Vapaa kuvaus

Tärkeitä asioita minulle ovat kristillinen usko, läheiset, ystävät, seurakunta, terveys, kirjat, musiikki, liikunta, ruoka, puhdas vesi ja luonto sekä rauha.
youtube.com/@juhamikkonen
juhamikkonen.blogspot.fi

Aloituksia

60

Kommenttia

833

• Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. Haluaisin sanoa, että klassisen kristinuskon mukaan Jumala on suvereeni. Kristinuskossa ei ole kyse sellaisesta dualismista, jossa Jumala ja Paha olisivat tasavertaiset. Kärsimyksen ongelma on vaikein ongelma teismissä. Jos Jumala on Kaikkivaltias ja hyvä, miksi on niin paljon pahaa? Kärsimys ei ole vain älyllinen ongelma, vaan vaikea myös emotionaalisesti, koska kohtaamme sitä omassa elämässämme ja näemme sitä myös lähimmäistemme elämässä.

Haluan myös sanoa, ettei käsitys siitä, että aluksi oli Jumala, ole Raamatun vastainen. Voi lukea vaikka Johanneksen evankeliumin 1 luvun prologin: "Alussa oli Sana ja Sana oli Jumalan luona ja Sana oli Jumala. Hän oli alussa Jumalan luona. Kaikki syntyi Sanan kautta, ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä on syntynyt."

Vanhassa testamentissa toki puhutaan Jumalan pojista ja jumalten vuoresta. Ajattelen, että kyseiset kohdat liittyvät sen ajan uskonnollisuuteen. Israel eli polyteistisessa kontekstissa. Uskon, että VT on silti varsin monoteistinen, vaikka jotkut tutkijat ovatkin sitä mieltä, että sen vanhimmat osat ovat monolatrisia, eivät monoteistisia. Psalmin kirjoittajat halusivat käsittääkseni ottaa kantaa siihen, että Jahve on todellinen Jumala, "suurempi kaikkia jumalia". Toisaalla profeetat julistavat, että "muiden kansojen jumalat eivät edes ole jumalia".

Jos siltä tuntuu, voi Raamattua pitää muinaisten ihmisten myyttejä, legendoja ja kansantaruja sisältävänä kirjakokoelmana, johon ei voi juurikaan luottaa historiallisena lähteenä. Joka näin ajattelee, ei ole yksin ajatustensa kanssa, osa ammattitutkijoista on myös sitä mieltä. Kuitenkin kyseenalaistaisin sen, että tämä on ainoa mahdollinen selitys. Minua hieman häiritsee se, että täytyisi olla samaa mieltä asioista. Varsinkin kun on kyse asioista, joissa ei ole konsensusta edes ammattitutkijoiden kesken ja joihin liittyy myös maailmankatsomukselliset kysymykset. Emme voi todistaa metafyysisiä väitteitä.

Minusta voi myös perustellusti uskoa kristinuskon keskeisiin totuusväittämiin. Vaikka on paljon kristittyjä, jotka eivät vaivaa juurikaan päätään vaikeilla kysymyksillä, eivätkä perehdy eksegetiikan (raamatunselitysoppi), teologian, filosofian ja luonnontieteiden ongelmiin ja argumentoivat huonosti, varsinkin internetissä, on myös kristittyjä ammattitutkijoita, jotka tekevät väitöskirjoja, julkaisevat tieteellisiä artikkeleja ja argumentoivat huolellisesti. Heitä on ollut läpi kirkkohistorian.

Kysymys maailmankaikkeuden koosta on kiehtova. Etäisyydet universumissamme ovat niin suuret, että niitä on mahdoton edes kunnolla hahmottaa. Jos sen kokee teismin kannalta ongelmana, mikäs siinä. Minä en koe. Minusta vaikuttaa siltä, että maailmankaikkeudella on alku (alkuräjähdys). Jos sillä on alku, sillä on kai syykin. Itse uskon, että syy on Luoja. Muuten käsittääkseni maailmankaikkeuden täytyisi olla ikuinen.

Myös luonnonlait, jotka mahdollistivat galaksien, aurinkojen, planeettojen ja maan syntymisen, sekä kehittyneen älyllisen elämän, ovat saaneet monet vakuuttumaan (esim. Anthony Flew kääntyi deistiksi tutkittuaan antrooppista periaatetta ja yrittäessään todistaa ettei Luojaa ole) siitä, että joku on ne säätänyt.

Minusta on reduktionistista pitää ihmistä vain karvattomana apinana. Ehkä voimme fyysisesti sitä ollakin. Kuitenkin minusta ihminen on jotain enemmän. Tietoisuus, ajattelu, kieli, järki, taide, moraali ja rakkaus ei ole minusta vain evoluution tarkoitukseton sivutuote.
  2. Olen samaa mieltä siitä, että Markun toimintaan liittyi karismaattisuutta, joka ei ollut kaikki tervettä. Minusta silloin meni vielä paljon paremmin, kun Markku oli Nokian kirkkoherra ja Nokian herätys oli luterilaisen kirkon sisällä. Myönnän kyllä että en ole perehtynyt asiaan riittävästi. Kuuntelin joskus Radio Deistä muutaman lähetyksen Metro-Aalto-areenalta, mutta en oikein pitänyt niistä, niin en enää seurannut.

Olin kyllä huolissani Nokia Missiosta jo ennen Markun lankeemusta. Pelkäsin, että kun liike alkoi eristäytyä kirkosta, että se lahkoutuu ja sielunhoidon tarve kasvaa. Tuota ristinteologiasta kunnian teologiaan siirtymistä havaitsin itsekin. On kuitenkin tosi hyvä, että sanoit, ettemme voi varmasti sanoa Markun parannuksen teosta. Tuomio on vakava asia ja Kristus varoittaa meitä siitä. Luulen kuitenkin, että he, jotka elävät Markkua lähempänä näkevät enemmän kuin me, ehkä Antti Laato on yksi heistä.

Kun ihmistä arvostetaan ja hänellä ei ole itsellään hengellistä auktoriteettia, on vaarana paisuminen. Helposti menee meillä syntisillä pää sekaisin. Kuvan ja Sanan kirjoja en yleensä lue ja en pidä Melleriä luotettavana raamatunopettajana. Minusta hän on aivan liian sensaatiohakuinen ja keskittyy liikaa lopunajoilla spekulointiin. Risto Santalan teoksia he ovat kuitenkin painaneet. Hänen muistoaan arvostan syvästi.

Ajattelin mainita vielä, että Martti Lutherkin sanoi juutalaisista todella ikäviä sanoja ja usutti aateliston anabaptistien kimppuun. Vaikka ihminen olisi aidosti Kristuksen opetuslapsi, hän voi kuitenkin langeta syvästi. Varmaan aika harva meistä on nuhteeton. Markun kiusaukset olivat erilaisia, kuin useimmilla meistä. En toivoisi itselleni koskaan sellaista vastuuta. Hengellinenkin valta turmelee niin helposti.