Vapaa kuvaus

Olen uskis,ev.lut..naimisissa.

Harrastan kuntoilua, lukemista, penkkiurheilua.

"Ei uskonmäärä pelasta vaan uskon kohde".

Sanal.11:25:"Hyväätekeväinen sielu tulee ravituksi, ja joka muita virvoittaa, se itse kostuu."

Koulutus: yo, laborantti

Aloituksia

12

Kommenttia

6913

1. Olen aina silloin tällöin "mainostanut", että Raamattu ei ole "heleppo" kirja siinä mielessä, että Se vaatii tutkimista ja perehtymistä. Eipä tule aika pitkäksi Raamatun äärellä :)

Raamattu on alunperin kirjoitettu Hebreaksi ja Kreikaksi. Nämä molemmat kielet ovat rikkaita verrattuna Suomen kieleen. Välillä käy niin että suomennus ei tee täyttä oikeutta alkuperäiselle tekstille. Tämänkin vuoksi on hyvä tutkia erikielisiä käännöksiä.

"Tässä käytetty sanonta "sopiva apu" (ezer kenegdo) tarkoittaa apua, joka on häntä vastapäätä tai apua, joka vastaa häntä. Sana "apu"(ezer) ei tarkoita apulaista tai palvelijaa. Samaa sanaa käytetään Raamatussa usein, kun puhutaan Jumalasta ihmisen apuna".

Huomioitavaa myös:" Naista ei luotu päästä eli hallitsemaan miestä. Häntä ei myöskään luotu jalasta eli olemaan miehen poljettavana. Nainen luotiin olemaan miehen rinnalla. Alkutekstissä on kylkiluun sijasta sana sivu, mutta kun tekstissä sanotaan että Jumala otti yhden hänen sivustaan, se oletettavasti tarkoittaa yhtä kylkiluuta" (Lähde:Pirkko Valkama: Paratiisista karkoitettu s.90).

Itse olen kokenut hienoja ahaa-elämyksiä tutkimalla Raamattua erikäännöksinä tai sen aikaista kulttuuria. Suosittelen kyllä lämpimästi. Myös lähteenä oleva kirja on valaiseva ja erinomainen kirja.
  2. Hyviä aiheita nostat esille. Toisaalta itse kristittynä koen että en koe olevani "puun ja kuoren" välissä esille nostamiesi asioiden suhteen.

"Toisaalta pitäisi sanoa ihmisille...."

Hyvinhän sinä itsekkin toit asian pääpointin esille. Ei se tuon vaikeampi asia ole. Synti syntinä ja ihminen ihmisenä.

"Raamatun ohjeetkaan eivät järin selkeät ole..."

Monelle Raamatunkin tuntevalle voi tulla yllätyksenä että kymmenen käskyä vahvistetaan Uudessa testamentissa. Siksikin se koskee myös kristittyjä. Jälleen tiivistät hyvin "syntiä on kaikki mikä eroittaa meidät Jumalasta". Kaikki synti sisältyy tähän lauseeseen. Kun liberaaliteologi, joka on omasta mielestään kumonnut koko Raamatun (kannet lienee harkinnan alla) tulkitsee Raamattua syntikäsityksen valossa, ei ole mikään ihme että hän antaa eri vastauksia kuin Raamattuun eritavoin suhtautuva. Vertaa evoluutioon uskovaa ja kreationistiä, vastaukset ja suhtautumiset evoluutioon ovat kuin eri planeetoilta.

"Ulkopuolisista ihmisistä pitäisi...."

Tämäkään ei ole oikestaan mitenkään ihmeellinen kohta. Jos joku suhtautuu asiaasi agressiivisesti ja repien, silloin ei ole hyvä jatkaa, koska se ei rakenna ja lopputulos ei ole hedelmällinen. Itseasiassa erinomaisen hyvä yleisohje asiaan kuin asiaan. Meidät uskovaiset on kuitenkin kutsuttu julistamaan ja viemään Sanaa eteenpäin voimiemme ja varustuksemme mukaan, aina kun se on mahdollista näin pitää toimia.

"Mitä Jeesus sanoikaan helmistä ja sioista..."

Tässä viittaan liberaalisti ja konservatiivisesti Raamattuun uskovaan ja suhtautuvaan. Ristiriidalta ei voi välttyä juopa on niin valtava. Kuitenkin on hyvä säilyttää rakentava ja asiallinen suhtautuminen kaikkiin, kun näin tekee on mahdollista että se "repiminen" ja "tallaaminen" muuttuu hedelmällisemmäksi ajatustenvaihdoksi.

Enkä minä sinua näe "ateisti-sikana" vaan ajattelevana lähimmäisenä, joka nostaa esille hyviä ja tärkeitä keskustelunaiheita. Jatka samaan malliin ja lämpöisiä loppukesän päiviä :)
  3. Itse kasvoin ateistisessa kodissa, eli opin isän ateismikäsitykset. Silti minä tulin uskoon, eikä se mitenkään vaikeaa ollut, päinvastoin hyvin virkistävä ja kiitettävä prosessi.
    Aina tämän kaltaisissa argumenteissä unohdetaan se "two way street"-totuus, eli jos tämä toimisi uskonnoissa toimisi se myös ateismissa. Joten väkisinkin tämä neutralisoi syytöstä.
  4. "Yleensä on silleen että mitä uskonnollisempi...."

Tässä on juuri se probleema että uskonnollisuus ja usko ovat kaksi eri asiaa. Ei taida maailmasta löytyä valtioita jossa uskovat kristityt olisivat tänä päivänä enemmistö. Suomessakin kristinuskoisia on "vain" 9% väestöstä, silti on paljon rikollisuutta. Jokainen ymmärtää ettei tuo pieni vähemmistö edes kerkiäisi tehdä kaikkia suomen rikoksia.

"Ihminen voi uskoa olevansa ...."

Juuri siksi versioita ja lahkoja riittää kun ei pitäydytä Raamatussa, vaan omassa mielessä kehitellään tulkintoja, jotka poikkeavat Raamatun linjasta, eikä suostuta kuuntelemaan hyviä perusteluja.

"Sitäpaitsi ne jotka "kunnolla" uskovat ..."

Itse näen että kunnolla uskovia ovat ne jotka pitäytyvät Raamattuun, ei yli eikä ali. Itselläni ei ole ikinä uskossa oloni aikana ollut minkään näköistä tarvetta terrorisoida. Pidän sellaista toimintaa totaalisen vääränä ja tuomittavana.

"Miksi sitten ne jotka "kunnolla" uskovat..."

Omat kokemukseni yli 16 vuoden ajalta ovat päinvastaisia. Ja on tullu käytyä useimissa kirkoissa ja vapaansuunnan kokouksissa.Toki uskovaisiinkin kuten kaikkiin vakaamuksiin mahtuu erillaisia ihmisiä, yhteinen nimittäjä siinä on ihmisyys.

"Raamattu ei pidä homoutta pahana ..."

Raamattu ei kannusta missään kohden homouteen, vaan yksiselitteisesti tuomitsee homoseksuaalisuuden. Epäuskoiset ovat myös rakkaita ja arvokkaita ihmisiä. Abortti on Jumalan silmissä järkyttävä ja väärä asia. Itsestäni on järkyttävää, että maailman turvattomin paikka on tätä nykyä äidin kohtu, jonka pitäisi olla jokaiselle turvasatama.