pertti.e

Olen uskis,ev.lut..naimisissa.
Harrastan kuntoilua, lukemista, penkkiurheilua.
"Ei uskonmäärä pelasta vaan uskon kohde".
Sanal.11:25:"Hyväätekeväinen sielu tulee ravituksi, ja joka muita virvoittaa, se itse kostuu."
Koulutus: yo, laborantti
Liittynyt sitten
Muokkaa profiilia0 aloitusta · 6913 kommenttia
- Ehkäpä tällainen olisikin parempi ratkaisu? Mene ja tiedä. Ainakin opillisesti se olisi selvempää.
Varmaan talous eli raha on yksi asia joka jarruttaa esim. lähetys järjestöjen lähtöä ev.lut kirkon helmoista. Kirkko on läpikotaisin uuden edessä, aika näyttää mitä tapahtuu ja kuinka käy. - Aina kun ihmisiä on koolla niin on eriäviä mielipiteitä, sellainen se ihmisluonto on. Emme ole samasta puusta veistettyjä, niin sanoakseni. Toisaalta itse kun käyn ev.lut tilaisuuksissa viikottain en siellä havaitse "tulkintojen sekametelisoppaa", vaan yhteen ääneen yhdymme esim. apostoliseen uskontunnustukseen. Kyllä sitä yhtenäisyyttä löytyy siellä "ruohonjuuri"-tasolla hyvinkin paljon.
Niin, itse koen että me konservatiivit olemme jo ev.lut kirkossa marginaalissa. Onneksi se uskominen ei kirkko vaadi. Kyllä me osaamme kokoontua yhteen ja uskoa Jeesukseen ilman ev.lut kirkkoakin :) - Ei se ole väärä kun se on hyvinkin Raamattuun pitäytyvä. Kyllähän Luther omaa nimeään kantavankin kirkon perustan tietää.
Lutherin asennoituminen juutalaisia kohtaan vaihteli hänen elinaikanaan, myötämielisyydestä suoranaiseen vihaan.
Myös talonpoikakapinassa (sodassa) Luther pyysi ensin ruhtinaita kuuntelemaan talonpoikia ja pyrkimään rauhaan sanallisesti. Näin ei valitettavasti käynyt.
Luther ei ollut mitenkään täydellinen, hän oli monessa suhteessa "aikansa lapsi". Luther syyllistyi myös hirvittävään antisemitismiin, se on ihan totta.
Vaikka Luther ei ollut täydellinen, ei hänen lausumansa kirkosta sen perusteella ole väärä.
Minusta se erittäin osuva ja Raamattua noudattava joka kohdassa. Siitä ei pääse yli eikä ympäri. - Tokihan on välillä epäilyksiä, en olisi ihminen jollei olisi. Välillä luottamus Jumalaan on koetuksella ja aiheuttaa pohdiskeluja. Toisaalta olen uskossa oloni aikana mennyt todella rankkojenkin aikojen läpi, uskon että Jumala niissä kantoi ja auttoi.
Ateistien kanssa on yleensä mielenkiintoista ja haastavaa vaihtaa mielipiteitä. Kun antaa tilaa toisen ajatuksille ja suhtautuu niihin asiallisesti on keskustelu rakentavaa. Myös eritavoin ajattelevalta voi oppia paljon uutta ja erilaista näkökulmaa asioihin. - Kirkon olisi alun pitäenkin pysyä tunnustuksessaan. Tunnustuskirjoissahan sanotaan, että kirkon opin ylin auktoriteetti on Raamattu. Kun näin olisi toimittu ei olisi mitään näitä nykyisiä ongelmia.
Nyt taitaa olla liian myöhäistä enää palata entiseen, ollaan liian pitkällä.
Kirkon loppu taitaa häämöttää joka tapauksessa. Sinälläänhän se on surullista, mutta toisaalta Jumala pelastaa edelleen yksilöitä, ei kirkkokuntia. - Juu, ei se uskoontulo minun musiikkimakua muuttanut. Hyvä pysyy hyvänä, myös musiikissa :)
- Ei tuossa minusta ole mitään väärää, vaan hyvin looginen ja Raamatun mukainen ketju.
- Jo vain kuuntelen. Kestosuosikkejani ovat C.C.R, hurriganes ja zz top. Lisäksi on olemassa hyviä yksittäisiä kappaleita. Joan Jett rokkaa myös ihan kympillä :)
- Raamatun+Sanassa+pitäytyminen+ei+ole+syrjimistä+sen+enempää+kuin+itsensä+ylentämistäkään.+Raamatussa+pitäytyminen+myös+estää+itsensä+ylentämisen.
Toki+olemme+vähemmistö+(n.+7-9%),+siitä+olemme+samaa+mieltä.+Mutta+sekään+että+olemme+vähemmistö+ei+tarkoita+että+yrittäisimme+orjuuttaa+muista.+
Edelleen+Brotheriuksen(kin)+toteamus+pitää+paikkaansa.+Jännä+sinänsä,+että+valveutuneet+ateistitkin+huomaavat+kirkon+selkärangattomuuden+ja+väärän+suunnan. - Ev.lut kirkko yrittää miellyttää kaikkia, sellainen ei tule toimimaan pitemmän päälle. Ev.lut kirkko on linjansa valinnut ja alasajo on alkanut.
Kuten ateisti Robert Brotherus totesi "tee minusta ateisti"- ohjelmassa alfa-teevellä: "Ev.lut kirkko on menettänyt särmänsä". Näinhän se valitettavasti on. - Olen itse masentunut ja avioliitossa maanis-depressiivisen kanssa. Kyllähän se mahdollista on, meilläkin on yhteistä taivalta takana jo 35 vuotta.
Hyvä on muistaa, että sinä et ole masentuneesta vastuussa sen enempää kuin että olisit hänen hoitaja. Pitää myös tiedostaa että masentunut ei voi sairaudelleen mitään, hän ei voi päättää olla iloinen, aktiivinen tai toimintakykyinen.
Kannattaa ehdottomasti myös huomioida oma jaksaminen ja itsestä huolta pitäminen.
Toivotan sinulle jaksamista ja Jumalan siunausta! - Luther itse määritteli kirkon, että ensin on Sana ( Raamatun), tästä seuraa usko, ja uskosta seuraa kirkko (eli uskovat ihmiset).
Hintikan toteamushan tarkoittaa, että Paavalin seksuaaliopetusta ei enää huomioida Espoon hiippakunnassa, näiltä osin siis Raamattu ei pidä paikkaansa. Eli Raamatun Sanaa pilkotaan tähän aikaan sopivaksi.
Herääkin kysymys kun seuraa Lutherin "kolmikantaa", että voiko enää puhua kirkosta jos ja kun Raamatun Sanaa aletaan karsimaan ja pilkkomaan? - Fiksuudestani en tiedä, mutta maltillisena ja asiallisena pyrin esiintymään.
Uskovaisia ei ole vapautettu tässä ajassa kärsimyksistä, ei koronaviruksesta sen enempää kuin muistakaan kärsimyksistä. Mutta Jumala on luvannut olla niissä kärsimyksissä mukana auttamassa ja tukemassa. - Kyseisen kohdan alkukielen sanan alkuosa on adverbi, joka tarkoittaa "jälleen, vielä taas". Eli kyllä kohdan voi myös kääntää "uudelleensyntynyt", tämän käännöksen kyseiselle sanalla antaa myös novum-5 sanakirja.
Toisaalta kohdassa puhutaan luomakunnan, maailman uudelleen "syntymästä", eli kohdassa ei puhuta uskovaisista. - Uusi tuttavuus minulle kyseinen Hamid Zafar. Luin linkin enkä kannata hänen ajatuksiaan. Toisaalta hänhän itsekkin katuu niitä ja haluaa ottaa niihin "etäisyyttä".
Ps. No, artikkelin viimeiseen lauseeseen kyllä yhdyn. Sehän ei luonnollisesti tarkoita etteikö asiattomia ja vääriä asioista saisi arvostella kritisoida. - Ahaa, ok, ymmärrän. Voin kertoa että itse suhtaudun sellaiseen kirjoitteluun myös varauksella.
Tokihan uskovaisena uskon että Jumala voi "puhua" tavalla jos toisellakin. Mutta on tosiaan ihmisiä, jotka pönkittävät omaa asiaansa ja auktoriteettia "Jumalan nimissä". Sellainen on harhaanjohtavaa ja väärin. - Ei meidän pidä muuttaa Raamatun Sanaa, vaan itse muuttua sen Raamatun Sanan mukaisesti. Tässä on paras lähtökohta toteuttaa Jumalan tahtoa.
- Jeesuksen ristinkuolema ja sovitus, kaste, Jeesus on Jumalan poika, armo käsitys, yksin Raamattu, ehtoollisen vietto, esirukous, rukous ylipäätään, syntien tunnustaminen, avainten valta, Pyhä Henki...kyllähän näitä yhdistäviä asioita löytyy.
- Olen toki katsonut ihan käytännössä. Pienessä mittakaavassa katson päivittäin. Vaimoni kun on Vapaakirkkolainen ja itse olen (ainakin vielä) ev.lut. Mistään uskonopista emme ole ikinä kinanneet. Kasteesta olemme kyllä keskustelleet, ja siinäkin olemme samaa mieltä siitä että kastaa pitää :)
Isomassa mittakaavassa kun osallistun ev.lut kirkon tilaisuuksiin niin näen joka kerta joukossa vapaiden suuntien edustajia. Siellä me yhdessä osallistumme Jumalanpalvelukseen ilman "eriseuroja".
Eli sitä yhtenäisyyttä löytyy käytännössä huomattavasti enempi kuin sitä "seisova pöytä"-mentaliteettia.
Toisaalta se on ihan totta että Raamattu tulee ottaa kokonaan, eikä poimia sieltä täältä opinkohtia. - En tiedä mihin viittaat "Jumalan nimissä" kerrotuilla asioilla. Mutta Raamattu itse kehottaa koittelemaan profetiat ja muutkin ihmisten antamat ilmoitukset ja opetukset. Ihminen kun on uskoon tultuakin edelleen vajavainen ja erehtyväinen.
Tämä vajavaisuus näkyy myös siinä että lahkoudutaan, vaikka Raamattu nimenomaan kehottaa yhtenäisyyteen. Toisaalta erilaisia opillisia painotuksia en näe niin pahana. Olemmehan me ihmisetkin luonteenpiirteiltämme erilaisia. Toinen pitää karismaattisesta menosta, toinen rauhallisemmasta perinteikkäämmästä menosta ( kuulun tähän ryhmään).
Mutta vaikka lahkoutumista esiintyy, olemme me uskovat yllättävän paljosta samaa mieltä. Se opin ydin on aika yhtenevä. "Reunoilla" esiintyy erilaisia näkemyksiä. Mutta tästäkin Paavali kirjoitti että on ns. ehdonvallan asioita, joissa jokainen kristitty voi tehdä omantuntonsa mukaan. Musiikki on tästä hyvä esimerkki.