa elävän henkilön lukemina synnyttävät paljon kysymyksiä ja aiheuttavat totuuteen pyrkivässä mielessä hämmennystä. Eksegetiikka antaa oikeita, maanläheisiä vastauksia, elämälle kiitos!
17.05.2011 21:33
Ainakin itse käsittelin ainoastaan jumalien ja niihin uskomisen pilkkaamista.
Luullakseni laissa on riittävät määräykset siitä, että ihmisten järjestämiä muitakaaan tilaisuuksia ei saa häiritä tai heitä ei saa uhkailla väkivallalla.
Eihän missään ole erikseen säädetty, että meripelastusseurojen tilaisuuksia ei saa häiritä tai että koiranäyttelyissä ei saa häiriköidä. Onko meripelastusseurojen kokoukset yhtä hulabaloota, koska ne eivät nauti lain erityistä suojelua? Ei tietääkseni.
17.05.2011 20:52
Kirjahan kävisi "kevytraamatusta", jota palstalla on silloin tällöin toivottu!
17.05.2011 20:27
Aloitus oli mielenkiintoinen ja virkistävä.
Oli hauska havaita, että muslimi voi uskoa lähes yksi yhteen kuten kristitty kreationisti.
Ainoastaan termistössä oli mielestäni pieniä eroja.
Havainto vahvisti käsitystäni siitä, että uskominen on jotain mikä tapahtuu ihmisen oman pään sisällä ilman jumalien vaikutusta.
Uskominen on samanlaista, ainoastaan termit vaihtelevat uskontojen välillä.
17.05.2011 20:12
Ihmisen alitajunta on mielenkiintoinen epeli.
Miksi säädöskokoelmasta ei löydy kieltoa pilkata kaloja? Tai tähtiä? Tai vaikkapa hernekeittoa?
Koska ne ovat ihan reaalimaailman ilmiöitä, eikä niissä ole mitään pilkattavaa.
Uskomuksissa puolestaan on.
Ihmiset ovat tietoisesti tai tiedostamattaan selvillä siitä, että uskomukset ovat hassuja ja pelkäävät niiden pilkkaamista. Pilkassahan on usein kysymys siitä, että asiaa paremmin ymmärtärtävä nauraa höynäytetyille. Mikäli höynöytetyt ovat olleet tosissaan, niin pilkka kirpaisee sitä terävämmin.
Laadituttamalla lakeja suojakseen uskovaiset samalla ilmaisevat sisäisen epäuskonsa.
17.05.2011 19:52
Onneksi Lotto sentään on olemassa ja voittokin tulee joskus lankeamaan joillekkin, vaikka todennäköisyys onkin aikasen pieni että se olisin juuri minä.
Itse ainakin valitsisin rahapeleistä sen, jonka voittomahdollisuus on 0,5 kuin sen missä todennäköisyys on 0,000000000000000000015.
17.05.2011 17:06
Se on meidän osamme, niinkuin me hyvin tiedämme.
Tieto ei kuitenkaan poista surua.
Jaksamisia.
17.05.2011 16:30
1 Phoeb. 1:1 "Jos jumalia olisi olemassa, me kaikki tietäisimme sen ilman epäilystä."
17.05.2011 15:55
21:32 And we have made the sky a roof withheld (from them). Yet they turn away from its portents.
32. Ja Me rakensimme vankan taivaanlaen; kuitenkin he kääntyvät pois sen merkeistä.
En ole itse tehnyt kumpaakaan edellä olevista käännöksistä, mutta ainakin minusta ne kuvaavat hyvinkin kiinteää "taivaankantta" eivätkä missään nimessä aineetonta avaruutta.
Voi olla, että sinä olet parempi kääntäjä, mutta miten on mahdollista, että jumalan tasoinen entiteetti ei osaa ilmaista itseään yksiselitteisesti?
17.05.2011 14:46
Päättelykyky taisi olla uskonnon kahleissa.
En juuri nyt löytänyt suoraa linkkiä siihen, milloin ensimmäisen kerran kuun tiedettiin heijastavan auringon valoa, mutta jo Aristarchus Samokselaisnen käytti kuun pinalle tulevaa varjoa määrittäessään auringon sijaintia, joten ainakin hänelle oli selvää, mistä kuun valo oli peräisin.
Ai niin, tämähän tapahtui noin 250 e.a.a.
Arabit olivat muuten tähtitieteessä hyvin edistyksellisiä (kunnes länsimaat menivät ohi uskonnon otteen kirvottua).
17.05.2011 14:42
Maapallo on litistynyt navoilta. Muna puolestaan on litistynyt vyötäröltä eli pullistunut navoilta. Siis jokseenkin päinvastoin.
17.05.2011 14:29
Kyllähän koraanissa kerotaan selvästi, että elollinen luotiin vedestä. Jos alamme tulkitsemaan mitä kaikkea muuta kuin vettä vedellä tarkoitetaan, niin olemme loputtomassa suossa.
Hauskinta kuitenkin on tuo selvä ristiriita ihmisen elollisuuden ja savesta/vedestäluomisen välillä.
17.05.2011 14:27
Kyseinen kohta kirjoituksessa on monitulkintainen ja meitä oppineemmat koraaninkääntäjät ovat tulkinneet sitä myös siten, ettei kyseessä olekkaan "alin" paikka.
Ihmiset ovat tuhansia ja taas tuhansia kertoja julistaneet totuuksia, jotka ovat heidän senhetkisen tietämyksensä mukaan kiistattomia, mutta tiedon lisääntyessä osoittautuneet perättömiksi. Myös Muhammed on aivan hyvin voinut toimia samoin. Ei kyseessä tarvitse olla huijarin riskinotto, ainoastaan perin inhimillinen ajattelemattomuus.
Sitten siitä torjuntavoitosta.
Onko mielestäsi todellakin voitokkuutta, että vihollisarmeija pääsee piirittämään pääkaupunkia? Kuinka monta hävittyä taistelua roomalaiset kävivät, ennenkuin persialaiset olivat heidän ydinalueellaan? Kuinka paljon hävitystä ja kärsimystä nähtiin miehitetyillä alueilla?
Vaikka lopullinen katastrofi vältettiin, niin kokonaisuutena 3-9 vuoden aikana roomalaiset eivät todellakaan olleet pelkästään voitokkaita.
Sana torjuntavoitto on hävinneiden selittelyä sille, etteivät he hävinneet eneää enenpää.
17.05.2011 14:21
Valitettavasti meidän olisi molempien hallittava muinainen arabian kieli voidaksemme päästä kumpaakin osapuolta tyydyttävään ratkaisuun asiasta.
Toistaiseksi voimme vain vertailla hallitsemillemme kielille tehtyjä käännöksiä.
Tietenkään en voi uskoa mihinkään, minkä joku vain kertoo minulle.
17.05.2011 14:07
Kyseisenlaiset moniselitteiset ja hämärät kohdat niin raamatussa kuin muissakin uskonnollisissa teksteissä voidaan tulkita hyvin monella tavalla. Se, että joku haluaa uskoa vain aikaisempaa uskomustaan vahvistaviin tulkintoihin, ei tee muista tulkinnoista sen huonompia.
Mikäli joku ylempi olento olisi olemassa ja riittävän kyvykäs, se osaisi varmasti ilmaista itsensä selkeällä ja yksiselitteisellä tavalla ja tällaiset väittelyt olisivat turhia, jopa mahdottomia, josta voimmekin tehdä johtopäätöksen että........
17.05.2011 14:02
Kyllä se tuntui yllättävästi juuri siltä, kuin koraanissa kuvattiin. Tuntui, että rinnan ympärillä olisi näkymätön (iso) käsi, joka puristaa sitä niin, ettei oikein saa henkeä.
Toiseksi, eikös muhametti ollut jotenkin tekemisissä kaupankäynnin kanssa, joten hän ilmeisesti oli tekemisissä matkustavaisten kanssa, jotka olivat tekemisissä toisten matkustavaisten kanssa jne. Kyllä sana kiertää.
17.05.2011 13:57
Linkeissäsi kerrotaan, että Atlantin ja Välimeren vedet eivät sekoitu Gibraltarinn salmessa.
Salmen jälkeen ne sekoittuvat.
Kyseessä on sitäpaitsi kahden erisuolaisen suolaveden sekoittuminen, ei suolaisen ja makean veden sekoittuminen.
Fysiikan lakien mukaan suolavesi ja makeavesi sekoittuvat helposti.
So...
17.05.2011 13:54
69 / 151