Kristitty syntinen vai synnitön

66

312

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kirkko uskoo ja opettaa, että ihminen on kristittynäkin yhtaikaa täysin syntinen ja täysin armahdettu.

      • Simul iustus et peccator. Lue Lutheria.


      • Raamattu.ei.sano.noin

        Mitä Raamattu asiasta opettaa?


      • NäinSanooRaamattu
        Raamattu.ei.sano.noin kirjoitti:

        Mitä Raamattu asiasta opettaa?

        Raamattu opettaa, että - lain alaisina olemme synnin orjia. Mutta koska olemme nyt synnistä vapaita, emme ole ole enään lain alaisina. Jeesus on vapauttanut meidät synnistä uhrillaan ja Jeesuksen veri suojeelee meitä Jumalan loputtomalta vihalta. Jeesus on ottanut taakakseen meidän kaikkien synnit, jotta meitä ei tuomittaisi.


      • NäinSanooRaamattu kirjoitti:

        Raamattu opettaa, että - lain alaisina olemme synnin orjia. Mutta koska olemme nyt synnistä vapaita, emme ole ole enään lain alaisina. Jeesus on vapauttanut meidät synnistä uhrillaan ja Jeesuksen veri suojeelee meitä Jumalan loputtomalta vihalta. Jeesus on ottanut taakakseen meidän kaikkien synnit, jotta meitä ei tuomittaisi.

        Aamen! Eli uskova on synnitön Kristuksen sovintoveren tähden.


      • NäinSanooRaamattu
        taskuttäynnäkiviäkö kirjoitti:

        Aamen! Eli uskova on synnitön Kristuksen sovintoveren tähden.

        Kristuksen sovintoveren tähden, myöskään enään tee syntiä sillä olemme synnistä vapaita. Mutta vaikka kaikki onkin meille sallittua, niin kaikki ei ole meille hyödyksi eikä kaikki ole rakentavaa. Kenenkään ei pidä etsiä omaa etuaan vaan toisen parasta. Amen!


    • Mielenkiintoista että aloittaja katsoo olevansa synnitön.

      Löytyykö jonkin kristinuskon suuntauksen mukaista opetusta tuosta? Jos niin mikä suuntaus katsoo että asia on noin?

      • Jumalan karitsa Kristus otti pois maailman synnin. Syntiopit ovat kirkon manipulointia, eihän se kirkolle sovi että Kristuksen omat ovat synnittömiä ja siinä suhteessa riippumattomia kirkon pykälistä. Kuitenkin kirkko on pyhien yhteisö, ei syntisten.


      • taskuttäynnäkiviäkö kirjoitti:

        Jumalan karitsa Kristus otti pois maailman synnin. Syntiopit ovat kirkon manipulointia, eihän se kirkolle sovi että Kristuksen omat ovat synnittömiä ja siinä suhteessa riippumattomia kirkon pykälistä. Kuitenkin kirkko on pyhien yhteisö, ei syntisten.

        Löytyykö jonkin kristinuskon suuntauksen mukaista opetusta tuosta? Jos niin mikä suuntaus katsoo että asia on noin?


      • taskuttäynnäkiviäkö kirjoitti:

        Jumalan karitsa Kristus otti pois maailman synnin. Syntiopit ovat kirkon manipulointia, eihän se kirkolle sovi että Kristuksen omat ovat synnittömiä ja siinä suhteessa riippumattomia kirkon pykälistä. Kuitenkin kirkko on pyhien yhteisö, ei syntisten.

        Juurikin noin!


      • usko.vainen kirjoitti:

        Juurikin noin!

        Löytyykö jonkin kristinuskon suuntauksen mukaista opetusta tuosta? Jos niin mikä suuntaus katsoo että asia on noin? ?


      • YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:

        Löytyykö jonkin kristinuskon suuntauksen mukaista opetusta tuosta? Jos niin mikä suuntaus katsoo että asia on noin? ?

        Raamatusta löytyy, lue sieltä 😉


      • usko.vainen kirjoitti:

        Raamatusta löytyy, lue sieltä 😉

        Vastaa toki siihen mitä kysyttiin.


      • YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:

        Vastaa toki siihen mitä kysyttiin.

        Vastasin toki jo 😉


      • usko.vainen kirjoitti:

        Vastasin toki jo 😉

        Et vastannut tälläkään kertaa.

        Mutta nyt jäät tänne keskustelemaan taas vain itsesi kanssa.


      • YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:

        Löytyykö jonkin kristinuskon suuntauksen mukaista opetusta tuosta? Jos niin mikä suuntaus katsoo että asia on noin? ?

        1. Johanneksen kirje 3. luku:

        " Mutta te tiedätte, että Kristus, joka on synnitön, tuli ottamaan pois synnit. 6 Syntiä ei tee kukaan, joka hänessä pysyy. "

        Miksi et usko Raamattua?


      • nermonus
        taskuttäynnäkiviäkö kirjoitti:

        Jumalan karitsa Kristus otti pois maailman synnin. Syntiopit ovat kirkon manipulointia, eihän se kirkolle sovi että Kristuksen omat ovat synnittömiä ja siinä suhteessa riippumattomia kirkon pykälistä. Kuitenkin kirkko on pyhien yhteisö, ei syntisten.

        Matt. 10:34 "Älkää luulko, että minä (Jeesus) olen tullut tuomaan rauhaa maan päälle; en ole tullut tuomaan rauhaa,vaan miekan."


      • näinontotuuus
        nermonus kirjoitti:

        Matt. 10:34 "Älkää luulko, että minä (Jeesus) olen tullut tuomaan rauhaa maan päälle; en ole tullut tuomaan rauhaa,vaan miekan."

        Maailman lapset tässä ajassa raivoavat loppuun saakka Jumalan pyhyyttä vastaan.


    • Luulen että moni ei välttämättä ymmärrä tätä asiaa oikein vaan mennään joko toiseen tai toiseen äärilaitaan. Toisessa äärilaidassa kielletään kokonaan uskovan mahdollisuus enää langeta syntiin, toisessa äärilaidassa taas kielletään pelastusvarmuus ja usko syntien anteeksiantamukseen.

      Tosiasia on että vielä uskovinakin olemme kaksiosaisia ja meidän oman luonnollisen itsemme puolesta olemme kyllä syntisiä ja teemme syntiä monin tavoin joka päivä. Siksi juuri Kristus käski rukoilla "anna meille meidän syntimme anteeksi".

      Ehkä kaikkein osuvin sana jonka olen kuullut tästä on että meillä kyllä vielä uskoontultuammekin on syntiä mutta sitä ei LUETA meille.

      Toisaalta on totta, -ja juuri sitä evankeliumi tarkoittaakin että niillä joilla on usko Kristuksen päälle, ei enää ole syntiä koska heidät on kasteessa ja uskon kautta puhtaaksi synnistä pesty. Jumalan katsantokannalta siis meissä, sikäli kuin olemme Kristuksen omat ja Hänet kasteessa päällemme pukeneet, -ei Jumala näe meissä syntiä eikä vikoja vaan ainoastaan Poikansa puhtaan vanhurskauden. Kasteen vesi on Jeesuksen veren punaamaa, sanoi Luther. Eipä ole ihme että sillä on voima pestä kaikki synnit pois ja kun Jumala rakkaan Poikansa kautta meitä nyt katsoo, Hän näkee meidät samanlaisessa turmeltumattomassa alkuvanhurskauden tilassa missä Aadamkin oli.

      Jeesuksen tähden Jumala ei tahdo tietää synneistämme mitään sillä ne on heitetty armon mereen! Tämä sana on varma ja kaikin puolin vastaanottamisen arvoinen että kristus Jeesus tuli maailmaan syntisiä pelastsmaan, joita olemme me kaikki pienimmästä suurimpaan.

      https://www.youtube.com/watch?v=sQPw_FyIEsU


      Olemme siis samaan aikaan sekä syntisiä että armahdettuja eli armahdettuja syntisiä.

      • Tarkoitatko, että Jeesus ei annakaan syntejämme anteeksi tämän elämän aikana vaan vasta kuoltuamme? 😳


      • usko.vainen kirjoitti:

        Tarkoitatko, että Jeesus ei annakaan syntejämme anteeksi tämän elämän aikana vaan vasta kuoltuamme? 😳

        Et tainnut lukea ihan ajatuksella kun joudut tuota kysymään? Minä nimenomaan KOROSTIN sitä että me saamme synnit anteeksi jo tämän elämän aikana ja siksi Isä ei tahdo nähdä meitä syntisinä vaan puhtainan, Poikansa armotyön tähden.

        Mutta se ei tarkoita ettemmekö edelleenkin lankeaisi synteihin ajatuksin, sanoin, teoin ja laiminlyönnein. Joka päivä.


      • EvLut kirjoitti:

        Et tainnut lukea ihan ajatuksella kun joudut tuota kysymään? Minä nimenomaan KOROSTIN sitä että me saamme synnit anteeksi jo tämän elämän aikana ja siksi Isä ei tahdo nähdä meitä syntisinä vaan puhtainan, Poikansa armotyön tähden.

        Mutta se ei tarkoita ettemmekö edelleenkin lankeaisi synteihin ajatuksin, sanoin, teoin ja laiminlyönnein. Joka päivä.

        Mutta nekin synnit joihin tulemme lankeamaan on sovitettu Jeesuksen ristin työllä. Kannattaa pitää lyhyet tilivälit eikä rypeä tulevissa synneissään.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Mutta nekin synnit joihin tulemme lankeamaan on sovitettu Jeesuksen ristin työllä. Kannattaa pitää lyhyet tilivälit eikä rypeä tulevissa synneissään.

        En minä ole väittänytkään että pitää "rypeä" tulevaisissa synneissä olen vaan sanonut että me lankeamme syntiin joka päivä uskovinakin. On kuitenkin hyvä muistaa tämä lähtökohta että joka hetki elämme yksin armosta ja Jumalan laupeudesta, emme me ole muuttuneet emmekä voi tämän elämän aikana muuttua synnitömiksi.

        On hyvä muistaa myös nöyryys sillä Raamattu sanoo jumalan olevan ylpeitä vastaan. Meitä kehotetaan jokapäiväiseen parannukseen ja synnin poispanemiseen. Miten se on mahdollista jos meillä ei ole muka syntiä?


      • evlut.eikirj
        EvLut kirjoitti:

        En minä ole väittänytkään että pitää "rypeä" tulevaisissa synneissä olen vaan sanonut että me lankeamme syntiin joka päivä uskovinakin. On kuitenkin hyvä muistaa tämä lähtökohta että joka hetki elämme yksin armosta ja Jumalan laupeudesta, emme me ole muuttuneet emmekä voi tämän elämän aikana muuttua synnitömiksi.

        On hyvä muistaa myös nöyryys sillä Raamattu sanoo jumalan olevan ylpeitä vastaan. Meitä kehotetaan jokapäiväiseen parannukseen ja synnin poispanemiseen. Miten se on mahdollista jos meillä ei ole muka syntiä?

        Sellaista oppia jonka mukaan uskova muuttuu jo tämän elämän aikana vanhan ihmisensä puolesta synnittömäksi, sanotaan lihanpyhyydeksi.


      • EvLut kirjoitti:

        En minä ole väittänytkään että pitää "rypeä" tulevaisissa synneissä olen vaan sanonut että me lankeamme syntiin joka päivä uskovinakin. On kuitenkin hyvä muistaa tämä lähtökohta että joka hetki elämme yksin armosta ja Jumalan laupeudesta, emme me ole muuttuneet emmekä voi tämän elämän aikana muuttua synnitömiksi.

        On hyvä muistaa myös nöyryys sillä Raamattu sanoo jumalan olevan ylpeitä vastaan. Meitä kehotetaan jokapäiväiseen parannukseen ja synnin poispanemiseen. Miten se on mahdollista jos meillä ei ole muka syntiä?

        Sovitettua syntiä ei tarviste enää panna pois se on jo sovitettu.
        Raamattu sanoo, että kun synnit annetaan anteeksi ne on anteeksi annettu ja unohdettu.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Sovitettua syntiä ei tarviste enää panna pois se on jo sovitettu.
        Raamattu sanoo, että kun synnit annetaan anteeksi ne on anteeksi annettu ja unohdettu.

        Nyt sinä sekoitat asioita. Nimittäin kun puhutaan sovitetusta synnistä, on puhe synnistä tehtynä tekona. Joko ennen tehdystä tai tulevaisesta.

        Kun taas puhutaan synnin pois panemisesta, se tarkoittaa samaa kuin Paavali kehoittaessaan uskovia kilvoittelemaan eli naulitsemaan lihan halut ristille ja kuolettamaan synnin himot hengellä.

        Nämä kaksi eivät ole samoja asioita vaikka molemmissa puhutaankin synnistä.


      • EvLut kirjoitti:

        Nyt sinä sekoitat asioita. Nimittäin kun puhutaan sovitetusta synnistä, on puhe synnistä tehtynä tekona. Joko ennen tehdystä tai tulevaisesta.

        Kun taas puhutaan synnin pois panemisesta, se tarkoittaa samaa kuin Paavali kehoittaessaan uskovia kilvoittelemaan eli naulitsemaan lihan halut ristille ja kuolettamaan synnin himot hengellä.

        Nämä kaksi eivät ole samoja asioita vaikka molemmissa puhutaankin synnistä.

        En väittänytkään, että ne olisivat sama asia mutta synti joka on sovitettu on myös pois pantu eikä sitä muisteta.
        Voimme lähteä aina puhtaalta pöydältä.


      • usko.vainen kirjoitti:

        En väittänytkään, että ne olisivat sama asia mutta synti joka on sovitettu on myös pois pantu eikä sitä muisteta.
        Voimme lähteä aina puhtaalta pöydältä.

        Olemme tästä samaa mieltä, tottakai! Mutta tästä ei ole mahdollista vetää johtopäätöstä jonka mukaan me emme enää uskovina lankeaisi syntiin. Sehän oli se alkuperäinen pääkysymys?

        Täällä nimittäin (ymmärtääkseni) väitettiin että uskova ei enää ole syntinen. No, hän ei ole syntinen siinä merkityksessä ettei hänelle syntiö enää lueta, mutta siinä merkityksesssä, tekeekö hän vielä uskovana syntiä ja lankeaako syntiin, hän ON syntinen sillä täydelliselsi ei tulla vielä tämän elämän aikana.


      • EvLut kirjoitti:

        Olemme tästä samaa mieltä, tottakai! Mutta tästä ei ole mahdollista vetää johtopäätöstä jonka mukaan me emme enää uskovina lankeaisi syntiin. Sehän oli se alkuperäinen pääkysymys?

        Täällä nimittäin (ymmärtääkseni) väitettiin että uskova ei enää ole syntinen. No, hän ei ole syntinen siinä merkityksessä ettei hänelle syntiö enää lueta, mutta siinä merkityksesssä, tekeekö hän vielä uskovana syntiä ja lankeaako syntiin, hän ON syntinen sillä täydelliselsi ei tulla vielä tämän elämän aikana.

        En minäkään väitä, ettemmekö lankeaisi syntiin mutta kun jo tekemämme synnit on sovitettu olemme synnittömiä. Kuinka kauan synnittömiä olemme riippuu täysin siitä kuinka pitkät tilivälit pidämme.


      • usko.vainen kirjoitti:

        En minäkään väitä, ettemmekö lankeaisi syntiin mutta kun jo tekemämme synnit on sovitettu olemme synnittömiä. Kuinka kauan synnittömiä olemme riippuu täysin siitä kuinka pitkät tilivälit pidämme.

        "En minäkään väitä, ettemmekö lankeaisi syntiin mutta kun jo tekemämme synnit on sovitettu olemme synnittömiä."

        >>> Mistä me sitten oikein väittelemme? Ei meillä tästä ole mitään erimielisyyttä mutta minä kirjoitin alunperin tähän ketjuun vastustuksen jonka tarkoituksena oli torjua jonkun esittämä väite siitä ettei uskova enää ole syntinen ymmärrettynä tavalla: (=lankea syntiin)


        "Kuinka kauan synnittömiä olemme riippuu täysin siitä kuinka pitkät tilivälit pidämme."

        >>> Tästä olen Raamatun perustella sitä mieltä että emme me saa syntejämme anteeksi vasta sitten kun niitä pyydämme vaan ne on kaikki annettu jo Golgatalla kertakaikkisesti anteeksi, mutta tämä on kokonaan oma juttunsa enkä jaksa nyt lähteä siihen. Ehkä joskus toiste.


      • EvLut kirjoitti:

        "En minäkään väitä, ettemmekö lankeaisi syntiin mutta kun jo tekemämme synnit on sovitettu olemme synnittömiä."

        >>> Mistä me sitten oikein väittelemme? Ei meillä tästä ole mitään erimielisyyttä mutta minä kirjoitin alunperin tähän ketjuun vastustuksen jonka tarkoituksena oli torjua jonkun esittämä väite siitä ettei uskova enää ole syntinen ymmärrettynä tavalla: (=lankea syntiin)


        "Kuinka kauan synnittömiä olemme riippuu täysin siitä kuinka pitkät tilivälit pidämme."

        >>> Tästä olen Raamatun perustella sitä mieltä että emme me saa syntejämme anteeksi vasta sitten kun niitä pyydämme vaan ne on kaikki annettu jo Golgatalla kertakaikkisesti anteeksi, mutta tämä on kokonaan oma juttunsa enkä jaksa nyt lähteä siihen. Ehkä joskus toiste.

        Sanoppas sinä mistä väittelet 😳


      • usko.vainen kirjoitti:

        Sanoppas sinä mistä väittelet 😳

        Eihän veli ole nyt vaan vähän pahalla tuulella? Toivottavasti et sillä minä todella pidän sinusta ja kristittynä olet ilman muuta rakas uskonveli vaikkei kaikesta aina samaa mieltä ollakaan. Oikein odotan että saadaan taivaassa tavata ja praatata kunnolla.

        Sanoin jo ed. viestissäni että: " kirjoitin alunperin tähän ketjuun vastustuksen jonka tarkoituksena oli torjua jonkun esittämä väite siitä ettei uskova enää ole syntinen ymmärrettynä tavalla: (=lankea syntiin)"

        Siitä minä väittelin.


      • EvLut kirjoitti:

        Eihän veli ole nyt vaan vähän pahalla tuulella? Toivottavasti et sillä minä todella pidän sinusta ja kristittynä olet ilman muuta rakas uskonveli vaikkei kaikesta aina samaa mieltä ollakaan. Oikein odotan että saadaan taivaassa tavata ja praatata kunnolla.

        Sanoin jo ed. viestissäni että: " kirjoitin alunperin tähän ketjuun vastustuksen jonka tarkoituksena oli torjua jonkun esittämä väite siitä ettei uskova enää ole syntinen ymmärrettynä tavalla: (=lankea syntiin)"

        Siitä minä väittelin.

        En todellakaan ole pahalla tuulella🤗


      • evlut.eikirj
        usko.vainen kirjoitti:

        En todellakaan ole pahalla tuulella🤗

        No hyvä!


      • fdjsaklfjdsaklöjöt
        usko.vainen kirjoitti:

        En minäkään väitä, ettemmekö lankeaisi syntiin mutta kun jo tekemämme synnit on sovitettu olemme synnittömiä. Kuinka kauan synnittömiä olemme riippuu täysin siitä kuinka pitkät tilivälit pidämme.

        Voi siis tehdä mitä tahansa syntiä koska ne ovat jos sovitettu riittää kun muitaa silloin tällöin pyydellä niitä anteeksi.

        Helppoa kun heinänteko ja mahdollistaa sen että mitä tahansa saa tehdä.


      • fdjsaklfjdsaklöjöt kirjoitti:

        Voi siis tehdä mitä tahansa syntiä koska ne ovat jos sovitettu riittää kun muitaa silloin tällöin pyydellä niitä anteeksi.

        Helppoa kun heinänteko ja mahdollistaa sen että mitä tahansa saa tehdä.

        Missä niin sanoin? 😳

        Petätkö sinä puolisoasi jos tiedät hänen antavan sinulle anteeksi???


    • saviseutulainen

      SYNNITTÖMIÄ MEISTÄ EI TULE TÄMÄN ELÄMÄN AIKANA.

      Eikä kysymys ole siitä, että siihen vetoamalla ja tuudittautumalla me saisimme heittäytyä Jumalan armoa väärin käyttämällä välinpitämättömiksi, ts. tulla sokeiksi omalle syntisyydellemme, lakata alati taistelemasta lihassamme asuvaa syntiä vastaan.

      Tai tulla niin sokeiksi, että alkaisimme kuvitella, ettemme enää syntiä laisinkaan tekisi.
      Jo ajatuksin, asentein, rakkaudettomuuksinemme, itsekkyyksinemme ....kaikkine kelvottomuuksinemme Pyhän Jumalan edessä, olemme kaikin ajoin itsessämme ( ITSESSÄMME ) kadotustuomion ansainneita.
      Jumala katsoo meitä/näkee meidät vain Jeesuksen Kristuksen ristinuhrin kautta.
      Olemme joka hetki täysin riippuvaisia Jeesuksen Kristuksen vanhurskaudesta.
      Jos yritämme tuoda hivenenkin jotain itsestämme Herran Jeesuksen täydelliseen sovitus - ja lunastustyöhön meidän edestämme, olemme poissa armon alta.

      Kuvitelmat siitä, että saattaisimme vähitellen tulla synnittömiksi, Kristuksen kaltaisiksi, tässä liharuumiissa eläessämme, ovat Jumalalle kauhistus ja Jeesuksen Kristuksen kärsimysten, Hänen kuolemansa - ja ylösnousemuksensa turhentamista.

      Meidän tulisi pyrkiä Kristuksen kaltaisuuteen. Vaan peräti vaillinaiseksi se täällä ajassa jää - ihan jokaisen uskovan, "parhaimmankin", kohdalla.


      ITSESSÄMME SYNTISIÄ. JEESUKSESSA KRISTUKSESSA ARMAHDETTUJA SYNTISIÄ.

      • Juuri näin! Aamen!


    • Kyllä uskovainen pysyy elämänsä loppuun asti syntisenä. Kenestäkään ei tule synnitöntä uskoon tullessa. Jos muuta väittää huijaa itseään ja muita. Myös Raamatun todistus asiasta on täysin selvä, uskovainenkin tekee syntiä. Siksi on hyvä pitää "lyhyet tilivälit" Jeesuksen kanssa.

      • Körteillä on kyllä yksi hyvä virsi, se alkaa sanoilla:

        "Ah, on tekemättä vielä mun parannukseni, ja aivan alussansa on kotimatkani,
        maailma himoinensa minua viehättää, ja syrjään jatkuvasti iäinen autuus jää."


    • Täällä on ilahduttavan paljon oppinutta keskustelua aiheesta, kiitos siitä. Minun uskoni mukaan kuitenkin Jeesus joko sovitti meidän syntimme tai sitten ei. Ja kun Hän todistettavasti ne sovitti olemme me synnittömiä kun uskomme syntimme anteeksi Kristuksessa Jeesuksessa. Minun uskoni on, että eihän syntiä ole sovitettu jos on syntinen.

    • On Kristuksen sovintoveren halveksintaa ja hylkäämistä jos uskova ei usko syntejään anteeksi, eli siis ole synnitön. Turhaan silloin hänen kohdallaan on Kristus ristiinnaulittu.

      • saviseutulainen

        Mutta joka ei töitä tee, vaan uskoo häneen, joka vanhurskauttaa jumalattoman, sille luetaan hänen uskonsa vanhurskaudeksi.
        Room. 4:5


        Itsessään köyhä syntinen, mutta Jeesuksessa puhdas ja vanhurskas - se on uskon kaita tie.
        Minä tarkkaan alituiseen hedelmiä, ajattelen, että saisinpa nähdä kasvamiseni Herrassa; mutta seison aina vaan tuomittuna itsessäni.
        Tahdon siis kelvottomana kiiruhtaa sinun ristisi juureen Jeesus, ja niin kuin ensi kerralla turvata sinuun; minulla ei ole sinulle tuotavana mitään muuta kuin syntiä, mutta sinä peität syntien paljouden. Voinko päästä perille tällä tiellä? Onko siinä kylliksi, että turvaudun ainoastaan sinun veresi voimaan?
        Kyllä, iäti kyllin - eikä ainoastaan minun, vaan koko maailman edestä!


        ( Vanhasta hartauskirjasesta Katso Jeesukseen )


      • Onko Apostolin sanoilla mitään painoarvoa:

        "Jos me sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me petämme itsemme, ja ei ole totuus meissä." (1.Joh. 1:8)

        (tämä Johanneksen kirje on uskovaiselle seurakunnalle osoitettu)


      • Aaaaammmeeeeen

        Tämä on aina hyvä muistaa, että meillä on syntiä eli synti väijyy ovellamme koko ajan. Tärkeää TARKOIN lukea ja tiedostaa tuo sanamuoto mitä tuossa on kirjoitettu. Tuossa ei sanota, että ihminen on syntinen, vaan että meillä ON syntiä olemassa siellä jossain mielen sopukoissa, mutta ihan välttämättä sen ei tarvitse antaa puhjeta kukkaan.


      • Aaaaammmeeeeen kirjoitti:

        Tämä on aina hyvä muistaa, että meillä on syntiä eli synti väijyy ovellamme koko ajan. Tärkeää TARKOIN lukea ja tiedostaa tuo sanamuoto mitä tuossa on kirjoitettu. Tuossa ei sanota, että ihminen on syntinen, vaan että meillä ON syntiä olemassa siellä jossain mielen sopukoissa, mutta ihan välttämättä sen ei tarvitse antaa puhjeta kukkaan.

        Uskova kristitty ei ole syntinen. Jumalattomat tietenkin asia erikseen.


      • oipoi
        taskuttäynnäkiviäkö kirjoitti:

        Uskova kristitty ei ole syntinen. Jumalattomat tietenkin asia erikseen.

        Hyppää järveen taskuttäynnäkiviä.
        Uskova kärvistelee synnintunnossa niin kuin uskonnon suunnitteliujat haluavatkin. Sitten he myyvät sinulle ratkaisua aiheuttamaansa ongelmaan. On jumalattoman hyvä ja helppo olla kun ei tunnusta koko hölmöä synnin käsitettä.


      • oipoi kirjoitti:

        Hyppää järveen taskuttäynnäkiviä.
        Uskova kärvistelee synnintunnossa niin kuin uskonnon suunnitteliujat haluavatkin. Sitten he myyvät sinulle ratkaisua aiheuttamaansa ongelmaan. On jumalattoman hyvä ja helppo olla kun ei tunnusta koko hölmöä synnin käsitettä.

        Kiitos tuostakin rakentavasta kommentista :)


    • "Autuas vaihtokauppa

      Herra Jeesus Kristus, sinä olet minun vanhurskauteni ja minä olen sinun syntisi:

      Sinä olet ottanut kantaaksesi sen mikä on minun ja antanut minulle sen mikä on sinun.

      Sinä otit kantaaksesi sen mitä sinä itse et ollut ja olet antanut minulle mitä minä en ollut. (Lue: 2. Kor. 5:21)"


      (Martti Luther, autuas vaihtokauppa)

      • Aaaaammmeeeeen

        Vaikka uskovakin voi tunnustaa, että Jeesus otti kantaakseen hänen syntinsä, niin silti aika moni uskovakin haluaa jättää ainakin osan synneistään myös itsensä kannettavaksi. Toiset uskovat taasen antaa koko syntikuormansa Herramme Jeesuksen lujille harteille.

        Uskon silti, että molemmat selviytyy autuaasti loppuun saakka kun välillä Jeesus joutuu kantamaan koko uskovaa, kun uskova janoaa ottaa kannettavakseen omaa syntikuormaansa. Eihän Jeesuksella ole siinä sitten muuta mahdollisuutta kuin ottaa koko uskovainen ihminen kannettavakseen, jos ihminen ei suostu antamaan Jeesukselle kaikkia syntejään.


      • Aaaaammmeeeeen kirjoitti:

        Vaikka uskovakin voi tunnustaa, että Jeesus otti kantaakseen hänen syntinsä, niin silti aika moni uskovakin haluaa jättää ainakin osan synneistään myös itsensä kannettavaksi. Toiset uskovat taasen antaa koko syntikuormansa Herramme Jeesuksen lujille harteille.

        Uskon silti, että molemmat selviytyy autuaasti loppuun saakka kun välillä Jeesus joutuu kantamaan koko uskovaa, kun uskova janoaa ottaa kannettavakseen omaa syntikuormaansa. Eihän Jeesuksella ole siinä sitten muuta mahdollisuutta kuin ottaa koko uskovainen ihminen kannettavakseen, jos ihminen ei suostu antamaan Jeesukselle kaikkia syntejään.

        Ei ihminen kykene itse syntejään kantamaan saati sovittamaan hukkumatta. Siksi Jeesus sovitti ja anteeksiantoi KAIKKI syntimme kertakaikkisesti Golgatalla. Muu ajattelu on tuon kalliin sovintoderen väheksymistä.


      • fdsjklfjsaklöjt
        taskuttäynnäkiviäkö kirjoitti:

        Ei ihminen kykene itse syntejään kantamaan saati sovittamaan hukkumatta. Siksi Jeesus sovitti ja anteeksiantoi KAIKKI syntimme kertakaikkisesti Golgatalla. Muu ajattelu on tuon kalliin sovintoderen väheksymistä.

        Voi siis tehdä mitä tahansa syntiä koska ne ovat jos sovitettu riittää kun muitaa silloin tällöin pyydellä niitä anteeksi. Saa homoilla, huorata, tappaa, varastaa, hakata lapsia, raiskata jne.

        Helppoa kun heinänteko ja mahdollistaa sen että mitä tahansa saa tehdä.


    • Aaaaammmeeeeen

      Jos tarkastellaan onko uskova syntinen vai synnitön, niin lihan mieli todistaa, että uskova on syntinen, mutta Hengen mieli todistaa, että uskova on synnitön.

      Ja nyt sitten riippuu uskovasta kumpaa mieltä hän kannattaa! Osa uskovista yhä mieltää synnin lihan mielen kautta ja tästä Paavali puhuu roomalaiskirjeessään. Osa uskovista mieltää tämän asian sillä tavalla kuin Jumala itse hänet näkee ja kokee Jeesuksen veren kautta eli Hengen mielen kautta.

      Paavali roikkui tässä välimaastossa, mutta ymmärsi kyllä myös Jumala näkemyksen suhteessa uskovan syntisyyteen. Ja pakko todeta, että Paavali Kristuksen Hengessä selvästi valitsi tuon Hengen mielen näkökulman.

      Uskovahan voi langeta ja usein lankeaakin synnillisiin tekoihin, mutta synnillä ei ole enää kuolettavaa valtaa häneen. Synnillisen teon jälkeen hän nousee taas ylös kulkemaan yhdessä Jeesuksen kanssa tätä maallista vaellustaan Kristuksen armossa ja totuudessa.

      • Jeesuksen veri on kerran vuodatettu, se riitti. Siksi synnitkin on kertakaikkisesti ja kokonaan anteeksiannettu ja pois pyyhitty.


      • Ajattelen niin, että syntnlankeemuksessa ihmisestä tuli sytinen. Se on siis meidän olemuksesamme, meidän luontomme.
        Se erotti meidät Jumalasta.
        Jeesus tuli pelastamaan meidät synnin vallasta ja liittämän meidät jälleen Jumalan yhteyteen. Tämä on se perusasetelmamme.

        Syntinen luontomme tosin pysyy meissä, ja joudumme monenlaisiin kiusauksiin.
        Kiusauksissammekin saamme turvautua Jeesukseen. Joka on myös kiusausten voittaja.

        Tähän kaikkeen tarvitsemme jatkuvaa yhteyttä Jeesukseen, joka voi meitä auttaa, niin kiusausten voittamiseen kuin anteeksi saamisen armoonkin synneistämme. Ajattelen että, uskova on armahdettu syntinen.

        Tekeekö uskova syntiä. Mielestäni uskovakin voi langeta syntiin syntisen luontomme vuoksi. Kuten muistamme, mitä Jeesus sanoi sille syntiselle naiselle, " mene, äläkä enää syntiä tee". Miksi Hän näin olisi sanonut, jos nainen ei enää syntiä tulisi tekemään.


      • evita- kirjoitti:

        Ajattelen niin, että syntnlankeemuksessa ihmisestä tuli sytinen. Se on siis meidän olemuksesamme, meidän luontomme.
        Se erotti meidät Jumalasta.
        Jeesus tuli pelastamaan meidät synnin vallasta ja liittämän meidät jälleen Jumalan yhteyteen. Tämä on se perusasetelmamme.

        Syntinen luontomme tosin pysyy meissä, ja joudumme monenlaisiin kiusauksiin.
        Kiusauksissammekin saamme turvautua Jeesukseen. Joka on myös kiusausten voittaja.

        Tähän kaikkeen tarvitsemme jatkuvaa yhteyttä Jeesukseen, joka voi meitä auttaa, niin kiusausten voittamiseen kuin anteeksi saamisen armoonkin synneistämme. Ajattelen että, uskova on armahdettu syntinen.

        Tekeekö uskova syntiä. Mielestäni uskovakin voi langeta syntiin syntisen luontomme vuoksi. Kuten muistamme, mitä Jeesus sanoi sille syntiselle naiselle, " mene, äläkä enää syntiä tee". Miksi Hän näin olisi sanonut, jos nainen ei enää syntiä tulisi tekemään.

        ", mitä Jeesus sanoi sille syntiselle naiselle, " mene, äläkä enää syntiä tee""

        Golgatan sovintoveri ei vielä ollut vuodatettu.


      • Arodia
        taskuttäynnäkiviäkö kirjoitti:

        ", mitä Jeesus sanoi sille syntiselle naiselle, " mene, äläkä enää syntiä tee""

        Golgatan sovintoveri ei vielä ollut vuodatettu.

        Jokainen uskova käsittää jokaisen kokonaisvaltaisemman uskonasian aivan erilailla kun toinen uskova. Vain pienistä yksityiskohdista voidaan olla samaa mieltä. Miksiköhän näin?


      • Arodia kirjoitti:

        Jokainen uskova käsittää jokaisen kokonaisvaltaisemman uskonasian aivan erilailla kun toinen uskova. Vain pienistä yksityiskohdista voidaan olla samaa mieltä. Miksiköhän näin?

        Vapahduksemme kalliin sovintoveren kautta tuntuu olevan monelle uskovanakin itseään pitävälle liian kova ja vaikea paikka. Ehkä koko juttu on liian helppo, koska Jeesus teki kaiken valmiiksi. Tarvitsee vain uskoa syntinsä anteeksi Kristuksessa, eli siis uskova ei tee syntiä, ja kaikki muu on puolestamme tehty. Liian helppoa mutta monelle liian vaikeaa. Mahdotontahan se olisi meille ollut, mutta Kristus teki KAIKEN VALMIIKSI. Miksi siis olisimme edelleen syntisiä jos kerran olemme Kristukseen uskovia? Ei pysty ymmärtämään mitä uskoviksi itseään luulevat kuvittelevat? Miksi rakastatte syntieä? Miksi ette Kristuksen kallista ja kerta kaikkiaan yhden kerran vuodatettua sovintoverta?


      • taskuttäynnäkiviäkö kirjoitti:

        ", mitä Jeesus sanoi sille syntiselle naiselle, " mene, äläkä enää syntiä tee""

        Golgatan sovintoveri ei vielä ollut vuodatettu.

        Se riippuu siitä, katsommeko sitä syntisyyttämme itsestämme vai Kristuksesta käsin. Jeesus on meidän syntiemme sovitus, emme me itse.
        Ajattelen niin, että Jeesuksessa olemme synnittömiä Hänen sovitustyönsä tähden, itsessämme emme.
        Jeesuksesta sanotaan että, "Hän oli kaikessa kiusattu kuin me muutkin, mutta kuitenkin ilman syntiä".
        Kyllähän me tietenkin Kristuksessa olemme synnittömiä, mutta meidän täytyy mennä ensin sinne "ristin juurelle"synteinemme, jotta Hän voi verensä voimalla puhdistaa meidät kaikista synneistämme. Kyllä meidän siis täytyy olla yhteydessä Häneen.


      • evita- kirjoitti:

        Se riippuu siitä, katsommeko sitä syntisyyttämme itsestämme vai Kristuksesta käsin. Jeesus on meidän syntiemme sovitus, emme me itse.
        Ajattelen niin, että Jeesuksessa olemme synnittömiä Hänen sovitustyönsä tähden, itsessämme emme.
        Jeesuksesta sanotaan että, "Hän oli kaikessa kiusattu kuin me muutkin, mutta kuitenkin ilman syntiä".
        Kyllähän me tietenkin Kristuksessa olemme synnittömiä, mutta meidän täytyy mennä ensin sinne "ristin juurelle"synteinemme, jotta Hän voi verensä voimalla puhdistaa meidät kaikista synneistämme. Kyllä meidän siis täytyy olla yhteydessä Häneen.

        <Kyllähän me tietenkin Kristuksessa olemme synnittömiä, mutta meidän täytyy mennä ensin sinne "ristin juurelle"synteinemme, jotta Hän voi verensä voimalla puhdistaa meidät kaikista synneistämme.>

        Kyllä, juuri näin, tätä juuri tarkoittaa kun otamme Kristuksen Jeesuksen henkilökohtaiseksi vapahtajaksemme ja uskomme syntimme kertakaikkisesti anteeksi Hänen sovintoveressään. Siksi uskova kristitty ei ole syntinen.


    • ihanaaluettavaa

      mikään ei ole sen hupaisampaa kun palstan fundisukosvien kiistat synnistä :-)

    • ensimmäisetsynnittömät

      synnittömiksi julistautuneita näyttää olevan kaksi: "taskuttäynnäkiviäkö" ja "usko.vainen".

      • Ei synnittömäksi voi julistautua. Synnittömyys on Kristuksen kalliilla verellä lunastettu ja sydämen uskolla vastaanotettu.


    • Toki Kristuksessa olemme synnittömiä. Vain Kristuksessa, mutta itsenämme olemme kyvyttömiä synnittömyyteen. Se että on Kristuksessa synnitön ei tarkoita sitä , etteikö päivittäin rikkoisi ihmisiä ja Jumalan tahtoa vastaan. Anteeksi pyydettävää on kyllä , vaikka Kristus on sovittanut ihan jokaisen synnin, olleen ja tulevan. Synnittömyys Kristuksessa ei tarkoita, että ihmisenä olisi tullut täydelliseksi. Paavali kuvaa asiaa hyvin siellä Roomalaiskirjeessään . Hengessä Hengen elämää, ruumiissa synnin laki....vai kuinkas se menikään. Tällaisena siis riemulla palvelemme .

    • oipoi

      Ole aivan uskomaton - ole synnitön.
      Synti on täysin tarpeeton ja vahingollinen termi ihmisten syyllistämiseksi.
      Lakia noudatetaan tottakai ja moraali on korkealla kun sitä ei ulkoista mielikuvitusolioille.

      • Mistä sinä olet rakentanut moraalin itsellesi?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      174
      3154
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2121
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2044
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1895
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1588
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1241
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe