Vapaa kuvaus

Olen uskis,ev.lut..naimisissa.

Harrastan kuntoilua, lukemista, penkkiurheilua.

"Ei uskonmäärä pelasta vaan uskon kohde".

Sanal.11:25:"Hyväätekeväinen sielu tulee ravituksi, ja joka muita virvoittaa, se itse kostuu."

Koulutus: yo, laborantti

Aloituksia

12

Kommenttia

6913

1. Miksi ei kukaan enää kirjoita jumalan käskyjä paperille?

Jumala on ilmoittanut Raamatussa ne käskyt, eikä ole enää nähnyt tarpeelliseksi niitä muuttaa tai päivittää.

JA löytyyhän Kristittyjen kirjoittamia kirjoja eri aihealueista, siltäkin löytyy sitä Jumalan "ilmoitusta" ihmisille.
  2. "Minä teen tämän kaupungin niin autioksi, että kaikki sitä kavahtavat. Jokainen ohikulkija järkyttyy nähdessään sen tuhon. Minä panen kaupungin asukkaat hädässään syömään poikiensa ja tyttäriensä lihaa, ja he joutuvat syömään myös toinen toisensa lihaa, kun viholliset piirittävät heitä ja tavoittelevat heidän henkeään. Jeremian kirja 19 luku.

Siis sinä uskot sellaiseen jumalaan joka sanoo noin? Äläkä sano että se on vanhaa testamenttia. Saman jumalan se pitäisi olla molemmissa. Jollei se sitten ole jakomielitautinen."

En turhaan ole painottanut sitä, että on luettava kokonaisuuksia Raamatusta. Jos luet tästäkin alusta asti niin huomaat, että ihmiset joista Jumala tässä puhuu olivat langenneet pois Jumalan yhteydestä. He olivat alkaneet palvua vieraita(vieraiden kansojen) jumalia, uhrasivat ja polttivat pieniä lapsiaan näille Jumalille. Eiköhän voisi ajatella että Jumala olisi se "jakomielitautinen", jollei Hän tälläiseen puuttuisi.

"On se vaan niin että tuo koko kirja on vaan niiden väkivaltaistesten, kauhistuttavien ja pahojen paimentolaisten iltasatuja..."

Kuten aijemmin kirjoitin Vanhassa Testamentissa on ihmisten historiaa ja se on väkivaltaista,kauhistuttavaa ja pahaa. Satua se olisi jollei ihmistä olisi kuvattu totuudenmukaisesti vaan utopisesti. Rehellisyys ei ole satuilua,minusta ainakaan.

"Ja kuka on päättänyt sen että se sinun/seurakuntasi/uskonlahkosi/? tulkinta on se oikea? Jokainen joka sen kirjan aukaisee tulkitsee sitä ja vetää omat johtopäätökset. Minun oli se että se huonoin fiktio-kirjoista joka on koskaan kirjoitettu. "

Minusta sen näkee kyllä tulkinnasta.Tulkinnan on hyvä olla muun Raamatun kanssa sopusoinnussa. Jos Raamatussa sanotaan että Jumala on rakkaus ja joku tulkitsee että Jumala kannustaa kannibalismiin, on helppo huomata että tulkinta menee niin sanotusti "metsään".

Totta, jokaisella on toki oikeus tulkita Raamattua niinkuin parhaaksi näkee, mutta siinä tapauksessa on muistettava, että sillä tulkinnalla ei välttämättä ole mitään tekemistä totuuden tai Raamatun sanoman kanssa.Näin ollen se totuus jää piiloon ja arvostelu on sen mukaista.
    Mutta jokaisella on toki oikeus tulkintoihin ja mielipiteisiin, näinhän se homma pyörii.
  3. "Eikö Jumala hyväksy kaikki lapsensa?
    Jos Jumala loi ihmiset omaksi kuvakseen, tälläisia "virheitä" ei pitäisi olla."

Toki Jumala hyväksyy kaikki lapsensa. Mutta Jumala ei hyväksy lapsiensa syntejä. Kaiken salliva hyväksyntä ei ole enää rakkautta.

"Eikö rakkaus kuitenkin ole Raamatun tärkein sanoma?"

On toki, mutta synnin hyväksyminen ei ole rakkautta.Voisi ajatella että synnin sanominen synniksi puolestaan on rakkautta.

"Itse olen lesbo. Seurustelen naisen, IHMISEN, kanssa jota rakastan. Jos Jumala tuomitsee rakkauden, en halua uskoa häneen."

On myös "väärää" rakkautta jota Jumala ei voi siunata.

"Myös syrjähypyt ja ennen avioliittoa harrastettu seksi ovat syntiä.. kuinka moni nykyään oikeasti on täysin synnitön?"

Ihan totta, ei ole ihmisissä yhtään synnitöntä.Ainoastaan Jeesus oli synnitön. Mutta mielestäni on maailman huonon tekosyy sallia jotain paha tai syntiä, siksi koska "naapurikin" tekee sitä.

"Avioliittokin Raamatun mukaan liittyy lasten hankintaan. Kirkon pitäisi siis ennen vihkimistä tutkia ketkä pareista ovat aikeissa hankkia lapsia. Myöskään kovin vanhat ihmiset eivät näin ollen saisi avioitua!"

Raamatun mukaan avioliitto liittyy miehen ja naisen yhteiseloon. Liisäntymiseenkin, jos niitä lapsia on tullakseen.

"Ja SEKSI ja RAKKAUS ovat kaksi eri asiaa. Toki ne usein liittyvät yhteen, mutta ihmistä voi rakastaa, vaikkei koskaan olisikaan valmis seksuaaliseen kanssakäymiseen."

Ihan totta, mutta kuten sanoit ne liittyvät usein yhteen. Kaipaisinkin tänä "seksistisenä" aikana enemmän rakkauden arvostuksen puolesta puhumista.

"Entäpä jos esim. mies vaihtaa sukupuoltaan ja alkaa seurustella miehen kanssa? Onko tämä "sallittua"?"

Vaikeampi kysymys, mutta koska puhutaan "sukupuolenvaihdos" -leikkauksesta, niin ilmeisesti hänet on sitten luettava kokonaan naiseksi.

"Raamattu on kirja täynnä ristiriitoja. Esim. Jumala antaa kymmenen käskyä, joista yksi on "Älä tapa." Pian sen jälkeen Jumala käskee tappamaan kaikki "väärä uskoiset" luvatusta maasta. Tappamistahan sekin on. Ja kuka määrittelee oikean uskonnon?
    Onko luonnon Jumalilta sadetta rukoileva intiaani "vääräuskoisempi" kuin kristitty? "

Yleensä niihin Raamatun ristiriitoihin tuppaa löytymään käypänen selitys.Tosin Raamattu on haastava kirja,monitasoinen, Raamatussa riittää oppimista ja tutkittavaa koko elämän ajaksi.Raamatusta onkin luettava kokonaisuuksia.
    Vanha Testamentissa on paljon Juutalaisuuden ja heidän lähikansojen historiaa eli ihmisten historiaa.Ja kuten tiedämme ihmisten historia on,vakaamukseen katsomatta, verinen,väkivaltainen ja pahakin,valtettavasti.
    Jokainen on vapaa uskomaan niinkuin parhaaksi näkee,onneksi meillä on uskonnonvapaus,ainakin Suomessa.

"Omasta mielestäni Raamattu on hieno kirja, josta voi saada hyviä neuvoja elämään. Kuitenkaan sen oppeja ei kaikkia tarvitse sanasta sanaan noudattaa. "

Sydäntä lämmittävää lukea tämä. Olet huomannut Raamatusta sen hienoudenkin.Ja totta kaikkia ei pidä noudattaa,esim. Kristittyjen ei tarvitse noudattaa Vanhan Testamentin säännöksiä ja käskyjä.( 10 käskyä on mielestäni kuitenkin yleismaailmaallinen hyvä ohje ihmisille).

""Rakasta lähimmäistäsi." Eli siis kaikkia ihmisiä ympärilläsi. Hyväksy heidät sellaisina kuin he ovat. Jos kaikki ihmiset toimisivat tämän käskyn mukaan, ei ketään syrjittäisi. Eivät siis uskovaisetkaan ole usein synnittömiä."

Raamatun tärkein ja paras käsky. Ja ihmisiä pitää rakastaa,mutta ei heidän syntejää. Itse olen toipuva raitis alkoholisti, näin jälkeenpäin arvostan eniten niitä ihmisiä, jotka sanoivat juomisestani eivätkä "paaponeet".

"Miltä teistä heteroista tuntuisi, jos saisitte koko ajan kuulla homoilta olevanne luonnottomia?"

Tiedätkös, niinhän me saammekin kuulla, en nyt vartavasten homoseksuaaleja tarkoita. Mutta uskomattomia ihmisiä ja en heistäkään kaikkia.
    Mutta saamme kuulla olevamme "hihuja","friikkejä","vajakkeja" ja kaikki nämä suvaitsevaisuuden perään huutajien suista. Minun mielestäni ihmisiä ei pitäsi nimitellä.

"Miksei homosuhteita voitaisi siunata?
    (vaikka minua se ei kiinnostakaan, mutta..)
    Keneltä se on pois jos niin tehtäisiin?
    heteroilta?
    mutta eiväthän he halua homojen kanssa naimisiin?
    :,D "

Hyvä kysymys,miksihän tätä ei kysytä useimmin. Syy on se, että koska Raamattu (Jumala) ilmoittaa homoseksuaalisuuden synniksi, ei Jumala sitä silloin myöskään siunaa. Olenkin miettinyt että jos homoseksuaali on uskovainen hän tietää tämän ,ja jos hän on ei-uskovainen,miksi hän haluaa jonkin sellaisen siunauksen johon ei edes usko?

Haluan erityisesti kiittää sinua asiallisesta ja kiihkottomasta kirjoituksestasi. Toit hyvin ja hyviä asioita esille. Uskon että olet ajatteleva ja välittävä ihminen(=symppis).
    Toivottavasti osasin myös vastata asiallisesti ja rakentavasti se oli tarkoitukseni,jos en siinä täysin onnistunut, pyydään anteeksi, vajavainen ihminen kun olen minäkin.

Toivotan sinulle kaikkea hyvää elämääsi..:)
  4. Kyllähän tuollainen tapaus vaatii "jatkoprosessoinnin".
    Kaveri tykitti aikonaan nui kokeilumielessä et palijoko ninja900;sta lähtee ja ajoi tieuraan yli 200km/h..sai pijettyä tiellä vaikka tanko vipatti,ajoi jonku matkaa huoltikan pihaan.Sytytti hermosauhut,sillo iski "jälkipaniikki", käsiin iski nii hirveä vapina että jäi tupakka poltamatta.
    Tietenkihän on henkilökohtainen tuoki jälkeen tuleva asian käsittely.