Vapaa kuvaus

Olen juoppo renttu, joka tuhlaa elämänsä ja rahansa paheisiin.

Väitetään harrastavan erilaista epäsosiaalista, moraalisesti tai eettisesti arveluttavaa toimintaa.

Sanon nyt ihan suoraan, että tämä on paskapuhetta.

Maailmassa on ainakin kaksi sairautta, joita ei voida parantaa: Alkoholismi ja tyhmyys. Ja totta helvetissä minä kärsin molemmista mutta se ei, toisin kuin kuvitellaan korreloi moraaliini missään suhteessa.

Moraalissani ei ole yhtään mitään vikaa.

Elämänohjeitani:

Järjen jättömailla päivä kerrallaan. Eilistä en muista, huomisesta en tiedä... (Miksi huominen edes kiinnostaisi?)

'Jos tässä olisi jotain järkeä, en ymmärtäisi mitään.'

-Juice Leskinen-

'Maailmaa en voi parantaa, eikä maailma minua.'

-tuntematon juoppo-

IN

-Säälistä saaminen

- Sukupuolitauti kaverilla. Kateudesta sikiävää vahingoniloa. Siitäs sait, kun sait.

- Bootsit

- Alan mestat

- Väkevät väkijuomat. Viski aina ykkönen mutta ellei ole sattumoisin rahaa lippuviinakin kyllä käy. Litra lippuviinaa ja päikkärit päälle.

- Lintat tai muut kasilla kulkevat romut. Ei V8 ole Mossen työntötankomoottoria kummempi sinänsä mutta onhan siinä munaa erityisen paljon enemmän.

- Rakas. Ehdottomasti. Huumorintajuineen ja olankohautuksineen, ai jaa, että näin nyt... Erittäin korrekti ja asiallinen suhtautumistapa arkiseen kauppareissuun, joka päättyi Berliiniin. Ehdotin vain kantabaarissa kavereille, että vaihdetaanko baaria.

- Kissat. Kissat kehrää aina. Naisesta ei aina tiedä.

- Käänteiset listat

OUT

- Kapiset rakit, jotka tulevat kusemaan kintuille

- Markkinoilta itsensä ulos hinnoitelleet vanhat huorat

- Kusipäät. Pois lukien itseni. Tietenkin.

- Laimeat drinkit

- Menneisyyteni turkulaisena

Myös Dominat kiehtovat minua. Valitettavasti koulutus ei vain ole tuottanut tulosta... Aivan sama paskiainen olen kuin ennenkin.

Kiinnostukseni sub-henkisiä narttuja kohtaan onkin vain looginen seuraus edellisestä. Toisin sanoen: minä koulutan Dominani itse.

No, olisi tämän voinut lyhyemminkin ilmaista, siispä:

Merkityksettömiä negatiivisia vivahteita lukuunottamatta pidän itseäni luonnollisesti aivan verrattomana tyyppinä. Persoonallisuuttani hallitseva vakava luonnehäiriö ei ole sen suurempi ongelma, kuin koiranpaskaan astuminen. Minulle.

Onko tuo kaikki edes totta? Jospa se on jossain valheen ja totuuden puolivälissä? PS. tämä ei ole seuranhakuprofiili läheisriippuvaisille renttuja rakastaville naisille. Eikä miehille.

Aloituksia

173

Kommenttia

13026

1. "Mekanismi on muodostunut niin monimutkaiseksi, etteivät edes asiantuntijat voi kuin luoda arveluita siitä."

Noinhan se on. Mitään autuaaksi tekevää viisasten kiveä ei ole kenelläkään. Erilaisissa talousmalleissa on kaikissa riskinsä ja vaaransa. Talouteen vaikuttavat lisäksi täysin ennustamattomatkin tekijät, kriisit, katastrofit, ennustamattomat muutokset luonnonvarojen saatavuudessa jne. Onnenpotkut myös.

Sitten jos kuvioon lisätään nuo erilaiset muut rahoitusinstrumentit on kuvio jo hankala Useimmat niistä liittyvät tietenkin viime kädessä aina antolainaukseen, tavalla tai toisella. Siihen koko talous kuitenkin kulminoituu.

Tässä oli kuitenkin tarkoitus kritisoida niitä yksinkertaistuksia ja vääriäkin väitteitä joita antolainauksen ympärille on "pankit luovat rahaa" teesin ympärille rakennettu. Luovathan ne mutta eivät aivan miten lystäävät.

Realiteetti on ettei talous voi koskaan toimia ideaalisesti. Hyvin usein esimerkiksi yksilön ja rahoitusjärjestelmän edut ovat ristiriidassa.

Juuri nytkin kun tällaisen laskusuhdanteen aikana kun ihmisten pitäisi laittaa säästöjään kiertämään ja mitä mieluiten kotimaan markkinoille he tekevät juuri päinvastoin: säästävät minkä pystyvät, eivät kuluta ja ostavat halpaa tuontitavaraa mieluimmin kuin kalliimpaa kotimaista. Inhimillistä tietenkin.

Meille olisi myös yhteisesti edullista maksaa vaikka hiukan suurempiakin korkoja jos sen vastapainona olisi vakaa rahoitussektori. Mutta mitä vielä, olemme sen tyytyväisempiä mitä halvemmalla voimme rahamme ostaa, me kilpailutamme periaatteessa pankkeja ja pankit kilpailevat meistä "erikoistarjouksilla", halvalla rahalla. Nousukauden aikaan tämä toimiikin. Aikansa, korkokilpailuhan on tunnetusti yksi ylikuumenemiseen ja kuplaan johtava mekanismi.

Pankkien sääntelyssä ei olekaan yksin kyse lainkaan vain pankkien toiminnan sääntelystä vaan yhtä tavalla meidän kuluttajien, meidän jotka rahoitusmarkkinoita arvostelemme käyttäytymisen ohjailusta jottei kulutuskäyttäytymisemme vie meitä turmioon.

Mehän kun otamme luultavasti ilomielin vastaan kaiken sen rahan jota meille tyrkytetään.
  2. Tässä ketjussa on keskusteltu lähinnä juuri antolainauksesta. Yksinkertaistettu esimerkki siitä mitä ajan takaa. Ei ajatella tässä nyt korkoa, eikä vakuuden arvoa joka ei tietenkään ole 100% . Tässä esimerkissä nyt vain on.

Ajatellaan maailmaa jossa on 10 yksikköä rahaa lainattavissa. Lainaan yhden yksikön. Kun pankki luovuttaa minulle tuon yhden yksikön se velkaantuu saman verran. Minulle.

Minulla on yksi yksikkö rahaa mutta myös saman suuruinen velka pankille. Rahaa on maailmassa nyt 11 yksikköä. Olen ostanut talon joka on tuon velan vakuus. Tämä yksi yksikkö rahaa on sidottu tuohon taloon, kiinteään omaisuuteen jonka arvo on yksi yksikkö.

Maksan velkani. Se poistuu rahamarkkinoilta, rahaa on jälleen jäljellä 10 yksikköä. Pankille asuntoni arvo on nyt nolla yksikköä. Sehän on maksettu. Niin oikeastaan minullekin koska se ei ole minkään sellaisen toimenpiteen kohteena jossa se olisi sidottu nyt rahayksikköön.

Nyt haluan sijoittaa. Valitettavasti minulla ei ole rahaa mutta onneksi asunto on maksettu. Pankki ei oikein riskipeliäni pidä riskittömänä joten saadakseni yhden yksikön rahaa minun on annettava asuntoni lainani vakuudeksi. Jälleen luotu raha on sidottu johonkin kiinteään omaisuuteen. Ei se ole mitään virtuaalista rahaa. Se on talo.

Häviän kaikki uhkapelissäni ja pankki vie taloni. Se myy sen. Se saa siitä yhden yksikön rahaa. Ihan oikeaa rahaa. Velkani kuitenkin tuli kuitatuksi. Paljonko maailmassa nyt on rahaa?

Tai sitten en häviäkään. Maksan velkani. Sekin on oikeaa rahaa mutta kun olen maksanut velkani ei velkani ole enää sidottu omaisuuteeni, velka lakkaa olemasta ja talo on taas nollan arvoinen. Samalla rahan määrä maailmassa vähenee yhden yksikön verran. Paljonko maailmassa nyt on rahaa?
  3. Valtionkaan omistaman liikepankin olisi jo ihan käytännönkin syistäkin mahdoton saada keskuspankilta korotonta lainaa. Valtio itse voisi sitä ottaa suoraan nolla korollakin. Valtio voisi ottaa siis keskuspankilta nolla korolla velkaa mutta valtion omistama liikepankki ei sitä voi tehdä. Halvinta mahdollista kuviteltavissa olevaa rahaa valtiolle olisi siis koroton keskuspankkiraha.

Tuossa USAn tapauksessa kyseessä on liikepankkitoiminta jossa pankin omistaja on vain osavaltio. Ei sen kummempaa sinänsä kuin tuo edesmennyt Postipankki, eiköhän valtio pankkinsa tuotoilla rahoittanut valtion menoja.