Vapaa kuvaus

Olen uskis,ev.lut..naimisissa.

Harrastan kuntoilua, lukemista, penkkiurheilua.

"Ei uskonmäärä pelasta vaan uskon kohde".

Sanal.11:25:"Hyväätekeväinen sielu tulee ravituksi, ja joka muita virvoittaa, se itse kostuu."

Koulutus: yo, laborantti

Aloituksia

12

Kommenttia

6913

1. On+näissä+kahdessa+uskonnossa+kuitenkin+iso+ero.+Varsinkin+jos+niitä+alkaa+tutkimaan+teologiselta+kannalta.+Juuri+esimerkiksi+naiseen+ja+hänen+asemaan+suhtautuminen+on+täysin++päinvastainen.+Sinällään+tämä+"komitea"+eli+kirkolliskokous+ei+päättänyt+mitä+kirjoja+otetaan+vaan+ennemminkin+löi+lukkoon+jo+olemassa+olevan+kaanonin.+Kaanonin+muodostamisessa+oli+selvät+kriteerit+.+Ut:n+tekstien+tuli+olla+apostolista+alkuperää,+puhdas+harhaopeista+ja+sen+tuli+kuulua+julkisesti+seurakunnissa+luettaviin+kirjoihin.+Itse+uskon+että+Raamatussa+on+ne+tekstit+mitkä+siellä+kuuluukin+olla,+tästä+voi+luonnollisesta+olla+toistakin+mieltä.
  2. Olihan+ihan+luonnollista++ja+loogista,+että+kaikkea+kirjallisuutta+ei+hyväksytty+kristinuskoon,+koska+ne+kirjoitukset+edustivat+toista+uskontoa+ja+oppia+kuin+kristinusko.+Kirkolliskokous+ei+kirjoja+valikoinut,+ennemminkin+löi+lukkoon+jo+käytössä+olleen+Uuden+testamentin+kaanonin.+Jo+170-luvulla+piispa+Meliton+käyttää+nimitystä+"Vanha+Testamentti",+tämä+siksi+että+kristityillä+oli+jo+tässä+vaiheessa+olemassa+kirjoituskokoelma,+josta+käytettiin+nimitystä+"Uusi+testamentti".+Vielä+aikaisemmaksi+menee+ensimmäinen+maininta+Ut:n+kaanonista,+nimittäin+Justinus+marttyyri+mainitsee+Ut:n+kaanonin+150-luvulla.+Muratorin+fragmentti,+jossa+on+varhaisin+Ut:n+kaanonin+luettelo,+sisältää+liki+kaikki+tänä+päivänä+käytössä+olevat+Ut:n+kirjeet+ja+evankeliumit.Tämän+fragmentin+alkuperäinen+teksti+ajoitetaan+vuoteen+n.170+jKr.+Ensimmäiset+viitteet+useamman+evankeliumin+kokoelmaan+löytyvät+Justinos+Marttyyriltä+(kuoli+n.+165+jaa.),+joka+mainitsee+"apostolien+muistelmia"+eli+evankeliumeja+luetun+varhaiskristillisissä+jumalanpalveluksissa+(1.+Apol.+67:3).+Justinos+näyttää+myös+viittaavan+kaikkiin+neljään+evankeliumiin.+Irenaeus+on+kuitenkin+ensimmäinen+kristillinen+kirjoittaja+(n.+185+jaa.),+joka+kiistatta+viittaa+neljän+evankeliumin+kokoelmaan+ja+jopa+argumentoi+sen+puolesta,+että+evankeliumeja+on+oltava+juuri+neljä+(Harhaoppeja+vastaan+3.11.8).+Justinoksen+oppilas,+Tatianos,+laatii+n.+160+jKr.+evankeliumiharmonian+(Diatessaron),+jossa+hän+yhdistelee+neljän+kanonisen+evankeliumin+aineistoa.+Eusebius+(n.262-339+jKr)+luetteloi+täsmälleen+tänä+päivänä+käytettävän+Ut:n+sisällön.Valintakriteerit+olivat+myös+selvät.+Ut:n+tekstien+tuli+olla+apostolista+alkuperää,+puhdas+harhaopeista+ja+sen+tuli+kuulua+julkisesti+seurakunnissa+luettaviin+kirjoihin.Osittaisina+lähteinä+olen+käyttänyt+ja+suositeltavaa+luettavaa:++Kaarlo+Arffman:+Kristinuskon+historia,+wikipedia,+http://www.helsinki.fi/teol+ja+Rafael+Gyllenberg:+Uuden+testamentin+johdanto-oppi.+Muuta+hyvää+ja+suositeltavaa+luettavaa:+Stefan+Gustavsson:+Mihin+uskomme+perustuu",+"Marshall:+Taistelu+Raamatusta”.
  3. Kohtia+kyllä+löytyy,+se+on+eriasia+uskotko+niitä.+Toisaalta+vaikka+ei+uskoisikaan+ei+se+muuta+sitä+tosiasiaa+että+Raamattu+ilmoittaa+Jeesuksen+olevan+Jumala.Joh.20:28+”+Tuomas+vastasi+ja+sanoi+hänelle(Jeesukselle):+"Minun+Herrani+ja+minun+Jumalani!"+Jeesus+ei+kiellä+Tuomasta+tai+nuhtele+vaan+kehuu+Tuomaksen+uskoa.Heb1:8:+"Mutta+Pojastaan+hän+sanoo:+--+Jumala,+sinun+valtaistuimesi+pysyy+ajasta+aikaan,+ja+sinun+kuninkaanvaltikkasi+on+oikeudenmukaisuuden+valtikka.+"++Jumala+siis+puhuttelee+itse+Jeesusta+Jumalaksi.1.Joh.5:20+”+Mutta+me+tiedämme,+että+Jumalan+Poika+on+tullut+ja+antanut+meille+ymmärryksen,+tunteaksemme+sen+Totisen;+ja+me+olemme+siinä+Totisessa,+hänen+Pojassansa,+Jeesuksessa+Kristuksessa.+Hän+on+totinen+Jumala+ja+iankaikkinen"++Jeesus+on+siis+Jumala.Room.9:5+”+heidän+ovat+isät,+ja+heistä+on+Kristus+lihan+puolesta,+hän,+joka+on+yli+kaiken,+Jumala,+ylistetty+iankaikkisesti,+amen!”+++Kristus+eli+Jeesus+on+yli+kaiken+oleva+Jumala.Joh.1:1+”+Alussa+oli+Sana,+ja+Sana+oli+Jumalan+tykönä,+ja+Sana+oli+Jumala”+(Sana=Jeesus).Room.10:9+”+Jos+sinä+suullasi+tunnustat,+että+Jeesus+on+Herra,+ja+sydämessäsi+uskot,+että+Jumala+on+herättänyt+hänet+kuolleista,+olet+pelastuva." ==>+Kreikan+kielen+sana+Kyrios,+Herra,+vastaa+suoraan+heprean+sanaa+Adonai,+jota+käytettiin+kun+ei+haluttu+turhaan+lausua+Jumalan+nimeä.+Puhuttaessa+siis+Herrasta+tarkoitettiin+aina+Jumalaa+–+Israelin+Jumalaa.+Tunnustamalla,+että+"Jeesus+on+Herra",+tunnustetaan+siis,+että+Jeesus+on+Jumala!+Jeesuksen+Jumaluuden+tunnustaminen+on+siten+ehto+pelastukselle.+Lähde:+http://www.vapaasatama.net/kolminaisuus.html#3Tiit.2:13-14+”+odottaessamme+autuaallisen+toivon+täyttymistä+ja+suuren+Jumalan+ja+Vapahtajamme+Kristuksen+Jeesuksen+kirkkauden+ilmestymistä,"++Jumalan+ja+Vapahtajamme+eli+Jeesuksen.Tässä+muutama+kohta.+Lisääkin+löytyy,+sillä+Raamatun+ilmoitus+tässä+asiassa+on+hyvin+selvä.+Jeesus+on+Jumala,+aamen+sille.