Vapaa kuvaus

" Kettu istuu kukkulan laella auringon laskun viimeisinä minuutteina. Tuulen puhaltaessa sitä hieman paleltaa; turkkiin on ilmestynyt talven aikana useita paljastuneita laikkuja. Kettu huokaisee hiljaa suunnaten katseen kohti kaukana häämöttäviä kaupungin valoja. Se tietää, että viime päivien suojaisa pesä on jätettävä ja lähdettävä välillä saalistamaan.

Ketun luolasta on tullut viimeaikoina sen turvallinen suojapaikka, jonka läheisyydestä se on löytänyt itsensä kaltaisia lajiyksilöitä. Osa noista laumaeläimiin kuulumattomista on kiiltäväkarvaisia ja osa takkuisempiturkkisia. Yhteistä heille kaikille on se, että talviturkki on katoamassa ja ihoa kutittaa kovasti.

Mutta kettu tietää, että voi halutessaan palata suojaisaan luolaansa ja tavata uusia tovereitaan. Joskus se saattaa hiipiä kallion kupeeseen hämärän tuntumassa tai öisin, ja toisinaan näin kevään aikana livahtaa paikalle keskellä kirkasta päivääkin.

Auringon viimeisissä säteissä alkaa ketun vierelle hangelle ilmestyä lyhyempiä punaisia ja pidempiä vaaleita karvoja. Kettu kääntyy, laskeutuu kallion kupeessa olevaan luolaansa ja tyynesti riisuu kalttaantuneen turkkinsa rippeet. Se pukee ylleen haalarin, nostaa vanhan tuohirinkkansa selkäänsä ja kaapaisee tervatut suksensa kallionseinämästä. Ulos astuessaan se näkee osin lumen peittämällä mättäällä pienen ketun jälkiä, joiden viereen hankeen alkaa ilmestyä isompia ihmisen jalanjälkiä.

Sen kauniin ja suuren ihmisen, jonka se sisimmässään tietää olevansa. " (Ketun iltasatu)

Tästä sadusta alkoi erään aloittelevan kirjoittelijan tarina. Mitä siitä seurasikaan, olisi jo monta uutta tarinaa kerrottavana. Mihin se tulee päättymään; sen näkee sitten aikanaan. Tärkeintä ei aina ole se, mitä kirjoitetaan, vaan mikä merkitys sillä on itselle. Ja muistuttaa välillä itseään, ettei jokaisen sanan tarvitse olla niin vakava asia :)

Elisakettu lasipallossa: suomi, nainen, varattu, perhe, työ, ystävät, metsä, vapaus, kaupunki ja maaseutu, rauha ja kiire.

Ja kuvan on maalannut eräs arvostamani kirjoittaja ja taiteilija.

Aloituksia

115

Kommenttia

12272

1. Onneksi on ollut vakituisia, satunnaisempia ja ynnä muita kumppaneita, joilta itse olen tukea, kannustusta ja tietoa saanut, kun olen sitä tarvinnut. Samoin monelta yksittäiseltäkin vierailijalta, eri nimimerkkien takaa.

Monien kirjoituksia kaipaan. Ajatuksia herättäviä, lohtuja suovia, suuntaa antavia. Minusta on ikävää, että jo tämä tietoinen ja tarkoituksellinen ajojahti eri henkilöitä kohtaan saa jo nimeämispiirteitä. Tämä on eräs keino pyrkiä hallitsemaan ja aiheuttaa kaaosta.

En voi vaikuttaa siihen, mitä minusta kommentoidaan, meillähän on sananvapaus. Olen ymmärtänyt varsin hyvin sen, ettei kaikki siedä kirjoituksiani, eikä tietenkään tarvitse tai voi olla samaa mieltä kanssani. Enhän itsekään aina ole, mutta eri näkökulmat laajentavat omiakin käsityksiä, joskus hitaammin, joskus ei ollenkaan.

Tämän olen sanonut aiemminkin ja sanon vastakin. Olenko suoraan loukannut jotakuta kirjoittajaa? Siinä tapauksessa voidaan keskustella ihan suoraan ja asiallisesti ja minulla on kanttia pyytää anteeksi, mikäli täällä sitä vailla ollaan.

Välittäminen on parhaimmillaan vastavuorotteista. Ehkä sellainen ihminen, joka sitä jossain elämänsä vaiheessa on saanut vähän, tarvitsee sitä vielä kuitenkin, koskei ole kokonaan kuollut sisältä. Luen itseni tuohon joukkoon. Muista en osaa sanoa. Ketään paikallaolevista kirjoittajista en tunne oikeassa elämässä. Virtuaalinenkin lämpö voi olla toisinaan eräs välittämisen osoitus. Olen kiitollinen siitä, että pystyn välittämään.
  2. Olen kuten moni teistä muistakin elämänsä aikana nähnyt monenlaista pahaa ja hyvää. Pahoja tekoja en ole koskaan hyväksynyt. Anteeksi olen väärintekijöilleni antanut, mutta suurempi kynnys on silloin, kun vahinko kohdistuu toiseen viattomaan tai puolustuskyvyttömään. Esimerkiksi kun läheistäsi satutetaan vain siksi että itse reagoisit.

Usein sitä miettii, miksi pahuuden annetaan toteutua? Etenkin silloin kun vahingon teon takana on vain oma päämääre, nautinnon hakuisuus, voittaminen; ilman omaatuntoa. Kaupankäynti ja oman edun tavoittelu keinoja kaihtamatta.

Kohtaamani pahuudet ovat lähes poikkeuksetta olleet jonkinlaisen kaupankäynnin välikappaleita. Annat tai olet annettavissasi jotain, minkä toinen haluaa; oli se sitten luottamuksesi, riippuvaisuutesi, läheisyytesi, kehosi, nöyryytesi, kunnioituksesi, viattomuutesi, arvomaailmasi, hyödyllisyytesi eri keinoin. Kun et pysty tai halua antamaan vaadittua/alitajuista halua; saat kohdata pahuutta. Keinoja on lukuisia. Narsismin ja muiden personallisuuden häiriöiden eri muotoja nähneenä, pahimmillaan psykopaattisena. Tavallisia ihmisiä, jokapäiväisiä kohdattujamme.

Henkinen, sosiaalinen, fyysinen, seksuaalinen tai emotionaalinen väkivalta. Se saattaa ilmetä yksityisenä tai julkisena loukkauksena tai sen yrityksenä, kohdistua itseesi, läheiseesi, välittämiseesi, omaisuuteesi, yhteisöön tai oletettuhin arvoihin. Kysymys on silti väkivallasta. Aggressioista. Vihasta ja katkeruudesta. Käsittelemättömistä tunteista, jotka mustan liejun tavoin ovat syvällä sielussamme ja kantavat hedelmää ajatuksissamme ja teoissamme.

Olen kantanut noita tunteita. Mutta huomannut etten saa tyydytystä tai helpotusta elämääni niiden kautta. Hetken aikaa, vihan oikeus; auttaa elämään, mutta myöhemmin jatkuessaan lamauttaa ja syö sen hyvän itsestä. Parempi silloin jättää ne taakseen - laskea maahan - niin hyvin kuin on mahdollista. Kantamalla noita olisin ollut samanlainen pahantekijä kuin kohtaamani. Ja kuka tahansa pystyy mihin tekoihin tahansa kun riittävästi on kasannut vihaa itseensä. Mihin tahansa. Minä en haluaisi. En halua olla kaikkivoipa.

Pienestä viattomasta lapsesta saattaa kasvaa jonain päivänä mitä tahansa. Me ihmiset - jokainen - vaikutamme tahollamme sen herkkyyden muokaukseen hyväksi tai pahaksi. Teot ovat ensin itsestämme kiinni. Jonkun teot saattavat altistaa sen pienen lapsen pahuuden syntymiselle. Inhimmillinen kiertokulku, tavallaan. Pahat teot joihin itse olen syyllistynyt yritän hyvittää tavallani, aikanani. Ja laskea samalla irti syyllisyydestäni.
  3. Muru on palannut !!!