pertti.e

Olen uskis,ev.lut..naimisissa.
Harrastan kuntoilua, lukemista, penkkiurheilua.
"Ei uskonmäärä pelasta vaan uskon kohde".
Sanal.11:25:"Hyväätekeväinen sielu tulee ravituksi, ja joka muita virvoittaa, se itse kostuu."
Koulutus: yo, laborantti
Liittynyt sitten
Muokkaa profiilia0 aloitusta · 6913 kommenttia
- Tällaiset jälkeläiskertomukset kuuluvat enemmän sinne "da vinci"- fiktion puolelle. Tuollaisesta ei ole mitään asiallisia ja pitäviä todisteita. Enkä kyllä ole lukenut Lutherinkaan tuollaisia kirjoittaneen.
- Israelilaiset lankesivat tuon tuosta palvomaan epäjumalia. Juuri Esim. Aseraa ja Baalia, he lankesivat silloin pois Israelin Jumalan eli Jahven palvonnasta.
- Ilmeisesti aloitus on provo, ja huono sellainen. Mutta vastaanpa nyt kuitenkin. Jeesus samoin kuin Paavali opettivat että pelastus on yksin armosta. Sellaista kuin "synnitön ihminen" ei ole olemassakaan, sellainen on satuolento. Nyt en tietenkään tarkoita itseään Jeesusta, sillä Hän oli ainut synnitön.
- Nyt pääsen hivenen kärryille ajatuksenjuoksustasi. Itse en pidä Baal-jumalaa sama kuin Jahve Jumala. Jahvehan nimenomaan kielsi Israelilaisilta Baalin palvonnan, joka oli vieraiden kansojen oma jumala.
Elia Jumalan profeettahan kohtasi Baal jumalan profeetat Karmel vuorella. Ja Aabrahamin, Iisakin ja Israelin Jumala näytti voimansa ja oli vahvempi kuin Baal. - On yksi kolmiyhteinen Jumala, Isä, Poika ja Pyhä Henki. En tiedä mistä "kahdesta jumalasta" puhut. Saatana on sitten asia erikseen, hän on luotu, langennut enkeliolento.
- En tiedä mihin viittaat "onnettomilla" Jeesuksen sanoilla. Itse asiassa Jeesus sanoi että "Isä ja minä olemme yksi". Ja tälläkin lauseella todisti että kolminaisuus on totta ja löytyy Raamatusta.
- Ei ne minun keksintö ole ne löytyvät kaikki Raamatusta.
- Sanna on sellainen asiallinen ja kiihkoton toimittaja. Hänestä tulee sellainen inhimillinen kuva, kykenee (näin uskoisin) asialliseen keskusteluun kenen kanssa vaan. Onhan hänellä ollut alfa tv:n sarjassa vieraitakin laidasta laitaan.
- Yleisesti ottaen pidän Ukkolan kirjoituksista ja hänen mielipiteistään, ja eihän kaikesta tarvitse olla samaa mieltä. Olen seurannut epäsäännöllisen säännöllisesti hänen ohjelmasarjaa Alfa teeveellä. Ja onpa hän ollut Tv 7:lläkin keskustelemassa. Hän osaa keskustella asiallisesti ja toisen huomioiden.
- Tosiaankin ei ole kahta Jumalaa. On yksi Jumala joka ilmentää itseään kolmena persoonana. Eli Jeesuskin on tosi Jumala. Saatana puolestaan ei ole jumala, hän on luotu enkeliolento. Jeesus sen sijaan ei ole luotu vaan syntynyt Jumalasta eli Jumala itsekkin.
- Jeesus käytti itsestään Jumalan nimeä. Ja kun Tuomas kutsui Jeesusta Jumalaksi, ei Jeesus häntä torunut ja korjannut, päinvastoin kehui Tuomaksen uskoa.
- "Näin on, tuo kolminaisuusoppi tehtiin uskontoon vasta keisari Konstantinus Suuren vaatimuksesta vuonna 325. Tämä on nyt tuohon tehtyyn Athanasioksen tunnustus, joka vastaa Augsburgin tunnustusta".
Kolminaisuus löytyy kyllä Uuden testamentin kirjoituksista, ja ne on kirjoitettu paljon ennen vuotta 325. Myös ennen vuotta 325 eläneet kirkkoisät todistavat ja puolustavat kirjoituksissaan kolminaisuutta. Kolminaisuus on yksi perustavaa laatua oleva oppi Uudessa Testamentissa ja se on siellä kirkkaasti esillä. - En minä ainakaan uskovaisen kuvittele voivani vaikuttaa suvereeniin Jumalaan. Tuon rukoiltavan asiani Jumalalle ja lopuksi lisään, että "tapahtukoon sinun hyvä tahtosi tässä asiassa".
Rukous on myös paljon muutakin kuin pyytämistä. Rukous voi myös muuttaa rukoilijaa Jumalan tahtomalla tavalla, mikäs sen parempaa näin uskovaisen näkökulmasta :) - Minä en laita painoarvoa Jeesus seminaarin "huutolappu"-äänestyksiin. Tukeudun tässäkin asiassa konservatiivisten tutkijoiden tuloksiin ja liberaalipuolelta nostaisin Bart Ehrmannin, jonka mukaan "Uuden Testamentin kirjat ovat käsikirjoitusten puolesta parhaiten säilyneet antiikin kirjalliset teokset."
Uuden testamentin teksti on hyvin säilynyt, siellä ei ole mitään "muutoksia eikä sävellyksiä". Kuten Ehrmannkin toteaa:"valtaosa tekstin eroista ei vaikuta mihinkään, vaikka variantteja onkin satoja tuhansia. Erot ovat mitättömiä kirjoitusvirheitä ja muita selviä tapauksia. "
Näin siis jopa agnostikko, liberaalin laidan Ehrmann. - Tarkoitin että en tunnista sitä selostustasi kristinuskosta Raamatun kristinuskoksi. Ne poikkeavat täysin toisistaan.
Ensinnäkin 5.Moos.13 kohta annetaan Israelin kansalle, ei kristinuskovaisille. Toisekseen siinä on monikko muoto "jumalia". Siinä ei puhuta Jeesuksesta Kristuksesta sanallakaan mitään. Ja miksipä puhuttaisiin, koska käskyn antaa kolmiyhteinen Jumala. Se että uskoo Jeesukseen ei "ole luopumista Herrasta", päinvastoin.
Edelleen ei ole "kahta isä Jumalaa", on yksi kolmiyhteinen Jumala, joka ilmentää itseään Isänä, Poikana ja Pyhänä Henkenä, kuten uskontunnustuksetkin kertovat. - Suurella tai pienellä suulla joudun toteamaan että en saa juuri mitään selvää näistä kirjoituksistasi. Otat Raamatusta yhden kohdan sieltä toisen täältä yhdistelet tai vääristelet niitä ja punot jonkinlaisen olkinuken kristinuskosta. Minä en ainakaan tunnista kirjoituksistasi sitä kristinuskoa jota harjoitan, sen enempää kolmiyhteistä Jumalaa johon uskon.
Esimerkiksi laittamasi kohta (5.Moos.13) kertoo vieraista muiden kansojen epäjumalista (Baal, Mordok ynm.), ei Jeesuksesta, eihän Jeesus ollut edes vielä syntynyt tänne niin kuinka he Häntä olisivat edes osanneet palvoa?
Minä uskon myös yhteen kolmiyhteiseen Jumalaan, en kahteen jumalaan. - Kyllä Jeesus toteutti Jumalan tahtoa:
Joh. 6:38 : Enhän minä ole tullut taivaasta tekemään oman tahtoni mukaan, vaan täyttämään lähettäjäni tahdon.
Joh. 5:30 : "Omin neuvoin minä en voi tehdä mitään. Minä tuomitsen sen mukaan mitä kuulen, ja tuomioni on oikea, sillä minä en pyri toteuttamaan omaa tahtoani, vaan lähettäjäni tahdon.
Ja näin Jeesus toimi myös ristinkuoleman kohdalla:
Matt. 26:39 : Hän meni vähän kauemmaksi, heittäytyi kasvoilleen maahan ja rukoili: "Isä, jos se on mahdollista, niin menköön tämä malja minun ohitseni. Mutta ei niin kuin minä tahdon, vaan niin kuin sinä." - Rakkaudellista on asiallisesti huomauttaa toiselle synneistä, sen jälkeen on huomautetun oma asia kuinka toimii. Meistä jokainen vastaa omista synneistään. Siinä omassa vaelluksessakin on kyllä täysi tekeminen, ei ole tarvis jatkuvasti rääpiä ja huomautella toisen synneistä.
- Jeesus toteutti loppuun asti kuuliaisuutta ja meni ristille. Jeesus itse rukoili Getsemanessa että "jos mahdollista niin ei tarvitsisi mennä ristinkuolemaan". Mutta totesi loppuun että "tapahtukoon kuitenkin Isä sinun tahtosi" ja Jeesus seurasi Isänsä tahtoa eikä laistanut ristinkuolemaa.
- Luettuani kirjoituksiasi joudun toteamaan että en saa niistä mitään tolkkua, ne eivät vaan avaudu minulle. Tuntuu että sekoitat asioita ja asiayhteyksiä ja muodostat niistä jonkinlaisen vieraan kristinuskon "olkinuken".