Vapaa kuvaus

Olen uskis,ev.lut..naimisissa.

Harrastan kuntoilua, lukemista, penkkiurheilua.

"Ei uskonmäärä pelasta vaan uskon kohde".

Sanal.11:25:"Hyväätekeväinen sielu tulee ravituksi, ja joka muita virvoittaa, se itse kostuu."

Koulutus: yo, laborantti

Aloituksia

12

Kommenttia

6913

1. "Kuten+kieltää+muitakin+asioita+mutta+ei+aseta+mitään+niistä+esteeksi+solmia+aviliitto+vai+mitä?"Niin+kun+ne+eivät+ole+"sidottu"+itse+avioliittoon.+Niillä+ei+ole+mitään+tekemistä+avioliiton+kanssa.+Seksin+harjoittamisella+sen+sijaan+on,+Jeesuskin+sanoo+että++"he+kaksi+tulevat+yhdeksi+lihaksi"."Ihan+noin+mielenkiinnosta+mikähän+se+kohta+siellä+VT:n+puolella+kieltää+kahden+naisen+väliset+suhteen+tai+seksin?+Laitatko+sen+kohdan+tänne.,+siis+VT:n+puolelta.Tuossa+ei+mainita+kahden+naisen+välistä+seksiä+vai+mitä?+"Tarkoitako+että+jos+jokin+asia+on+synti+miehelle,+se+ei+olisi+sitä+naiselle?+Kyllä+maalaisjärkeä+saa+käyttää+myös+Raamattua+lukiessa.+Samat+syntikäsitykset+koskee+myös+naisia,+ovathan+hekin+ihmisiä.+Sinä+olet+fiksu+kirjoittaja+ja+pohtia,+minua+hämmentää+että+lähdet+tälläiselle+tielle+:("Joten+eivät+kiellä+koska+naisia+ei+ole+mainittu+vai+mitä?.......Mutta+ei+siis+sano+että+tämä+olisi+este+solmia+avioliitto+vai+mitä?+?"Jonkin+asian+voi+myös+kieltää+mainitsematta+kyseistä+asiaa.+Jos+sanotaan+että+snookerissa+valkoinen+pallo+on+pussituspallo.+Yrittäisitkö+pussittaa+punaisella,+vaikka+sitä+ei+nimenomaan+kieletty?+Niinpä,+no+en+minäkään+:)+Tai+jos+jumppasalissa+on+punainen+ja+sininen+koripallo+ja+jumppamaikka+sanoo+että+pelaamme+sinisellä+pallolla,+vaikka+hän+ei+erikseen+mainitse+punaista+palloa,+pelaistko+sillä?+Niin+,+no+en+minäkään+:)
  2. "Jos+sinä+käytät+tuota+kohtaa+perusteena+niin+tarkoitat+siis+että+että+varkaat+eivät+saa+avioitua?+Tai+juomarit?"Minun+on+hyvin+vaikea+seurata+tai+ymmärtää++logiikkaasi+tässä+asiassa.+Eihän+avioliittoon+meno+tarkoita+tai+vaadi+varastamaan+tai+olemaan+juomari.+Vai+mitä?+Sen+sijaan+kun+kaksi+samaa+sukupuolta+olevaa+menee+avioliittoon+heidän+on+tarkoitus+myös+"maata+keskenään"+ja+sen+tuo+Raamatunluettelo+kieltää.+En+tiedä+oletko+lukenut+mutta+tässä+on+aivan+erinomainen+ja+kuvaava+kirjoitus+avioliitosta+Raamatun+valossa+Teologian+tohtori+ja+dosentti+Erkki+Koskenniemen+kirjoittamana,+kehotan+lukemaan+ihan+ajan+kanssa:+https://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/avioliitto-puristuksessa-hollywoodin-ja-raamatun-valissa/Siinä+sanotaan+esim.:"+Heidän+edessään+olivat+Vanhan+testamentin+tekstit,+jotka+kielsivät+selväsanaisesti+esimerkiksi+aviorikoksen+ja+samaa+sukupuolta+olevien+suhteet.""..juutalaisen+moraalin+mukaan+miehellä+on+yksi+nainen+tai+ei+yhtään,+eikä+ketään+ennen+avioliiton+solmimista.""Vanha+testamentti+kieltää+homoseksin+jyrkästi:+”Älä+makaa+miehen+kanssa+niin+kuin+naisen+kanssa+maataan,+sillä+se+on+kauhistuttava+teko”+(3.+Mooos.+18:22)+.....Nämä+sanat+johtivat+juutalaisen+yhteisön+torjumaan+ehdottomasti+samaa+sukupuolta+olevien+seksisuhteen.""Avioliitto+on+siis+Jumalan+asettama,+se+on+miehen+ja+naisen+välinen+liitto+ja+sen+yllä+lepää+Jumalan+siunaus.""Seksisuhteet+ennen+avioliittoa+ja+sen+aikana+muiden+kuin+oman+puolison+kanssa+olivat+kiellettyjä+sekä+naisilta+että+miehiltä.+Samaa+sukupuolta+olevien+suhteet+olivat+yksiselitteisesti+kiellettyjä."Eli+juuri+näitä++kahta+asiaa+olen+minäkin+tuonut+keskustelusamme+esille:+Raamattu+kuvaa+avioliiton+yhden+miehen+ja+yhden+naisen+väliseksi+liitoksi+ja+Raamattu+tuomitsee+homoseksuaalisuuden+harjoittamisen.+Jos+et+minua+halua+uskoa,+niin+usko+Raamattua+ja+alan+tohtoria+:)
  3. "No+et+sitten+kuitenkaan+löytänyt+sitä+kohtaa+mitä+kysyin.+Et+voikaan+sitä+löytää+koska+sellaista+kohtaa+Raamatussa+ei+ole.+"1)+Raamattu+esittää+avioliiton+malliksi+yhden+miehen+ja+yhden+naisen+välisen+liiton.+1.Moos.2:24:"Siksi+mies+jättää+isänsä+ja+äitinsä+ja+liittyy+vaimoonsa,+niin+että+he+tulevat+yhdeksi+lihaksi."+(Lisäksi+Ut:ssa+Mark.+10:7,8+ja+ef.5:31)+2)+Raamattu+kieltää+samaa+sukupuolta+olevien+välisen+seksin.+Esim.1.kor.6:9:"...Älkää+eksykö!+Jumalan+valtakunnan+perillisiä+eivät+ole+siveettömyyden+harjoittajat+eivätkä+epäjumalien+palvelijat,+eivät+avionrikkojat,+eivät+miesten+kanssa+makaavat+miehet...".Raamattu+ilmoittaa+selvän+avioliiton+mallin.+Raamattu++ei+salli+homoseksiä.+Kumpikaan+näistä+Raamatun+ilmoittamasta+asiasta+ei+toteudu+kahden+samaa+sukupuolta+olevien+avioliitossa.+Jos+et+halua+näitä+kahta+seikkaa+ottaa+huomioon,+niin+silloin+et+löydä.+Raamattu+nämä+kuitenkin+ilmoittaa+selvästi.+Tuntuu+että+toistan+itseäni+jo+ihan+urakalla.++"Niin,+saat+tuntea+ihan+kuten+haluat.+Mutta+kun+se+AINOA+synti+mikä+sinun+mielestäsi+on+este+avioliiton+solmimiselle+on+se+samaa+sukupuolta+olevien+välinen+seksi+niin+se+ei+vaan+ole+perusteltavissa+millään+mitä+Raamatussa+lukee.No+näinhän+se+Raamattusi+nimenomaan+EI+sano.+Ei+missään+sanota+että+tuo+olisi+este+solmia+avioliitto.+Et+ole+sellaista+kohtaa+edelleenkään+pystynyt+Raamatusta+tuomaan+esiin.+""Raamatulla+se+on+juuri+perusteltavissa:"1.kor.6:9:"...Älkää+eksykö!+Jumalan+valtakunnan+perillisiä+eivät+ole+siveettömyyden+harjoittajat+eivätkä+epäjumalien+palvelijat,+eivät+avionrikkojat,+eivät+miesten+kanssa+makaavat+miehet...".Menee+jo+saman+jankkaamiseksi+ja+toistamiseksi.+Jos+nämä+kaksi+Raamatullista+perustetta+ei+sinulle+kelpaa+en+voi+mitään.+Minulle+ne+riittävät+vallan+mainioisti.+Sinällään+hassua+ja+erikoista+että+yleensä+meitä+uskovaisia+syytetään+siitä+että+"poimimme+rusinoita+pullista"+Raamatusta,+nyt+oli+päinvastainen+tilanne+:)
  4. "Itse+asiassa+tuollainen+ihanne+oli+vain+seurakunnan+päälle.+Moniavioisuus+oli+tavallista,+eikä+sitä+tuomita+missään+kohtaa.+Avioliitolla+oli+tarkoituksensa,+eli+siinä+yhdistyi+kaksi+sukua+ja+tehtiin+omaisuuden+uudelleen+jakoa.+Koska+vain+miespuolinen+saattoi+periä,+oli+poikalasten+synnyttäminen+toinen+tärkeä+seikka.+"Toki+näin,+olen+koko+ajan+puhunut+kristittyjen+avioliitosta+Raamatun+valossa.+Se+oli+Jumalan+antama+ihanne+malli.Jokainen+on+vapaa+tekemään+kuin+itse+näkee+ja+kokee."Niin,+Raamatussa+kielletään+yleisesti+miesten+välinen+seksi.+Homoseksuaaleista+ei+puhuta+mitään.+Tätä+kautta+ymmärrän+hyvin,+miksi+jotkut+eivät+hyväksy+avioliittoa+samaa+sukupuolta+olevien+kanssa.+Mitään+muuta+syytä+ja+perustetta+ei+taida+ollakaan?"Niin,+tämä+syy+on+varmaan+yleisin+mieleen+tuleva.+Toisaalta+aika+painava+ja+riittävä+sinällään.+Toisena+näen+Jumalan+asettaman+avioliiton+mallin."Mutta+väistit+tämän+”+"Jos+lähtökohtaisesti+hyväksytään+ja+siunataan+synti+silloin+se+on+avioliiton+solmimisen+esteenä.+"+–+puhuit+synnistä,+joka+käsittää+huomattavan+paljon+muutakin+kuin+”väärälaisen”+seksin.+Eikö+heteroliitoissa+siunata+synti+aina,+jos+ei+ole+otettu+selville+mitä+nuo+kaksi+ovat+tehneet+ja+tulevat+tekemään?+"Olen+koko+ajan+puhunut+näistä+kahdesta+lähtökohdasta.+Jumalan+asettamasta+avioliiton+mallista+ja+homoseksuaalisuuden+harjoittamisen+synnistä.+En+ole+viitannut+muihin+mahdollisiin+synteihin.+Pyydän+anteeksi+jos+olen+ollut+epäselvä.
  5. "Ja+mikä+kohta+Raamatusta+siis+näin+sanoo,+kerrohan.+Tällä+kertaa+ihan+Raamattua+lainaten+siis.Ei+vaan+keskustelimme+siitä+mitä+avioliitossa+tehdään,+sinun+mielestäsi+se+mitä+avioliitossa+tehdään+(seksi+kahden+samaa+sukupuolta+olevan+välillä)+olisi+este+avioliiton+solmimiselle+koska+se+on+mielestäsi+Raamatun+mukaan+kielletty.+"+1)+Raamattu+esittää+avioliiton+malliksi+yhden+miehen+ja+yhden+naisen+välisen+liiton.+1.Moos.2:24:"Siksi+mies+jättää+isänsä+ja+äitinsä+ja+liittyy+vaimoonsa,+niin+että+he+tulevat+yhdeksi+lihaksi."+(Lisäksi+Ut:ssa+Mark.+10:7,8+ja+ef.5:31)+2)+Raamattu+kieltää+samaa+sukupuolta+olevien+välisen+seksin.+Esim.1.kor.6:9:"...Älkää+eksykö!+Jumalan+valtakunnan+perillisiä+eivät+ole+siveettömyyden+harjoittajat+eivätkä+epäjumalien+palvelijat,+eivät+avionrikkojat,+eivät+miesten+kanssa+makaavat+miehet...".Selvästi+sanottu,+ei+tuossa+jää+asian+tiimoilta+tulkinnanvaraa.""Niin,+eihän+avioliitto+lopu+alttarille+vaan+sen+toivotaan+kestävän+elämän+loppuun+asti.+Juuri+siksi+haetaan+Jumalan+siunausta+että+avioliitto+pysyisi+Jumalan+mielen+mukaisena+ja+siinä+ei+tehtäisi+syntiä.+Kolmiyhteinen+lanka+jossa+on+mukana+mies,+nainen+ja+Jumala."Aikaisemmin+sanoit+näin:"Tokihan+se+siunaus+ulottuu+myös+siihen+mitä+avioliitossa+tehdään"Eli+Jumalasi+ei+siis+siunaakaan+sitä+mitä+avioliitossa+tehdään+vaikka+juuri+väitit+niin?+Koeta+päättää."Tarkoitin+samaa+asiaa,+anteekis+jos+olen+ollut+epäselvä.+Eli+siis+siunausta+haetaan+siihen+että+ei+tehtäisi+syntiä+ja+että+avioliittossa+tehtäisiin+Jumalan+mielenmukaisia+asioita,+kuten+esim.+että+pysytään+avioliitossa+uskollisena."Ja+se+mitä+he+tekevät,+vaikka+Raamatu+sen+olisi+kieltänyt,+ei+ole+este+heidän+aviliitolleen+vai+mitä?+"+Minulla+tulee+tunne+että+sinä+yrität+synnillä+hyväksyttää+synnin.+Jos+Raamattu+suhtautuu+kielteisesti+(+kuten+alussa+Raamatun+jakeet+osoittavat)kahden+samaa+sukupuolta+olevan+liittoon+on+se+este+vihkiä+heidät+Raamatun+mukaan.
  6. "No+mutta+vaikka+kieltäisikin+niin+se+ei+ole+Raamatun+mukaan+syy+sille+että+samaa+sukupuolta+olevat+eivät+voisi+solmia+avioliittoa+vai+mitä?"Juuri+Raamatun+mukaan+se+on+syy+olla+solmimatta.+Toki+jos+ei+halua+noudattaa+tai+uskoa+Raamattua+niin+silloin+voi+solmia."Raamattu+kieltää+myös+vanhempien+herjaamisen+mutta+sekään+ei+ole+syy+sille+että+vahhempiaan+herjaava+ei+voisi+solmia+avioliittoa.+Tai+että+avioliitossa+ei+saisi+herjata+vahempiaan.+Vai+mitä?"Miten+vanhempien+herjaaminen+liittyy+avioliittoon?++Mehän+keskustelemme+avioliitosta+ja+siitä+mitä+Raamattu+sanoo+avioliitosta+ja+sen+olemuksesta.+"No+en+ole+näin+sanonutkaan,.+tosin+sinä+väitit+näin:+"Tokihan+se+siunaus+ulottuu+myös+siihen+mitä+avioliitossa+tehdään....Eli+sinin+mukaakis+Jumalasi+siis+siunaa+avioliitossa+tehtävän+synnin.""Niin,+eihän+avioliitto+lopu+alttarille+vaan+sen+toivotaan+kestävän+elämän+loppuun+asti.+Juuri+siksi+haetaan+Jumalan+siunausta+että+avioliitto+pysyisi+Jumalan+mielen+mukaisena+ja+siinä+ei+tehtäisi+syntiä.+Kolmiyhteinen+lanka+jossa+on+mukana+mies,+nainen+ja+Jumala."Avioiitolle+kyllä,+ei+sille+mitä+siellä+tehdään.+Ja+jos+Jumalasi+edustajansa+(papin)+kautta+antaa+siunauksensa+samaa+sukupuolta+olevien+aivioliitolle+niin+silloin+siinä+siunataa+avioliitto+(ei+se+mitä+puolisot+tekevät+liittonsa+aikana).+"Itse+en+asiaa+näe+noin+että+avioliitto+loppuu+kirkon+alttarille.+Kun+pari+poistuu+kirkosta+he+ovat+sisällä+avioliitossa,+he+ovat+aviopari+ja+kaikki+mitä+he+tekevät+he+tekevät+aviopuolisoina+ja+avioliiton+jäseninä.+Minusta+avioliitto+ei+ole+jokin+irrallinen+toimitus+joka+tapahtuu+vain+kirkossa+papin+silmien+edessä.
  7. ""Raamattu+ilmoittaa+Vanhassa+testamentissa,+evankeliumeissa+ja+Paavalin+kirjeissä+avioliiton+malliksi+yhden+miehen+ja+yhden+naisen.+Toisekseen+Raamattu+ilmoittaa+homoseksuaalisuuden+harjoittamisen+synniksi.+Tästä+ei+voi+vetää+kuin+yhden,+loogisen+johtopäätöksen,+sen+että+samaa+sukupuolta+olevien+liitto+ei+ole+Raamatun+ja+Jumalan+tahdon+mukainen."Johtopäätöksiä+saa+toki+vetää+mutta+tätä+mitä+sanoit+ei+ole:+"jollei+Raamatussa+ole+selvää+käskyä+tai+ohjeistusta.""Kyllä+tuo+minusta+täysin+selvä.+En+ymmärrä+kuinka+tuon+enää+selvemmin+voisi+ilmoittaa.+Raamattu+tuomitsee+homoseksuaalisuuden+harjoittamisen.+Raamattu+esittää+avioliiton+malliksi+yhden+miehen+ja+yhden+naisen+välisen+liiton.+Kun+samaa+sukupuolta+olevat+menevät+naimisiin+he+rikkovat+näitä+molempia+vastaan.+Minulle+asia+on+selvä+kuin+pläkki+:)"Ei+sen+enempää+kun+että+avioliitto+olisi+asia+joka+hyväksyisi+tai+siunaisi+jokin+toisen+synnin+vai+mitä?"Naisen+ja+miehen+välinen+avioliitto+on+Raamatussa+hyväksytty,+se+ei+ole+synti.+Tällainen+pari+voi+hakea+siunauksen+papin+ja+Jumalan+edessä+liitolleen."Ai,+ja+tämä+sanotaan+Raamatussa+siis+missä?"Kaikissa+kohdissa+missä+homoseksuaalisuus+Raamatussa+tuomitaan."Ps.+avioliitossa+ei+siunata+mitään+syntiä+vaan+ainastaan+avioliitto,+se+mitä+liitossa+tehdään+ei+ole+se+mitä+siunataan.+"Tokihan+se+siunaus+ulottuu+myös+siihen+mitä+avioliitossa+tehdään,+ei+avioliitto+alttarille+jää,+siitähän+se+vasta+alkaa.Jumala+on+siinä+mukana+jo+alusta+asti.+"+minkä+Jumala+on+yhdistänyt,+sitä+älköön+ihminen+erottako."