Vapaa kuvaus

Olen uskis,ev.lut..naimisissa.

Harrastan kuntoilua, lukemista, penkkiurheilua.

"Ei uskonmäärä pelasta vaan uskon kohde".

Sanal.11:25:"Hyväätekeväinen sielu tulee ravituksi, ja joka muita virvoittaa, se itse kostuu."

Koulutus: yo, laborantti

Aloituksia

12

Kommenttia

6913

1. Mielipiteitä löytyy joka lähtöön, onkin hyvä tarkistaa ja peilata ne Raamatun valossa niin ei joudu eksyksiin.
  2. "-Raamatun tutkiminen on Ehrmanin elämäntyö!
    SINÄKÖ määräät miten sitä pitää tulkita?
    Luuletko, että Ehrman on yksin näiden ajatusten
    kanssa? Tekstikriitikot ovat tutkineet näitä
    asioita jo pari sataa vuotta ja tämä on
    ensimmäisiä taviksille tehtyjä opuksia
    aiheesta."

Minun pitää toistaa ja toistaa ja toistaa ja...No, here we go again. En minä voi/halua/ole kykenevä määräämään miten Raamattua tulkitaan. RAAMATTU ITSE antaa nämä tulkitsemisohjeet.
    Tokihan kriitikot ovat tutkineet tekstejä. He saattavat päätyä eri tuloksiin. Sama koulutus, samat oppiarvot, sama tieteellinen koulutus, sama kielellinen koulutus..yksi iso ja valtava poikkeus löytyy. Poikeuksetta eri puolille päätyvistä toiset ovat uskossa toiset eivät. Usko, Pyhä Henki kuten Raamattu sanoo, avaa eritulkinnat. Itse kallistun niiden tulkintojen kannalle jota itse tutkittava kirja tukee.

"-Oletko jotenkin lukihäiriöinen?
    Missä kohtaa olen väittänyt kreikan tai heprean
    kielen taitoisia uskovaisiksi? Eikö Raamattua
    saa lukea muut kuin uskovaiset? "

Ymmärrsin että tarkoitit että Ehramin oppiarvot tekevät hänestä automaattisesti "maailman parhaan" Raamatun tulkitsijan.

"Luepa Juhani se edellinen vastaukseni uudestaan.
    Voit myös lukea sen Markuksen evankeliuminkin
    uudestaan ja etsiä sieltä sitä kohtaa, missä
    Jeesus nostaa itsensä jumalaksi tai edes sen
    pojaksi."

Tätä en juuri ymmärrä. Sinulla on jonkilainen halu pilkkoa Raamattu osiin ja koittaa löytää joka osasta täysin sama sanoma..? Eihän näin ole minkään muunkaan kirjan kohdalla. Jos Raamatussa lukee yhdessä kohdin jotain siinä on riittävästi todistusarvoa, ei toistaminen lisää asian todellisuusarvoa.

"Jos väittäisin että joku kirja on täysin
    järjenvastainen, niin sekö riittää tekemään
    siitä pyhän?"

Ei toki, en ole niin väittänytkään.

"Sitä paitsi Ehrman OLI kristitty siihen asti,
    kunnes tutustui muinaisiin käsikirjoituksiin,
    jotka eivät todistaneet Jumalan sanasta vaan
    poliittisesta pelistä, kirjoitusvirheistä
    ja tarkoituksenhakuisesta uskonnollisesta
    kaksinaamaisuudesta."

Ja päätti uskoa ennemmin niitä kuin Jumalan Sanaa. No sen valinnan on jokainen vapaa tekemään. Se ei tosin poista Raamatun totuusarvoa.

"Vai mitäs luulet tapahtuvan Evankeliumit
    kerättäisiin nyt? Yksi katolisilta, yksi
    ortodokseilta, yksi anglikaaneilta ja
    yksi evlutkuilta. Siinä sitä olisi yhteen-
    sovittamista! Ihan niin kuin on jo nyt."

Onneksi evnakeljumit on kirjoitettu Pyhän Hengen ohjaamina. Ei niitä tarvi kerätä eri kirkkokuntien näkemyksistä. Ne ei silloin enään evankeljumeja olisikaan.
    Siitä olen samaa mieltä että kun uskon asioissakin hääräävät vajaavaiset ihmiset syntyy "eri kuppikuntia".