Työttömiä halutaan osallistaa pakkotöillä

vasta

Sosiaalieduista suunnitellaan vastikkellista !
Mitenkähän tämäkin luonnistuu ??

57

241

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • saa kannatukseni

      Toivottavasti onnistuu!
      syrjäytyminen vähenee kun tarvitsee pysytellä työpäivät selvinpäin

      • No jopas oli vastaus tämän ikäpolven kokemuksissa, huh!


      • Potku potkituille

        Toivottavasti ei onnistu. Vai haluatko kortistoon, sossun luukulle ja sitten entiseen työhösi sosiaali"edulla"?
        Vai oletko vaan ilkeä ja kateellinen niille, joilla menee huonosti?


      • ekonorminen
        vantaannainen kirjoitti:

        No jopas oli vastaus tämän ikäpolven kokemuksissa, huh!

        Anteeksi, jos puutun tähän vantaannainen, mutta---->>>>Juurikin tuollaistesta sinun tapaisesta vastauksesta kirjoitin aloituksen 40 PLUS palstalle. Aloitus poistettiin, en tiedä miksi. Omasta mielestäni kirjoituksen sisältö kuvasti oivasti tilannetta siitä, miten joku ikäpolvi kokee olevansa paljon muita älyllisempi. Myöskään en suoranaisesti huutanut ulos ko. palstalta sinne "kuulumattomia", jotta itse saisin kaiken tarvitsemani palstatilan ja huomion, koska minultahan tätä tekstiä tulee sorminäppäränä kymmensormijärjestelmän taitajana. olisiko mahdollista. ettet aina ole tilanteen tasalla, teet vääriä johtopäätöksiä muiden lyhyistä kommenteista ja siinä väärinkäsitysten vyyhdissä loukkaat mielipiteilläsi suotta.
        Ehkä olen itse tehnyt vääriä päätelmiä, mutta useitakin kommenttejasi lukeneena, tämä käsitys on vahvistunut. Toisaalta olet rohkea, varma mielipiteistäsi ja usein olen samaa mieltäkin asioista kanssasi.


    • vasta

      Onhan tämä ollut hankalaa aikaa,töitä huilia,töitä, huilia vuodesta toiseen.
      Ei pitäisi valittaa,mutta kun alkaa kypsyä,vastikkeellisuus,kyllä näin pitää olla,jokainen tapaus on erillainen,miten he sen toteuttavat,sa nähdä tällä kertaa.

    • Yritystä edes

      Toivottavasti onnistuu. Tämä yhteiskunta tukehtuu noihin kaikenmaailman sapattivapailla lorvaileviin loispummeihin.

      • Pummeja on aina ja tulee olemaan mutta niitä ei ole niin paljon kuin on työttä.
        Tiedät sen jos ajattelet rehellisesti ilman katkeruutta jota epäilen sinulla olevan.
        Mutta sitä ihmettelen ettet itse ryhdy sellaiseksi kun se mielestäsi niin helppoa on?
        Anna työpaikkasi jollekin toiselle ja ryhdy nauttimaan työttömänä olosta.
        Vuosi vuodelta tulet onnellisemmaksi ihmiseksi?


      • ei roskata

        Toivottavasti "määrätyille" työttömille määrätään tehtäväksi jotain työtä saamansa sosiaaliturvan eteen, ja työstä kertyvä ylijäämä maksettaisiin tottakai rahana käteen. Mutta vain ylimenevä osuus. luulisi tämän kannustavan työntekoon. Nythän on nuoria jotka sanovat tulevansa ihan hyvin toimeen avustuksilla, ja asuntotuilla, ja jos rahat loppuu mennään sossun luukulle uudestaan. Töitä nuorille toimeentulon turvan nauttiville, vaikka roskankeruuta kaduilta, palautuspullot saisi ns. tippinä
        Ja roskaahan maailmassa riittää.


      • Yritystä edes
        vantaannainen kirjoitti:

        Pummeja on aina ja tulee olemaan mutta niitä ei ole niin paljon kuin on työttä.
        Tiedät sen jos ajattelet rehellisesti ilman katkeruutta jota epäilen sinulla olevan.
        Mutta sitä ihmettelen ettet itse ryhdy sellaiseksi kun se mielestäsi niin helppoa on?
        Anna työpaikkasi jollekin toiselle ja ryhdy nauttimaan työttömänä olosta.
        Vuosi vuodelta tulet onnellisemmaksi ihmiseksi?

        En kehtaa elää muiden siivellä enkä viitsi juodakaan sellaista häpeää peitelläkseni.

        Mieluummin vaikka vähän köyhempänä kunhan itse itseni elätän.


      • hatshepsut2

        "Toivottavasti onnistuu. Tämä yhteiskunta tukehtuu noihin kaikenmaailman sapattivapailla lorvaileviin loispummeihin"

        Onko mielestäsi myöhäisessä keski-iässä oleva, jo sairasteleva työtön ihminen loispummi ? Jonka täytyisi siis mennä yhdentekeviin näennäistöihin voidakseen jatkossakin elää sillä 400-500 e:n työttömyys- tai toimeentuloavustuksella ?

        Paula Risikko sanoi haastattelussa että kyseeseen tulisivat "työt joihin ei normaalisti oteta työntekijöitä". Siis mitä häh ?

        Ja sitten hän jatkoi: "Näiden pakotetöiden ideana olisi pitää "henkilö kiinni työelämässä" tai sen tuntumassa tai jotain, en muista sanatarkalleen.
        Siis töitä joihin ei normaalisti ketään oteta mutta niin että ne pitäisivät henkilön kuitenkin työelämän tuntumassa. - Lievästi epäloogista.....

        Risikon ehdotus ei loukkaa ja halvenna ainoastaan työttömiä, sillä hänen ehdotuksensa jatkuu: " Näitä vastikkeellisia töitä voisi olla esimerkiksi vanhusten auttaminen".

        Joopa joo, vanhuksethan ne on niitä joille kelpaa avustajaksi kouluttamattomat työttömät jotka on pakotettu siihen työhon, sen sijaan että yhteiskunta palkkaisi heille koulutettuja kotiavustajia jokaiselle tarvitsevalle.

        Ja miten työtön jonka on pakko mennä avustamaan vanhuksia mahtaa suhtautua "työhönsä" ?
        Mielestäni ehdotus on vaarallinen ja typerä.

        Ymmärrän että työttömyysavustusta vastaan tulisi käydä kursseilla, jotka kurssit eivät olisi näennäiskursseja vaan joilla voisi ihan oikeasti saada lisäkoulutusta entiseen alaansa tai omiin taitoihin pohjautuen, tai kurssille jonka jälkeen ihan oikeasti voisi päästä töihin.
        Nämä kurssit kun valitettavasti ovat nekin olleet usein silmänlumetta ja tilastojen kaunistamista.

        Suomi on joidenkin ulkomaalaistan lehtien ja NWO-porukan mukaan "Tieteen, taiteen ja teknologian huippumaa" - kyllä, mutta ainoastaan jos olet nuori tai 40 , hyvä terveys ja koulutus - muiden kohdalla asia onkin sitten kiikun kaakun.

        Jonotetaan ruokajonoissa, vanhainkodeissa vanhuksille syötetään erilaisia "kiusauksia" jotka koostuvat perunamössöstä ja siihen päälle turruttavat psyykenlääkkeet eli ihan selvää kansanmurhaa.

        ----------

        Mutta katsotaan nyt sitten jos tällainen toteutuu; lukemattomat vielä kynnelle kykenevät työttömät jotka eivät pääse järkeville kursseille eivätkä sadankaan hakemuksen jälkeen saa töitä, sanoutuvat ehkä irti koko avustuksesta ja päätyvät Suomen yhä kasvavaan määrään pikkurikollisia.

        Mutta kuten jo -90-luvulla eräs Lastenlinnan lääkäri totesi: "Kyllä meidän maassamme aina riittää rahaa sirkushuveihin muttei terveydenhuoltoon."

        Se on vaan jatkunut - Suomen täytyy puleerata imageaan pysyäkseen AAA-luokituksessa; lisää Guggenheimeja veronmaksajien iloksi ja perushyvinvointia pois yhteiskunnan heikoimmilta.
        Nythän mennee läpi sekin ehdotus että harvinaisempia esim invalidien sairauksiin liittyviä hoitoja yhteiskunta ei enää korvaa, tästä oli just uutisissa. Ja todettiin vielä siinä että kyseessä on ihka suomalainen säästökeksintö joka ei millään lailla ole minkään EU-säädöksen edellyttämä.


    • mistä työmaat?

      Mitenhän työtön sitten pystyy elämää, jos työmatka esim. 50 kilsaa yhteen suuntaan, ja peruspäivärahalla tekee töitä esim. siivoaa varastojen lattioita tai pajukkoja raivaamassa, auton kulut syö puolet päivärahasta ja toisen puolen ruoka, millä mahtaa saada muut laskut maksettua sähkö, vesi, vuokra ym..

      • li77887vbvb

        Kyllähän asia on niin että tekevä työtä löytää. jos haluaa on työtä.

        Jos työtön menisi töihin edes jotain tekeen, niin monesti siitä vain urkenisi uutta ja lisää ja kunnollista työtä lopulta. Mutta eivät halua.
        Norjaankin haetaan työvoimaa.


      • mistä työmaat?
        li77887vbvb kirjoitti:

        Kyllähän asia on niin että tekevä työtä löytää. jos haluaa on työtä.

        Jos työtön menisi töihin edes jotain tekeen, niin monesti siitä vain urkenisi uutta ja lisää ja kunnollista työtä lopulta. Mutta eivät halua.
        Norjaankin haetaan työvoimaa.

        Töitä on, mutta palkanmaksajista on puute, tämä vastikkellisuus tarkoittaa, että työnantajalle tehdää ilmaista työtä peruspäivärahalla.

        Norjaan otetaan vain kielitaitoisia ja nuoria, ei meitä yli viisikymppisiä, sitä paitsi ei ainakaan itselläni olisi varaa lähteä etsimään töitä edemmäksi, kun tilillä on rahaa 30 euroa, alle 500 eurolla kuukaudessa tuloilla ei montaa norjan reissua tehdä, saatikka edes etelä suomeen 500 kilometrin päähän.


      • vasta

        Näin on,onneksi näistä höpelö nuudista on voinut kieltäytyä mullekkin tarjottu useita kertoja,kun on laskettu niin hyvä ettei jää miinukselle,onneksi ollut välistä ammattia vastaavaa työtä,viisivuotta vielä,sitten eläkkeelle.


      • mistä työmaat?
        vasta kirjoitti:

        Näin on,onneksi näistä höpelö nuudista on voinut kieltäytyä mullekkin tarjottu useita kertoja,kun on laskettu niin hyvä ettei jää miinukselle,onneksi ollut välistä ammattia vastaavaa työtä,viisivuotta vielä,sitten eläkkeelle.

        Eläkeikää tullaan siirtämään parin vuoden aikana sinne 70-vuoteen, itse en ainakaan usko, että koskaan pääsisi vanhuus eläkkeelle, aina sitä siirretään ylöspäin.


      • vasta
        mistä työmaat? kirjoitti:

        Eläkeikää tullaan siirtämään parin vuoden aikana sinne 70-vuoteen, itse en ainakaan usko, että koskaan pääsisi vanhuus eläkkeelle, aina sitä siirretään ylöspäin.

        Älä masenna,mut päivä kerrallaan


      • Nokun, nokun....

        On paljon muitakin vaihtoehtoja. Ikävä kyllä, suurin osa pitkään työttöminä olleista on joutunut joko palkkatukityö kierteeseen tai sitten johonkin muuhun jamaan, jossa vain ollaan ja hyvin usein valitetaan...ja pakko sanoa, ei itse tehdä mitään. Koulutus ei kiinnosta tai vaikka jonkin verran kiinnostaisi, löydetään aina joku syy, miksei koulutus onnistuisi. Olen työssäni tavannut ihmisiä, jotka ovat tuota samaa virttä, mitä sinä, veisanneet kymmeniä vuosia ja koskaan, siis ei koskaan, ole tullut mieleenkään, että ihan itsekin voisi tehdä, satsata tai uhrata vuoden pari, jotta tilanne muuttuisi.

        Ei kukaan todellakaan jaksa varastoja siivoja koko ikäänsä ja vielä huonolla palkalla mutta jos ei itse keksi vaihtoehtoa, ei sitä tarvinne yhteiskunnankaan keksiä.


      • Alter egoni
        Nokun, nokun.... kirjoitti:

        On paljon muitakin vaihtoehtoja. Ikävä kyllä, suurin osa pitkään työttöminä olleista on joutunut joko palkkatukityö kierteeseen tai sitten johonkin muuhun jamaan, jossa vain ollaan ja hyvin usein valitetaan...ja pakko sanoa, ei itse tehdä mitään. Koulutus ei kiinnosta tai vaikka jonkin verran kiinnostaisi, löydetään aina joku syy, miksei koulutus onnistuisi. Olen työssäni tavannut ihmisiä, jotka ovat tuota samaa virttä, mitä sinä, veisanneet kymmeniä vuosia ja koskaan, siis ei koskaan, ole tullut mieleenkään, että ihan itsekin voisi tehdä, satsata tai uhrata vuoden pari, jotta tilanne muuttuisi.

        Ei kukaan todellakaan jaksa varastoja siivoja koko ikäänsä ja vielä huonolla palkalla mutta jos ei itse keksi vaihtoehtoa, ei sitä tarvinne yhteiskunnankaan keksiä.

        Tekisi mieli tiedustella, että mikä ihmisestä teki saamattoman ja haluttoman.... Vastaus ei varmasti ole Oma Halu Pudota Kelkasta.


      • Alter egoni
        li77887vbvb kirjoitti:

        Kyllähän asia on niin että tekevä työtä löytää. jos haluaa on työtä.

        Jos työtön menisi töihin edes jotain tekeen, niin monesti siitä vain urkenisi uutta ja lisää ja kunnollista työtä lopulta. Mutta eivät halua.
        Norjaankin haetaan työvoimaa.

        Taisit arvioida tilannetta vain omien mahdollisuuksiesi kannalta? Ei kaikilla, etenkään nuoremmilla vastikään perheen perustaneilla, ole mahdollisuuksia noin isoihin muutoksiin. Virossahan tuo on nähty ja heillä on jo paljon "orpoja" joilla eimkaikilla ole edes elossa olevia isovanhempia valvomassa alaikäisten perään kun vanhemmat ovat ulkomailla töissä. Heille tulee vielä siitä kova lasku maksuun, luulen.
        Rakennemuutos koko työelämäsysteemiin on tehtävä hallitusti vero- ja tukirakenteita yhdessä tarkastellen. Ei noin että lisätään keppiä sinne ja porkkanaa tuonne.


      • ei hesasta.
        Alter egoni kirjoitti:

        Tekisi mieli tiedustella, että mikä ihmisestä teki saamattoman ja haluttoman.... Vastaus ei varmasti ole Oma Halu Pudota Kelkasta.

        Kenestä kirjoitat, meistä ei varmaan ole kysymys, meneisin heti töihin raavaana 54-vuotiaana työntekijänä jos vain olisi tarjolla töitä?


      • Oikea palkka!
        ei hesasta. kirjoitti:

        Kenestä kirjoitat, meistä ei varmaan ole kysymys, meneisin heti töihin raavaana 54-vuotiaana työntekijänä jos vain olisi tarjolla töitä?

        samaa mieltä! Kunhan suhteutetaan työn raskauteen palkassa. Oikeudenmukaisuutta kaivataan esim. siivoustyössä.


      • Tekniikkahan se tuli meille avuksi että on sitten helpompaa. No nyt on.
        Elämä kulkee kuin tanssi. Osattiin siinä suunnittelussa jo ottaa huomioon miten paljon se vie työpaikkoja. No sitä mukaahan pitäisi asukasluvunkin vähentyä kun ei kannata tänne paljoa lapsia hankkia että riittää mahdollisuudet elää. No ei se vähene. Lisää tulee kokoajan, oma porukka ei kerää marjojakaan metisistä, vai keräisikö joku noilla tuloilla joita lehdestä saamme lukea?


      • Nokun, nokun...
        Alter egoni kirjoitti:

        Tekisi mieli tiedustella, että mikä ihmisestä teki saamattoman ja haluttoman.... Vastaus ei varmasti ole Oma Halu Pudota Kelkasta.

        Tottumus on toinen luonto...

        Samoin löytyy valitettavasti asenteita ja ajatusmaailmaa, jossa kaikki huono, mikä itselle sattuu, on jonkun muun tai ympäristön vika.

        Kohtuullinen sosiaaliturva on myös passivoiva; on ihmisiä, jotka oikeasti pärjäävät peruspäivärahalla ja eivät haluakaan tehdä töitä. Myös ansiosidonnainen päiväraha lasketaan saavutetuksi eduksi.

        Oma-aloitteisuus ja vaivannäkö on joillekin täysin vierasta, ja nyt puhun siis oikeasti tosielämästä enkä keksityistä esimerkeistä


      • itsestäkiinni
        li77887vbvb kirjoitti:

        Kyllähän asia on niin että tekevä työtä löytää. jos haluaa on työtä.

        Jos työtön menisi töihin edes jotain tekeen, niin monesti siitä vain urkenisi uutta ja lisää ja kunnollista työtä lopulta. Mutta eivät halua.
        Norjaankin haetaan työvoimaa.

        Näin on , kyllä tekevä töitä löytää !!! Itse olen sanonut itseni irti ns. tyhjän päälle 3. kertaa, enkä päivääkään ole ollut työttömänä.
        Aloitin työni jo 15 vuotiaana ja siitä alkaen eläkeeelle saakka.
        Ei siinä vaikuttaneet lamat eikä laskusuhdanteet. Jos tahtoo niin saa.


      • rajua ja totta
        Alter egoni kirjoitti:

        Tekisi mieli tiedustella, että mikä ihmisestä teki saamattoman ja haluttoman.... Vastaus ei varmasti ole Oma Halu Pudota Kelkasta.

        samaa mieltä, nykyisin ihmiset ovat saamattomia, haluttomia, osaamattomia, ja laiskoja, ja osa vielä tyhmiäkin, koska eivät vaivaudu kayttämään edes omia aivojaan. Siis täysin hyödyttömiä yhteiskunnan kannalta.


    • Mitähän töitä siellä Norjassa olisi tarjolla? Olisi kyllä ihan kiva asua Norjassa, saisi nähdä kunnon hiihtokilpailuja.

      Joku valitti, että peruspäivärahalla ei rahat riitä, kun pitää kulkea työmatkat ja syödäkin pitää. Siinä on kuitenkin sellainen porkkana, että kun rahat loppuu, ei tule niin herkästi ryypättyä. Viina lihottaa, voin todistaa.

      Itse otan kyllä työtä vastaan näillä nykyisillä ansiosidonnaisilla päivärahoilla, mutta toivoisin kuitenkin, ettei tartteis olla muitten työtönten kanssa tekemisissä. On huonoja kokemuksia aikaisemmista suojatyöpaikoista. Toivottavasti minulle järjestyy sellainen homma, jota voi tehdä itsenäisesti. Risujen kerääjäksi minusta ei taida olla, mutta voisin tehdä jotain kepeänpuoleisia toimistohommia. Esim. kunnanjohtajan tehtävät sopisivat minulle.

    • vasta

      Onko täällä mitään kontrollia,jos aloitin keskustelun asiallisesti,niin aletaan öykkäröimään,sanompahan vaan.

      • Jos tarkoitat minun öykkäröineen, kun kerroin mielipiteeni, niin olen pahoillani, sanonpahan vain.


      • vasta

        Työttömyyskovauksella elävältä voisi olla tulon menetyksiä 20-30%,mikäli jostain syystä ei tyollisty,mikä se sitten on.Jos paikka kunnalla ei ole tarjottavana työtä,mitäs sitten,meillä päin viimeisetkin työpaikat häviävät tätä menoa.


      • sustakiinni
        vasta kirjoitti:

        Työttömyyskovauksella elävältä voisi olla tulon menetyksiä 20-30%,mikäli jostain syystä ei tyollisty,mikä se sitten on.Jos paikka kunnalla ei ole tarjottavana työtä,mitäs sitten,meillä päin viimeisetkin työpaikat häviävät tätä menoa.

        jokaisella pikkukylläkin on jotain työtä tarjottavana, se on fakta.
        ei pidä olla niin fiini ettei joku tyhö kelpaa...
        kaikki työ on arvokasta tarvittavaa.
        turha siis narista. Itse asun Juur kunnassa jossa on 2400 asukasta, ja moni sanoo ettei oo töitä, mutta mulle on TARJOTTU töitä useaan kertaan. Valitettavasti en ole voinut ottaa niitä vastan, koska minulla on jo työ. Se on kuule susta ittestäs kiinni.


      • .tietämättömiä puhut
        sustakiinni kirjoitti:

        jokaisella pikkukylläkin on jotain työtä tarjottavana, se on fakta.
        ei pidä olla niin fiini ettei joku tyhö kelpaa...
        kaikki työ on arvokasta tarvittavaa.
        turha siis narista. Itse asun Juur kunnassa jossa on 2400 asukasta, ja moni sanoo ettei oo töitä, mutta mulle on TARJOTTU töitä useaan kertaan. Valitettavasti en ole voinut ottaa niitä vastan, koska minulla on jo työ. Se on kuule susta ittestäs kiinni.

        Juttelet lämpimiksesi,


    • Alter egoni

      Mielestäni tuolla tavoin pannaan suitset suuhun ammattijärjestöiltä, joiden ensisijainen tehtävähän on puolustaa ammattikuntansa jäsenten saavutettuja oikeuksia. Niiden valta murenee kun Oikeasti Palkattujen tilalle sijoitetaan enemmän tai vähemmän Työvelvoitteellisia, ja edullisesti - valtiohan maksaa työttömyystuet ja firmat saavat työntekijöitä ilmaiseksi.
      Vaikka yrityksille asetettaisiinkin jokin perushinta, jolla heille toimitetaan Työvelvoitteellinen, se on silti firmalle kuin firmalle edullista.

      Ihmettelenpä myös, miten motivoidaan korkeammin koulutettua työtöntä vaikkapa lakaisinkoneenkuljettajaksi johonkin varastoon... En aliarvioi lakaisinkoneenkuljettajien ammattitaitoa mutta totuushan on, ettei siihen tarvita akateemista tutkintoa.

      Entä miten sellainen velvoitetyö vaikuttaa oman alan töiden saamiseen myöhemmin? Moniko kehtaisi laittaa CV:sa maininnat velvoitetyöpaikoista? Luin jostain talousansioluetteloissa näkyviin katkoksiin - ne kun kertovat työnhakijasta jotain nekin!

      Ja vielä haluan mainita siitäkin, että miten arvelette meidän Oikeasti Palkattujen ammattiylpeyden kestävyyden, jos työporukkaamme tulee Työvelvoitteellinen, joka ei ole lainkaan motivoitunut tehtäviinsä, laistaa niitä mahdollisuuksiensa mukaan tai jopa mitätöi tulosten arvoa halventaen ammattikuntaamme?

      Voimmeko kuvitella, esim. vanhusten hoitoon sinne täysin sopimatonta ihmistä? Jos tuo velvoiteasia toteutetaan, näemme sitten niitäkin. Jotenkin tuntuu, että nimenomaan vanhustenhoitoon ollaan haluamassa niitä Työvelvoitettavia kaikkein eniten.
      Oikaiskaa, jos olin hakoteillä päätelmissäni.

      • Vanhusten huolto huolestuttaa minuakin valtavasti. Pitäiskö haastaa oikeuteen jos päästetään kouluttamattomia heitä hoitamaan? Eikö se sodi jo ihmisoikeuksia vastaan ja aiempia tuomioita kun selvinnyt näitä valelääkäreitä olleen, kukaan ei ole edes huomannut eroa heidän toimissaan verrattuna ammattiosaajaan, kauheaa.
        Ajatelkaa sitä kipua vääristä nostoista, mahdollisesti vääristä pillereistä jne...
        kun jo nytkin virheitä tekevät ammatinharjoittajatkin ihan kylliksi.
        Miten motivoitumaton hoivaisi avuntarvitsijaa, syöttäisi, kuuntelisi, lohduttaisi.


    • ....................

      Suunnitelma,että työtön menee siivoamaan vanhusten koteja.
      Jos ovella seisoo pystytukkainen, housuissa metalliketjut roikkuen
      oleva työtön,moniko vanhus päästää tämän kotiinsa siivoamaan.

      • Tuo oli hyvä pointti, vaikka juuri heissä voisi olla paljon inhimillisempää sakkia kuin noissa virkapuvuissa kulkevissa "älypäissä"


      • siivoten

        minä päästäisin, ja keittäisin vielä kahvit päälle, pullan kanssa.
        Tavallisesti nuori joka suostuu siivousfirman työntekijäksi on ffiksu ja yritteliäs nuori. Muori siis toivottaa tervetulleeksi.


    • Pakosti tavallaan minäkin olen töissä koska en pärjää ilman työtä. Jos minulla olisi
      kyllin varaa, en olisi enää työelämässä päivääkään, täyttäisin päiväni muilla asioilla ja harrastelisin.
      Työttömien pakkotyöllistyshän on sitä että töissä olevia otetaan entistä vähemmän töihin kun saadaan heidät kuitenkin työttömyysjonon kautta tekemään sen saman mutta minipalkalla ja se tuo voittoa jonka taas sitten joutuu maksamaan veroilla jotka taas joutuu maksamaan ne jotka vielä töissä.
      En oikein ole kovin vakuuttunut näistä poliittisista linjauksista parastamme ajatellen...

      • vasta

        Siellä vantaalla töitä riittää, uskoisin, itä-suomen syrjäkylillä tilanne on kehnonlaista, muutama vuositten oli vielä aika hyvä tilanne, ei enään.Kun ikää on, ei uskalla etelään lähteä, pitäisi olla ensin asunto,, ei kyllä on vaan kitkuteltava täällä.


      • Rimmir tänään
        vasta kirjoitti:

        Siellä vantaalla töitä riittää, uskoisin, itä-suomen syrjäkylillä tilanne on kehnonlaista, muutama vuositten oli vielä aika hyvä tilanne, ei enään.Kun ikää on, ei uskalla etelään lähteä, pitäisi olla ensin asunto,, ei kyllä on vaan kitkuteltava täällä.

        Mitenkähän lepsua se siellä Suomessa on saada työttömyyskorvausta?

        Täällä naapurimaassa saa työttömyyskorvausta 300 päivää jos etsii kokopäivätöitä. Jos vahingossa otat puolipäivätyön niin korvauspäivät yhtäkkiä muuttuvatkin 75 päiväksi.
        Voit kieltäytyä kolmesta ehdotetusta työstä ja sen jälkeen joudut karenssiin ja en muista kuinka pitkäksi ajaksi menentät työttömyyskorvauksesi.
        Täällä on myöskin otettava vastaan työ jos se vaikka on 100 km päässä (yhteen suuntaan) ja omilla ansioillasi maksat työmatkasi, ellei sitten uusi työnantajasi ole halukas avustamaan sinua tässä asiassa.
        Täällähän on käytännössä niin sanottu 3 fas työttömille ja se juuri on sitä pakkotyöllistämistä noin 250 kr 8 tunnin työpäivästä ja siitä et voi kieltäytyä työttömänä. Monet työnantajat käyttävät tätä hyväkseen niin paljon kuin kerkeävät eivätkä enää työllistä tavallisin keinoin vaan käyttävät hyväkseen Näitä ihmispolosia joiden vika työttömyys alunperin ei lainkaan ollut , vaan suurkapitalistisen systeemin jossa osakeyhtiöiden voitot ovat tärkeämpiä kuin yhteiskunnallinen vastuu.
        Useinmiten nämä suuryhtiöt eivät edes maksa veroja sille paikkakunnalle missä toimipisteet sijaitsevat. Tämä on tosi kaksnaamasta töuhua.


      • vasta kirjoitti:

        Siellä vantaalla töitä riittää, uskoisin, itä-suomen syrjäkylillä tilanne on kehnonlaista, muutama vuositten oli vielä aika hyvä tilanne, ei enään.Kun ikää on, ei uskalla etelään lähteä, pitäisi olla ensin asunto,, ei kyllä on vaan kitkuteltava täällä.

        Niin varmaan. Toisaalta täällä voi olla paremmin töitä tarjolla mutta aika
        paljon on siirrytty vuokratyövoimaan, palkatkaan ei ole kovin kehuttavia
        monilla aloilla ja pärjääminen on tosilla kovinkin heikkoa kovien vuokrien takia,
        ne vievät tuloista valtaisan loven. Yksineläjällä varsinkin on usein heikohkoa eläminen, ellei saa yksiötä asuttavaksi kaupungilta tai muulta siedettävämmin vuokraa perivältä. Vaikea on tilanne.
        Eihän täältäkään sitten moni muuta halvempiin asuntoihin sinne maallepäin,
        koska siellä ei sitten niitä töitä taas kovin ole tarjolla.
        Palvelutkin kokoajan siellä heikkenevät.


      • Rimmir tänään kirjoitti:

        Mitenkähän lepsua se siellä Suomessa on saada työttömyyskorvausta?

        Täällä naapurimaassa saa työttömyyskorvausta 300 päivää jos etsii kokopäivätöitä. Jos vahingossa otat puolipäivätyön niin korvauspäivät yhtäkkiä muuttuvatkin 75 päiväksi.
        Voit kieltäytyä kolmesta ehdotetusta työstä ja sen jälkeen joudut karenssiin ja en muista kuinka pitkäksi ajaksi menentät työttömyyskorvauksesi.
        Täällä on myöskin otettava vastaan työ jos se vaikka on 100 km päässä (yhteen suuntaan) ja omilla ansioillasi maksat työmatkasi, ellei sitten uusi työnantajasi ole halukas avustamaan sinua tässä asiassa.
        Täällähän on käytännössä niin sanottu 3 fas työttömille ja se juuri on sitä pakkotyöllistämistä noin 250 kr 8 tunnin työpäivästä ja siitä et voi kieltäytyä työttömänä. Monet työnantajat käyttävät tätä hyväkseen niin paljon kuin kerkeävät eivätkä enää työllistä tavallisin keinoin vaan käyttävät hyväkseen Näitä ihmispolosia joiden vika työttömyys alunperin ei lainkaan ollut , vaan suurkapitalistisen systeemin jossa osakeyhtiöiden voitot ovat tärkeämpiä kuin yhteiskunnallinen vastuu.
        Useinmiten nämä suuryhtiöt eivät edes maksa veroja sille paikkakunnalle missä toimipisteet sijaitsevat. Tämä on tosi kaksnaamasta töuhua.

        Tuo todella on. Tänä päivänä on aika vaikeaa joskus tiedostaa miten homma toimii.
        Ei voi kuin ihmetellä minkälaisia menestyjiä maailmamme luo ja millä kriteereillä katsotaan menestyjiä.


      • Nyfiken
        Rimmir tänään kirjoitti:

        Mitenkähän lepsua se siellä Suomessa on saada työttömyyskorvausta?

        Täällä naapurimaassa saa työttömyyskorvausta 300 päivää jos etsii kokopäivätöitä. Jos vahingossa otat puolipäivätyön niin korvauspäivät yhtäkkiä muuttuvatkin 75 päiväksi.
        Voit kieltäytyä kolmesta ehdotetusta työstä ja sen jälkeen joudut karenssiin ja en muista kuinka pitkäksi ajaksi menentät työttömyyskorvauksesi.
        Täällä on myöskin otettava vastaan työ jos se vaikka on 100 km päässä (yhteen suuntaan) ja omilla ansioillasi maksat työmatkasi, ellei sitten uusi työnantajasi ole halukas avustamaan sinua tässä asiassa.
        Täällähän on käytännössä niin sanottu 3 fas työttömille ja se juuri on sitä pakkotyöllistämistä noin 250 kr 8 tunnin työpäivästä ja siitä et voi kieltäytyä työttömänä. Monet työnantajat käyttävät tätä hyväkseen niin paljon kuin kerkeävät eivätkä enää työllistä tavallisin keinoin vaan käyttävät hyväkseen Näitä ihmispolosia joiden vika työttömyys alunperin ei lainkaan ollut , vaan suurkapitalistisen systeemin jossa osakeyhtiöiden voitot ovat tärkeämpiä kuin yhteiskunnallinen vastuu.
        Useinmiten nämä suuryhtiöt eivät edes maksa veroja sille paikkakunnalle missä toimipisteet sijaitsevat. Tämä on tosi kaksnaamasta töuhua.

        Ruotsiin tuli kovat arvot kun hyvinvointiyhteiskuntaa alettiin törkeästi käyttää hyväksi. Menemme perässä kovaa vauhtia.

        Tavis swedu närkästyi kun kauempaa ulkomailta tuli paljon maahanmuuttajia, joiden sopeutuminen oloihin ja kulttuuriin oli joko halutonta tai hyvin vaikeaa. Sitä ennen oli vain suomalaisia nk. halpa-arvoisissa töissä mutta suomalaisista suurin osa sentään oppi kieltä, teki kovasti töitä, sopeutuivat paljon nopeammin ja, pakko sanoa, näyttivät ulkonäöltään enemmän swedujen kaltaisilta. Tottakai näkyvästi katukuvissa olivat ne, jotka eivät sopeutuneet ja muutamat finnjävelit olivatkin usein riittävän monta pilaamaan useimpien finskien maineen.

        Vaikuttaako tutulta kun vertaatte tänne Suomeen nyt? Meillekin on tullut paljon kaempaa ulkomailta maahanmuuttajia, joiden sopeutuminen ei ole kaikin puolin ollut onnistunutta. Meillä on ihan omasta takaa noita finnjäveleitä, jotka ryyppääväät näkyvästi ja saamme usein lukea puukkotappeluista, perhesurmista ja ties mistä kauheuksista. Meille on tullut Virosta suuri joukko työtätekeviä ja ahkeria kansalaisia (vrt. suomalaiset Ruotsissa 60- ja 70-luvuilla) joiden joukosta jotkut, tosin harvemmat, ovat siirtyneet lain varjoisalle puolelle. Ja lisää tulee ent. neukkumaista, myös saaristoon; M:haminmassakin on romanikerjäläisiä.

        Henk.koht. katson että täällä tapahtuu, ja on jo osin tapahtunutkin, sama kuin Ruotsissa, eli arvot kovenevat kun tavalliset (lue köyhät ja työttömät ja pätkätyölliset) suomalaiset alkavat äänestää kovien arvojen oikeistoa ja persuja, jotka ovat hekin oikealla. Ne mainostavat voimakkaasti ohjelmissaan mm. "hallittua maahanmuuttoa", "sos.etujen väärinkäytön ehkäisyä", "omatoimisuuden lisäämistä henk.koht. elämässä tapahtuneissa vaikeuksissa ja yhteisvastuun lisäämistä pienissä piireissä" jne.
        Ne, jotka nyt ovat palkkatyössä alemmissa tai keskiluokan aloilla, äänestävät varmimmin näitä ymmärtämättä, että juuri ne kaksi ryhmää maksavat veroina kaikkein kovimman hinnan kaikesta nyt ja, että rikkain kansanosa nauttii kevyestä pääomatuloverotuksesta, jolloin heidän palkkatulonsa on voitu heidän omissa firmoissaan painaa mahd. alas ja näin ollen heidän maksamansa tuloverokin on vähäinen. Ja samaan aikaan tileille ropsahtelee pääomatuloa. Heidän ei tarvitse olla huolissaan esim. ruuan hinnan noususta; monikin heistä omistaa elintarvikealan yrityksiä tai enemmän tai vähemmän niiden toimintaan liittyviä muita yrityksiä, jolloin piiri pieni pyörii keskeytyksettä. Esimerkkejä on muistakin aloista, joista he saavat tulonsa.
        Joskus on esitetty vaateita, että rikkailta pitäisi poistaa lapsilisät, kotihoidontuet oikeus kunnalliseen terveydenhoitoon. Miksiköhän niin ei tapahtunut? Miksi leikkaukset kohdistuvat aina köyhempiin ja keskiluokkaisiin kovimmin?

        Ikävintä on se, että kun niiden kovien arvojen puolueiden lait nyt niin näyttävät hyviltä silmissämme rajoittaessaan mamujen vastaanottoa, sos.etujen leikkauksia yms., niin koskiessaan meitä itseämme ovat ihan s***nan kovia. Kääntyvät meitä vastaan kun jostain syystä olemme itse tippumisvuorossa. Perheessä, tai yksinasuvalla, ei tarvita kuin sairastuminen, vammautuminen onnettomuudessa tai vakituisen työn menetys - nuo 3 asiaa riittää ja olet sos.pummi!


      • hatshepsut2
        Nyfiken kirjoitti:

        Ruotsiin tuli kovat arvot kun hyvinvointiyhteiskuntaa alettiin törkeästi käyttää hyväksi. Menemme perässä kovaa vauhtia.

        Tavis swedu närkästyi kun kauempaa ulkomailta tuli paljon maahanmuuttajia, joiden sopeutuminen oloihin ja kulttuuriin oli joko halutonta tai hyvin vaikeaa. Sitä ennen oli vain suomalaisia nk. halpa-arvoisissa töissä mutta suomalaisista suurin osa sentään oppi kieltä, teki kovasti töitä, sopeutuivat paljon nopeammin ja, pakko sanoa, näyttivät ulkonäöltään enemmän swedujen kaltaisilta. Tottakai näkyvästi katukuvissa olivat ne, jotka eivät sopeutuneet ja muutamat finnjävelit olivatkin usein riittävän monta pilaamaan useimpien finskien maineen.

        Vaikuttaako tutulta kun vertaatte tänne Suomeen nyt? Meillekin on tullut paljon kaempaa ulkomailta maahanmuuttajia, joiden sopeutuminen ei ole kaikin puolin ollut onnistunutta. Meillä on ihan omasta takaa noita finnjäveleitä, jotka ryyppääväät näkyvästi ja saamme usein lukea puukkotappeluista, perhesurmista ja ties mistä kauheuksista. Meille on tullut Virosta suuri joukko työtätekeviä ja ahkeria kansalaisia (vrt. suomalaiset Ruotsissa 60- ja 70-luvuilla) joiden joukosta jotkut, tosin harvemmat, ovat siirtyneet lain varjoisalle puolelle. Ja lisää tulee ent. neukkumaista, myös saaristoon; M:haminmassakin on romanikerjäläisiä.

        Henk.koht. katson että täällä tapahtuu, ja on jo osin tapahtunutkin, sama kuin Ruotsissa, eli arvot kovenevat kun tavalliset (lue köyhät ja työttömät ja pätkätyölliset) suomalaiset alkavat äänestää kovien arvojen oikeistoa ja persuja, jotka ovat hekin oikealla. Ne mainostavat voimakkaasti ohjelmissaan mm. "hallittua maahanmuuttoa", "sos.etujen väärinkäytön ehkäisyä", "omatoimisuuden lisäämistä henk.koht. elämässä tapahtuneissa vaikeuksissa ja yhteisvastuun lisäämistä pienissä piireissä" jne.
        Ne, jotka nyt ovat palkkatyössä alemmissa tai keskiluokan aloilla, äänestävät varmimmin näitä ymmärtämättä, että juuri ne kaksi ryhmää maksavat veroina kaikkein kovimman hinnan kaikesta nyt ja, että rikkain kansanosa nauttii kevyestä pääomatuloverotuksesta, jolloin heidän palkkatulonsa on voitu heidän omissa firmoissaan painaa mahd. alas ja näin ollen heidän maksamansa tuloverokin on vähäinen. Ja samaan aikaan tileille ropsahtelee pääomatuloa. Heidän ei tarvitse olla huolissaan esim. ruuan hinnan noususta; monikin heistä omistaa elintarvikealan yrityksiä tai enemmän tai vähemmän niiden toimintaan liittyviä muita yrityksiä, jolloin piiri pieni pyörii keskeytyksettä. Esimerkkejä on muistakin aloista, joista he saavat tulonsa.
        Joskus on esitetty vaateita, että rikkailta pitäisi poistaa lapsilisät, kotihoidontuet oikeus kunnalliseen terveydenhoitoon. Miksiköhän niin ei tapahtunut? Miksi leikkaukset kohdistuvat aina köyhempiin ja keskiluokkaisiin kovimmin?

        Ikävintä on se, että kun niiden kovien arvojen puolueiden lait nyt niin näyttävät hyviltä silmissämme rajoittaessaan mamujen vastaanottoa, sos.etujen leikkauksia yms., niin koskiessaan meitä itseämme ovat ihan s***nan kovia. Kääntyvät meitä vastaan kun jostain syystä olemme itse tippumisvuorossa. Perheessä, tai yksinasuvalla, ei tarvita kuin sairastuminen, vammautuminen onnettomuudessa tai vakituisen työn menetys - nuo 3 asiaa riittää ja olet sos.pummi!

        Nyfikenille:

        Näin se on - Mutta tavalliset suomalaiset ei ole niin älykkäitä, tai käytä niin paljon aivojaan että tajuaisivat tämän. Ja kyseessä on myös ihan sen verran monimutkanen kuvio että suuri osa ihmisistä ei jaksa ko p***kaa funtsia, eivät edes poliitikot.

        Tietysti,kun nyt EU:takin johdetaan osittain Euroopan ulkopuolelta, niin eivät myöskään tavalliset päättäjät itse tajua missä mennään.


    • Rattus sp.

      Olen töissä, mutta uravalintani tähden minulla on ollut työttömyysjaksoja. Työttömyysjaksot olen käyttänyt opiskeluun, ollut kursseilla. Onneksi silloin oli vielä joitakin erikoiskursseja, joiden taso oli ihan kohtalainen. Sellaisia kursseja, joista on ollut myöhemminkin työelämässä hyötyä.

      Jos nyt olisin työton, niin olisin kiinnostunut tekemään jotakin ansiosidonnaisen eteen. En kuitenkaan sellaisia töitä, joilla pyritään korvaamaan palkallista työtä ja sellaista, joka liittyy omaan osaamiseeni. Myös vaihtoehtoja pitäisi olla runsaasti, että voisi päättää, mikä olisi itselleen sopivin vaihtoehto.

      Vanhustenhuolto on retuperällä ja siellä varmasti tarvitaan lisäkäsiä. Vanhustenhuoltoon tarvittaisiin lisäapua myös vapaaehtoistyönä. Ketään ei pidä pakottaa tekemään töitä vanhustenhuollossa työttömyyskorvauksen vastikkseena. Pitää aidosti välittää lähimmäisestä ja nauttia siitä, mitä tekee. Tiettysti tätä työtä pitäisi voidaa käyttää hyväksi, kun hakee ansiotöitä tai hakee koulutukseen.

      Mikä voisi olla sellaista työtä, joka voisi olla työttömyysturvan vastikkeena? Paljon on työttöminä koulutettua väkeä. Työn ei tarvitsisi olla silloin fyysistä tai palvelutyötä. Voisi hyvinkin perustaa esim. tulevaisuustyöpajoja, joissa puututtaisiin yhteiskunnan epäkohtiin. Tutustuttaisiin epäkohtiin ja ideoitaisiin epäkohtiin ratkaisuja. Voisivat olla jopa toimivampia ja käytännönläheisempiä kuin nykyisellä suunnittelutyöllä.

      Tietysti työskentely vanhustenhuollossa, eläintensuojelussa tai esim. ympäristötöissä voisi sopia jollekin. Työ voisi olla myös talkooluontoista eli ei jatkuvaa.

      Pelkään vain, että noita pakkoja asetetaan ajatuksella, että saataisiin ilmaista työvoimaa. Tämä turhauttaa työttömän työnhakijan ja saa hänen olonsa tuntumaan hyväksikäytetyksi.

      En usko, että ihmiset eivät haluaisi tehdä töitä. Jos tämänkaltaisia ihmisiä löytyy, niin heidät on jollakin tavalla turhautettu. Minulla on ystäväpiirissä tällä hetkellä työttömiä ystäviä ja kyllä he tosissaan hakevat töitä ja iloitsevat lyhyemmästäkin työsuhteesta.

      Noilla työttömyysjaksoilla on ollut myös myönteistä vaikutusta. Arvostan työtäni ja en ole ensimmäisten joukossa ruikuttamassa työstäni. Asenteeni on myös, että palkkansa pitää ansaita eli minusta ei olisi työelämässä alisuoritujaksia.

      Monesti työnsaanti on kiinni onnesta ja valmiudesta liikkua toiselle paikkakunnalle työn perässä. Työpaikasta kiinnipitäminen vaatii sitten motivoituneisuutta ja työntekoa. En ole nähnyt työelämässä aikaansaavissa ylivoimaisen hyviä työntekijöitä. Menestys tulee siitä, että laittaa itsensä likoon, kunnioittaa myös muita tekijöitä ja yhteistyössä etsii sopivia ratkaisuja.

      Tämänkaltaisia ajatuksia tuli mieleeni.

    • ehdotelma

      Kunnat, kaupungit, yleishyödylliset yhdistykset(valtion tuella) ja valtio työllistäjänä. Velvoitteen tulisi sisältää sen verran työtunteja että "palkka" olisi tessin mukainen. Matkakorvaus työnantajalta.

      esim. "tuki" olisi 900,-/kk (parempi kuin nykyinen työmarkkinatuki ilman velvoitetta, velvoitteeton pudotettaisiin 400 euroon). Tehtäisiin esim. 60h/à 15€, työ tehtäisiin joko etänä tai esimerkiksi kahtena viikkotyöpäivänä, näin ei matkustus kustannukset ja -aikakaan olisi kohtuuton työmäärään nähden.

      Työn syrjässä pysyminen olisi tärkeää, helpottaisi huomattavasti työllistymistä.

    • ???

      Luin vuosia sitten ,kuinka Saksassa on ns.halpatyö -markkinat ja sellaiset tahdotaan Suomeenkin.
      Sitäkö tämä nyt on.Ensin ihmiset sanotaan irti työpaikoilta ja sitten kun he ovat työttöminä,heidät velvoitetaan työttömyyskorvauksella töihin.

      Eräs hoitolaitos oli kunnan ylläpitämä ja hoitajia oli tarpeeksi.Laitos "ulkoistettiin" ja sitä alkoi pyörittää yksityinen firma.Hoitajia vähennettiin ja kun laki salli,ilmoitus,jossa haettiin hoito-työväkeä työmarkkinatuella.Yritys haki siis ilmaista työväkeä.Kuten tiedämme,yritys taitaa yleensä veronkierrot ymv.
      Ei hyvältä näytä.

    • ...

      Vain nimi muuttuu.

      Ennen niitä kutsuttiin orajtöiksi. Kaikenlaista työtä on juu tekemätöntä. Huutava pula palkanmaksajista. Ite olin melkein kymmenen vuotta kierteessä. Siis orjana milloin missäkin, työkkärin rahoilla. Töitä kyllä olisi piisannut, vaikka kuinka paljon, mutta eihän sitä ketään kannata palkata, jos saa duunarin ilmaiseksikin.

      Mulla loppui kiinnostus noihin kuvioihin, kun hokasin olevani 30-vuoden työkokemuksella harjoittelijana, höh, sentään alani parhaita suomessa. Ettgä lopettelin kahvinkeittohommelit, päätin, elää sitä ilman orjatöitäkin.

      Noista orjatöistä siis ei saa oikein mitään rahaa. Pahimmilllaan peruspäivärahan ja muutaman euron siihen päälle päivässä. No0joo, työmatkat, syöminen,työvaattet jen. Periaatteessa kaikki "tienestit" menevät työssäkäymiseen. Siinä se on se kannattavuusloukku. Asia olisi aivan toinen, jos työnantajat maksaisivat kunnon palkkaa oikeasta työstä. Vaan, kun eivät maksa, verovaroin pitää niille duunareita hommata. Se kaikenlisäksi vääristää yritysten välistä kilpailua. Joku jouituu maksamaan duunarille rahaa, naapurifirmalla ilmaisia työntekijöitä...

      Mun mnielestä varmimpia aloja suomessa on olla duunissa työkkärissä. Ne on ällistyttävän hyviä kehittelemään itelleen töitä.

      =DW=

      • >>keljuttaa<<

        Muutama vuosi sitten jouduin haastatteluun työkkäriin,kysymys koski pitkiskistä työttömyys jaksoista,johtui siitä kun en suostunut heidän hantti töihin,aiempina vuosina itse sain järkättyä työni,vaikka eivät aina kovin pitkiä olletkaan,10 v. vuoden aikana työkkäri ei ole järjestänyt kuin paska hommia,joita en ota vastaan,
        Haastattelussa ilmaisin haluni töihin vaikka 70 v. asti ,mutta te ette pysty järjestämään mulle kuin risusavotoita,ammatti mulla on ja harvakseltaan oon itse etsimällä järjestellyt .Tällä paikkakunnalla ei liiemmin ole,ikä este.paikkakuntaa en vaihda,muutamien vuosien takia.


    • näin sen ajattelisin

      Kyllä vastikkeellisuus olisi hyvä asia, jos se toteutettaisiin oikein. Työstä pitää saada oikea palkka, mutta sitä tehtäisiin vain se aika, jolla korvattaisiin se työttömyyskorvaus. Vastikkeelisestatyöstä pitää saada tietenkin myös lomapalkat jne. jotka siihen työhön muutenkin liittyisivät. Näin ei sijaiset söisi niiltä töitä, jotka tekevät kokopäiväisesti kyseistä työtä.

      Peruspäivärahalla esim. joutuisi tekemään paljon vähemmän korvaustyötä, kuin ansiosidonnaisella. Työnantaja sitten maksaisi esim. Kelalla takaisin sen työntekijän suorittaman vastikkeellisentyön. Näin ns. työtön saisi kokoajan ansioita, ja jos työtä tehtäisiin enemmän, kuin ansiosidonnaisuus edellyttäisi, niin se olisi työttömälle lisäansiota.

    • L - L

      Yx hailee! Ehkä tilanteet ovat muuttuneet?

      Jäädessäni työttömäksi 53-vuotisena ilmoittauduin työkkäriin.
      Kysyttäessä työskentelyaluetta kerroin, ettei minulla ole mitään rajoja.
      Missä tahansa Suomessa, Skandinaviassa, Euroopassa mutta mieluimmin pohjoisella pallonpuoliskolla.

      Monipuolinen työhistoriani oli käytettävissä ja työn luonnetta kysyttäessä en asettanut mitään reunaehtoja vaan sanoin, että mihin tahansa katsovat minun pystyvän.

      Ei tullut ainuttakaan tarjousta!

      EN SAANUT MITÄÄN SOSIAALISIA ETUJA jos liiton kassan päivärahaa ei sellaiseksi katsota.

      Katkoin työttömyyttä itse hankkimillani, 2pv - 7kk mittaisilla pätkiällä.
      Matkat olivat 240km - 400km.
      Majoitukset maksoin itse saamatta vähentää verotuksessa.
      Tuo epäoikeudenmukaiseksi kokemani verotus yhdessä sovitellun päivärahan kanssa vahvisti päätökseni pitkäaikaistyöttömyydestä 57v.

      Olisiko tilanne ollut toinen jos olisin saanut jotain tukea? Vaikkapa asumistukea? Muu tuki ei nyt tule mieleeni.

      Kassan jäsenyyden kautta olin maksanut itse turvani joka oli alle 40% palkastani, joten en pidä sitä sosiaalitukena.
      Mielestäni "ilmaista" rahaa ei saisi olla olemassakaan vaan aina pitää olla valmis antamaan oma vastikkeensa!

      • Nyfiken

        No tuo L -L:n malli ei todellakaan sovi sellaiselle, jolla on alaikäisiä kotona tai on palkattomana omaishoitajaa roolissa iäkkäälle sukulaiselle!

        Vastikkeellisesta työstähän ei muuten käy omien lasten hoito (paitsi jos ovat aivan pieniä ja saavat lapsilisiä) eikä se, ettei iäkkäällä omaisella ole nimettyä hoitajaa mutta ainoana lähellä olevana sukulaisena käyt katsomassa päivittäin että asiat hoituu....


      • L - L
        Nyfiken kirjoitti:

        No tuo L -L:n malli ei todellakaan sovi sellaiselle, jolla on alaikäisiä kotona tai on palkattomana omaishoitajaa roolissa iäkkäälle sukulaiselle!

        Vastikkeellisesta työstähän ei muuten käy omien lasten hoito (paitsi jos ovat aivan pieniä ja saavat lapsilisiä) eikä se, ettei iäkkäällä omaisella ole nimettyä hoitajaa mutta ainoana lähellä olevana sukulaisena käyt katsomassa päivittäin että asiat hoituu....

        Ensimmäinen työttömyysrupeamani alkoi ollessani 45-vuotinen ja 13v ja 15v penskamme olivat kotona.
        En viitsinyt mainita tuota koska työttömyysjakson jälkeen seurasi yksi muutaman viikon työsuhde ja jokunen viikko sen jälkeen toistaiseksi työsuhde, 120km:n päässä!

        Tietenkin hoidin itse, omalla kustannuksellani asumisen.
        Siis, ei päivärahoja eikä mitään kompensatioita.
        Matkat sain vähentää 1 / viikko halvimman julkisen mukaan vaikka aikataulut eivät sopineetkaan.

        Lienen ollut hölmö? Tätä nykyistä nipotusta tarkastelen pakostakin omia kokemuksiani vasten.


      • ethrhrhr
        L - L kirjoitti:

        Ensimmäinen työttömyysrupeamani alkoi ollessani 45-vuotinen ja 13v ja 15v penskamme olivat kotona.
        En viitsinyt mainita tuota koska työttömyysjakson jälkeen seurasi yksi muutaman viikon työsuhde ja jokunen viikko sen jälkeen toistaiseksi työsuhde, 120km:n päässä!

        Tietenkin hoidin itse, omalla kustannuksellani asumisen.
        Siis, ei päivärahoja eikä mitään kompensatioita.
        Matkat sain vähentää 1 / viikko halvimman julkisen mukaan vaikka aikataulut eivät sopineetkaan.

        Lienen ollut hölmö? Tätä nykyistä nipotusta tarkastelen pakostakin omia kokemuksiani vasten.

        Sulla oli siis joku kotona hoitamassa perheen pyöritystä.
        Edelleenkään sun malli ei voi sopia kaikille.

        Kysyt olitko hölmö? No ainakin niissä asumiskuluissa jos et tehnyt vähennystä verotuksessasi kuitteja vastaan. Kuka arvostaa sitä uhraustasi? Ei kukaan.


      • vasta.
        ethrhrhr kirjoitti:

        Sulla oli siis joku kotona hoitamassa perheen pyöritystä.
        Edelleenkään sun malli ei voi sopia kaikille.

        Kysyt olitko hölmö? No ainakin niissä asumiskuluissa jos et tehnyt vähennystä verotuksessasi kuitteja vastaan. Kuka arvostaa sitä uhraustasi? Ei kukaan.

        Näkyy noita olevan monenlaisia kohtaloia ,mutta kun yhtä samallaista tapausta ei ole,töissä olevilla on asiat hyvin, kun terveyttä riittää, ikä rupeaa jo monia rasittamaan.Mielen terveyden kannalta työssä oleminen, tuntuisi mukavimmalta.Luulen että harvoin luovutetaan, vaan ratkaisuja joutuu etsimään, toisilla onistuu vain paremmn.


      • L - L
        ethrhrhr kirjoitti:

        Sulla oli siis joku kotona hoitamassa perheen pyöritystä.
        Edelleenkään sun malli ei voi sopia kaikille.

        Kysyt olitko hölmö? No ainakin niissä asumiskuluissa jos et tehnyt vähennystä verotuksessasi kuitteja vastaan. Kuka arvostaa sitä uhraustasi? Ei kukaan.

        Vähennykset asumisesta! Kun hra verojohtaja ei hyväksynyt vähennettäviksi minkäänlaisia tositteita vastaan!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
        Ei se ollut uhraus vaan PAKKO!

        Tietenkin vaimo puolusti linnaketta osoitteessamme.

        En valittanut lääniin koska eräs aikaisempi tulkinta jo oli mielipuolisen epäoikeudenmukainen.
        Jopa asian käsittelijä siellä myönsi sen mutta ei kuulemma mahtanut mitään.

        Kuten mainitsin. Soviteltu päiväraha ja verottajan tulkinnat ratkaisivat se, että työhaluni katosivat lopullisesti 57-vuotisena.
        Kaikki ovat tyytyväisiä. Eläkevakuutusyhtiö maksaa pientä, 27:ään työvuoteen perustuvaa työeläkettä.
        Veroehdotuksessani ei ole mitään muutettavaa. Helppoa virastomuumioille!
        En polttanut kallista bensaa työmatkoilla.
        En vienyt enää keneltäkään pientä asuntoa.
        Työpaikkani todella vapautui paremmin tarvitsevalle, vastaavan koulutuksen omaavalle nuorelle perheenisälle.

        Vaimo purnasi parin ensimmäisen kotikuukauteni aikana ruuan kantamisesta, paikkojen sotkeentumisesta yms. mutta sehän oli helppo ratkaista.


    • ???

      "Tehdään kaikki fiksummin" -on pääministerimme hokema.

      Alueuutisissa: "Hoitohenkilökuntaa vanhustenhoidossa lomautetaan säästösyistä.Esim.ulkoiluttaminen jää pois hoitohenkilökunnan töistä..."

      Risikko toteaa: "Työtön voisi mennä ulkoiluttamaan vanhuksia"

      Työtön on esim. tämä lomautettu hoitaja.

      Tämäkö on nyt sitä fiksuutta...hoitaja menee työpaikalleen,tosin nyt päivärahalla -ei palkalla.

    • Byro B

      risikkohan sanoi, ettei oteta töihin, joihin muuten otettaisiin palkallinen työntekijä! Se vie käytännössä kaikki hommat pois vastiketöistä. Kahvikeittiön siivoaminen vie työn osa-aikasiivojalta ja vanhusulkoiluttajat ovat vanhustyön ammattilaisia.
      Ei kouluihin eikä sairaaloihin ketä vain voi ottaa töihin, ei nistejä sairaaloihin eikä pedofiilejä kouluihin. Jos menee vanhuksen luo hänen kotiinsa, voi kai tulla epäillyksi jostain varastamisesta, kun dementiamummo ei muista mihin on kaiken laittanut.
      Itse voisin ajatella jotain vanhusten ulkoiluttamista järkevän matkan päässä, mutta alan ammattilainen en ole.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naisiin ei ole luottamista

      Ainakaan useimpiin suurin osa hakee vain hyötyä miehistä tavalla tai toisella.
      Ikävä
      119
      2892
    2. Olet niin lähellä

      .... mutta en tiedä haluatko nähdä tai kuulla minusta. Minulla on ikävä sua, minua nuorempi nainen.
      Ikävä
      53
      2217
    3. Mies miten reagoisit jos

      satuttais näkemään sattumalta?
      Ikävä
      53
      2155
    4. Minun täytyisi lopettaa

      Kaipaaminen. Siksi kun en pysty mihinkään. Tulee vain harmia kun kaipaan. Olen niin väsynyt, ei kiinnosta mikään, enkä e
      Ikävä
      32
      2084
    5. Miksi rikkaiden pitäisi

      maksaa köyhien ja laiskojen verot, en ymmärrä tätä laskuoppia?
      Maailman menoa
      191
      1536
    6. Tänään onkin hyvä päivä

      Selata koko päivän Tinderin hunajaisia naisia. Jospa löytyy se rakkaus. Vähän kuin pelaisi hedelmäpelejä. 💘🍑🍍
      Sinkut
      61
      1439
    7. Sun kannattais nainen yrittää edes ehostaa

      ittees ja olla tyylikkäämpi. Oot kuin navettapiika. Ei millään pahalla. 😃 Mieheltä
      Ikävä
      121
      1372
    8. Kuvaile kaivattusi luonnetta

      Millaista ihmistä kaipaat?
      Ikävä
      55
      1288
    9. Muistatko? Juha Mieto täräytti Farmilla suorat sanat - Nyt hiihtäjälegenda uudelleen tosi-tv:ssä!

      Näinköhän Mietaalle käy Miina Äkkijyrkän kohtalo… Edellisellä Farmi-kaudella Mietaa teki ns. miesten töitä ahkerasti, pä
      Tv-sarjat
      8
      1133
    10. Melankolian kosketus

      Olet ihana enkä saa sinua öisinkään mielestäni; olet se nouseva aurinko joka minua valvottaa. Rintaani pakottaa ja silmi
      Ikävä
      59
      1053
    Aihe