Kun tulin uskoon 80-luvun alussa, oli kirkko ja sen usko vielä jotakuinkin konservatiivinen. Toki liberaalipappeja oli silloinkin, mutta he eivät olleet julkisuudessa ollenkaan siinä mittakaavassa kuin nykyään, eivätkä varsinkaan nousseet barrikadeille liberaalisuuden lippua liehuttaen, kuten nykyään on tapana.
Aikani kuljin seurakuntanuorissa, mutta aikuistuttuani erkaannuin ja etäännyin kirkosta ja lakkasin käymästä missään kristillisissä tilaisuuksissa. Tänä vuonna sitten totesin, että ääriliberaalilla kirkolla ei ole minulle mitään annettavaa, mutta minulla on silti sille annettavana kirkollisvero.
Niinpä erosin kirkosta. Varsinkin, kun meillä päin ei ole koskaan ollut kunnon wanhoillista luterilaista toimintaa, johon olisin voinut osallistua. Kuulun sukuun, jossa on aina ollut paljon pappeja, ja niinpä tietysti äiti pojastaan pappia toivoi. No, pojasta ei tullut pappia. Lopulta ei edes kirkon jäsentäkään.
Onko paikalla muita, jotka ovat nuorena tulleet uskoon, mutta sitten pettyneet kirkkoon ja eronneet siitä? Olihan se upeaa aikaa, kun rippikoululeirillä istuttiin nuotion äärellä ja laulettiin Kumbaya´ta, ja kun seurakunnan nuortenilloissa käytiin teekupin ääressä syvällisiä teologisia keskusteluja - tai, heh, mietittiin sitä, kuka on kehenkin ihastunut - mutta aika aikansa kutakin...
Ei tullut pojasta pappia.
13
201
Vastaukset
- reppuriika
Itse tulin 70-luvulla uskoon ja kun luterilainen kirkko on meillä jo silloin aika penseä tai synkän körttityylinen, niin aloin käymään halluntaiseurakunnassa. Ja niin siinä kävi että liittyi lopulta seurakuntaan ja erosin kirkosta. Kyllä kristityllä pitää olla hengellinen koti.
- luonto -ihminen
Kirkko on ilmeisesti silloin epäonnistunut tehtävässään,jos ihmisen täytyy hakea hengellinen koti kirkon ulkopuolelta.
Itselläkin on sellainen vaikutelma,että kirkko on ikäänkuin veroa keräävä tekninen laitos.Mihin ne verorahat käytetään,siitä ei ole ihan vakuuttavaa kuvaa.
Olen löytänyt uskon,joka elää ilman mitään rahastavaa organisaatiota.Ja ilman minkään organisaation laatimia omia lakeja.Elin lapsuuteni hyvinkin lakihenkisessä hengellisessä yhteisössä,mutta nyt asiat ovat hyvin.Irtaantuminen tästä hengellisestä yhteisöstä kuten myös oppeineen harhailevasta kirkosta on ollut vapauttava kokemus.- reppuriika
On hyvä että et ole katkeroituntu Jumalaa ja uskoa kohtaa, vaan ymmärrät että syy on inhimillisyydessä ja kun usko puristetaan vääriin raameihin. vaikka olen hellari, teen yhteistyötä myös luterilaisten ja vapaakirkon kanssa ja käyn tilaisuuksissa. Minulle on tärkeä kristittyjen yhteys, mutta mihinkään pakkopaitaan ei minua sullota.
- Ei ole
Oletko Soini?
Sekin lopetti pappisopinnot ja ryhtyi poliitikoksi. Sekin liittyi tutun konservatiiviseen katoliseen kirkkoon kun täällä hyväksyttiin naispappeus.
Evvk kirkkojen asiat, elämä on muualla.- joojoojoomies
Timo Laanisesta tulema pappi!
http://www.suomenmaa.fi/etusivu/pappa_papiksi__laaninen_ryhtyy_opiskelemaan_teologiaa_6455302.html
- Maa,ilma,tuli,vesi
Mun kirkkoni on metsässä, kalliolla, pellon laidassa ja järven aalloilla. Siihen uskon, joka kaiken sen on saanut aikaan, eli evoluutioon. Hyvä on hiljentyä suuremman edessä.
- voi hyvä sylyvi
" Siihen uskon, joka kaiken sen on saanut aikaan, eli evoluutioon. "
No jo, evoluutio uskonto.Sekö pelastaa sinut iankaiseen elämään ?- tosiasiassa...
iänkaikkiseen elämään, mikä ja missä se on olevinaan, mikä sinne "pelastaa"
itse en mitään pelastusta kaipaa, elämä on tässä ja nyt, elämän jälkeen on kuolema. Kuoleman jälkeen maatuvat ruumiimme lannoittavat maaperää ja luonnon kiertokulku jatkuu, siinä jatkuvuus mihin uskon - Luonto-ihminen
tosiasiassa... kirjoitti:
iänkaikkiseen elämään, mikä ja missä se on olevinaan, mikä sinne "pelastaa"
itse en mitään pelastusta kaipaa, elämä on tässä ja nyt, elämän jälkeen on kuolema. Kuoleman jälkeen maatuvat ruumiimme lannoittavat maaperää ja luonnon kiertokulku jatkuu, siinä jatkuvuus mihin uskon"Kuoleman jälkeen maatuvat ruumiimme lannoittavat maaperää ja luonnon kiertokulku jatkuu...."
Tuohon ei ole mitään lisättävää.
Ihmiselle lienee tärkeää pysyä jota kuinkin onnellisena tässä elämässä.
Uskon siihen,että onnellisuus tulee esim.liikunnasta.On todistettavaa,että liikunta tuottaa endorfiiniä,joka parantaa mielialaa.
Onnellisuus voi tulla myös kuuntelemalla "korvilleen sopivaa musiikkia"
On yksilöllistä,mikä kellekin tuo onnellisuuden tunteen.Joillekin se tulee istumalla kirkon penkissä.Joko tyhjän kirkon penkissä,tai että saarnastuolissa on pappi puhumassa.Mutta,jos pappi tai maalikkosaarnaaja alkaa uhkailla h.e.l.v.e.t.i.l.l.ä,jos ei noudata tiettyjä "hengellisiä lakeja" ,silloin menen mieluummin metsään kävelylle.
- ...
Mnaah.
Kakarana koitettettiin aivopestä uskikseksi. Se häipyi kyllä jo kansakoulussa, kun lestaatit pieksi päivittäin. Sinne meni lapsenusko.
Kävin juu riparin, siellä oppi hyväksi jätkänshakin pelaajaksi. Muuta ilo siitä ei oikein ollut, olipahan jotain tekemistä kesällä.
Erosin kirkosta kun pääsi itse päättämään asioista.
Kirkollisvero tarpeetonvero, ei sille saa mitään vastinetta. Mutta suurin ongelma on yhteisövero. Lutit ja ortot salakavalasti rahastaa koko kansaa välillisten verojen kautta. Jon uskonnoton menee islamistin kebappiin syömään, ruuat on toimittanut joku budhalainen ja eväät balmistettu ties missä hindulaisessa maassa. Kaikki maksavat yhteisöveroa. Ja osa fyrkasta tosiaan menee kahdelle lahkolle.
Luterilaiset pahassa rahapulassa. Henkilökohtaisen kirkollisveron määrä vähenee jatkuvasti. Toimintaa hankala saada kannattavaksi. Kolehtihaaviin ei ropoja kilise. Ne elää melkein yhteisöveron varassa. Myyvät pappiloita ja kirkkojakin. Kyse ainoastaan liiketoiminnasta. En voi käsittää ihmisiä, jotka väittävät uskovansa taruolentoihin jasillä varjolla tekevät pisnestä.
=DW= - Ei lässytykselle
Minä olen ollut uskossa parikymmentä vuotta ja olen yhä ev.lut kirkon jäsen, mutta olen silti ilman hengellistä kotia. Olen joskus käynyt paikkakunnallani järjestettävissä Kansanlähetyksen illoissa, mutta sieltäkään en ole oikein paikkaani löytänyt. Olen uskovana aika yksinäinen.
Kansankirkossamme tökkii liberaalisuus ja miellyttämisen halu. Viimeinen niitti oli Imatran papin erottaminen. Minä ainakin haluan takaisin kunnon Wanhoja aikoja, jolloin pappi sai olla pappi.
Naispappeudesta en viitsi sanoa muuta kuin että jos harvoin käyn kirkossa, katson, että siellä on työvuorossa pappismies. Ei näköjään tullut, tiedä sitten, olisitko ollutkin niitä joita olisi voinut sanoa ihan oikeasti papiksi.
Arvostin aikanaan kovin mm. sitä kun näin miten kirkon tiloissa jaettiin ruokaa sen enempiä kysymättä,tuputtamatta.
Minulle kirkko ja sen toiminta on aika etäisiä asioita, vielä kuulun kirkkoon, mutta
yhä enemmän olen alkanut pohtia itsekin että miksi.Minä käyn kirkossa jumalanpalveluksissa. En ole tarkkaan viitsinyt määritellä itselleni minkä vuoksi niin teen. Yksi syy on se, että kirkossa papit puhuvat asioista, joita ihmisen on vaikea ymmärtää. Minusta papit aika rehellisesti myöntävät etteivät hekään tiedä vastauksia. Muuten kuin sillä tasolla, että "Jeesus on vastaus". Kuuntelen samasta syystä myös aamuhartauksia radiosta. On ihan lohduttavaa kuulla, etteivät muutkaan kaikkea ymmärrä.
Kirkossa käydessä minua välillä ärsyttää ja välillä naurattaa se, miten ihmiset tarkkailevat sitä, osaavatko toiset käyttäytyä niinkuin kirkossa kuuluu. Pienellä paikkakunnalla, jossa asun, ei touhu ole erityisen ääriliberaalia. Yksi pappi muistaa aina joulukuun alussa sanoa, että tänä aikana jotkut viettävät pikkupaastoa. Minusta se on aika herttaista. Itse olen paastonnut joskus mahavaivojen takia.
En muista koskaan tulleeni uskoon. Tai jos olen tullut, on se tapahtunut verrattain maltillisesti. Luultavimmin olen ollut lapsesta lähtien jonkinlaisessa vaihtelevantasoisessa luottamuksessa. Uskon Jumalaan. En viitsi keksiä omia nimiä kyseiselle mysteerille. Monet nykyään vaikuttavat uskovan luonnonlakeihin tai tieteeseen. Toisille on tärkeää viihtyä ja saada viihdykkeitä. Ihmeitten sijasta odotetaan lottovoittoa. On minullakin kestolotto ollut voimassa vuosikausia. En kuitenkaan mene niskat kyyryssä r-kioskille lottoa jättämään.
Moni ihminen väheksyy ajatusta ikuisesta elämästä. Se väheksyntä lienee jonkinlainen terveen ja haavoittumattoman merkki ihmisessä. Siinä vaiheessa kun läheisemme siirtyvät kuoleman rajan taakse - tai ovat ilmeisessä kuolemanvaarassa - saattaa olla kuitenkin lohduttavaa kaivaa Jumalan jokerikortti papin kasukan hihasta. Eräs herra tuumasikin uskontojen olevan kuoleman uskontoja. Minä ajattelen Jumalan olevan myös osa elämää. Sellainen salaperäinen komponentti, joka löytyy meistä kaikista ja kaikesta muustakin elollisesta ja elottomasta.
Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi1233134Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen372496Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap302435Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631112159- 1141700
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1721406Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .261345Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.2911239Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi2791231- 621077