Vapaa kuvaus

Olen uskis,ev.lut..naimisissa.

Harrastan kuntoilua, lukemista, penkkiurheilua.

"Ei uskonmäärä pelasta vaan uskon kohde".

Sanal.11:25:"Hyväätekeväinen sielu tulee ravituksi, ja joka muita virvoittaa, se itse kostuu."

Koulutus: yo, laborantti

Aloituksia

12

Kommenttia

6913

1. Hyvä muistaa,että vaikka Vt:n on kristityille Pyhä Kirja sen sitovuus kristittyyn nähden on rajallinen. Jos Vt edelleen sitoisi ja olisi toimiva, ei Jeesuksen olisi tarvinnut tulla eikä Ut:tä olisi annettu ihmisille.
    Vt kertoo hyvin pitkälti juutalaisen ja heidän naapurikansojen elämästä.
  2. "Uskovat sanovat usein, että Raamattua on mahdoton ymmärtää, jos oma lähestymistapa on väärä: pitäisi rukoilla ja pyytää Pyhää Henkeä valaisemaan ja kirkastamaan jumalansanaa, jotta vaikeat kohdat aukeaisivat ja niitä voisi paremmin ymmärtää."

Niin tämä ei perustu yksistään uskovaisten mielipiteeseen vaan tämä ohje löytyy ihan Raamatun omilta sivuilta ohjeena Raamatun tulkitsemiselle,ikäänkuin "käyttiksenä".

"Miten tällainen ohje toimii, kun kristityt saavat silti keskenäänkin ihan erilaisia tulkinoja? Ei kai vain ole useampia Pyhiä Henkiä liikkeellä? Esimerkkin voisi olla vaikkapa erimielisyydet siitä, pitääkö kastaa kristinuskoon aikuisia vai lapsia."

Ei ole useita Pyhiä Henkiä, on vain yksi kuten Raamattukin ilmoittaa. Uskovainenkin ihminen on vajavainen ja vielä "lihallinen",välillä hän on tietävinään asiat paremmin kuin Raamattu ja opastava Pyhä Henki, ja joutuu harhaan. Olen huomannut että painoa laitettaan niille erimielisyyksille ja usein jää huomaamatta se mistä ollaan samaamieltä. Tässäkin itse kasteesta ollaan samaa mieltä. Kaste+usko kuuluu uskovaiselle.

"Eikös kielenkääntäjänkin pidä tehdä vala ja luvata, että hän pyrkii tekemään käännöstyön aina vilpittömästi ja oikein? Miksi jumalan sanan tulkki haparoi?"

Ut:n alkukieli Kreikka on mahdottoman rikas ja vivahteikas kieli esim.verrattuna Suomen kieleen. Kreikan kielessä yhdellä sanalla voi olla useita merkityksiä. Myös käännöstapa vaikuttaa, halutaanko mahdollisimman selvää käännöstekstiä(ns.dynaaminen käännöstapa) vai halutaanko mahdollisimman sana tarkkaa, jolloin lukuasu on "tönkömpää" luettavaa. Mutta kristinuskon perussanoma on kyllä hyvin selvästi luettavissa Suomenkinkielisestä Raamatustakin.

"Vai toimiiko Pyhä Henki siten, että se vetää sumua silmille, ettei kristitty edes huomaa tällaisia ristiriitoja?"

Kokemuksesta voin sanua että Pyhä Henki on hienovarainen ja pitkämielinen, usein Henki avaa jonkun tekstikohdan merkityksen tai syvemmän merkityksen kun olen itse ollut siihen "valmis". Eli kykenen ymmärtämään sen hyvin ja yhdistämään johonkin muuhun kohtaan. Raamatun teksti ikäänkuin avautuu täysin selvästi ja loogisesti, tulee huikea ahaa-elämys; että no niinpä tietenkin :) Olen joskus miettinyt että vähän sama asia kun aloittaisi jonkun vaativan koulutuksen vaikka lääkärin, ei siinäkään aleta heti käsitellä 5.vuosikurssin asioita vaan edetään järjästyksessä. Näitä on hiukka vaikia selittää täysin ja kokonaisvaltaisesti,joten suonet anteeksi jos en paremmin osaa.
  3. "Uskonnoton ei voi tulla uskoon, koska ei ymmärrä hengellisiä!
    No niin. Miten tullaan uskoon? Monesti esitetty näkemys on, että Jumala tai Jeesus kutsuu uskottoman. Oppi sotii vapaata valintaa vastaan ja sisältää ennaltamääräämisen (kaikkitietävyys).On ymmärrettävä sana eli raamattu hengellisesti, jotta voi tulla uskoon!"

Uskoontulo ja pelastus on kyllä kaikkien selkeästi luettavissa ja ymmärettävissä Raamatusta. Lisäksi uskovaiset julistavat Raamatun pelastussanomaa. Ja vaikka Jumala kutsuu ja vetää puoleensa, ei Jumala sitä väkivalloin tee, silloinhan kaikki olisivat uskossa. Aina jää se ihmisen vapaus valita, myös siihen Jumalan kutsuun.

"Uskoon voi tulla vain kasvatuksen kautta!"

Ei onneksi pidä paikkaansa. Itse olen uskova ateistiperheen kasvatti.

"Pyhä Henki tuo uskon uskonnottomalle!
    Miksi PH? Kolminaisuuden mukaan se on itse Jumala. Miksi harhauttaa? Jumala valitsee tai ei.
    Jumala ryhtyi valitsemaan kovin myöhään. Ihmiskuntaa on ollut ainakin 150.000 vuotta. Valittuja on ollut noin 2.000 vuotta ja kovin harvakseen sittenkin. Jumala hylkäsi tietoisesti tuhansia sukupolvia!"

Ei Jumala valitse tai pakota ketään uskoon, kyllä siinä on se vapaa tahto ihmisellä käytettävissä. Ei Jumala ole myöskään ketään hylännyt, kyllä sen menee niin että ihminen hylkää Jumalan, onhan tämä selvästi nähtävissä tänäkin päivänä.

"Lukemalla raamattua tulee uskon!
    Enemmistö raamatun lukijoista taatusti on sanoutunut irti uskonnosta. Ainakin viimeisten vuosikymmenten aikana.Raamatun kaltaista väkivaltaista, epäeettistä, nais- ja homovihamielistä, ei-uskovien vastaista yms. oppia sivistynyt ei voi enää kannattaa."

Ateistien kanssa keskustellessa, olen huomannut että nämä viittaukset Raamatun väkivaltaan,epäeettisyyten,nais-ja homovihamielisyyteen,ei-uskovien vastaisuuteen yms. perustuvat hyvin pitkälti mutu ja ennakkoluuloihin, itseasiassa totuus on usein juuri päinvastainen.

"Ateisti ymärtää raamattua paljon paremmin kuin uskoon tullut. Miksi? Uskossa oleva hylkää kriittisen ajattelun, ei osaa tai ei halua yhdistää raamattuun historiallista ilmettä, ottaa sanomasta esille vain mieleisiä kohtia, pitää murha- tai muita epäeettisiä kohtia Jumalan salaisen suunnitelman osana, hyväksyy tietoon perustumattomia aioita tosina kuten syntioppi tai taivasoppi, kiistää ihmisten samanarvoisuuden. "

Paikkaansa pitämätön väite. Raamattu itse sanoo kuten alussa mainitsit että Raamattua on tulkittava hengellisesti, kuinka ateisti silloin tulkitsee alkuunkaan kun henki puuttuu? Usein valittavasti väärin. Oma kriittisyyteni ei kärsinyt uskoontulon myötä, päinvastoin, Raamatun rosoiset ja vaikeat kohdat koen haasteena, tutkittava ja pohdittava ei lopu kesken. Myös sen olen hyväksynyt että ihmisen tieto ei ole eikä tule täydelliseksi myöskään suhteessa Raamattuun ja Jumalaan. Mikä Jumala se sellainen olisikaan joka olisi ihmisten tasolla, ihmisten määriteltävissä kokonaan.