Vapaa kuvaus

tämmöinen tässä, ei mikään boheemifiguuri

Aloituksia

9

Kommenttia

61

  1. Itse asiassa niistä työpaikoista ei ollut irtisanottu ketään. Mutta olet täsmälleen oikeassa siinä, että minua ei haluttu sinne edes käypäläiseksi vaan olisi mieluummin otettu joku miellyttävämpi tyyppi. Työssä olevien harrastama mieluilu on asenteellinen este työttömän työnsaannille.
  2. Minä käyn kirkossa jumalanpalveluksissa. En ole tarkkaan viitsinyt määritellä itselleni minkä vuoksi niin teen. Yksi syy on se, että kirkossa papit puhuvat asioista, joita ihmisen on vaikea ymmärtää. Minusta papit aika rehellisesti myöntävät etteivät hekään tiedä vastauksia. Muuten kuin sillä tasolla, että "Jeesus on vastaus". Kuuntelen samasta syystä myös aamuhartauksia radiosta. On ihan lohduttavaa kuulla, etteivät muutkaan kaikkea ymmärrä.

    Kirkossa käydessä minua välillä ärsyttää ja välillä naurattaa se, miten ihmiset tarkkailevat sitä, osaavatko toiset käyttäytyä niinkuin kirkossa kuuluu. Pienellä paikkakunnalla, jossa asun, ei touhu ole erityisen ääriliberaalia. Yksi pappi muistaa aina joulukuun alussa sanoa, että tänä aikana jotkut viettävät pikkupaastoa. Minusta se on aika herttaista. Itse olen paastonnut joskus mahavaivojen takia.

    En muista koskaan tulleeni uskoon. Tai jos olen tullut, on se tapahtunut verrattain maltillisesti. Luultavimmin olen ollut lapsesta lähtien jonkinlaisessa vaihtelevantasoisessa luottamuksessa. Uskon Jumalaan. En viitsi keksiä omia nimiä kyseiselle mysteerille. Monet nykyään vaikuttavat uskovan luonnonlakeihin tai tieteeseen. Toisille on tärkeää viihtyä ja saada viihdykkeitä. Ihmeitten sijasta odotetaan lottovoittoa. On minullakin kestolotto ollut voimassa vuosikausia. En kuitenkaan mene niskat kyyryssä r-kioskille lottoa jättämään.

    Moni ihminen väheksyy ajatusta ikuisesta elämästä. Se väheksyntä lienee jonkinlainen terveen ja haavoittumattoman merkki ihmisessä. Siinä vaiheessa kun läheisemme siirtyvät kuoleman rajan taakse - tai ovat ilmeisessä kuolemanvaarassa - saattaa olla kuitenkin lohduttavaa kaivaa Jumalan jokerikortti papin kasukan hihasta. Eräs herra tuumasikin uskontojen olevan kuoleman uskontoja. Minä ajattelen Jumalan olevan myös osa elämää. Sellainen salaperäinen komponentti, joka löytyy meistä kaikista ja kaikesta muustakin elollisesta ja elottomasta.
  3. En oikeastaan tiedä mistä häiriköinti mahtaa johtua. Oma näkemykseni on, että sitä esiintyy varsinkin yläkoulussa, jolloin nuoret tempovat omaa itseään näkyvämmin esiin "opettajavaltaisesti tukahdutetussa" luokkahuoneessa. Oikeastihan opettajilla ei ole mitään hirmuvaltaa, eikä pidä ollakaan. Uskon, että kasvattaja, kuten kuka tahansa ihmisyksilö, saa itselleen arvovaltaa omalla käytöksellään. Yksinkertaisesti ilmaistuna: oppilas tykkää siitä, joka antaa hänellekin arvostusta. Oppilaan arvostaminen ei minusta tarkoita mielistelyä vaan aitoa virittäytymistä oppilaan elämäntilanteeseen, siis siihen mitä varten hän opiskelee - ei koulua vaan elämää varten. Tämä kuulostaa varmaan haihattelulta, mikä johtunee siitä, että Suomessa, kuten varmaan monella muullakin alueella on perinteisesti totuttu pitämään arvossa kovaa kuria ja sitä, että kun ope puhuu, lapset kuuntelevat kiltisti. Perinteinen luokkaopetus onkin minusta sopimaton tapa lähestyä kasvavia nuoria. Yläkouluissa tulisi edetä opetuksessa työpajamuotoiseen opiskeluun, jossa olisi läsnä useampia kuin yksi opettaja/kasvattaja. Tämä mahdollistaisi sen, että arat nuoret voisivat löytää "oman" open, joka tukisi juuri heidän kehitystään ihmisyksilönä.

    Muuten: kirjoitetun sanan lukutaidon edelle asettaisin taidon lukea omaa itseä ja muita kanssakulkijoita.
  4. MItä parahinta jatkoa!