Vapaa kuvaus

Täällä kirjoittelee nuori nainen Helsingistä. Omanlaisensa persoona, ihan normaali kuitenkin. Jos kaipaat juttukaveria, tai kaveria, niin laita vaan viestiä :)

Aloituksia

4

Kommenttia

8

1. Onko kenelläkään sitten mitään ideoita näkyvyyden saamiseksi? Lähinnä olen pyrkinyt laittamaan mainostusta sinne, missä ihmiset pyörivät ystäviä etsimässä. Jos jollakin on jotain hyviä ideoita, niin niitä otetaan vastaan!
  2. 1) Mitä on ystävyys?
    Kahden ihmisen välinen vastavuoroinen suhde. Ystävyys koostuu luottamuksesta, rakkaudesta, välittämisestä, hyväksymisestä, ymmärryksestä ja tietenkin myös siitä että yksinkertaisesti viihdytään hyvin yhdessä.

2) Mikä on ystävän ja kaverin ero?
    Kaveri on joku josta pidät ja jonka kanssa haluat viettää aikaa ja jakaa ainakin jotain asioitasi. Ystävän kanssa suhde on henkilökohtaisempi ja syvempi. Ystävyys alkaa kaveruudella ja vaatii paljon aikaa kehittyäkseen ystävyyssuhteeksi.

3) Mikä on ystävän merkitys?
    Elämä ilman ystäviä ei ole elämää laisinkaan. Väitän että jokainen tarvitsee jotakuta jonka kanssa jakaa oman henkilökohtaisen maailmansa. Maailma tuntuu paljon helpommalta paikalta elää, kun on ystäviä.

4) Oletko solminut vastikään uusia ystävyyssuhteita? Jos olet, niin missä?
    En ole.

5) Miten sukupuoli vaikuttaa ystävyyssuhteisiin?
    Joillakin vaikuttaa paljonkin, joillakin ei yhtään. Monet kokevat ihastusta vastakkaista sukupuolta oleviin ystäviin. Itse pidän ystävyys- ja rakkaussuhteet mielellään erillään. Minulla on ystäviä molemmista sukupuolista ja en ole huomannut ystävyyden syvyydessä tai muissa asioissa eroja sukupuolen mukaan.

6) Mikä voi mielestäsi johtaa ystävyyssuhteen katkeamiseen?
    Luottamuksen pettäminen, ymmärryksen puute, pitkä välimatka ja joskus se kun ystävä aloittaa seurustelun.

7) Viihdytkö parhaiten yksin, kahdestaan vai ryhmässä?
    Riippuu tilanteesta. Viihdyn usein joko yksin tai kahdestaan. Hyvässä seurassa ei haittaa vaikka olisi kuinka paljon ihmisiä.

8) Voiko kumppani olla myös ystävä?
    Voi ja mielestäni pitääkin. Rakkaussuhde perustuu syvään ystävyyteen.

9) Mitkä ovat hyviä konsteja, että ystävyys kestää lapsuudesta lopun elämän?
    Se että ymmärtää toista. Ymmärtää sitä, että toinen muuttuu ja antaa tilaa muutokselle. Se että jaksaa pitää yhteyttä ystävään, vaikka ystävä muuttaisi 600 kilometrin päähän,. Se että pitää yhteyttä ystävään vaikka olisi alkanut seurustelemaan ja tuntuu ettei ystävälle juuri nyt olisi aikaa. Antaa ymmärrystä ystävälle, joka ei pidä kamalasti yhteyttä aloitettua seurustelun. Mielestäni ymmärrys ja hyväksyntä on aika hyviä konsteja saada ystävyys kestämään.

10) Kirjoita minulle ystävyysaiheinen runo:
    Nyt ei oikein itseäni runoiluta, mutta tämä on sellainen runo josta olen aina tykännyt. Tarkemmin ottaen tämä ei taida olla edes runo, mutta laitan sen silti tänne :D Tämä on Kahlil Gibranin tekstiä:

"Sinun ystäväsi tyydyttää puutteesi. Ystäväsi on peltosi, jonka kylvät
    rakkaudella ja korjaat kiitoksella. Hän on pöytäsi ja lietesi. Sillä sinä
    tulet hänen luokseen nälissäsi ja haet hänen luotaan rauhaa.

Kun ystäväsi sanoo mielipiteensä, et sinä pelkää sanoa 'ei', etkä jätä
    sanomatta 'kyllä'. Ja kun hän on hiljaa, sinun sydämesi ei lakkaa kuulemasta
    hänen sydäntään. Sillä ilman sanoja ystävien kesken kaikki ajatukset, kaikki
    toiveet, kaikki halut syntyvät ja jaetaan iloiten suosionhuutoja kaipaamatta.

Kun eroat ystävästäsi, et sinä murehdi. Sillä se, mitä hänessä rakastat eniten,
    saattaa tulla kirkkaammaksi hänen poissaollessaan niin kuin vuori tasangolta
    katsoen näyttää kiipeilijästä kirkkaammalta.

Sillä rakkaus, mikä etsii muuta kuin oman salaisuutensa paljastumista,
    ei ole rakkautta, vaan verkko, joka on heitetty: ja ainoastaan arvoton
    joutuu saaliiksi.

Anna paras itsestäsi ystävällesi. Jos hänen täytyy tuntea sielusi vuoroveden
    luode, anna hänen tuntea myös sen vuoksi. Sillä sinun ei pidä etsiä ystävääsi
    tappaakseesi aikaa. Hae häntä hetkinä, jotka ovat täynnä elämää. Sillä hänen
    tehtävänsä on täyttää kaipuusi, eikä tyhjyyttäsi.

Ja ystävyyden riemussa kaikukoon nauru ja jakakaa muille omasta ilostanne.
    Sillä pienten asioiden aamun kasteessa sydän löytää päivänkoittonsa ja virkistyy. "

-Kahlil Gibran
  3. Moi aloittaja!
    Itse aloitin lukion juuri tuossa iässä. En tiedä haluatko aloittaa ihan päivälukiossa vai aikuispuolella, mutta minulla on kokemusta vain aikuispuolesta ja ajattelin kertoa tässä omista kokemuksistani siellä.
    Minulla on nyt noin vuosi vielä ja sitten kirjoitukset edessä ja olen ollut erittäin tyytyväinen aikuislukiopiskeluun tähän mennessä.
    Koen joissakin aineissa hyödylliseksi sen, että suoritan lukion nyt, enkä silloin 16-vuotiaana. Olen itseoppinut paljon asioita, joista on ollut hyötyä esim. englannissa, äidinkielessä ja yhteiskuntaopissa. Yleissivistystä on enemmän, kuin silloin lukioiässä oli.
    Aikuislukiossa on paljon eri ikäisiä opiskelijoita,17-vuotiaasta aina yli 70-vuotiaisiin asti.
    Aikuislukio-opiskelu on monella tavalla hyvin joustavaa. Kouluihin hyväksytään minkälaisella keskiarvolla tahansa, opiskelun voi aloittaa keskellä vuottakin aina uuden jakson alussa, kursseja voi suorittaa sekä iltaisin, etänä ja monissa kouluissa myös verkkokursseina. Oman kokemukseni mukaan opettajat ovat myös erittäin joustavia ja kannustavia.
    Tärkeintä aikuislukiossa on motivaatio. Jos sitä löytyy niin pystyt mihin vain. Aikuislukioissa on yleensä tarjolla ns. nollakursseja monista aineista (äidinkielessä, kielissä, matematiikassa..), joissa voi kerrata peruskoulun asioita, jos ne ovat päässeet unohtumaan. Näin ollen menestyminen on vain omasta motivaatiosta ja tahdosta kiinni.
    Toivotan sinulle onnea tuleviin opintoihisi :) 19-vuotias on todellakin vielä nuori.