Vapaa kuvaus

Sydämen sulkakynä. Silmäni kun suljen, silloin haaveissani kuljen, mietin mietettä niin syvää, liikuttelen sydämen sulkakynää. Sen on Luoja minulle suonut, ehkä sattumakin esiin tuonut. Kaiken kauniin muistiin piirtää, muistojen arkistoon sanat siirtää. Antoi enkelitkin siihen luvan, piirtää maailmastaan mieliin kuvan. ”Kun teet sen ilomiellä, olemme oppaanakin siellä.” ********************************************** Lastuna laineilla. Seilaan lastuna laineilla veden, näkyy väin aavaa tuolla, ei tiedä minne nyt menen, on rannaton ulappa joka puolla. Kuljettaa kauaksi tuulet nuo, veden pinnalla puhuri kantaa, pääsenkö koskaan rakkaani luo, seilaanko päin kotirantaa. Odottaako siiloin siellä hän, kun viimein rantaan astun, tarjoaako pyyhkeen pehmeän, nyt täällä likoan ja kastun. Päättyykö lopulta matka tää, näenkö hänet vielä kerran, olkoon se silloin matkani pää, oi luoja, armoa suo sen verran. ******************************************************** Spartalainen kuka olen mistä tulen minne menen olen spartalainen ruoskittu melkein kuoliaaksi lyöty armoton, ovela, varas varastan sieluja otan ne orjakseni mutta olen lempeä isäntä annan sielujen elää elän heidän kanssaan olen heissä kiinni tunnen maailman manat tiedän monet lempeät sanat lyön takaisin niillä se on kohtaloni olen spartalainen ******************************************************** Paimenpoika parka. Vesi maan mutaan liiskaa, sade kasvojani piiskaa. Kuljen, mietin, matkaa taitan, jalkaa toisen edelle laitan. Mietteet lie minne johtaa, kunnes silmä tutun näyn kohtaa. Edessä pieni rehevä heinäsaari, kauniskin, muutama vaivainen aari. On syksy, kohta maakin jäässä, elanto jo muutaman askeleen päässä. Pieni katras, muutama lammas arka, siinä elosi, voi paimenpoika parka. ******************************************************** Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

51

Kommenttia

142

1. Talviunilla

Talviuni Välittänyt ei viimoista talven tuiskujen, unelmoi kai hetkistä helmojen huiskujen. Nukkui vielä sikeänä pesäns
    Runot
    10
    342
  2. Illan tullen

Illan tullen . Siihen asti, tuonne viljapellon laitaan, hikeä otsalta pyyhkien vaaleaan pellavapaitaan. Satoa kasvaa mon
    Viihde ja kulttuuri
    103
    1431
  3. Kevätääniä

Kutsui tanhua äestäjää jo touontöille, maa siementä kesän kauneimman heilimöille. Saman tiesi myös liitely kurkiauran, v
    Runot
    59
    90
  4. Kadonnut

Kadonnut karitsa Katosi kauaksi, tuonne tarinan aikaan, eksyi polultansa suuren metsän taikaan. Kohtasiko siellä väijyv
    Runot
    4
    74
  5. Veräjän suulta

Kesä on jo valmiina viittä vailla, näe ei pääskyjä, sieppoja kukkamailla. Oli vielä pikku pakkanen menneenä yönä, tanhua
    Runot
    11
    340
  6. Kohtalo

Syksy antaa vielä tummaa satoa, uoman pohjasta liukasta nahkiaaismatoa. Valo on arkaa kun kesä on poissa, elämän kaari s
    Runot
    0
    53
  7. Kätkettyä

Vaivainen vesi purona pohjalla kiertää, mutkitellen se rannan kiviä hiertää. Siloiseksi on ajan saatossa hellinyt posken
    Runot
    0
    58
  8. Suolla

Lukenut olen pitkiä rimpiesi runoja, suuruuttasi katsonut oi taigojen punoja. Lähdettäsi hetteistä sydämellä halaan, tie
    Runot
    0
    61
  9. Paimen parka

Oli kai mainettaan parempi ken ties, tienoota kun taivalsipieni mies. Kulki kevään, käyskenteli käen ajan, tramppasi ra
    Runot
    0
    86
  10. Syksyinen aamu

Kuuntelin hartaana hiljaista sunnuntaita, katselin karuja karjan laidunmaita. Vielä aurinko lämpönsä kedolle heittää, aa
    Runot
    4
    520
  11. Myyrä

Myyrä Myyrä on tehnyt pitkän työn, kaivanut koloaan läpi päivän, yön. Väsyneenä ahkeraan eloonsa pimeään, uuvuksissa pa
    Runot
    0
    339
  12. Kulkua

Missä kulkevi mies, hän yksin vain ties. Katsellen aapansa aavaa, syleillen korpikuusien naavaa. Minne matkallaan mensi
    Runot
    5
    98
  13. Kevään kulkua

Kuulethan miten kutsu soi, kevään kansa karkeloi. Herkässä on laulut kielen, aamuihin tuovat juhlamielen. Aukeaa jo pie
    Runot
    8
    122
  14. Kevään kanssa kahdestaan

Kevään kanssa kahden kesken, surra ei huolia talven lesken. Antaa mennä mikä mentävä on, elon kulku tämä niin ajaton. K
    Runot
    6
    105
  15. Häpeän sinua

Häpeän sinua sateinen taivas, itket kuin ikuinen lapsi. Viisas on vetensä juonut, välkkyy hopeaa tuo harmajahapsi. Miks
    Runot
    10
    132
  16. Hyvää joulua

Joululaulut Laulelen tuttuja lauluja kulkeissain, välillä hyräillen niitä laulan vain. Huulien huudot laaksoon ja mäkee
    Runot
    4
    107
  17. Pyry

Kuuletko tuulta joka metsissä pauhaa, sillä on mielessä aatos jolta ei saa rauhaa. Se tullut on tuomaan talven ja jään,
    Runot
    2
    160
  18. Talven tulo

Katsellen taivasta aurinkoista somaa, pakkasaamulle valo tuo hohtoansa omaa. Pitkää oli poissa, kulki selkä kumarassa ka
    Viihde ja kulttuuri
    4
    297
  19. Tervahauta

Se menneisyyden aika, kaunis kaukaisuuden taika, joka muistoja isien valoi, maan uumenissa paloi. Silloin rikkauksia an
    Runot
    2
    161
  20. Tuuli

Heissulivei! Nyt tuulelle vastaan, tuudittaa puita kuin äiti pienokaistaan. Tullut lie yöllä, näkee sen huomen, tuntee v
    Runot
    11
    3186