Vapaa kuvaus

Olen uskis,ev.lut..naimisissa.

Harrastan kuntoilua, lukemista, penkkiurheilua.

"Ei uskonmäärä pelasta vaan uskon kohde".

Sanal.11:25:"Hyväätekeväinen sielu tulee ravituksi, ja joka muita virvoittaa, se itse kostuu."

Koulutus: yo, laborantti

Aloituksia

12

Kommenttia

6913

1. "ymmärtääkö uskova sen että ateistilla on usein oman tulkintansa mukaan riittävä syy omalle ateismilleen?"

Ainakin minä uskovaisena ymmärrän, että ateisteilla on omasta mielestään riittävä syy ateismilleen. Toisaalta sitä en ymmärrä, että käytetään omaa käsitystä kristinuskosta oman ateismin todeksi todistamiseen. Koska se kristinuskon käsitys itse sitä kristinuskoa todeksi elävillä kristityillä on toisenlainen.
  2. "Tämä on tyypillinen kristittyjen puolustus Jumalalleen..."

Käsi sydämellä voin sanoa että ensimmäisen kerran kuulen ateistin suusta tälläistä. Vuosikausien keskusteluissa ei kukaan ole maininnutkaan että tuomio sinänsä on oikein. Tätä puolta olisi hyvä tuoda enempi esiin ja myös tutkia kokonaisvaltaisesti.
    Kun tarkastelemme taas Jumalan näkökulmasta sitä epäuskoa, niin sehän on mitä röyhkein teko; kääntää selkänsä luojalleen ja turvaa itseensä, vähät välittää Jumalasta ja Hänen rakkaudestaan. Jumala vihaa hylkäämistä ja uskon että niin tekee jokainen ajatteleva ihminen.

"En osaa nähdä missään ..."

Itse olen miettinyt tätä samaa ja aina vastaan tulee se ihmisen vapaatahto päättää itsenäisesti asioista. Jumala kyllä käyttää psykologiaakin, varoittaa ja vetoaa ihmisiin, kertoo mitä tuleman pitää jos pahuus jatkuu.

"En ole milloinkaan kuullut Jumalan varoittavan tai anelevan mitään..."

Yksi loistava esimerkki on Joonan matka varoittamaan Nineven asukkaita. Huomioitavaa on, että Nineve oli ei-israelilainen kaupunki, siis pakana kaupunki. Jumala välittää siis myös pakanoistakin. Myös lukuisat profeetat puhuivat Jumalalta saamiaan varoituksen sanoja israelin kansalle. Kannattaa tutkia ja lukea sitä Raamattua.

"Jumalan kannattaisi...."

Jumala oli läsnä hyvinkin konkreettisesti israelin kansan vaelluksissa. Ja Jeesuksessa Jumala oli läsnä maanpäällä. Ei nämä esiintymiset kyllä ainakaan dramattisesti vähentäneet syntiä.
    Jumalalla on kyky kääntää se suatanan paha hyväksi. Kuten Joosef kaikkien kokemansa pahuuden jälkeen toteaa:"Te tosin hankitsitte minua vastaan pahaa, mutta Jumala on kääntänyt sen hyväksi, että hän saisi aikaan sen, mikä nyt on tapahtunut, ja pitäisi hengissä paljon kansaa"(1.Moos.50:20). Erittäin huomion arvoinen seikka tämäkin. Jumala toimii aina niin että lopputulos on paras mahdollinen.

"Vertaus olisi muutoin hyvä..."

Jos ihminen olisi "kaikkeen pystyvä" tulee väkisin mieleen, että siinä olisi silloin vapaa tahto monen,monen kohalta lakannut olemasta. Vertauksen pointti oli se että usein ihminen sanoo pystyvänsä parempaan kuin Jumala ja silti ihmiset turvautuvat väkivaltaa, juuri siihen mistä Jumalaa kritisoivat. Ei ole siis ihmisen "oma pesäkään" kunnossa.
    "Viattomien" lapsien asiassa ratkaisee näkökulma. Voikin kysyä oliko niillä lapsilla parempi turvattomassa,väkivaltaisessa, pelottavassa ja pahassa maailmassa vai Jumalan tykönä hyvässä, turvallisessa ja väkivallattomassa taivaassa? Itse olen jälkimmäisen vaihtoehdon kannalla.
  3. Usein törmää tähän vaitteseen, että uskonnot kuppaavat rahaa uskovilta. En tietenkään voi vastata kuin kristinuskon näkökulmasta. Kaksi elävää esimerkkiä.Sekä vaimollani, että minulla on nyt parempi taloudellinen tilanne kuin ennen uskoontulua. Jos meitä "kupattas" ei näin olisi.

Orjuudesta myös hiukan. Hyvä on muistaa, että jo Vt:ssä Jumala vapautti israelin kansan orjuudesta. Orjuuden puolustaja ei näin tekisi.
    Ut:n aikana valtaosa väestöstä oli orjia, jos orjuus olisi poistettu sormia napauttamalla olisi yhteiskunta joutunut suuriin vaikeuksiin, jopa romahtanut. Seurakunnalla olikin toinen tie; asenteiden muutos. Orjat hyväksyttiin seurakuntaan ja heitä alettiin ostamaan vapaiksi. Tästä hyvästä kristittyjä syytettiinkin 200- ja 300-luvuilla siitä että heidän suhtautumistapansa orjiin,leskiin ja orpoihin edistää yhteiskunnan rappeutumista! Paavali tuomitsi orjakauppiaat (1.Tim.1:10). Paavali peräänkuulutti asenne muutos isännän ja orjan välille ja sitäkin kautta orjuuden vähenemistä.
  4. Morjens Koala!

Yleisesti ottaen kun Jumalaa kritisoidaan, kritiikki kohdistetaan tuomioon. Rikoksesta ei haluta (tiedetä?) puhua mitään. Ehkä siinä on se, että asiaa katsotaan ihmisen näkökulmasta, harvapa sitä omia rikkomuksiaan haluaa tunnustaa tai tuoda julki, paremminkin ne pyritään salaamaan ja vähättelemään. Mutta ei vaikeneminen rikoksia ja rikkomuksia poista.

Jos tätäkin asiaa lähestytään asiayhteydestä ja Jumalan näkökulmasta niin asia muuttuu kokonaistahoisemmaksi. Ensi sijaisesti Jumala ei käytä väkivaltaa, jos käyttäs emme kävisi tätä ajatustenvaihtoa, koko ihmissuku olisi aikaa sitten sukuputtoon kuollu.
    Jumala ensin varoittaa, pyytää, jopa anelee ihmisiä lopettamaan pahuuden ja vääryyden teon, senkin jälkeen varoittaa lisää yhä uudestaan ja uudestaan. Itseäni on aina koskettanut Jumalan pitkämielisyys uppiniskaista ihmissukua kohtaan. Jos ihminen ei usko, seuraa kovenevia tuomioita. Lopuksi kun kansan syntimitta täyttyy seuraa se väkivalta.

Ajatellaanpa Hitleriä ja hänen kolmatta valtakuntaa. Hitlerin kans yritettiin neuvotella, vedota häneen. Seurauksena oli että Hitler vähät välitti vaan hyökkäsi ja laajensi valtakuntaansa. Silloin muu maailma sai tarpeekseen ja käytti hirvittävää väkivaltaa (myös "viattomia" lapsia kuoli paljon) pysäyttääkseen Hitlerin. Tämä oli välttämätöntä tehdä, harva kritisoi muun maailman reaktioita vaan piti "oikeutettuna" pysäyttää Hitler, vaikka pysäyttäminen vaatii järkyttävää väkivaltaa.

Miksi sitten Jumala turvautuu aika ajoin väkivaltaan? Tähän ei ainakaan minulla ole tyhjentävää vastausta. Ainakin vapaan tahdon arvostus Jumalan puolelta on valtavan suuri että vapaa tahto ajaa tässä edelle. Itse olen oppinut vuosien saatossa luottamaan Jumalaan että vaikka Hänen teot näyttävät omituisilta takana on aina se Jumalan rakkaus ja hyvä tahto ja lopputulos on aina se paras mahdollinen ihmistä kohtaan. Ja tämä siksi että Jumala rakastaa ihmiskuntaa valtavasti.