Vapaa kuvaus

Tärkeitä asioita minulle ovat kristillinen usko, läheiset, ystävät, seurakunta, terveys, kirjat, musiikki, liikunta, ruoka, puhdas vesi ja luonto sekä rauha.
youtube.com/@juhamikkonen
juhamikkonen.blogspot.fi

Aloituksia

60

Kommenttia

833

• Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. Hyvä kysymys!

Tässä joitain ajatuksia mitä heräsi aiheesta:

Kristinusko alkoi Palestiinasta ja saavutti Rooman valtakunnan alueen Välimerellä, laskentavasta riippuen 100-300 vuodessa. Se levisi Rooman rajojen ulkopuolellekin, mm. germaaniheimoihin (areolaisessa muodossa) aina Kiinaan saakka (nestoriolaisessa muodossa). Lähi-Idän ja Afrikan alueella islamin synnyn (600-luku) jälkeen kristinusko sai alkaa väistyä.

Suomeen kristinusko tuli ensin ortodoksisen kirkon kautta Venäjältä, myöhemmin katolisen kirkon kautta lännestä. Kai Suomi oli sen verran syrjäinen paikka että ensin mentiin moneen muuhun paikkaan. On hyvä muistaa, että kuljettiin entisaikaan jalan, hevosella ja purjeilla ja soutamalla. Kunnon tieverkostot oli harvinaisuus. Painokoneet keksittiin vasta 1400-luvulla, sitä ennen kirjojen kopioiminen oli hidasta. Lukutaitokaan ei ollut kovin yleistä ennen.

Lähetystyö on kokenut hyvin erilaisia vaiheita. Usein kirkoissa on keskitytty enemmän jo kristillisiin maihin kuin uusiin alueisiin. Toki politiikka ja sodankäynti liittyy myös kirkkohistoriaan. Suomella ei varmaan katsottu olevan myöskään kovin paljoa sotilaallista ja taloudellista merkitystä ennen kristinuskon saapumista. Kuitenkin on ollut läpi kirkkohistorian lähetystyöntekijöitä, joilla on ollut intoa mennä kaikkialle lähetyskäskyä toteuttamaan. Valtaapitäjät eivät välttämättä ole miettineet kristinuskon leviämistä niinkään, vaan oman valtakuntansa asioita.

Jos Suomen kirkkohistoria kiinnostaa, suositten Simo Heinisen ja Markku Heikkilän kirjaa "Suomen kirkkohistoria" (Edita 1996). Se alkaa kylläkin vasta 1300-luvulta. On huomionarvoista, että varhaisimmasta Suomen kirkkohistoriasta on erittäin niukasti lähteitä.
  2. Ei kai sitä järkeä olisi Raamattua lukea jos siitä ei mitään tolkkua saisi. :D

Kyllä kannattaa lukea lapsesta asti Raamattua, ehkä lapsena ei ihan kaikki kohdat ole hyviä, kun voi ahdistaa, ainakin itseäni ahdisti jotkut kohdat. Ripari-ikäisestä asti voi varmaan lukea vaikka kannesta kanteen.

Sanoin myös: "Luther käänsi Raamatun saksaksi, koska ajatteli, että evankeliumi on siellä selvästi esillä." Olen Lutherin kanssa samaa mieltä, että ei tarvitse heprean ja kreikan opintoja, että voi löytää pelastuksen Kristuksessa Raamatusta.

Luther toki käänsi saksaksi Raamatun hepreasta ja kreikasta ja oli sitä mieltä, että ovat tärkeitä kieliä. Itse tulin uskoon joulukuussa 1999 paljolti lukemalla KR92 ja myöhemmin luin KR38 sitten luin englanninkielistä NIV-käännöstä. Kyllä sieltä moni asia avautui ilman opintoja.

Olen kokenut että opinnot on antaneet ihan paljon, UT:n kreikka ei ole kovin vaikea kieli ja VT:n hepreakaan ei ole kamalan hankalaa. Opistolla rohkaisivat kriittiseen ajatteluun myös opiston opetuksen suhteen. Kyllä joskus ollaan Simon kanssa ihan väiteltykin ja on muutkin opiskelijat. En ole ollut samaa mieltä kaikesta.

Uskon että Pyhän Hengen työ on oleellisempaa kuin eksegeettiset opinnot. Myös yhteisön merkitys Raamatun sanoman ymmärtämiselle on suuri. Itse päädyin opistolle kun halusin kristinuskoon sitoutuvan näkökulman teologiaan. Yliopistolla ei ole tunnustuksellista opetus vaan metodologisesti naturalistista eli ei oteta käytännössä Jumalaa huomioon.
  3. Kiitos tästä sivustosta! Erityisesti keskustelu palstoilla on ollut täällä mielenkiintoista.

Haluaisin tiedustella, että säilyyhän keskustelut ja niiden osoitteet muutoksen jälkeenkin? Kuulin, että käyttäjien keskusteluhistoriat katoavat. Se ei minua haittaa, kunhan jutut säilyisivät ja saisi jatkaa keskustelua.

Hyvää vuodenjatkoa! :)