Vapaa kuvaus

m.y.m = Mies yksin matkalla Olen keski-ikäinen mies. Nautin Thaimaan matkailusta paljon. Olen saanut paljon paikallisilta ystäviltä opastusta, neuvoja, ja päässyt paikkoihin jonne normaalisti turistit eivät mene. Yritän jakaa sitä iloa, ja oppia jota olen itse saannut jo jonkun verran matkustaneena. Oppimista minullakin on vielä paljon, niin kielessä kuin kulttuurissakin. Jotta meillä kaikilla olisi parempi mieli ja loma Suosikkibändit/artistit: job2do, tai oratai, sek loso Lempikirjat: thaisanakirja. Vapaa-aikanani: matkailu, musiikki, kulttuuri, thaikieli Suosikkipalstat Suomi24 Keskusteluissa: khao lak En pidä: pahansuopaisuudesta Parhaat matkakohteet: Thaimaa (khao lak), isaan Ruoka & juoma: Singha, padthai, priau waan, roti sai kluei sai nom, muu waan, wiskikana (teryaki), hong thong. Haave ammatti: Oppaaksi khao lakkiin.

Aloituksia

40

Kommenttia

454

1. En ole käynyt Lagunassa, viereisessä hotellissa kylläkin.
    Syy ei ole se ettei se kelpais, vaan hinta. Sijainniltaan se varmasti monille on hyvä. Ulospäin ainakin vaikuttaa hienolta. Itse kun en juurikaan vietä aikaa keskustassa, niin harvemmin sieltä hotelliakaan otan. No toukokuussa kyllä vietin viikon verran nang thong rannan hotellissa seasidessa.

Hintakin oli kohillaan 1008thb /vrk aamiaisella. Se oli positiivinen yllätys, kun en kummosta hotellia odottanut. Piti olla vain 2 ekaayötä, mut viihdyinkin vähän pidempään. Huvittavaa oli että, Agodan salainen alennus jäsenille -30% jäi silti kalliimmaksi, kuin hotellin oma listahinta siihen aikaan.

Yksin matkustaessa, noi pakettihotellit muuttuvat joskus tosikalliiksi, varaa sitten hotellin miten tahansa.

Kävin usein hieronnassa siinä suwan palmhotellin kupeessa, ja italialaisen ravintolan vieressä. Voin suositella. Siellä on todella rauhallinen tunnelma, ja ilmastointi teki olosta mielyttävän. Tosin hämmästystä herätti että hieroja vastasi puhelimeen kesken duunin. On niminen hieroja osasi kyllä hieroa, joten oli hintansa väärti, vaikka rantsulta saisikin vähän halvemmalla. Terveisiä jos sinne poikkeatte. On kyllä muistaa :)
  2. Toukokuussa viimeksi asustelin Brizassa muutaman yön. Mielestäni ketju edelleen pitää hyvin paikkansa. Hotelli on erittäin rauhallinen, eikä esim. liikenteen äänet kuulu, vaikka aivan valtatien tuntumassa sijaitsee. Aamupala on monipuolinen ja runsas kuten sen tasoisessa hotellissa kuuluukin. Huoneet siistit, ja henkilökunta mukavaa, joskin asiallista. Altaat on siistit, ja myös poreallas löytyy.

Sijainti on mielestäni (mielipiteeni on hyvin puolueellinen) khao lakissa paras mahdollinen. Ranta on siisti, ja sitä myös siivotaan aamuisin, kukin hotelli kohdaltaan ilmeisesti. Rannalla ei ole aurinkotuoleja eikä muutakaan häiritsevää. Joskin jotkut saksaa puhuvat matkaajat saattavat rakennella sesonkiaikaan uimapatjoista yms, leirejä rannalle, joka itseasiassa on laitonta, koska ranta on luonnonsuojelualuetta. Aurinkotuolit sijaitsevat hotellien pihalla, meren ja tuolien väliin jää vain kaistale hiekkarantaa, joka on noin 20-30 metriä leveä. Rantaa sitten kävellä riittää kilometrin verran, jos poseidon beach lasketaan mukaan.
    Puolivälissä niemen kärjessä sijaitsee komols corner, josta saa ruokaa, juomaa, ja hyvinvointipalveluita kohtuu hinnoin. 250thb mm hieronta, ja 80thb saa ruokaa.
    Hieronnan tasoa valvoo omistaja, katakenda, joka myös itse useinmiten valmistaa ruoat. Itse pyydän aina samia hierojaksi (sam on nainen nimestään huolimatta), eikä koskaan ole pettyä tarvinnut. komolsilta voi tilata myös retkiä, ja tietotoimistona varsin hyvä.
    Rannalla on toinenkin hierontaliike, siellä väki vaihtuu usein, ja hieronnan taso vaihtelee. Palvelu myös on nihkeämpää ja tyrkyttävämpää.
    Poseidon beachillä voi nähdä myös norsuja uimassa, tai mäkeä ylös on niiden aitaus.

Brizan läheisyydessä on kymmenkunta ravintolaa, joista ainakin joe`s seafood etenkin varsin kelvollinen.

Brizalta 200m phuketin suuntaan on *kauneussalonki* jossa miesten hiusten leikkaus maksaa vitosen verran. Aina ei kannata ehkä muutenkaan suunnata khao lakin keskustaan, vaan lähempänä sijaitsevaan lam kaeniin (lue esim. ketjua missä käydä jokakerta).
    Ainoa asia jota en suosittele sillä alueella, on käyttää räätälipalveluja. Työn jälki on kelvotonta. Vaikka liikkeitä useita, käyttää samaa ompelimoa. Jos tarvitsee räätäliä, niin kannattaa kysellä katakendalta, taas kerran.
    Pieni tippi henkilökunnalle, voi saada ihmeitä aikaan, siivoojalle, hierojalle tms. Se kuitenkin pitää antaa aina suoraan ko henkilölle käteen, muuten sen vie joku toinen. huoneessa sen vie huoneen tarkastaja, tai muualla rahastaja. Tippaus on kuitenkin vapaaehtoista, jokaisen itse päätettävissä, onko hyötyä vai ei. Huonoa ei pitäisi tipata.

Jos olette koiraihmisiä, niin vieressä on hotelli nimeltään sunetra, jossa koiria hoidetaan, ja niitä on viitisenkymmentä. osa jotka pysyvät hotellin pihalla on vapaana, suurinosa aitauksissa. Harmia niistä ei ole.
    Brizan rantabaari on mielestäni turhan hinnakas, kuten usein hotelleissa on.

Toivottavasti tästä oli iloa ja hyötyä, vastailen jos tiedän. Kirjoitukseni on hyvin puolueellinen, koska olen siihen rantaan tykästynyt, ja tunnen olevani siellä kotonani. Sopivia lentoja juuri etsiskelen ensivuodelle :)
  3. http://www.fishing-khaolak.com/index.html
    joka paikallinen matkatoimisto myy myös kalastusretkiä. samoja retkiä samoilla veneillä.
    Tai sitten voi vuokrata oman pitkähäntäveneen tab la musta. ne kuskit kyllä tietävät mistä kalaa kannattaa pyytää. Riippuu vähän minkä kokoista kalaa haluaa.
    khaolak. net sivulla on myös kalakartta, josta käy ilmi mikä kala syö mihinkin aikaan.

Minä olen viihtynyt hyvin Merlinissä. Joskin se pokkurointi siellä joskus jo harmittaa.
    Nyt remontin jälkeen en ole siellä käynyt. Edellisestä käynnistä merlinissä on kulunut 2 vuotta. Tosin rantsubaarin tarjoilijat kyllä tervehtivät vaikken siellä asukkaan. Viime toukokuussa asustin sekä diamondissa, että brizassa. Brizassa ollaan kylmän asiallisia, kun taas diamondissa on vähän rennompi meininki. Yleensä päivän hinta ratkaisee, koska kaikki täyttävät mun vaatimukset. Aika vähän hotellissa tulee kuitenkin oltua.

Voisikohan koira voinut olla Sunetrasta kotoisin? Siellä kun niitä hoitokoiria on kymmenittäin. Hyvä että joku viitsii niistä huolehtia.

Itse jos haluan jotain erityisaktiviteettiä, mitä en tiedä kuinka sen voisin toteuttaa. Käyn komols cornerilla (Baari khao lak beachillä) juttelemassa omistajan kanssa. Yleensä kaikki onnistuu, kohtuu hintaan. Heillä myös komols tour niminen retkifirma, joita lähinnä välittävät.
  4. Kesävaatteissa. talvitakki matkalaukkuun lentokentällä. Ellei joku ole kyyditsemässä.
    Raha kannattaa vaihtaa Thaimaassa. Lentokentillä on thaimaassa heikompi kurssi kuin muualla, joten jos kentällä vaihtaa, kannattaa vaihtaa vain sen verran että selviää hotellille, tai ensimmäisen yön.

Vaatteet on edullisia thaimaassa, mutta isoja kokoja on vaikea löytää. Esim. 45 kengät on todella harvassa. Sandaaleja toki löytyy. T-paitoja muuta turistiasustetta kyllä löytyy. Kokomerkinnät on mitä sattuu. suomessa käytän l tai xl vaatteita, mutta thaimaassa oli liian pieni takki xxxxxl. Joten sovittaminen aina kannattaa.

Ruoan hinta vaihtelee rajusti kohteesta riippuen. Turistiravintoloissa voi annos olla suomen hintaluokkaa, kun taas katukeittiöstä saa laadukkaampaa ruokaa parilla eurolla. Jos itämainen ruoka arveluttaa, voi tutustumisen aloittaa vaikkapa pad thailla. paistettua nuudelia. siihen voi yleensä valita lisukkeeksi kanaa, (gai) katkarapuja (kung), possua (muu). Parhaat ovat olleet mielestäni katkaravuista. kanakin on hyvää. Paistettu riisi (khau pad) samat lisukkeet muuten.

Durian hedelmää kannattaa maistaa, mutta ei ostaa suurtamäärää. on kokemus. Sitä vain ei saa viedä hotelleihin, eikä lentokentille, eikä normitakseihin, linja-autoon jne.

Kuai tiau, on nuudelikeitto, joka on edullista ja parhaimillaan tosi hyvää katuruokaa.
    Muovituolipaikat on yleensä edullisia, ja maukkaita ruokaliikkeitä, vaikkei puitteet hienot olekkaan. Maksaako puitteista vai ruoasta, on sitten henk koht valinta.

Toreilla (talaat) saa kaikenlaisia herkkuja edullisesti. ainakin makeat possunvartaat, ja friteeratut kanat maistuvat minulle. jauhelihavarras on ainut mikä jäänyt syömättä, eikä makkaratkaan aina kovin herkullisia ole. kalkkuna nakit ei taas maistu miltään.
    bbq ravintolat on suosittuja paikallistenkin keskuudessa, ja siellä syö herkullisen aterian todella edullisesti. Niissä itse grillataan ruoka, pöytään tuodulla grillillä (nya krata) https://s3-ap-southeast-1.amazonaws.com/photo.wongnai.com/photos/2015/08/05/027fc0ee34e24a2b8928cedcf02b5012.jpg
    Aikaa menee paljon, vähintään se 3 tuntia. Sopii seurusteluruokailuun.
  5. Hmm. Se mikä me koemme *aitona* khao lakkina, on käytännössä pelkästään turisteille rakennettu. Alkuperäinen khao lakin kylä sijaitsi niillämain missä nykyisin toimii ban nam sai projekti. Paikka sijaitsee n.7km khao lakin keskustasta phuketin suuntaan. Paikan tunnistaa siitä että sen seinässä lukee isolla: Tourist information center. Kyseessähän on Prinsessan aloittama projekti tsunamista kärsineiden hyväksi.
    Olen kirjoitellut siitä aijemmin. Sieltä saa mm khao lakissa kasvatettua kahvia, käsitöitä, opaskarttoja jne. Heidän sivuillaan mainostetaan myös käsitöitä, mutta ainakin vitriineissä niitä oli sangen vähän.

Mielestäni khao lak ei sovellu snorklaukseen kovinkaan hyvin, koska rannoilla on hienojakoista hiekkaa, joka sekoittuu veteen kokoajan. Vesi siis on sameaa ihan rannan tuntumassa. Pitää siis sukeltamaan lähteä jollekkin saarelle.

Chong fa vesiputous on ihan jees, kaikki vesiputoukset eivät sitä khao lakissa ole.
    Osaa kutsuttaisiin suomessa lähinnä ojaksi. Vesiputoukset on parhaimmillaan alkusesongista, koska vettä on vuoristossa sadekaudenjäljiltä paljon. Toukokuussa osa on miltei kuivia.

Lam pi vesiputous lähellä myang thaita on parempi kuin khao lakin, jos mopo retkeilystä tykkää.

Lapsille ei mielestäni ole mitään erityistä khao lakissa. Siis ei vesipuistoja eikä sea lifeja, ei huvipuistoja jne. retket sitten lähinnä. Omatoimiseen retkeilyyn khao lak on kuin luotu. Hyvää lapsille (ja minulle) khao lakissa on rauhalliset rannat, kun vain kaikki aina lakia noudattaisi. Khao lakissa ei ole vesihärveleitä eikä muitakaan haittatekijöitä rannoilla pääsääntöisesti. Leikki-ikäiselle sis ranta soveltuu hyvin.

Jutussa kehuttiin white sands beachiä, joka on pilattu juuri niillä aurinkotuoleilla. Ainoa ranta khao lakissa jota ehkä välttäisin.

Tsunamimuseo hmm. Aika pettymys se on. Parempi minusta on se tsunamimuistomerkki nam kaen rannalla lähellä koh kho khaota. Poliisivene toki kannattaa käydä katsomassa.

Mikään bileparatiisi khao lak ei ole, mutta kaipa nyt sentään olisi voitu zantica bub ja happy snapper mainita, jos yöelämäotsakkeen viitsii kirjoittaa. Muut bilepaikat ei liene varsinaisesti turisteille tarkoitettu, olkoon siis niin. Yleensä missä livemusiikkia, siellä myös aika hyvä meno. Jos soi thai musiikki meno aina parempi.

Elefanttisafarit ovat melko kyseenalaisia, ainakin eettisesti. Muita harrasteita kyllä on riittämiin, jos ratsastaa haluaa niin hevosiakin löytyy. Myös härkävankkureita, atv, melontaa, surfausta, maastopyöräilyä, patikointia, veneilyä, ammuntaa, golfia, pienois golfia, ruokakursseja, bambulautta safareita, risteilyitä, jne. Tarvittaessa vaikka räätälöityjä reissuja. Ainakin kapongin kuumat lähteet voivat kiinnostaa... suosittelen, Takua pa:n vanhan kaupungin kautta.
    Aikuis porukalla tietty moo moo kannattanee käydä katsomassa, jos ei muuta keksi.

perhos ja orkidea museo olivat pettymyksiä, saatoin olla väärään aikaan.