Vapaa kuvaus

Tärkeitä asioita minulle ovat kristillinen usko, läheiset, ystävät, seurakunta, terveys, kirjat, musiikki, liikunta, ruoka, puhdas vesi ja luonto sekä rauha.
youtube.com/@juhamikkonen
juhamikkonen.blogspot.fi

Aloituksia

60

Kommenttia

833

1. Tiedän+että+suurin+osa+vanhoillislestadiolaisista+ei+pidä+minua+oikeana+uskovaisena.+Olen+luterilaistaustainen,+tulin+uskoon+nuorena+helluntaiseurakunnassa+ja+kuulun+nykyisin+vapaakirkkoon.+Pidän+kyllä+myös+teitä+vanhoillislestadiolaisia+uskonsisarina+ja+-veljinä,+oikeina+kristittyinä.Katsoin+tuon+elokuvan+juuri.+Elokuva+pelkistää+aina+todellisuutta.+Jotain+yritetään+sanoa+vähällä,+maalata+muutamilla+kohtauksilla+jotain+asiaa+tai+ilmiötä+tarkasteltavaksi.+Ymmärrän,+että+voi+herättää+monenlaisia+tunteita+vanhoillislestadiolaisessa.+Minusta+elokuva+oli+tavallaan+aika+kaunis.+Taiteella+voi+olla+eettinen+päämäärä,+vaikka+siinä+esitettäisiin+epäeettistä+toimintaa.+Ehkä+tässä+haluttiin+lähinnä+kuvata+suomalaisten+nuorten+kasvukipuja+ja+kamppailuja.Varmasti+vanhoillislestadiolaiset+osaisivat+halutessaan+tehdä+elokuvan,+jossa+liikettä+kuvataan+tarkemmin+ja+sisältäpäin.+Tässä+on+vain+eräs+ulkopuolinen+näkökulma+elokuvataiteen+keinoin,+jossa+jotain+yritetään+jotain+kertoa+katsojalle.+Sisältä-+ja+ulkoapäin+tarkastellen+uskonnolliset+liikkeet+näyttävät+aika+erilaisilta.Voin+kyllä+vapaissa+suunnissa+nuoreksi+aikuiseksi+varttuneena+jotenkin+samaistua+elokuvassa+kuvattuun+uskon+yhteisön+ja+maailman+välillä+koettuun+eroon+ja+jännitteeseen.+Nuori+etsii+identiteettiään,+rajojaan+ja+tekee+elämänvalintoja,+myös+uskon+suhteen.+Se+on+usein+hämmentävääkin.+Sekin+tunne+välittyi.Täytyy+myöntää,+että+parhaan+hääpuheen,+jonka+olen+kuullut,+olen+kuullut+vanhoillislestadiolaisissa+häissä+Leppävirran+ev.+lut.+kirkossa.+Helluntailaiset+kaverini+kävivät+myös+joskus+suviseuroilla,+en+ole+itse+käynyt+vielä,+ja+kehuivat+että+hyvää+opetusta+oli.Ongelmia+on+varmasti+teidänkin+yhteisössä,+mutta+niin+on+ulkopuolellakin.+Kaikissa+yhteisöissä+on+omat+haasteensa.+Uskon,+että+tietyt+säännöt,+jotka+ulkopuoliset+voi+kokea+ahdistavana,+voivat+tuoda+myös+turvaa,+jäsentää+identiteettiä+ja+ihan+suojellakin.+Lapset+tarvitsevat+rajoja+ja+raukkautta+ja+vapauteen+kuuluu+aina+myös+vastuu.Toivon+jokaiselle+palstan+vanhoillislestadiolaiselle+lukijalle+ja+muillekin+kaikkea+hyvää!
  2. Suomen+helluntailaisuudessa+on+melko+yleisenä+katsantokantana+dispensationalismi.+Kyseessä+on+teologinen+oppi+siitä,+miten+Jumala+toimii+eri+tavoin+eri+"armotalouskausina".+Dispensationalismi+keskittyy+paljon+lopunajan+tapahtumiin,+joita+Ilmestyskirjan+katsotaan+kuvaavan.Usein+luetaan+nykytapahtumia+Ilmestyskirjaan.+Eri+kirjoittajat+päivittävät+lopunajan+kuvaa+vastaamaan+aina+sen+hetken+tilannetta.+Esim.+Leo+Meller+meillä+Suomessa+on+harrastanut+tällaista+selitystapaa.+Aivan+erityisen+huomion+dispensationalismissa+on+saanut+Israelin+valtio,+joka+nähdään+"(lopun)ajan+merkkinä".+Israelille+ajatellaan+olevan+seurakunnasta+aivan+erillinen+suunnitelma.+Kaikki+Suomen+helluntailaiset+eivät+kuitenkaan+jaa+kyseistä+oppia.Kuuluin+vuosia+Leppävirran+helluntaiseurakuntaan.+Olen+taustaltani+luterilainen,+kuulun+nykyisin+vapaakirkkoon.+Kävin+nuorena+Fidan+juutalaisaktiossa+Israelissa+ja+kannatin+jossain+vaiheessa+dispensationalistisia+ajatuskulkuja.+Fullerin+teologisen+seminaarin+edesmenneen+Uuden+testamentin+professorin+George+Laddin+kirja+"The+last+things",+suomeksi+"Tulevaisuus+on+Jumalan"+haastoi+kuitenkin+ajatteluni+ja+käännyin+kannattamaan+liittoteologiaksi+kutsuttua+käsitystä.+Kanssani+saa+vapaasti+olla+eri+mieltä+raamatuntulkinnan+ja+muidenkin+asioiden+suhteen,+mutta+kerron+hieman+käsityksiäni.Suhtautumista+juutalaisiin+ja+Israeliin+ei+voi+jakaa+vain+kahtia+"uskot+korvausteologiaan+tai+sitten+siunaat+(yhtään+kyseenalaistamatta)+Israelin+valtiota".+On+useampia+eri+teologisia+viitekehyksiä+suhtautua+juutalaisiin+ja+Israeliin.+Perinteinen+korvausteologia+on+toki+olemassa,+en+kannata+sitä.+Siinä+seurakunnan+nähdään+korvaavan+Israel+Jumalan+kansana.+Usein+kristillisen+kirkon+historiassa+tähän+katsantokantaan+on+liittynyt+myös+juutalaisten+vainoaminen.Henkilökohtaisesti+ajattelen,+että+juutalaisilla+on+yhä+erityinen+paikka+Jumalan+sydämellä.+Paavali+sanoo,+että+he+ovat+rakkaita+"isien+tähden".+Juutalaisten+parissa+tehtävä+lähetystyö+on+myös+hyvin+tärkeää,+jo+sen+takia,+koska+kristityt+ovat+suhtautuneet+heihin+usein+niin+kielteisesti.Silti+ajattelen,+että+Vanhan+testamentin+teokraattisella+Israelilla+ja+nykyisellä+sekulaarilla+demokraattisella+Israelin+valtiolla+on+selvä+ero.+VT:ssa+Israel+eli+liittosuhteessa+Jahveen.+Uusi+testamentti+opettaa,+että+vanha+liitto+ei+ole+enää+voimassa+(esim.+Heprealaiskirje)+uuden+liiton+voimaan+tultua.+Juutalaisuus+on+myös+tärkeää+erottaa+etnisyytenä+ja+uskontona.Uskonnollinen+juutalaisuus+on+jopa+anti-kristillistä.+En+sano+tätä+syytöksenä,+vaan+teologisena+faktana.+Uskonnolliset+juutalaiset+vastustavat+usein+eniten+Uuden+testamentin+evankeliumin+sanomaa,+poikkeamme+oleellisesti+opillisesti+toisistamme,+vaikka+meillä+on+toki+myös+paljon+yhteistä+käsitystä,+uskommehan+Vanhan+testamentin+olevan+Jumalan+ilmoitus.+Maallistuneet+juutalaiset+eivät+suhtaudu+niin+kielteisesti+kristinuskon+sanomaan.Näkisin,+että+Uudessa+testamentissa+puhutaan+siitä,+että+Jeesus+uudistaa+Israelin.+Hän+valitsi+12+opetuslasta,+kuten+Israelissa+on+12+sukukuntaa.+Paavali+kirjoittaa+siitä,+miten+me+pakanat+olemme+liitetyt+Israelin+kansaan,+oksastetut+"jaloon+oliivipuuhun".+Näin+ollen+seurakunta+ei+ole+korvannut+Israelia,+vaan+myös+meidät+pakanat+on+liitetty+siihen+Jeesuksen+uudistamaan+Israeliin,+johon+Jeesukseen+uskovat+juutalaisetkin+(ensimmäiset+kristityt+olivat+kaikki+juutalaisia)+kuuluvat.En+näe+vääränä+arvostella+Israelin+valtion+toimia,+mutta+minun+täytyy+tunnustaa,+että+sydämeni+on+usein+enemmän+Israelin+juutalaisten+kuin+palestiinalaisten+arabien+puolella+(ei+aina,+joskus+juutalaiset+mm.+vainoavat+arabikristittyjä).+Näin+siksi,+että+juutalaiset+haluaisivat+oikeastaan+vain+elää+rauhassa,+mutta+se+on+mahdotonta,+koska+islamistiterroristit+(Hamas+on+terrorijärjestö,+hepreaksi+nimi+tarkoittaa+"väkivalta")+eivät+tunnusta+Israelin+valtiota+tai+juutalaisten+oikeuksia,+vaan+vihaavat+silmittömästi+ja+tappavat+juutalaisia.Tämän+sanottuani+täytyy+todeta,+että+kaikki+palestiinalaiset+eivät+ole+terrorismin+kannalla,+eivätkä+kaikki+muslimit+ole+suinkaan+väkivaltaisia.+Kuitenkin+jihadistimilitantteja+on+niin+paljon,+että+rauhaisa+yhteiselo+on+aivan+mahdotonta.+Vaikka+Israel+tekisi+enemmän+myönnytyksiä,+ei+islamistitaistelijoiden+viha+lakkaisi.+Voimme+arvostella+Israelin+valtion+toimia,+mutta+olkaamme+siinä+reiluja.+Israel+on+Lähi-Idän+ainoa+aito+demokratia.+Ja+juutalaiset+ovat+usein+kovin+yksin+tässä+maailmassa.+Antisemitismi+on+taas+nousussa.+Israelin+valtion+toimista+ei+myöskään+voi+syyttää+muiden+maiden+juutalaisia,+mutta+sitäkin+esiintyy.Juutalaiset+tarvitsevat+ihan+yhtä+paljon+Messiastaan+kuin+me+tarvitsemme+Vapahtajaa.+Jeesus+oli+juutalainen+ja+juutalaisten+juurien+tunteminen+voi+auttaa+meitä+ymmärtämään+omaa+uskoamme.+Silti+hieman+varon+hurahtamasta+liikaa+Israeliin+ja+juutalaiseen+elämäntapaan.+Olen+löytänyt+ihan+suomalaisen+kristityn+identiteetin,+vaikka+iloitsen+toki+sydämestäni+messiaanisista+uskovista.Siunataan+Israelia+ja+kaikkia+valtioita+ja+rukoillaan+juutalaisten+ja+kaikkien+puolesta.+:)
  3. Luin+kirjoituksen.+Siinä+oli+asioita,+joihin+voin+yhtyä,+kuten+siihen,+että+tulee+ajatella+kriittisesti.+Mietin+kuitenkin,+että+toisilla+harhaoppitutka+on+niin+herkäksi+viritetty,+että+menee+toisinaan+"vehnän+mukana+rikkaviljaa"+(Jeesuksen+vertaus,+Matteus+13).Jos+muotoilisin+seuraavasti:+"Voiko+harhaoppinen+pelastua?"+Mielestäni+voi,+ellei+harhaoppi+ole+niin+vakavaa,+että+kyseenalaistetaan+pelastuksen+perusta.+Esim.+kristitty,+joka+kyseenalaistaa+Raamatun+jumalallisen+inspiraation,+on+harhaoppinen.+Jos+hän+kuitenkin+uskoo+Kristukseen+pelastajanaan,+uskon,+että+hän+pelastuu.+Sen+sijaan+henkilö,+joka+kieltää+Kristuksen+ristinkuoleman+tuovan+syntien+sovituksen,+on+harhaoppinen,+joka+kieltää+pelastuksen+perustan.En+ole+perehtynyt+Tiaiseen,+mutta+mikäli+hänellä+on+menestysteologisia+sävyjä+ajattelussaan+ja+julistuksessaan,+kuten+väitetään,+pidän+häntä+uskonveljenä,+jonka+kanssa+olen+eri+mieltä.+Se,+että+hän+seuraisi+Kenneth+Hagin-nimisen+harhaopettajan+oppeja,+on+jo+vakavampi+syytös.+On+eri+asia+ottaa+vaikutteita+menestysteologiasta+(ei+niitäkään+vaikutteita+tarvitsisi+ottaa)+ja+ostaa+koko+sanoma+(huomattavasti+vakavampaa+ja+ongelmallisempaa).https://fi.wikipedia.org/wiki/MenestysteologiaEn+ole+lukenut+vielä+muita+Kaupungin+ainoan+kalvinistin+kirjoituksia.+Tuo,+että+hän+linkittää+Paul+Washerin+vanhempaan+puheeseen,+voi+kertoa+siitä,+että+tuo+kalvinistikaveri+voi+olla+aika+jyrkkä+kannoissaan.+Paul+Washer+on+itsekin+todennut,+että+oli+liian+jyrkkä+nuorena.+Joitakin+Washerin+puheita+olen+kuunnellut.+Uskon,+että+on+julistajana+hän+on+ollut+vilpitön,+mutta+ei+nuorempana+kovin+sielunhoidollinen.
  4. Toki+voidaan+keskustella+siitä,+tekeekö+Jumala+ylipäätään+enää+Raamatussa+kuvatun+kaltaisia+ihmeitä+ja+onko+ihmeillä+mitään+merkitystä+nykyajassa.+Evankelikalismissa+on+sessationismiksi+kutsuttu+ajattelu+aika+yleistä.+Nähdäkseni+sessationismi+on+ottanut+vaikutteita+Valistuksen+ajan+jälkeisestä+tavasta+tarkastella+asioita.Mielestäni+myös+valtavirran+protestantismissa,+kuten+evankelis-luterilaisuudessa+on+vaikutteita+modernismista.+Eikä+Valistuksessa+ja+modernismissa+kaikki+ole+suinkaan+pielessä.+Kuitenkin+ennen+kirkkohistoriassa+ihmeisiin+suhtauduttiin+luontevammin+ja+läntisen+rationalismin+myötä+kristinuskoa+on+tulkittu+aika+naturalistisesti.Monet+niistäkin,+jotka+uskovat+Kristuksen+ylösnousemukseen,+kieltävät+sen,+että+kuolleiden+heräämisiä+tapahtuisi+enää+nykyisin.+Vaikka+sessationisti+uskoo+siihen,+että+Jumala+puhui+Raamatun+aikana+ihmisille+profetioiden,+unien+tai+ilmestysten+kautta,+hän+väittää,+että+Jumala+ei+tee+niin+enää+tänään.+Minun+on+vaikea+löytää+ainakaan+Raamatusta+perusteluita+tällaiselle+ajattelulle.Käsittelen+sessationistista+katsantokantaa+lyhyesti+täällä:http://juhamikkonen.blogspot.fi/2016/08/sessationismi.htmlMielestäni+Jim+Packerilla+on+tervejärkinen+tapa+arvioida+karismaattisuutta.+Hän+punnitsee+toisaalta+liikkeen+vahvuuksia+ja+toisaalta+heikkouksia.+Hän+ei+pidä+itse+itseään+karismaatikkona.+Hän+on+siten+liikkeen+ulkopuolinen,+mutta+silti+varsin+suopea,+tarkkailija+ja+kriitikko.Referoin+Packerin+ajatuksia+täällä:http://juhamikkonen.blogspot.fi/2014/08/j-i-packer-karismaattisuudesta-esitelma.htmlKritiittinen+ajattelu+on+tärkeää+ja+siihen+on+hyvä+rohkaista+jokaista.+Olen+silti+sitä+mieltä,+että+yleisesti+ottaen+on+parempi+keskittyä+siihen,+minkä+puolesta+on,+kuin+siihen+mitä+vastustaa.+Ongelmia+on+kaikkialla.+Ei+ole+seurakuntaa+tai+kirkkokuntaa,+joka+olisi+vapaa+niistä.+Ei+edes+alkuseurakunta+ollut.
  5. Kiitos.+Luin+aikoinani+ihan+jonkinverran+kristityn+foorumia,+mutta+mielestäni+siellä+arvosteltiin+liian+jyrkästi+karismaattisuutta+ja+ylipäätään+muita+kristillisiä+perinteitä,+kuin+mitä+kirjoittajat+itse+edustavat,+ainakin+silloin+oli+minusta+näin+kun+sitä+luin+ja+väsähdin+siihen.+Nicky+Gumbelin+alfa-kurssitkin+nähtiin+hyvin+negatiivisesti,+vaikka+työ+on+tuonut+paljon+ihmisiä+seurakuntaan+ja+Kristuksen+luo.+Itsellenikin+Hyvä+kysymys!+oli+tärkeä+kirja+silloin+kun+etsin+elämänkatsomuksellisia+vastauksia+lukio-ikäisenä+ja+kun+tulin+lopulta+uskoon.Kaikissa+liikkeissä+ja+ihmisissä+on+inhimillistä+heikkoutta.+Yleensä+on+minusta+hyvä+tutustua+julistajiin,+ennen+kuin+arvostelee+ja+arvostelemisessakin+olla+kohtuullinen.+Toki+saa+ja+tulee+arvioida+ja+usein+on+viisautta+olla+varovainen.+Monenlaista+virtausta+on+ajassamme.Tärkeää+arvioinnissa+on+nähdäkseni+on+katsoa+pidemmällä+aikavälillä+hedelmää.+Jonathan+Edwards+sanoi,+että+ulkoisista+ilmiöistä+ei+vielä+tiedä,+onko+kyse+Jumalan+Hengen+työstä.+Jos+ihmiset+tekevät+parannusta+synneistään,+alkavat+rakastaa+Raamatun+kirjoituksia,+kiinnostuvat+lähetystyöstä+ja+rakastavat+enemmän+lähimmäisiään+ja+niin+edelleen,+niin+voimme+nähdäkseni+olla+turvallisella+mielellä+sen+suhteen,+että+kyse+ei+ole+ainakaan+Pahan+aikaansaannoksista.Esim.+kaatumisista+ei+voi+päätellä+vielä+juuri+mitään.+Ihmiset+osaavat+kaatua+ilman+Jumalaakin,+mutta+Raamatussakin+on+kuvauksia,+kuinka+Jumalan+kohtaamisen+seurauksena+ihmisiä+vaipui+maahan,+esim.+Daniel+ja+Johanneksen+ilmestys.+En+ole+itse+kaatuillut+eikä+yleensä+ihmiset+joiden+puolesta+olen+rukoillut+ole+kaatuneet.+Minusta+se+ei+ole+olennaista.Healing+roomissa+en+ole+itse+käynyt,+mutta+työssä+olleet+kertovat+koetuista+parantumisia+ja+ihmisiä+on+tullut+myös+uskoon.+Ainakin+ajatuksena+on+mielestäni+hyvä+konsepti.+Rantautua+ihmisten+sekaan+ja+rukoilla+ja+jos+haluavat+kuulla,+kertoa+evankeliumia.Eräskin+New+Agessa+mukana+ollut+nainen+kertoi+minulle+New+Wine-tapahtuman+yhteydessä,+että+kohtasi+Healing+Roomilla+Jeesuksen+ja+jätti+okkultistiset+jutut+ja+on+nykyisin+seurakunta-aktiivi,+luterilainen+uskovainen.+Karismaattinen+kristillisyys+on+tullut+Suomen+Vapaakirkkoon+käsittääkseni+enemmän+anglikaanikirkosta,+esim.+New+Wine-kuviot,+kuin+Torontosta.Hannu+Vuorisesta+tahdon+sanoa,+että+mitä+vähän+tunnen+häntä,+niin+minusta+hän+on+kyllä+viisas+ja+kypsä+hengellinen+johtaja.+Hänellä+on+päätä+ja+sydäntä.+Hän+tuntee+teologiaakin+ja+on+rohkea+ja+taitava+julistaja.+Hän+on+jonkinverran+kalvinismiin+taipuvainen,+kun+taas+itse+olen+arminolainen,+mutta+Vapaakirkkoon+mahtuu+molempia+katsantokantoja.
  6. http://tulisielu.com/Tsekkasin+tulisielukoulun+puhujat+ja+vetäjät.+Näkyy+olevan+lähinnä+ihan+helluntailaisia,+luterilaisia+ja+vapaakirkollisia+suomalaisia+tyyppejä.+Tunnen+osaa+heistä+ja+voin+vakuuttaa+heistä,+että+eivät+ole+torontolaisia.Torontolaisuuden+määrittelyssä+on+minusta+keskeistä+se,+mikä+siinä+on+poikkeavaa+ja+omaleimaista.+Mieleeni+tulee+lähinnä+erikoinen+ilmiöinti:+eläinäänet+ja+"siunaus"+tai+"voitelu",+missä+keskeisenä+elementtinä+on+hillitön+nauraminen+kaatuilun+yhteydessä,+sekä+teologia,+jossa+tälle+yritetään+löytää+oikeutus+Raamatusta+ja+kirkkohistoriasta.Myönnän+että+kun+tuo+ilmiö+rantautui+Suomeen+ennen+vuosituhannen+vaihdetta,+jotkut+vapaakirkolliset+olivat+siinä+silloin+mukana.+Tällaiset+asiat+eivät+ole+olleet+kuitenkaan+Suomen+vapaakirkollisuudelle+keskeistä+tai+omaleimaista,+joten+pidän+liioitteluna+SVK:n+leimaamista+jotenkin+torontolaiseksi.
  7. SVK:lla+ei+ole+virallista+dogmatiikkaa.+Vapaakirkon+tunnustus+liittää+meidät+vanhaan+kristilliseen+perinteeseen+tunnustautumalla+Apostoliseen+uskontunnustukseen.+SVK:n+tunnustus+liittää+meidät+myös+protestanttisuuteen+sekä+herätyskristillisyyteen."Suomen+Vapaakirkon+tunnustus+on+annettu+Helsingissä+helmikuun+1.+päivänä+vuonna+1923.Me+olemme+kristittyjä,+jotka+Raamatun+perustuksella+yhtäpitävästi+apostolisen+tunnustuksen+kanssa+tahdomme+elää+ja+toimia+kristillisen+uskonelämän+herättämiseksi+ja+säilyttämiseksi.Raamattu,+s.o.+Vanhan+ja+Uuden+testamentin+pyhät+kirjat,+jotka+me+uskomme+olevan+Pyhän+Hengen+johtamien+ihmisten+kirjoittamat,+määrää+yksin+meidän+uskomme+ohjeen,+jonka+mukaan+kaikki+oppi+ja+elämä+seurakunnassa+on+hyväksyttävä+tai+hyljättävä.Toteuttaaksemme+sitä+kristillisen+yhteyden+aatetta,+jota+Uusi+testamentti+esittää,+emme+seurakuntayhteyden+määrääjäksi+pane+muuta+kuin+sydämen+uskon+Jeesukseen+Kristukseen+Jumalan+Poikaan+ja+tämän+uskon+tunnustamisen+ihmisten+edessä.Tähän+yhtyen+olemme+liittyneet+seurakunniksi+toteuttaaksemme+raamatullista+seurakuntaelämää+ja+toimiaksemme+kristillisen+vakaumuksen+mukaisesti+ja+sen+puolesta."http://www.svk.fi/?sid=229Olen+sitä+mieltä,+että+tietty+väljyys+on+toisaalta+SVK:n+heikkous+ja+toisaalta+vahvuus.+SVK+on+konservatiivinen+kirkkokunta,+jossa+pitäydytään+kristinuskon+perusasioihin+ja+raamattu-uskolliseen+uskontulkintaan.+Toisaalta+kirkkokuntaan+mahtuu+erilaisia+korostuksia+ja+tietyissä+puitteissa+erilaista+näkemystäkin.+Vapaakirkollisuuteen+kuuluu+dialogi,+jossa+kaikkea+ei+ole+haluttu+lyödä+lopullisesti+lukkoon.Kirkkokunnilla,+joilla+on+tarkkaan+eritelty+dogmatiikka,+on+tiettyä+selkeyttä,+mutta+samalla+kapenee+se,+millaisia+käsityksiä+omaavia+voidaan+hyväksyä+ehtoollis-+ja+työyhteyteen.+Esimerkiksi+tunnustuksellinen+luterilaisuus+on+joskus+aika+tiukkaa.+Yhteistyötä+ei+tehdä+välttämättä+lainkaan+niiden+kirkkojen+kanssa,+joissa+ei+allekirjoiteta+Augsburgin+tunnustusta+kokonaisuudessaan.Ortodoksisessa+kirkossa+on+vähemmän+tilaa+omalle+henkilökohtaiselle+pohdinnalle+ja+luotetaan+enemmän+siihen,+mitä+kirkko+on+opettanut+vuosisatojen+läpi.+Mikäli+haluaa+yhteisön+lukkoonlyötyjen+käsitysten+tuomaa+turvaa,+voi+olla+hyvä+hakeutua+ja+sitoutua+sellaiseen+kirkkokuntaan,+missä+on+jo+päätetty+miten+asiat+ovat.
  8. Philip+Yancey