Vapaa kuvaus

Tärkeitä asioita minulle ovat kristillinen usko, läheiset, ystävät, seurakunta, terveys, kirjat, musiikki, liikunta, ruoka, puhdas vesi ja luonto sekä rauha.
youtube.com/@juhamikkonen
juhamikkonen.blogspot.fi

Aloituksia

60

Kommenttia

833

1. Minä+olen+kulttuurisidonnainen.+Raamattu+on+kulttuurisidonnainen.+Ihminen+on+kulttuurisidonnainen.+On+Valistuksen+luoma+myytti,+että+valistunut+ihminen+näkee+asiat+sellaisina+kuin+ne+ovat,+täysin+objektiivisesti.+Jokaisessa+meissä+on+subjektiivisuutta.Tiede+pyrkii+objektiivisuuteen.+Kun+mennään+perimmäisiin+kysymyksiin,+puhutaan+kuitenkin+jo+metafysiikasta,+ei+enää+luonnontieteistä.+Tiedettä+voi+tehdä+niin+naturalisti+kuin+kristittykin.++Meidän+kaikkien+on+syytä+arvostaa+tiedettä.+Se,+että+tieteellä+on+rajat,+ei+tarkoita+sitä,+etteikö+se+olisi+paras+inhimillinen+menetelmä+kerätä+ja+jäsentää+tietoa.Ajattelen,+että+Raamatun+alkukertomuksia+on+luontevaa+verrata+muinaisiin+egyptiläisiin+ja+mesopotamialaisiin+myytteihin+(egyptologi+Kenneth+Kitchen+on+eräs+tutkija,+jota+kunnioitan+tällä+saralla).+Kyseisen+ajan+kirjallisia+lähteitä+verrattaessa+löytyy+toisaalta+yhtäläisyyksiä,+niin+kuin+sopii+odottaa,+ja+toisaalta+myös+eroavaisuuksia.+Genesiksen+kirjoittaja+ilmeisesti+hyödyntää+ikivanhaa+perimätietoa.+Vaikka+hän+toisaalta+jakaa+aikalaistensa+käsityksiä,+hän+myös+haastaa+niitä.Muinaisessa+maailmassa+perimmäisistä+asioista,+kuten+maailman+synty,+kerrottiin+kuvien+kielellä.+En+pidä+1.+Moos.+1-2+luomiskertomusta+(joidenkin+mielestä+luomiskertomuksia+on+kaksi)+historiallisena+selontekona,+vaikka+kristittynä+ajattelenkin,+että+sen+teologinen+sanoma+on+edelleen+relevantti.+Uskon+siihen+että+Jumala+on+ilmoittanut+itsensä+inhimillisen+kulttuurin+ja+historian+keskellä.