Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
totuusvoittaaaina
profiilit
totuusvoittaaaina
totuusvoittaaaina
Vapaa kuvaus
https://www.artonissi.fi/
Aloituksia
390
Kommenttia
6005
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Mormonit+kutsuvat+moniavioisuutta+moninkertaiseksi+avioliitoksi.
12.05.2020 14:56
"Nuo+lahkot+ovat+saaneet+erilaista+ilmoitusta+kuin+tämä+pääsuunta."
Mitkä+lahkot?+Minä+ainakin+kuulun+tuohon+lahkoon.+Nasaretilaisten+lahkon+päämies,
APT.+24:+14.+Mutta+sen+minä+sinulle+tunnustan,+että+minä+sitä+tietä+vaeltaen,+jota+he+lahkoksi+sanovat,+niin+palvelen+isieni+Jumalaa,+että+minä+uskon+kaiken,+mitä+on+kirjoitettuna+laissa+ja+profeetoissa
APT.+28:+22.+Katsomme+kuitenkin+syytä+olevan+kuulla+sinulta,+mitä+sinun+mielessäsi+on;+sillä+tästä+lahkosta+on+meillä+tiedossamme,+että+sitä+vastaan+kaikkialla+kiistetään."+
Meillä+on+Raamatussa+selvä+ilmoitus+,+että+moniavioisuus+on+syntiä.
12.05.2020 14:55
Myöhempien+aikojen+pyhien+liikkeessä+harjoitettiin+liikkeen+alkuaikoina+moniavioisuutta+eli+polygamiaa.+Tämä+perustui+liikkeen+perustajan,+profeetta+Joseph+Smithin+saamaan+ilmoitukseen,+joka+on+kirjoitettu+muistiin+12.+heinäkuuta+1842.+Liikkeen+pääosan+siirryttyä+Smithin+kuoleman+jälkeen+Ison+Suolajärven+laaksoon,+nykyisin+Utahin+alueelle,+moniavioisuus+pantiin+julkisesti+toimeen+vuonna+1852.+Moniavioisuuden+vuoksi+USA:n+liittovaltio+ja+osavaltiot+säätivät+mormonikirkon+toimintaa+rajoittavia+lakeja.+Monia+moniavioisissa+liitoissa+eläviä+mormonikirkon+jäseniä+tuomittiin+oikeudessa.+Vaikeuksien+vuoksilähde?+moniavioisuus+peruutettiin+virallisesti+Myöhempien+aikojen+pyhien+Jeesuksen+Kristuksen+kirkon+neljännen+presidentin+Wilford+Woodruffin+vuonna+1890+antamalla+virallisella+julistuskirjalla+eli+Manifestilla,+jonka+kirkon+yleiskonferenssi+hyväksyi+samana+vuonna+sitovaksi.+Käytännössä+moniavioisia+liittoja+solmittiin+vielä+tämän+jälkeenkin,+vielä+1900-luvun+alussakin.
Yhdysvalloissa,+Kanadassa+ja+Meksikossa+toimii+kuitenkin+edelleen+pieniä,+n.k.+fundamentalistimormonien+ryhmittymiä,+jotka+harjoittavat+moniavioisuutta.+MAP-kirkko+erottaa+nykyään+moniavioisuutta+harjoittavat+jäsenensä+kirkosta.+USA:n+lait+kieltävät+moniavioisuuden,+mutta+viranomaiset+eivät+enää+nykyään+puutu+moniavioisten+perheiden+elämään,+ellei+niissä+ole+alaikäisen+hyväksikäyttönä+pidettäviä+suhteita.
MAP-kirkossa+moniavioisuutta+kutsutaan+nimellä+plural+marriage+eli+moninkertainen+avioliitto.+Siitä+käytetään+myös+nimitystä+celestial+marriage+eli+selestinen+(tai+taivaallinen)+avioliitto,+Patriarchal+Order+of+Marriage+eli+avioliiton+patriarkaalinen+järjestys+tai+the+new+and+eternal+covenant+eli+uusi+ja+ikuinen+liitto.+Englanninkielisen+mallin+mukaan+MAP-kirkon+uusimmat+julkaisut+ovat+viitanneet+tähän+avioliiton+muotoon+sanalla+"pluraaliavioliitto".
MAP-kirkossa+harjoitettu+moniavioisuus+oli+yleensä+luonteeltaan+polygyniaa,+jossa+yksi+mies+ottaa+itselleen+useita+vaimoja.+Tunnetaan+myös+joitakin+tapauksia+polyandriaa,+joissa+yksi+vaimo+vihittiin+avioliittoon+useamman+miehen+kanssa.+Moniavioisten+liittojen+tarkoituksena+oli+perustaa+perhe,+joten+avioliitot+pantiin+yleensä+täytäntöön+seksuaalisesti.+Tiedetään+kuitenkin+myös+tapauksia,+joissa+moniavioisia+liittoja+ei+pantu+täytäntöön.+Tällöin+kyse+oli+yleensä+vanhoista+naisista,+jotka+solmivat+avioliiton+kirkon+korkeiden+johtajien+kanssa.+Liittojen+tarkoituksena+oli+välittää+naisille+ne+korkeimmat+siunaukset,+jotka+MAP-kirkon+mukaan+voi+saada+vain+avioliitossa,+sekä+samalla+pitää+huolta+ikääntyvien+naisten+ajallisista+tarpeista.+Ryhmäseksi+ei+kuulunut+MAP-kirkossa+harjoitettuun+moniavioisuuteen.
On+epäselvää,+kuinka+suuri+osa+MAP-kirkon+jäsenistä+harjoitti+moniavioisuutta.+Kirkon+edustajat+korostavat+virallisesti,+että+moniavioisten+liittojen+solmiminen+oli+tarkkaan+säädeltyä.+Vain+temppeliin+kelvolliset+jäsenet+saivat+luvan+solmia+moniavioisia+liittoja,+ja+heidänkin+kohdallaan+vaadittiin+Kirkon+johtajian+lupa.+Kirkon+viralliset+lähteet+ilmoittavat+moniavioisten+jäsenten+määräksi+noin+4–6+prosenttia+kaikista+kirkon+jäsenistä.+Epävirallisesti+on+esitetty+huomattavasti+korkeampiakin+lukuja.
12.05.2020 14:51
Ikuista+avioliittoa+ei+ole.
12.05.2020 14:32
Todista+sinä+ettei+ole.+Missä+on+apinan+ja+ihmisen+välimuodot?+En+fossiilit?
Varsileväkala+luultiin+kuolleen+70+milj.+vuotta+sitten.+Mutta+löytyi+elävänä+1938.+Miksi+70milj.+nuorempia+fossiileja+ei+ole+löytynyt?
12.05.2020 14:30
Raamattu+on+Pyhä+Kirja.+Ei+siihen+voi+lisätä+mitään+eikä+pois+ottaa.
11.05.2020 16:24
"+Alkuperäisiin+käsikirjoituksiin+voi+verrata"
Kuinka+voi+verrata,+kun+kultalevyt+otettiin+pois?
11.05.2020 16:22
John+F+Kennedy+sai+kannatuksensa+mustilta+eri+seurakunnista,+vaikka+Kennedy+oli+katolinen.
11.05.2020 16:19
Monissa+seurakunnissa+USA:ssa+oli+mustia+enemmistö.+Valko+ihoiset+oli+vähemmistönä.
11.05.2020 16:15
Minä+olen+tutkinut+eri+uskontoja+ja+tiedän+kyllä+mitkä+seurakunnat+ovat+lähempänä+Jeesusta.+Kristinuskoon+ei+voida+laskea+esim.+Jehovan+todistajia+eikä+mormoneja.+Mormonit+eivät+vietä+edes+ehtoollista+vaan+sakramentti+missä+kaste+uudistetaan.+He+eivät+aseta+ehtoollista+kuten+Raamattu+käskee+1KOR.+11:+23.+Sillä+minä+olen+saanut+Herralta+sen,+minkä+myös+olen+teille+tiedoksi+antanut,+että+Herra+Jeesus+sinä+yönä,+jona+hänet+kavallettiin,+otti+leivän,+
24.+kiitti,+mursi+ja+sanoi:+"Tämä+on+minun+ruumiini,+joka+teidän+edestänne+annetaan;+tehkää+tämä+minun+muistokseni".+
25.+Samoin+hän+otti+myös+maljan+aterian+jälkeen+ja+sanoi:+"Tämä+malja+on+uusi+liitto+minun+veressäni;+niin+usein+kuin+te+juotte,+tehkää+se+minun+muistokseni".+
26.+Sillä+niin+usein+kuin+te+syötte+tätä+leipää+ja+juotte+tämän+maljan,+te+julistatte+Herran+kuolemaa,+siihen+asti+kuin+hän+tulee.+
27.+Sentähden,+joka+kelvottomasti+syö+tätä+leipää+tai+juo+Herran+maljan,+hän+on+oleva+vikapää+Herran+ruumiiseen+ja+vereen.+
28.+Koetelkoon+siis+ihminen+itseänsä,+ja+niin+syököön+tätä+leipää+ja+juokoon+tästä+maljasta;+
29.+sillä+joka+syö+ja+juo+erottamatta+Herran+ruumista+muusta,+syö+ja+juo+tuomioksensa.
Erottaako+mormonit+sakramenttinsa+muusta.+Eivät+ainakaan+Jeesuksen+ruumiiksi+ja+vereksi.
MATT.+26:+26.+Ja+heidän+syödessään+Jeesus+otti+leivän,+siunasi,+mursi+ja+antoi+opetuslapsillensa+ja+sanoi:+"Ottakaa+ja+syökää;+tämä+on+minun+ruumiini".+
27.+Ja+hän+otti+maljan,+kiitti+ja+antoi+heille+ja+sanoi:+"Juokaa+tästä+kaikki;+
28.+sillä+tämä+on+minun+vereni,+liiton+veri,+joka+monen+edestä+vuodatetaan+syntien+anteeksiantamiseksi.+
29.+Ja+minä+sanon+teille:+tästedes+minä+en+juo+tätä+viinipuun+antia,+ennenkuin+sinä+päivänä,+jona+juon+sitä+uutena+teidän+kanssanne+Isäni+valtakunnassa."
Syntien+anteeksi+saamista+ei+ole+heillä+sakramentissa+ja+Jeesus+on+kaukana+toimituksesta.
JOH.6:+53.+Niin+Jeesus+sanoi+heille:+"Totisesti,+totisesti+minä+sanon+teille:+ellette+syö+Ihmisen+Pojan+lihaa+ja+juo+hänen+vertansa,+ei+teillä+ole+elämää+itsessänne.+
54.+Joka+syö+minun+lihani+ja+juo+minun+vereni,+sillä+on+iankaikkinen+elämä,+ja+minä+herätän+hänet+viimeisenä+päivänä.+
55.+Sillä+minun+lihani+on+totinen+ruoka,+ja+minun+vereni+on+totinen+juoma.+
56.+Joka+syö+minun+lihani+ja+juo+minun+vereni,+se+pysyy+minussa,+ja+minä+hänessä.+
57.+Niinkuin+Isä,+joka+elää,+on+minut+lähettänyt,+ja+minä+elän+Isän+kautta,+niin+myös+se,+joka+minua+syö,+elää+minun+kauttani.
ROOM.+10:+8.+Mutta+mitä+se+sanoo?+"Sana+on+sinua+lähellä,+sinun+suussasi+ja+sinun+sydämessäsi";+se+on+se+uskon+sana,+jota+me+saarnaamme.+
9.+Sillä+jos+sinä+tunnustat+suullasi+Jeesuksen+Herraksi+ja+uskot+sydämessäsi,+että+Jumala+on+hänet+kuolleista+herättänyt,+niin+sinä+pelastut;+
10.+sillä+sydämen+uskolla+tullaan+vanhurskaaksi+ja+suun+tunnustuksella+pelastutaan.+
11.+Sanoohan+Raamattu:+"Ei+yksikään,+joka+häneen+uskoo,+joudu+häpeään".+
12.+Tässä+ei+ole+erotusta+juutalaisen+eikä+kreikkalaisen+välillä;+sillä+yksi+ja+sama+on+kaikkien+Herra,+rikas+antaja+kaikille,+jotka+häntä+avuksi+huutavat.+
13.+Sillä+"jokainen,+joka+huutaa+avuksi+Herran+nimeä,+pelastuu".+
Näin+ei+ole+mormoneilla.+He+pelastuvat+olemalla+hyvä+mormoni+ja+sen+mukaan+he+pääsevät+eri+taivaisiin+omilla+ansioilla+ei+Jeesuksen+ristinkuolemalla.+Jeesus+on+turhaan+heille+kärsinyt+ristinkuoleman.+
Mutta+mormoneilla+on+täysin+eri+Jeesus+kuin+mitä+on+meillä+Kristityillä.+He+uskovat+että+Jeesus+ja+saatana+ovat+veljeksiä.+Silloinhan+on+Jeesus+luotu+olento+eikä+luomaton+Jumala.+Tai+sitten+myös+saatana+on+luomaton+jumala.+Jeesus+kannatti+syntiinlankeemusta+(minkä+kerran+joutuu+sovittamaan,+mutta+ei+mormonit+tuohon+usko)+sitten+taas+saatana+vastusti,+vaikka+syntiinlankeemus+oli+saatanan+voitto.+Miksi+mormonit+pitävät+hyvänä+asiana+syntiinlankeemusta?+Siksi+koska+heillä+on+eri+Jeesus+kuin+mitä+meillä+on.
11.05.2020 16:08
Kun+vihkiminen+suoritetaan+temppelissä+on+avioliitto+heidän+mukaan+voimassa+myös+taivaassa.+He+ovat+sieelläkin+pari.+Vaikka+Jeesus+sanoo+ettei+silloin+enään+mennä+++naiselle+eikä+miehelle.
11.05.2020 15:39
Eli+tämä+kohta+ei+ainakaan+pidä+mormonien+kirjassa+paikkaansa
"1+Ja+nyt+tapahtui,+että+kun+Jeesus+oli+noussut+taivaaseen,+väkijoukko+hajaantui,+ja+joka+mies+otti+vaimonsa+ja+lapsensa+ja+palasi+omaan+kotiinsa."
11.05.2020 15:37
Mormonien+kirja+ei+voi++missään+tapauksessa+olla+totta.+Ei+historiallisesti+eikä+teologisesti.
Montako+kertaa+on+mormonien+kirjassa+sana+Jeesus?
1+Ja+nyt+tapahtui,+että+kun+Jeesus+oli+noussut+taivaaseen,+väkijoukko+hajaantui,+ja+joka+mies+otti+vaimonsa+ja+lapsensa+ja+palasi+omaan+kotiinsa.
Tietääkseni+siellä+ei+ollut+kuin+Apostolit.++++APT.+1:+2.+hamaan+siihen+päivään+asti,+jona+hänet+otettiin+ylös,+sittenkuin+hän+Pyhän+Hengen+kautta+oli+antanut+käskynsä+apostoleille,+jotka+hän+oli+valinnut,+
3.+ja+joille+hän+myös+kärsimisensä+jälkeen+moninaisten+epäämättömien+todistusten+kautta+osoitti+elävänsä,+ilmestyen+heille+neljänkymmenen+päivän+aikana+ja+puhuen+Jumalan+valtakunnasta.+
4.+Ja+kun+hän+oli+yhdessä+heidän+kanssansa,+käski+hän+heitä+ja+sanoi:+"Älkää+lähtekö+Jerusalemista,+vaan+odottakaa+Isältä+sen+lupauksen+täyttymistä,+jonka+te+olette+minulta+kuulleet.+
5.+Sillä+Johannes+kastoi+vedellä,+mutta+teidät+kastetaan+Pyhällä+Hengellä,+ei+kauan+näitten+päivien+jälkeen."+
6.+Niin+he+ollessansa+koolla+kysyivät+häneltä+sanoen:+"Herra,+tälläkö+ajalla+sinä+jälleen+rakennat+Israelille+valtakunnan?"+
7.+Hän+sanoi+heille:+"Ei+ole+teidän+asianne+tietää+aikoja+eikä+hetkiä,+jotka+Isä+oman+valtansa+voimalla+on+asettanut,+
8.+vaan,+kun+Pyhä+Henki+tulee+teihin,+niin+te+saatte+voiman,+ja+te+tulette+olemaan+minun+todistajani+sekä+Jerusalemissa+että+koko+Juudeassa+ja+Samariassa+ja+aina+maan+ääriin+saakka".+
9.+Kun+hän+oli+tämän+sanonut,+kohotettiin+hänet+ylös+heidän+nähtensä,+ja+pilvi+vei+hänet+pois+heidän+näkyvistään.+
10.+Ja+kun+he+katselivat+taivaalle+hänen+mennessään,+niin+katso,+heidän+tykönänsä+seisoi+kaksi+miestä+valkeissa+vaatteissa;+
11.+ja+nämä+sanoivat:+"Galilean+miehet,+mitä+te+seisotte+ja+katsotte+taivaalle?+Tämä+Jeesus,+joka+otettiin+teiltä+ylös+taivaaseen,+on+tuleva+samalla+tavalla,+kuin+te+näitte+hänen+taivaaseen+menevän."+
12.+Silloin+he+palasivat+Jerusalemiin+vuorelta,+jota+kutsutaan+Öljymäeksi+ja+joka+on+lähellä+Jerusalemia,+sapatinmatkan+päässä.+
13.+Ja+kun+he+olivat+tulleet+kaupunkiin,+menivät+he+siihen+yläsaliin,+jossa+he+tavallisesti+oleskelivat:+Pietari+ja+Johannes+ja+Jaakob+ja+Andreas,+Filippus+ja+Tuomas,+Bartolomeus+ja+Matteus,+Jaakob+Alfeuksen+poika+ja+Simon,+kiivailija,+ja+Juudas+Jaakobin+poika.
11.05.2020 15:35
Ei+tuo+ole+kyllä+Jaakobin+kirjeessä.
11.05.2020 13:50
Jumalan+Apostolit+ovat+taivaassa+ei+täällä+maan+päällä+ei+katolisessa+kirkossa+kuten+ei+ole+mormoneissakaan.
11.05.2020 13:49
JOH.10:+30.+Minä+ja+Isä+olemme+yhtä."+
JOH.+17:+11.+Ja+minä+en+enää+ole+maailmassa,+mutta+he+ovat+maailmassa,+ja+minä+tulen+sinun+tykösi.+Pyhä+Isä,+varjele+heidät+nimessäsi,+jonka+sinä+olet+minulle+antanut,+että+he+olisivat+yhtä+niinkuin+mekin.+
21.+että+he+kaikki+olisivat+yhtä,+niinkuin+sinä,+Isä,+olet+minussa+ja+minä+sinussa,+että+hekin+meissä+olisivat,+niin+että+maailma+uskoisi,+että+sinä+olet+minut+lähettänyt.+
JOH.+14:+Joka+on+nähnyt+minut,+on+nähnyt+Isän;+kuinka+sinä+sitten+sanot:+'Näytä+meille+Isä'?
1JOH.+5:+20.+Mutta+me+tiedämme,+että+Jumalan+Poika+on+tullut+ja+antanut+meille+ymmärryksen,+tunteaksemme+sen+Totisen;+ja+me+olemme+siinä+Totisessa,+hänen+Pojassansa,+Jeesuksessa+Kristuksessa.+Hän+on+totinen+Jumala+ja+iankaikkinen+elämä.
11.05.2020 13:47
"Jeesukseen+minä+vaihdoin.+Jeesuksen+Kristuksen+Kirkko,+mormonit,+tietävät+hänestä+eniten."
Eikö+ollut+muita+vaihtoehtoja+kuin+mitä+on+mormonit?+Tutkitko+varmasti+tarkasti,+että+vain+mormonit+tietävät+Jeesuksesta+eniten?
11.05.2020 13:39
"Uskonsa+menettäminen+on+ikävä+asia.+Ei+se+Jeesuksen+syy+ole."
Eivät+he+uskoaan+ole+menettäneet,+vaan+heillä+on+halu+siirtyä+toiseen+seurakuntaan.
11.05.2020 13:28
"Jumala+(Jehova)+sen+enempää+kuin+Sana+(Jeesus)+tai+Pyhä+Henki+(Gabriel)+eivät+ole+antaneet+koskaan+käskyä+moniavoisuuteen+vaan+se+on+lähtenyt+mormonikirkon+omien+johtajien+toiminnasta+kun+he+ovat+saaneet+vapauden+liittää+kirjoituksiin+omia+oppejaan."
Eivät+varmasti+ole.+Koska+Jehova+on+virheellinen+nimi+oikea+on+tetragrammi+JHVH.+Ja+tämä+on+Isä+Poika(Sana)+ja+Pyhä+Henki.
10.05.2020 23:03
Onko+mormonien+kirjoja+luettavissa+maakuntakirjastoissa?+Helsingin+yliopistollisessa+kirjastossa+ainakin+on.
10.05.2020 23:00
18 / 301