Vapaa kuvaus

Käsityöalan yrittäjä Helsingistä. Naimisissa ihanan Kapuni kanssa. Jeesus kehoitti satsaamaan pysyviin asioihin, joita olen huomannut täällä "alhaalla" olevan ihmiset ja Jumalan sana. Miksi olen kristitty? Tarkoituksettomuuden ja synnintunnon Jeesuksen luokse ajamana. Kovin malliesimerkki kristitystä en mielestäni ole ollenkaan. Kurinalaiseen uskonkilvoitukseen ei minulla ole juurikaan luontaisia taipumuksia, kutsua kylläkin. Pari vuotta sitten mm. isäni kuoli ja kärsin masennuksesta, joka vieläkin muistuttaa. Seurakunnistakaan ei tuntunut löytyvän apuja, mikä houkutteli kysenalaistamaan Jumalan Hengen käytännöllistä vaikutusta maailmassa. Missä oli se suloinen luvattu rakkaus veljien ja sisarten välillä? Vinkki: Jos haluat kyseenalaistaa uskoni todellisuutta, niin tämä on hankalin ja kipein asia minulle. Jumalan rakkaus siinä, että hän antoi ainoan poikansa Jeesuksen, on saanut minut KUITENKIN vakuuttuneeksi elämäni tarkoituksesta. Näin on käynyt monelle ja sen huomaa heistäkin. Jumalan muuttava voima ei tunnu kunnioittavan seurakuntarajoja. Siunausta sinulle ystäväni. Jutellaan lisää kirkkokafeessa. [email protected] Suosikkibändit/artistit: Suuri pyhien kuoro lasimerellä, oma Kulta Suosikkileffat: Lorenzon öljy, Schindlerin lista, viimeeksi olin elokuvissa hm.. 1991 Lempikirjat: Raamattu, Oswald Chambers Vapaa-aikanani: Säädän Ubuntua, Musisoin, luen sanaa, puhellaan rakkaitten kanssa Suosikkipalstat Suomi24 Keskusteluissa: Laajasalo, taivaallinen Jerusalem Katson tv:stä mieluiten: David Pawson, historialliset dokumentit, vain netissä, kun ei oo TV:tä Kotieläimet: Turkiskuoriaisvainaat, hassut YouTube-kissavideot En pidä: kiire, nuotinvierusta, Nettihakemistoyritykset, selkäpuukot, syntinen lihani Ruoka & juoma: Kapun menu, Elämän Leipä, Elävä Vesi, Uusi Viini Linkit: http://www.onlinebible.org/, http://www.evank.org/index.php, http://www.youtube.com/watch?v=dDZpZPFGzOA, http://jjmarkka.net/docs/rist/ristiriitoja.htm, http://galleria.suomi24.fi/nauravadelfiini, http://www.youtube.com/watch?v=LU8DDYz68kM, http://www.ubuntu.fi, http://video.google.com/videoplay?docid=1231578461915810236, http://www.ilosanomapiiri.fi/ Koulutus: --- Ammatti: Muu Työskentelen: Yrittäjä Siviilisääty: Varattu Lapset: --- Hakusanat: Jeesus, käsityöt, Raamattu, Jumala, kotiseurakunta, lähetystyö, local church, Ubuntu, yrittäjyys, avioliitto

Aloituksia

2

Kommenttia

33

1. Mamabeard

Kiitos todelliseta paneutumisesta tuotokseeni. Sinulla tekstinteko ei tuota vaikeutta. Olen lukenut monia juttujasi runofoorumilla, kuten myös Kirkkokafen tutun runiksen ja sinun yhteistä historiaa jonkun verran.

Osaat hyvin havaita idean jota tavoitelin tuossa runossa. Minulle oli jonkinlainen ilmestys huomata miten paljon pienillä muutoksilla voi sanomaa muuttaa. Myös ihmeelinen kokemus oli saada heittää kielioppi roskikseen ja antaa palaa.

Luonteeltani olen pilkuviilaaja ja pelkäsin että jumitun ikuisesti hiomaan jotain yksityiskohtaa. Laitoin tekstin lopulta vain menemään peläten pahinta. Palauteesi oli rohkaisevaa kyllä.

Oli mielenkiintoista pohtia miten tuon portin piilossaolon voi selittää lukijalle, kuns e kuitenkin on aivan vieressä. Pensas edessä, kulman takana, notkossa polun päässä...

Poistin sitten lopulta nuo selitysrivit. Kulkija olkoon vain ollut sokeutunut ja saakoon lopussa nauraa omalle typeryydelleen.Miten logiikan "puute" voi ollakaan paras selitys!

Tuota portin huomaamiskohtaaa mietin myös tovin. Onko kyseessä läpinäkyvä rautaportti? Vihje tulevaisuuteen? Puuovi jättää vielä arvoituksen kiinni. Selitysrivejä sai tuossakin mennä. Tammiportti-nominatiivi on kyllä parempi minustakin.

Opettavainen oli tuo pohdiskelusi fiktiivisestä ja faktisesta minä-henkilöstä. Lisää materiaalia runon rakentamiseen.

Muuri/portti teema on pyörinyt mielessäni varmaan vuodesta 1985, jolloin näin postikortin, josa oli kuvattu vanha kivimuuri ja puinen ovi. Tajusin mielestäni siinä ison opetuksen.

Seuraavassa runossa mennään ovelle, mahdollisesti myös muurin löytymistä ja matkalle lähtemistä voisi käsitellä.

Kiitoksia paljon asiantuntevasta kritiikistä ja mielenkiinnosta, tästä oli paljon apua.

Siunausta, Jeesus myötä
  2. "No onhan noita (läheisiä uskovia ystäviä). Tulen heidän kanssaan toimeen ihan hyvin."

Hmm.. uskon sinua. Ja he tulevat toimeen kanssasi kunhan ovat oppineet sietämään ärsyttävää virheistä nasautteluasi. Sanon tämän ihan myönteisenä asiana.

"Olen jokseenkin varma, että sinullekin menee kreationistihuuhaa läpi ihan sukkana, jos joku auktoriteettisi sitä sinulle suoltaa. "

*Hymy* Olisi niin helppoa, jos tuntisi jonkun luotettavan auktoriteetin. Olen jonkun verran lukenut kreationistien teoksia ja niiden vastineita evolutionistien puolelta. liian vähän...

Olen huomannut että minulla ei ole eväitä näiden tekstien arvioimiseen. Nämä ovat kovin vaikeita asioita ja tarvittaisiin tutkijan virka että pääsisi edes vähän pintaa raapasemaan. En usko että minulla riittäisi älykään. Isän kuoleman jälkeisen masennuksen jälkeen keskittymiskykyni on aika huonona ollut. Pikku hiljaa olen tässä toipumassa. Jospa eläkepäivillä (mikäli elän siihen asti) voisi olla aikaa näitäkin asioita silmäillä paremmin.

Kyllä ihmiset minuun vaikuttavat, se on selvä - valikoin lukemisiani. Ikävä on ollut huomata että amerikkalaisten kreationistien piirissä on paljon hätäisesti ja kiihkolla tehtyä "tutkimusta", joita suomalasiset sitten siteeraavat monesti tutkimatta. En enää tiedä mihin luottaa.

Raamattua pidän kaiken mittarina. Paljonhan se ei luonnollisen elämän syntyasioista puhu, vaan keskittyy hengellisen elämän LÖYTYMISEEN, miten löydän Jumalan luo.

Varmaan sinullakin täytyy olla auktoriteettisi joihin katsot luottavasi, Kyllähän me paljon tässä ollaan sen varassa mitä on muualta kuultu. Mistä tiedät että he ovat rehellisiä taikka eivät vilpittöminä mutta innoissaan "pistä överiksi"?

Jukki:"Jumala kertoi mitä luomisessa tapahtui..."

"Vai kertoiko ollenkaan? Jospa VT onkin kuvausta siitä, mitä ihminen käsitti Jumalan?"

Niin, minä uskon Raamatun olevan Jumalallista lähdettä.

"VT:n Jumalahan on kaikkea muuta kuin rakastava UT:n Jumala, kiivas, kiukkuinen ja jopa kostonhaluinen. Jollet usko, lue itse."

Olen minä lukenutkin. Näen tuon pulman kyllä. Koen Jumalan kiivautta omalla kohdallanikin, syyttä ja syystä. Jumalan kokeminen rakastavana Isänä on vain minulla pinnalla.

"Niin, mistä voit tietää, että tietosi ovat oikeita, vastaa todellisuutta ja käsityksesi asoista siten myös oikea? Mitkä välineet sinulla on sen varmistamiseen, voitko koskaan olla täysin varma vai heittäydytkö ennemmin vain uskomustesi varaan, koska se on helpompaa tms.? Onko ennemmin kyse siitä, kuinka hyvin sietää epävarmuutta? "

Älyttömän hyviä kysymyksiä! Jokaisen pitäisi noita kysyä itseltään. Vaatisi taas aikaa vastata. Työ kutsuu, harmillista.

Jukki: "Minä en ole siis myöskään Raamatun kirjaimellisestilukija. Lepakko on nisäkäs. "

"No hyvä. Johonkin kuitenkin sinun käsityksesi evoluutioteorian paikkansapitävyydestä perustuu."

Ristiriita Raamatun kanssa on syynä. Darvinismin julmuus. Ja niitä "auktoriteetteja" olen kuunnellut. Koetan mahdollisuuksien mukaan perehtyä alaan lisää.

Tuo "lepakko on lintu"-juttu mm. Pikku asia, mutta täytyisi ajan kanssa tutkia alkukielen kautta mitä siinä kohdassa sanotaan. Onko eläin todella lepakko, vai onko kysessä käännösvirheen mahdollisuus. Onko alkuikielen sana jokin "Yöllä lentävä otus", sukupuuttoon kuollut eläin, jonka nimi on vain siirtynyt merkitsemään meidän aikamme lepakkoa jne...

Kyllä minusta totuutta kannattaa kaivella urakalla. Minusta on se on ultrahyödyllistä ja Sanan mukaistakin. Snl 2:1-. Mukava kun jaksat lueskella tekstini niin tarkkaan ja kommentoida. Saan paljon ajatelemisen aihetta. Siunausta...
  3. "Kerropa, miksi viesteistäsi saa kuvan että uskova ei voisi hyväksyä evoluutiota tai muita luonnonilmiöitä, vaikka niistä olisi havaintoja olemassa?"

Uskova ei voi hyväksyä luonnonilmiöitä? Onko semmoisiakin ollut? Evoluutiosta... EIkö kukaan uskova ole täällä sitä jo kertonut? Ja ollaan kreationistien palstalla! Missä kaikki uskovat luuraavat? Outo juttu...

En tiedä osanko selittää, mut jotain.

Luominen + Evoluutio elämän synnyn teoriana: Evoluutio on liian väkivaltainen työkalu elämän syntymiseksi. Kuolema tuli vasta ihmisen lankeemuksen takia maailmaan eikä ollut Jumalan tarkoitus. "Jumala loi, ja se oli hyvä"

Uskovalle myös evoluutiota tukevat havainnot ovat liian hataria, joten hän ottaa mielummin Jumalan ilmoituksen ja uskoo sitä.

Evoluutiosta Jumalan työkaluna uskovien mielipiteen vaihtevat, kuten sanoit. Sitten perillä Luojan edessä näitä voi kysellä. Eiköhän kaikki ole silloin omista elämänsyntypähkäilyistään vähän nolona. Matkalla vähän rähistään mielipiteistä. Lasten kinastelu kuuluu perhe-elämään. Isä ratkaisee kiistat.

Ei tässä ole mitään vastakkainasetelua uskon ja tieteen välillä, Uskova tiedemies pärjää uskoineen, tekee työtään.

Olisi mukava että joku uskovakin luonnontieteilijä ilmaantuisi keskusteluun.
  4. Kitos oikaisusta. Olen vähän oudolla kentällä, enkä osaa tätä pikkutarkkaa puhetyyliä.

Mielenkiintoista kyllä huomata tämä.. Aika paljon täällä puututaan minun moukkamaisesti käyttämiini käsitteisiin. Itsekin puutun aika hanakasti, jos joku käyttää väärin Raamatun sanastoa. Hyödyllistä on maistaa omaa lääkettään. Kitkeränmakuista on... Ehkäpä tässä on opetus minulle.

"Uskovaisen voi olla vaikea käsittää, että tieteessä totuudella on hieman erilainen merkitys. "

No, sitten voisi käyttää toista sanaa minusta. En minä tajua tosiaan. Olen aika tavallinen suomalainen.

"Vihaisuus johtunee pääsääntöisesti siitä, että kreationistit harjoittavat järjestelmällistä valehtelua ja vääristelyä."

Niinkö? Kuulostaa aika pahalta. Ei sopisi uskovalle olleenkaan tuommoinen, kun Sanakin kehoittaa pysymään totuudessa. Sitä teoriaakaan ei saisi uskova kutsua totuudeksi siis, edes pienellä kirjoitettuna.

>>Evoluution olen omalta kohdaltani ampunut alas elämän synnyn selittäjänä. Se ei anna tarkoitusta elää.>>

"Kaksi virhettä. Ensiksi: evoluutio ei yritäkään selittää elämän syntyä. Sille on olemassa omat teoriansa (abiogeneesi). Toinen virhe on looginen. Siitä, että evoluutio ei anna tarkoitusta elää, ei seuraa, että evoluutio on väärässä. Teorian totuusarvo ja sen implikaatiot ovat kaksi aivan eri asiaa. "

Niin, sanoin väärin tosiaan, kitos. Sain elämälleni syyn ja tarkoituksen, kun koin ja huomasin että Jumala rakastaa minua. "Jumala antoi ainoan poikansa, ettei Jukki joka häneen uskoo hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikinen elämä". Rakastetuksi itseni kokeminen itsensä Jumalan taholta on ollut kyllä minulle se elämäntarkotuksen alkusyy tosiaan.

Nämä muut jutut on loksahtaneet sitten myöhemmin. Vaikkapa tämä Jumalan luomistyön ihastelu. Jumala teki meidät jotain tarkoitusta varten. olisikohan tuossa lauseessani ollut parempi sanoa että "evoluutioteoria ei tue Raamatun näkemystä Jumalasta rakastavana jumalana". Siunausta...