Vapaa kuvaus

Olen uskis,ev.lut..naimisissa.

Harrastan kuntoilua, lukemista, penkkiurheilua.

"Ei uskonmäärä pelasta vaan uskon kohde".

Sanal.11:25:"Hyväätekeväinen sielu tulee ravituksi, ja joka muita virvoittaa, se itse kostuu."

Koulutus: yo, laborantti

Aloituksia

12

Kommenttia

6913

1. Tässä+tullaan+nyt+kreikan+kielioppiin,+jossa+on+käytössä+aoristi+merkityksellinen+verbimuoto.Aoristin+merkityksestä:”Moni+vilpitön+uskovainen+olisi+säästynyt+paljolta+turhalta+tuskalta,+jos+suomentajat+olisivat+selvästi+ilmaisseet+sen+eron,+mitä+Kreikan+aoristi+ja+preesens+osoittavat+esim.+synnin+tekemisestä+puheen+ollen.+Aoristihan+ilmaisee+teon+hetkellisyyttä,+kun+taas+preesens+osoittaa+jatkuvaa+tekemistä.+1+Joh.2:1+käyttää+aoristia+ja+se+puhuu+siis+hetkellisestä+synnin+teosta+eli+lankeamisesta.+Mutta+esim.+1+Joh.3:6+käyttää+preesensiä,+joten+kysymyksessä+on+jatkuva+synnin+tekeminen,+synnissä+”eläminen”.+Tämä+olisi+ehdottomasti+saatava+myös+suomennoksessa+näkyviin,+siis+esim.+näin:+”Kuka+ikinä+hänessä+pysyy,+hän+ei+harjoita+syntiä;+kuka+ikinä+syntiä+harjoittaa,+hän+ei+ole+häntä+nähnyt+eikä+häntä+tuntenut”.+(Lähde:+Toivo+Koilo:+Suomennos+harhateillä?+s.37-38.)
  2. Jumala+pelastaa+kun+uskot+Jumalaan,+niin+yksinkertaista+se+on.+Ja+Jumala+pelastaa+ihmisen+kadotukselta.+Vapaakirkon+saarna+perustui+täysin+Raamattuun.+Raamatun+lauseita+käytettiin+jopa+enemmän+kuin+ev.lut-kirkon+kokouksissa.+Riidat+ja+lahkot+johtuvat+osittain+siitä+että+uskovaisetkin+ovat+syntisiä.+He+voivat+olla+anteeksiantamattomia+ja+lähtevät+"ovet+paukkuen"+jostakin+kirkosta+ja+perustavat+oman.+Toisaalta+osa+kirkoista+syntyy+siten+että+he+painottavat+jotain+asiaa+enemmän+kuin+toiset+kirkot.+Ollaanhan+me+ihmisetkin+jokainen+omanlaisia+persoonia+ja+pidämme+eri+asioista.+Toinen+arvostaa+virsien+laulamista,+toinen+ylistystä,+toinen+saarnaa+ja+Raamatun+opetusta+jne.+Tässä+en+näe+sinällään+mitään+väärää.Ongelmana+näen+tässä+sen+että+niitä+riitoja+yli+korostetaan+ja+sitä+yhteistä++ja+samanmielisyyttä+ei+tuoda+esiin+tai+myönnetä+ollenkaan.+Ymmärrän+kyllä+skotti-argumentin.+"Eli:Oikea+uskovainen+ei+kykene+tekemään+mitään+väärin.No+minä+olen+uskovainen,+ja+olen+tehnyt+jotain+väärin.No+sit+sä+et+voi+olla+oikea+uskovainen!Ja+tuo+juuri+ON+virhe!+Ja+se+on+TEIDÄN+tekemä+virhe!+;)"Virhe+tässä+on+se+väite+että+oikea+uskovainenkin+ei+kykene+tekemään+mitään+väärää.+Raamattu+toteaa+täysin+selkeästi+että+myös+uskovainen+tekee+väärin.+Joka+väittää+että+oikea+uskovainen+ei+tee+väärin+väittää+Raamattua+vastaan+ja+on+väärässä.
  3. "Jos+uskon+oikeus+riippuu+siitä+mihin+kristinuskon+fraktioon+kukin+kuuluu,+niin+sitten+"oikeita+uskovaisia"+ei+olekaan,+koska+jokaisella+näistä+fraktioista+on+ihan+ikioma+määritteensä+ja+raamatuntulkintansa,+ja+kaikki+niistä+sanovat+että+muut+ovat+väärässä."Sinällään+totta,+että+mikään+kirkko+ei+pelasta,+vaan+Jumala+pelastaa+edelleen+yksilöitä+tänäkin+päivänä,+onneksi.+Toisaalta+ei+ne+määritteet+ja+raamattutulkinnat+välttämättä+ole+erottavia+tekijöitä.+Esimerkiksi+minä+ev.luterilainen+olin+tänä+aamuna+Vapaa+kirkon+Jumalan+palveluksessa+ja+pystyin+helposti+yhtymään+kaikkeen+siellä+puhuttuun+ja+saarnattuun."Jos+se+puolestaan+riippuu+raamatun+tulkinnasta,+niin+tässäkin+huomamme+ettei+"oikeita+uskovaisia"+ole,+koska+jotkut+ryhmät+vaativat+äärimmäisen+tiukkaa+ja+sanatarkkaa+tulkintaa+ja+jotkut+puolestaan+liberaalia+tulkintaa.+Ja+kaikki+eri+tulkinnat+ovat+eri+tulkitsijoiden+mukaan+väärin."Niin,+no+hyvän+ja+varteenotettavan+tulkinnan+on+mielestäni+tehtävä+oikeutta+itse+tulkittavalle+asialle.+Siinä+mielessä+kaikki+tulkinnat+eivät+ole+"samalla+viivalla".+Tietyt+kriteerit+tulee+täyttyä+tulkinnassakin."Jos+taas+se+että+on+"oikea+uskovainen"+riippuu+henkilökohtaisista+atribuuteista,+on+määrittely+sitäkin+hankalampaa,+sillä+tällä+periaatteella+kuka+vaan+voi+sanoa+että+hänen+tulkintansa+on+se+oikea+ja+muut+väärässä."Kukaan+meistä+uskovaisista+ei+ole+täydellinen,+jokainen+on+edelleen+syntinen.+Ja+meillä+kaikilla+on+omat+luonteenpiirteet+ja+"määritteensä".Jos+taas+esitetään+väite+että+"oikea+uskova"+ei+kykene+tekemään+mitään+väärin,+on+väitteen+tekijä+selvästi+harhainen.+Tosin+tämä+näyttää+olevan+juuri+se+väite+johon+nojataan.Tämä+väite+ei+todellakaan+pidä+paikkaansa.+Uskovainenkin+on+syntinen,+lankeileva+ja+vajaa+ihminen+elämänsä+loppuun+asti.+En+näe+tällä+väitteellä+minkäänlaista+todistusvoimaa."Joten+näyttää+siltä+ettei+"oikeita+uskovaisia"+ole+olemassakaan."Itse+näen+että+"oikea+uskovainen"+on+ihminen,+joka+uskoo+ja+turvaa+Jeesukseen+ja+Jumalan+Sanaan+eli+Raamattuun.
  4. "Johtuu+luultavasti+siitä+että+raamattu+ei+ole+järkevä+ja+looginen+vaan+sisältää+sisäisiä+ristiriitoja"Yleisesti+ottaen+niihin+ristiriitoihin+löytyy+hyvä+ja+käypänen+selitys.+Jotakin+saattaa+jäädä+selittämättä+tässä+ajassa.+Toisaalta+eihän+Jumalakaan+voi+selittää+täysin,+osa+jää+mysteeriksi."Niin,+VTssähän+jumala+antaa+lakinsa+kaikille.+Ja+noinhan+se+jesse+aloitti+senkin+että+lakia+tulee+noudattaa+pilkulleen."Laki+annettiin+Israelin+kansalle.+Jeesus+on+ainut,+joka+on+kyennyt+noudattamaan+koko+lain.+Jeesus+tuli+täyttämään+lain,+Hän+oli+lain+päämäärä.+Ja+kun+kristitty+uskoo+ja+turvaa+Jeesukseen+hän+täyttää+lain.+"Raamatussahan+mainitaan+ympärileikkaus+ja+Paavali+sanoo+että+naisen+tulisi+ajella+päänsä+mikäli+ei+halua+pitää+huntua+kirkossa.+Toisaalta,+eräs+mielenkiitnoinen+kristitty+suuntaus,+circumcellionit,+pyrki+aktiivisesti+marttyyriuteen,+joten+silpominen+voi+olla+ihan+käytönnönkin+asia."Ympärileikkaus+oli+liiton+merkki+juutalaisten+ja+Jumalan+välillä.+Uudessa+liitossa+sen+korvasi+kaste.+Totta,+että+jo+alkuseurakunnassa+oli+näitä+marttyyriyteen+pyrkiviä,+mutta+Raamatun+mukaista+se+ei+ollut."No,+onhan+oikeustoimistakin+osa+hyvin+arkipäiväisiä.+Esimerkiksi+työsopimushan+on+oikeustoimi."Sinällään+kyllä,+mutta+ei+ihmiset+tavallisesti+ole+ihan+joka+päivä+tekemisissä+oikeuslaitoksen+kanssa."Sinälläänhän+tämä+on+mielenkiintoista+siksi+että+tällaista+eritäytymistä+maailmasta+on+hyvin+monessa+uskonnossa.+Buddhalaisuus,+Islamin+suuntaukset+ja+Hindulaisuus+ovat+ainakin+vielä+nykyään+toimivia+esimerkkejä."Ehkäpä+se+on+luonne+kysymys,+osa+ihmisistä+kaipaa+hiljaisuuttaa+ja+rauhaa.