Vapaa kuvaus

Olen uskis,ev.lut..naimisissa.

Harrastan kuntoilua, lukemista, penkkiurheilua.

"Ei uskonmäärä pelasta vaan uskon kohde".

Sanal.11:25:"Hyväätekeväinen sielu tulee ravituksi, ja joka muita virvoittaa, se itse kostuu."

Koulutus: yo, laborantti

Aloituksia

12

Kommenttia

6913

1. Pohdiskelua:

- kenen välille Häntä olisi tarvittu välimieheksi...?

Jumala näki hyväksi ihmisille että Jeesus toimi välimiehenä. Kun monissa uskonnoissa ihminen kurottaa Jumalan puoleen, tässä tapauksessa Jumala lähestyy ihmistä. Hyvin armollista ja välittävää minusta.

- miksei Hän tiedä, milloin maailmanloppu tulee...?

Jeesus itse sanoi ettei loppua tiedä yksikään ihminen ei edes Poika. Jeesus oli myös ihminen maanpäällä ollessaan, joten ei hänkään siinä tilanteessa tiennyt maailmanlopun aikamäärää, muutoin olisi valahdellut.

- miksi Hän sanoo olevansa Herra, muttei jumala...?

Juuri tämä Herra ilmaisu tarkoitti samaa kuin Jumala. Sen ajan ihmisille se oli selvää kieltä. "Kreikan kielen sana Kyrios, Herra, vastaa suoraan heprean sanaa Adonai, jota käytettiin kun ei haluttu turhaan lausua Jumalan nimeä. Puhuttaessa siis Herrasta tarkoitettiin aina Jumalaa – Israelin Jumalaa. Tunnustamalla, että "Jeesus on Herra", tunnustetaan siis, että Jeesus on Jumala! (Lähde: http://www.vapaasatama.net/kolminaisuus.html#3).
    Tämän vahvistaa myös monet muut alakukielen tutkijat ja taitajat.

- miksi Hän toimi vain Jumalan käskystä kaikessa...?
    - miksi Hänellä ei ollut omaa valtaa käytettävänään...?
    - miksi Hän puhui vain Isänsä antamia sanoja...?

Jeesuksella oli tietty tehtävä maan päällä. Tämän tehtävän Hänelle antoi ja ohjeisti Jumala. Jeesus toteutti Isän suunnitelmaa alusta loppuun asti.

- miksi Hän kuoli, vaikka Jumala on kuolematon...?
    - miksi Hänet nähtiin silmillä, vaikka Jumala on näkymätön..?

Raamatusta voimme myös lukea että Jeesus oli myös ihminen, "ihminen Jeesus Kristus".

- miksi Hän itse ei todistanut koskaan olevansa jumala ...?

Kyllä Hän todisti. Esim. tuolla "Herra"-nimityksellä. Lisäksi Hän käytti itsestään Jumalalle kuuluvaa nimeä "Minä olen","egoo eimi".

- miksi Hänet alistetaan Jumalan alaisuuteen tehtävät suoritettuaan..?

Tässä juurikin painotetaan sitä että Jeesus suorittaa tiettyä tehtävää. Tehtävän suoritettua Jeesus alistuu Jumalan alaisuuteen, että Jumala olisi kaikki kaikessa. Itse näen tämän siitä näkökulmasta että kolmiyhteinen Jumala olisi kaikki kaikessa. Mikään/kukaan ei ole Hänen ylitse.
  2. "Varmasti, Sinä olet ilmeinen esimerkki. Valitsipa ihminen minkä vakaumuksen tahansa, pidän arvokkaampana jos siihen on päätynyt ihan itse, eikä muiden toimesta. Kotikasvatus, olipa se sitten mitä tahansa, vaikuttaa meissä kaikissa suht paljon. Enkä tarkoita pelkästään uskontoa/uskoa, vaan koko lapsuutta."

Totta, ihmiselle ei ole hyväksi olla minkään asian suhteen ns."ulkoaohjattu". Pohdiskelevana tyyppinä pidänkin tästä ateistipalstasta siksi että mennään "pintaa syvemmälle", nostetaan asiat pöydälle. Joutuu funtsimaan asioita, mitä pidän pelkästään hyvänä. Ja kyllähän sillä lapsuudella on iso merkitys meille jokaiselle.

"Olet liian empaattinen tyyppi, että voisit mielessäsi hyväksyä ihmisten valtaenemmistön joutuvan helve.ttiin.
    No, en minäkään ole ketään sinne toimittamassa.
    Sun pitäisi lukea se kirkon papin kirja: "Kaikki pääsee taivaaseen".
    Se voisi olla se Sun juttu.
    Hyvää alkutalvea
    ikiateisti"

Joo, myönnän auliisti että helvetti rangaistus käsitteenä tuottaa minulle päänvaivaa, olen ainakin rehellinen asiansuhteen. Kiitos lukuvinkistä! Tulee luettua myös muutakin kuin hengellistä kirjallisuutta. Juuri nyt menossa mitä mainion kirja nimittäin tutkija,syöpälääkäri Stefan Einhornin kirja nimeltä "Aidosti kiltti", hän pohtii hyvin eettisiä pulmakysymyksiä kiltteyden ohella.
    Kiitos samoin mukavaa alkutalvea...toisaalta toivosin lunta että maisema valaistus, mutta toisaalta innokkaana lenkkeilijänä toivon että maa olisi pitkään sula..heh :)
  3. Tuo 85-90% opillisissa asioissa samaa mieltä otaksuma tulee ekumenia työtä vuosikymmeniä tehneen piispa Juha Pihkalan ruohonjuuritason näkemyksestä. Itse olen havainnut asian paikkaansa pitäväksi omasta uskispiiristä, johon kuuluu porukkaa eri kirkkokunnista.
    Pappeja en suvustani tunne, voiha olla että tuleekin kun tarpeeksi kauvas mennään. Huonosti tuo perinnöllisyys meijän suvussa ainakin toimisi olen tuntemistani sukulaisista ainut uskova.
  4. "Etkö sinä tosiaan tiedä yhtään mitään omasta uskonnostasi? Etkö tiedä että uskontoverisi ovat kautta vuosisatojen kiduttaneet, mestanneet, polttaneet rovioilla, hirttäneet ja haudanneet elävältä toisia kristittyjä, jotka heidän mielestään tulkitsivat raamattua ihan pikkaisen eri tavalla, eli siis tietenkin väärin."

No itse näen suuren eron kristittyjen väärinkäyttäytymisellä ja opillisilla erimielisyyksillä. Raamattu ei oikeuta kuvailemiisi väkivaltaisuuksiin millään muotoa. Joten hankala niitä on Raamatulla oikeuttaa ja perustella että tulkitsen Raamattua eritavoin.

"Minä olen kasvanut uskovassa perheessä. Ja tiedän ettei mikään saanut vanhempiani raivoamaan enemmän kuin törmääminen toisiin kristittyihin, jotka eivät olleetkaan pyhästä sanasta aivan prikulleen samaa mieltä. Ateisti ja muslimikin olivat pienempi paha kuin raamatun pilkulleen erehtymätöntä sanaa väärin tulkitsevat väärät kristityt. Tästä minulla on yli 30:n vuoden kokemus."

Olen pahoillani kokemuksistasi. Minulla on toisenlaisia kokemuksia. Ikinä en ole joutunut "raivoilemaan" eikä minulle olla "raivoiltu" Pyhästä Sanasta yhdenkään uskovan kanssa yli 16 vuoden aikana.

"Käypä kysymässä hutteriiteilta tai mennoniiteltä tai amisheilta, oletko sinä oikea kristitty. Jos he suostuisivat edes puhumaan kanssasi, niin saisit kuulla että sinun elämälläsi ei ole mitään tekemistä oikean kristinuskon kanssa. Ja saman vastauksen saisit adventisteilta, jehovan todistajilta, hellareilta, vapaakirkkolaisilta, mormooneilta, vanhoillispedofiileiltä sekä tietenkin katolilaisilta, jotka ovat kristinuskon suurin ryhmä. Paitsi tietenkin, jos itse kuulut johonkin edellä mainituista ryhmistä."

Tottahan toki on ryhmittymiä jotka pitävät omaa lahkua "ainoana oikeana". Näen kuitenkin että he ovat marginaalinen vähemmistö. Kristityt ovat opillisista asioista enimmäkseen samaa mieltä. Minulla on uskistuttuja esim.vapareista, hellareista ja muista vapaan suunnan kirkoista. Itse olen ev.lut. Yksikään näistä vapaissa suunnissa olevista ei ole sanonut minulle ettenkö olisi kristinuskossa.