Vapaa kuvaus

Raamattu on Jumalan omasivu,
Hänen ilmoituksenssa ihmislapsille.

Keskustelufoorumi
https://kalamos.foorumi.eu

Kotisivu
https://kalamos.webnode.fi

Blogi
https://kalamos.munblogi.com

Kάλαμος on Uuden Testamentin kreikkaa ja tarkoittaa ruokoa.
Jeesus kysyi Johannes Kastajaan liittyen:

"Mitä te lähditte erämaahan katselemaan?
Ruokoako, jota tuuli huojuttaa?"

Kάλαμος tarkoittaa ruokoa myös kynänä.
Johannes tervehtii kirjeensä vastaanottajaa näin:

"Minulla olisi paljon kirjoittamista sinulle,
mutta en tahdo kirjoittaa sinulle
musteella ja ruo'olla"

Lainaten Vanhan Testamentin Messias-ennustusta Jeesus sanoi:

"Särjettyä ruokoa hän ei muserra,
ja suitsevaista kynttilänsydäntä hän ei sammuta"

Kάλαμος on tässä kuva ruokopillistä.
Lampaita paimentavat käyttivät sellaista
vaikkapa lampaita koolle kutsuessaan.
Jos ruokopilli särkyi,
niin se ei enää antanut selvää ääntä,
vaan korkeintaan rätisi inhottavasti.
Ja silloin se tietenkin heitettiin pois,
ja tehtiin uusi pilli.
Ruokoahan on paljon.
Mutta Jeesus on Hyvä Paimen,
joka ei heitä pois särkynyttäkään ruokoa.

Kun kirjoitan tälläkin foorumilla jotakin,
niin toivon,
että saisit jotain selvää
kynän eli ruo'on jäljestä.
Ja toivon,
että vaikka pillin ääni
varmaan on säröinen,
sen takana kuitenkin olisi
Hänen puhalluksensa.

Aloituksia

304

Kommenttia

11757

• Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. Jeesuksella ei ole kuin yksi lammaslauma.
    On siis vain yksi lauma ja yksi Paimen.
    Tuo lauma on nyt monessa tarhassa.
    Mutta kaikki lampaat ovat Jeesuksen omia.

Ja Jeesus ilmaisee olevansa se Hyvä Paimen,
    joka antaa henkensä kaikkien lampaiden edestä.
    "Minä annan henkeni lammasten edestä.
    Sentähden Isä minua rakastaa, koska minä annan henkeni"

Nämä kaksi asiasisällöllisesti yhtenäistä virkettä muodostavat selvän jatkumon.
    Mutta Jeesus sijoittaa niiden väliin ikään kuin selventävän ilmoituksen:
    "Minulla on myös muita lampaita ..."

Jae (Joh 10:16) siis vain huomauttaa, että Jeesuksen uhrikuolema tapahtuu kaikkien lampaiden edestä. Toteutui siis se, minkä ylipappi huomaamattaan ennusti tapahtuvan:

'"Te ette tiedä mitään ettekä ajattele, että teille on parempi, että yksi ihminen kuolee kansan edestä, kuin että koko kansa hukkuu."
    Mutta sitä hän ei sanonut itsestään, vaan koska hän oli sinä vuonna ylimmäinen pappi, hän ennusti, että Jeesus oli kuoleva kansan edestä, eikä ainoastaan tämän kansan edestä, vaan myös kootakseen yhdeksi hajalla olevat Jumalan lapset.'

Tuo lapsilauma - siis lammaslauma on vähäväkinen.
    Se ei uhoa eikä mahtaile. Ennemminkin se on arka ja pelokas.
    Sen turva on kokonaan Hyvässä Paimenessa.

Ja niin tuota arkaa laumaa oikein lohdutetaan:
    "Älä pelkää, sinä piskuinen lauma"

Luukas 12:32 ei puhu lauman määrällisestä koosta.
    Se puhuu lauman laadusta.
    Jeesuksen lammaslauma on vähäinen, ei mahtava.

Sama mikros-sana esiintyy muun muassa seuraavissa kohdissa:

- ei ole vaimoista syntyneitten joukossa yhtäkään suurempaa kuin Johannes;
    mutta vähäisin Jumalan valtakunnassa on suurempi kuin hän.

- Joka ottaa tykönsä tämän lapsen minun nimeeni, se ottaa tykönsä minut;
    ja joka ottaa tykönsä minut, ottaa tykönsä hänet, joka on minut lähettänyt.
    Sillä joka teistä kaikista on pienin, se on suuri.

- Hänen olisi parempi, että myllynkivi pantaisiin hänen kaulaansa ja hänet heitettäisiin mereen, kuin että hän viettelee yhden näistä pienistä.

- Katsokaa, ettette halveksu yhtäkään näistä pienistä;
    sillä minä sanon teille, että heidän enkelinsä taivaissa näkevät aina minun Isäni kasvot, joka on taivaissa.

- Sillä Ihmisen Poika on tullut pelastamaan sitä, mikä on kadonnut.
    Mitä arvelette? Jos jollakin ihmisellä on sata lammasta ja yksi niistä eksyy, eikö hän jätä niitä yhdeksääkymmentä yhdeksää vuorille ja mene etsimään eksynyttä? Ja jos hän sen löytää, totisesti minä sanon teille: hän iloitsee enemmän siitä kuin niistä yhdeksästäkymmenestä yhdeksästä, jotka eivät olleet eksyneet.
    Niin ei myöskään teidän taivaallisen Isänne tahto ole, että yksikään näistä pienistä joutuisi kadotukseen.

- ja häntä kuuntelivat kaikki, pienet ja suuret

- sillä tosin on sinun voimasi vähäinen

Älä pelkää, sinä piskuinen lauma
    ei viittaa lauman määrälliseen pienuuteen.

Määrällistä pienuutta kuvattaisiin toisella sanalla.
    Se esiintyy Uudessa testamentissa varsin usein ja lääkäri Luukas käyttää sitä runsaasti. Septuagintasta se löytyy esimerkiksi kohdassa 5 Moos 4:27
    "teitä jää vain pieni joukko niiden kansojen keskuuteen, joiden luo Herra teidät ajaa." Mutta tätä sanaa ei nyt siis käytetä.
  2. Lue koko vertaus (Luuk 18:1-8), ja mielellään ensin pari sitä ennen olevaa lukua. Huomaat, että Jeesus puhuu tuossa Israelin kansalle tähtäimenä lopun ajan tapahtumat. "Valitut", jotka mainitaan juuri edeltävässä jakeessa (17) tarkoittaa siis Israelilaisia.

Kun Jeesus tulee takaisin maan päälle, niin ei Häntä täällä odota muut kuin joukko Israelilaisia. Tosin heistäkin on jäljellä vain jäännös. Sillä peto tulee erityisesti vainoamaan juuri heitä. Lisäksi pedonmerkistä kieltäytyneet pakanat ovat saaneet surmansa. Ja sitä ennen jo ahdistuksen ajan alussa suuri joukko ihmisiä on saanut surmansa. Ja seurakunta on temmattuna taivaaseen jo ennenkuin ensimmäistäkään kirjakäärön sinettiä on avattu. Kaikki maailman jäljellä olevat sotajoukot ovat kokoontuneet Harmagedonille sotimaan (Ilm 16:16). Hekään eivät odota Herraa. Mutta yhtäkkiä silloin, enenkuin nuo sotajoukot ehtivät tuhota toisensa ja ehkä koko maapallon, Herra tulee Kirkkaudessaan, ja tuhoaa nuo tuhoajat suunsa miekalla. Herra siis tulee ja pelastaa maailman täystuholta.

Mutta tuolloin täällä maan päällä on Jeesusta takaisin huutamassa vain joukko Israelilaisia. Ja tätäkin pavelusväkeä on ruokkimassa vain muutama uskollinen ja ymmärtäväinen palvelija. He odottavat Herraansa tulevaksi häistä, tai oikeammin vihkimistilaisuudesta. Mutta osa näistäkin palvelijoista alkaa lyödä kanssapalvelijoitaan, ja sanomaan, että Herramme tulo viipyy. Lue Matt 24:45-51. Eli minimissään on uskon määrä maapallolla, kun Jeesus tulee takaisin maan päälle.
  3. Ilm 6:9 mainitut eivät ole uudestisyntyneitä, eli eivät ole seurakuntaa.
    Uudestisyntyneet eivät huuda kostoa, niinkuin nämä tekevät.
    Nämä eivät myöskään ole vielä kokeneet ruumiin ylösnousemusta.
    Johannes näkee "heidän sielunsa". Heidän osaltaan ruumiin ylösnousemus tapahtuu jakeessa 20:4. Nimittäin silloin Johannes näkee täsmälleen saman joukon kun jakeessa 6:9. "ja minä näin niiden sielut, jotka olivat teloitetut Jeesuksen todistuksen ja Jumalan sanan tähden"

Nuo jakeessa 6:9 ovat saaneet surmansa jo ennenkuin pedonmerkkiaikakausi koittaa. Tuon pedonmerkkiaikakauden aikana surmansa saaneet kokevat ruumiin ylösnousemisen kuitenkin yhtäaikaa, eli jae 20:4 jatkuu: "ja niiden, jotka eivät olleet kumartaneet petoa eikä sen kuvaa eivätkä ottaneet sen merkkiä otsaansa eikä käteensä; ja he virkosivat eloon ja hallitsivat Kristuksen kanssa tuhannen vuotta."

Ilm 15:2 jakeessa mainitut taa ovat Israelilaisia. Mooseksen uskoisia. He laulavat Mooseksen virttä. He ovat Ilm 12 luvussa mainitun Israel-vaimon "muut jälkeläiset", joita peto erityisesti tulee vainoamaan.

Ilmestyskirjassa marttyyrien joukko jaetaan näin kolmeen osaan. Mutta kaikki nuo kolme osajoukkoa kokevat ruumiin ylösnousemisen Jeesuksen tullessa takaisin maan päälle.