Vapaa kuvaus

Aloituksia

17

Kommenttia

1013

  1. Ne on hyvin suunniteltuja ja viimesteltyjä, ei ole halppis materiaaleista teetetty, tarkkuus omaa luokkaa, Kestävys hyvä. Pääasiassa noi on tarkkuusammuntaan tehtyjä.
  2. "Taistelutilanteessa kiväärillä ampumamatkat ovat 0-100m. Tätä pidemmän matkan hoitaa tykistö." Ainskin UTI:ssa opetetaan ampumaan tappavasti 300m RK-95.
    Tykistöä ei käytetä -300m. Alle 300m pitää pärjätä Rynkyillä, PST kalustolla, Kranaatinheittimillä yms. Esim: partioon ei käytetä tykkitulta vaan mahdolliseen rynnäkkövaunujen torjuntan ja isompien jalkaväki porukoitten torjuntaa. 155 K 98 tais olla joku 30km ja haupitseilla joku 15km. Mieluiten niitä käytetään huoltokuljetusten tuuhoomiseen/huoltopisteisiin.

    "Miten tehokas, monikäyttöinen ja muutenkin hyvä ase armeijan rynnäkkökivääri on? Perustussari vai kunnon paukkurauta?"

    RK-62 on kans ihan kelpo rynkky ainaskin toimii ja tappaa jos on tarvetta,mutta siihen ei saa äänenvaimenninta eikä ole mahdollista ampua kiväärikranaatteja joka on suuri miinus rynkyssä.

    RK-95 on ihan perus rynkky. Ei mikään mailman tarkin vekotin mutta kyllä se osuu ja tappaa. Aikaslailla AK mainen Rynkky mikä toimii näissä olosuhteissa ja onhelppo käyttönen. RK-95 on paranneltu versio 62 johon muunmuossa saa äänenvaimentimen ja voi käyttää kiväärikranaatteja. Optisten tähtäimien kiinnitys vaatii sen tutun kiskon sivulle... Kaliperi on 7.62mm RK62 ja 95.


    -esa-
    Aikas huono verrata Suomen puolustusvoimiin jotain erikoisjoukkoja. Jääkärit/erikoisjääkärit/SPOL/YK joukot käyttävät aikas paljon optisia tähtäimiä. Perus rivimies ei perjaatteessa tarvi edes muuta kuin rynkyn ja 4 lipasta.

    "Miksi esimerkiksi Yhdysvaltain merijalkaväellä on nykyisin kirjaimellisesti lähes jokaisella äijällä optinen tähtäin aseessaan ? Tarkoittaa kirjaimellisesti YLI PUOLTA MILJOONAA KAPPALETTA AIMPOINTIN VALMISTAMIA TÄHTÄIMIÄ.

    Tai miksi jokaisella Navy Seals (USA) / SAS (UK) erikoisjoukolla on optinen tähtäin ? Itseasiassa usein jopa useampi erilainen tähtäin samassa aseessa (esim. punapiste + valovahvistin-moduuli jne.)"
    Varmaankin siksi että niissä on selvempi näkökenttä ja parantavat tarkkuutta. Ylipääntänsäkkin M4/M16/HK416 on tarkempi kuin RK ja muut AK sarjalaiset + niihin on helpompi kiinnittää tähtäin verrattuna RK:hon kun se vaatii sen kiskon...
    RK rekyylikin on suurempi kuin paremmin suunnitelluissa 5.56mm rynkyissä. Kolutus meillä suomalaisilla on paljon lievempi kuin jollain SAS/USMC sotilailla.
    Tälläisissä ympäristöissä kuin suomessa niin noi optiset tähtäimet ovat aikas surkeita johtuen metsäpinta-alasta ja ilmastosta.. Kunnon kurakossa oleminen pilaa tähtäimen, pakkanen vaikuttaa siihen aikas paljon..... Perus rautatähtäin aina paras ja luotettava vaikkakin RK:ssa se on aikas perseestä...
  3. G&G GK99 ;)