Vapaa kuvaus

Aloituksia

299

Kommenttia

16298

1. Touko+Aalto+ei+ole+ainoa+mies+joka+vaihtaa+vaimonsa+nuorempaan+tai+parempaan.+Niin+tekee+uskovainen+mieskin,+joka+on+väittänyt+ennen+sitä+olevan+"syntistä"+touhua,+mutta+ei+enää+sitten+ole+kun+se+on+omalle+kohdalle+tapahtunut.+Touko+Aalto+on+ateisti,+mutta+hänen+vaimonsa+maailmankuvasta+emme+tiedä+mitään,+jotta+voitaisi+yleistää+"he+ateisteina".Suhtaudun+mielisairaisiin+siten+että+ihminen+voi+siitä+parantua,+mutta+uskovainen+ei+koskaan+ennen+kuin+luopuu+uskostaan+joka+on+riippuvuus+joka+pitää+tätä+kiinni+"hullussa"+ja+neutraalittomassa+maailmankuvassa!Pahoin+uskoon+sairastuneen+elämä+on+kuin+skitsofreniaa+sairastavan+elämä!+Niitä+kahta+on+vaikea+psykiatrienkin+välillä+erottaa.Sitä+osataan+sanoa,+että+Yhdysvallat+on+maailman+kristityin+maa,+mutta+sitä+on+välillä+vaikea+uskoa+kun+täällä+Suomessakin+tapahtuu+paljon+Yhdysvaltaakin+"kristityimpiäkin"+pöhköjä+asioita+ja+valtaa+pitää+Eduskunnassa+monet+kristityimmät+suomalaiset.+Pohjoismaista+poiketen+vain+Suomi+ei+ole+sekulaarinen+valtio,+eikä+taida+sellaiseksi+tulla+meidän+elinaikanamme+kun+sellaista+tahtotilaa+ei+Suomessa+vain+ole!+Pelätään+jotakin+sellaista+ettei+Suomessa+olisi+toimivia+kirkkoja+ja+hautaustoimi+säilytettäisi+Suomessa+silti+kirkon+velvoitteeksi.+Miten+hautaus+toimii+Ruotsissa+ja+muissa+Pohjoismaissa!?+Vain+sekulaarinen+Suomi+on+jäänyt+toteutumatta+sosiaalidemokraattien+Forssan+kokouksen+päätöksistä+v.+1903.+Muut+asiat+on+jo+Suomessa+toteutunut!
  2. Minä+en+ole+puhuja,+joten+minun+ei+tarvitse+kirjoittaa+muistopuhetta+vitun+idiootti.+Ateistin+hautajaisiin+ei+pidä+ottaa+puhujaksi+pappia,+jollei+ateisti+itse+sitä+halua.+Monet+papit+haluavat+siunata+vainajan+vaikka+väkisin+oli+hän+sitten+kirkosta+eronnut+ateisti,+uskonnoton+tai+kirkon+jäsen+joka+ei+ole+toivonut+pappia+siunaamaan+hänen+kuoltua.+Kirkon+linja+normaalisti+on+se+että+ateistia+ei+siunata+ja+vainajan+tahtoa+noudatetaan,+mutta+se+ei+aina+kohtaa.+Toki+omaisia+usein+kuunnellaan+jos+haluavat+väkisin+että+vainaja+siunataan.+Tällöin+pappikaan+ei+voi+siitä+kuulemma+kieltäytyä!+Suurin+haitta+saattaa+olla+nimenomaan+vainajan+lähiomaiset+silloin+kun+eivät+kunnioita+vainajan+tahtoa+oli+hän+sitten+uskonnollinen+tai+uskonnoton.+Yleensä+tällöin+lähiomaisen+maailmankatsomus+on+erilainen+kuin+sillä+vainajalla+on+ollut.+Jotkut+pitävät+helpompana+sitä+että+puhujaksi+otetaan+pappi+kuin+otettaisi+esimerkiksi+pro-seremonioista+puhujan+joka+maksaisi.+Itse+en+haluaisi+puhujaksi+pappia+enkä+puhujaa+pro-seremonioista.+Kaikkien+olisi+syytä+tehdä+ns.+hautajaistestamentti+oli+sitten+uskonnoton+tai+uskonnollinen,+varsinkin+jos+lähiomaisilla+on+erilainen+käsitys+asioista+tai+on+erilainen+maailmankatsomus.+Pääasia+on+että+vainajan+tahtoa+noudatettaisi,+mutta+niin+se+on+vain+harvoin.+Sen+nykyisin+melko+usein+kumminkin+tiedetään+halusiko+vainaja+polttohautauksen+vai+tavallisen+hautauksen.Ärsyttävintä+on+se+että+lähiomaiset+eivät+saa+Suomessa+"leikkiä+tuhkalla"+ja+sirotella+sitä+yhdysvaltalaiseen+malliin+eri+paikkoihin+vaan+tuhkan+pitää+sirotella+tai+uurna+haudata+yhteen+paikkaan.+Minulle+on+lähes+täysin+sama+onko+mun+tuhkani+siroteltu+kahteen+paikkaan+tai+onko+se+jossakin+uurnalaaksossa.+Sille+ei+lopulta+ole+mitään+tieteellistä+merkitystä,+mutta+uskovaisia+on+tässä+kuitenkin+kuultu+vaikka+luulisi+että+Yhdysvallat+tässäkin+olisi+se+maailman+kaikkein+kristillisin+maa.+Itse+uurnassakin+on+asetuksensa,+jonka+kirkko+on+asettanut.+"Uurnakaan"+ei+saa+olla+esimerkiksi+pieni+pahvilaatikko,+johon+tuhka+mahtuisi+vaan+sen+pitää+olla+jokin+maatuva+uurnan+tarkoitukseen+kasattu+uurna+joka+tietty+maksaa.+Tuskin+kenenkään+kristitynkään+maalliset+jäännökset+ovat+niin+arvokkaita+että+niitä+ei+sopisi+sirotella+kuin+yhteen+paikkaan+tai+uurnan+pitäisi+haudata+yhteen+paikkaan.+Eikö+se+sielukin+vapaudu+yleensä+ennen+krematoriota+eli+sillä+tuhkalla+tuskin+on+sen+vertaa+merkitystä+mihin+sen+sirotellaan!?+:)+Tosin+pidän+sitä+tavallista+hautaamista+taas+epäkunnioitettavana+asiana+matojen+ruuaksi.+Se+kuvastaa+sitä+että+omaisetkaan+eivät+ole+arvostaneet+vainajaa+tämän+eläessään+jos+hautaavat+sen+ilman+tuhkaamista+matojen+syötäväksi.+Kaikkein+eniten+ihmistä+kunnioitetaan+vasta+tämän+kuoltua,+kuten+Matti+Nykästäkin+ja+puidaan+hänestä+kaikkea+positiivistä.+Se+on+todella+outo+ilmiö!