Vapaa kuvaus

https://www.artonissi.fi/

Aloituksia

390

Kommenttia

6005

1. Myös yksi jumaluutta esiintyy pakanoilla

Aton (sanatarkasti Aton-Ra) oli muinaisessa Egyptissä erityisesti Uuden valtakunnan 18. dynastian aikana palvottu auringonjumala.[1]

http://fi.wikipedia.org/wiki/Aton

12. dynastian aikaan auringonjumala Ra-Horakhtyä alettiin kuvata pelkistettynä auringonkehränä. Ennen Amenhotep III:n hallituskautta Aton pysyi kuitenkin melko merkityksettömänä Heliopoliin paikallisjumalana.[1] Akhenatenin noustua valtaan hän kielsi kaikkien muiden jumalten palvelemisen ja nosti Atonin ylimmäksi jumalaksi. Akhenatenin uskonto saattoi kuitenkin olla monolatrinen ennemmin kuin monoteistinen, sillä mikään lähde ei osoita hänen pitäneen Atonia ainoana jumalana.[2] Muutokset kohtasivat suurta vastustusta ja Atonia palvottiinkin korkeintaan nimellisesti siellä missä vanhojen jumalten kannatus oli vahvaa. Erityisesti Amonin pappien hallussa ollut Theba vastusti Atoniin siirtymistä. Osittain tästä syystä Akhenaten rakennutti pääkaupungikseen Akhetatenin, "Atonin horisontin", josta tuli myös Atonin kulttikeskus.[1]

Atonin palvonta poikkesi huomattavasti vanhojen jumalien palvonnasta. Tavallinen ihminen ei saanut palvoa Atonia laisinkaan, vaan hänen tuli palvoa farao Akhenatenia, joka edelleen palvoi Atonia. Aton kuvataan usein pitelemässä ankh-symbolia auringonsäteinä kurottuvilla käsillään faraon kasvojen edessä. Atonin temppelit olivat vanhojen jumalten temppeleistä poiketen suuria kattamattomia alueita.

Akhenatenin kuoltua Atonin kultista tuli hyvin epäsuosittu ja sen kannattajia mahdollisesti jopa vainottiin. Amonin papisto myös hävitti suurimman osan todisteista Akhenatenin valtakaudesta.[2] Atonin palvonta jatkui kuitenkin satoja vuosia tämänkin jälkeen, mutta huomattavasti pienemmässä mittakaavassa.

Atonin ja Akhenatenin valta-ajasta kertoo suomalainen romaani Sinuhe egyptiläinen.[2]
  2. Ei ole jehovaa se on vain jehovan todistajien lisäys koko vokaalit tetrammiin JHVH

Myöskään Uudessa Testamentissa ei esiinny kertaakaan tuota JHVH mutta jehovan todistajat ovat lisänneet se törkeästi moneen kohtaan

Jehovan todistajien on uskottava ja opetettava mitä tahansa "Jehovan näkyvä järjestö" sanelee uskottavaksi. Lukuisat radikaalit oppimuutokset asettavat kyseenalaiseksi väitteet siitä, että vain järjestö kykenisi ymmärtämään Raamattua oikein.

Jehovan todistajien oma raamattukäännös ns. Uuden maailman käännös (Um) on maailman arvostetuimpien ja nimekkäimpien Raamatun alkukielten tuntijoiden toimesta todettu epäluotettavaksi. Tämä johtuu siitä, että jakeita, joiden sisältö sellaisenaan on risti-riidassa Jehovan todistajien käsitysten kanssa on muuteltu heidän oppinsa mukaiseksi.

Lisäksi Um:een on Uuteen testamenttiin lisätty - ei palautettu - sana "Jehova", jota ei esiinny yhdessäkään tuhansista kreikkalaisista alkuteksteistä tai tekstikatkelmista. Tällaiseen ei yksikään vastuunsa tunteva kääntäjä sortuisi, sanovat Raamatun alkukielien kanssa elämäntyönsä tehneet asiantuntijat.

Eräs tarkimmin varjeltuja salaisuuksia on ollut se ketkä itse asiassa käänsivät Uuden maailman käännöksen. Jehovan todistajat eivät kerro ketkä käänsivät Um:n. Mistä johtuu moinen salailu? Se voi selittyä sillä tosiseikalla, ettei ettei yhdelläkään "kääntäjistä" julki-suuteen vuotaneitten tietojen mukaan ollut riittävää pätevyyttä Raamatun alkukielissä. Tätä tosiasiaa ei ole haluttu tuoda päivän valoon.
  3. 2KOR.5:19. Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan, ja hän uskoi meille sovituksen sanan

KOL.1:15. ja hän on näkymättömän Jumalan kuva, esikoinen ennen kaikkea luomakuntaa.
    16. Sillä hänessä luotiin kaikki, mikä taivaissa ja mikä maan päällä on, näkyväiset ja näkymättömät, olkoot ne valtaistuimia tai herrauksia, hallituksia tai valtoja, kaikki on luotu hänen kauttansa ja häneen,
    17. ja hän on ennen kaikkia, ja hänessä pysyy kaikki voimassa.
    18. Ja hän on ruumiin, se on: seurakunnan, pää; hän, joka on alku, esikoinen kuolleista nousseitten joukossa, että hän olisi kaikessa ensimmäinen.
    19. Sillä Jumala näki hyväksi, että kaikki täyteys hänessä asuisi

JOH.1:1Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.
    2. Hän oli alussa Jumalan tykönä.
    3. Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on.
    14. Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta

JES.40:3. Huutavan ääni kuuluu: "Valmistakaa Herralle tie erämaahan, tehkää arolle tasaiset polut meidän Jumalallemme.

MATT.3:3. Sillä hän on se, josta profeetta Esaias puhuu sanoen: "Huutavan ääni kuuluu erämaassa: 'Valmistakaa Herralle tie, tehkää polut hänelle tasaisiksi'."

JES.9: 5. Sillä lapsi on meille syntynyt, poika on meille annettu, jonka hartioilla on herraus, ja hänen nimensä on: Ihmeellinen neuvonantaja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen isä, Rauhanruhtinas.

Herraus on oleva suuri ja rauha loppumaton Daavidin valtaistuimella ja hänen valtakunnallansa; se perustetaan ja vahvistetaan tuomiolla ja vanhurskaudella nyt ja iankaikkisesti. Herran Sebaotin kiivaus on sen tekevä.

MATT.1:23. "Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan, ja tälle on annettava nimi Immanuel", mikä käännettynä on: Jumala meidän kanssamme.

16.ILM.22.12. Katso, minä tulen pian, ja minun palkkani on minun kanssani, antaakseni kullekin hänen tekojensa mukaan.

17.Minä olen A ja O, ensimmäinen ja viimeinen, alku ja lopppu
  4. Jumala
    Meidän seurakuntamme opettavat suuren yksimielisyyden vallitessa, että Nikaian kirkolliskokouksen päätös 1 jumalallisen olemuksen ja kolmen persoonan ykseydestä on tosi ja että siihen on epäilyksettä uskottava; nimittäin että on olemassa yksi ainoa jumalallinen olemus, jota kutsutaan Jumalaksi ja joka on Jumala, ikuinen, näkymätön, jakamaton, ääretön voimassaan, viisaudessaan ja hyvyydessään, kaiken näkyvän ja näkymättömän luoja ja ylläpitäjä. Kuitenkin on olemassa kolme persoonaa, joilla on sama olemus ja valta ja jotka ovat yhtä ikuisia, Isä, Poika ja Pyhä Henki. Käytämme tässä sanaa persoona samassa merkityksessä kuin vanhan kirkon opettajat; se tarkoittaa sellaista, mikä ei ole toisen osa eikä ominaisuus, vaan on olemassa itsenäisesti.
    Seurakuntamme tuomitsevat kaikki harhaopit, jotka ovat tämän kohdan kanssa ristiriidassa, kuten manikealaisen jotka väittävät, että on olemassa vain yksi persoona, ja tämän johdosta juonikkaasti ja herjaavasti viisastelevat Sanasta ja Pyhästä Hengestä, etteivät ne ole erillisiä persoonia, vaan että Sana merkitsee ääneen lausuttua sanaa ja Henki luonnossa aikaan saatua liikettä.

Jumalan Poika
    Edelleen seurakuntamme opettavat, että Sana, so. Jumalan Poika, on ottanut inhimillisen luonnon autuaan neitsyt Marian kohdussa, niin että molemmat luonnot, jumalallinen ja inhimillinen, samassa persoonassa erottamattomasti yhtyneinä, ovat yksi ainoa Kristus, tosi Jumala ja tosi ihminen, joka syntyi neitsyt Mariasta, todella kärsi, ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin, jotta hän sovittaisi Isän kanssamme ja olisi uhri ei ainoastaan perisynnin, vaan myös kaikkien ihmisten tekosyntien tähden. Tämä sama Kristus astui alas tuonelaan, nousi todella kolmantena päivänä kuolleista ja astui ylös taivaisiin istuakseen Isän oikealla puolella, hallitakseen ja vallitakseen ikuisesti kaikkia luotuja sekä pyhittääkseen ne, jotka uskovat häneen, lähettämällä heidän sydämiinsä Pyhän Hengen, joka heitä johtaa, lohduttaa, tekee eläviksi ja puolustaa saatanaa ja synnin valtaa vastaan. Sama Kristus on näkyvällä tavalla tuleva takaisin tuomitsemaan eläviä ja kuolleita jne., kuten apostolisessa uskontunnustuksessa sanotaan.

Jeesuksen sanat ovat tuossa MATT.28:19

Kolmiyhteisen Jumala opin mukaan Isä Poika ja Pyhä Henki on yksi ja ovat samanarvoisia. Jos Isä on pää on Poika kuitenkin samaa ruumista on samanarvoisia.

Ja myös tämä Raamatun kohta on monissa alkuperäiskirjoituksissa, mutta vain muutamasta puuttuu ja siksi se on jätetty pois.

1 John 5:7
    Viewing the King James Version. Click to switch to 1611 King James Version of 1 John 5:7.

For there are three that bear record in heaven, the Father, the Word, and the Holy Ghost: and these three are one.

Jeesus myös sanoi ennen tuomiotaan olevansa Jumala ja siksi Jeesus ristiinnaulittiin. Minä olen on suoraan alkutekstistä Jumala.

1JOH.5:20. Mutta me tiedämme, että Jumalan Poika on tullut ja antanut meille ymmärryksen, tunteaksemme sen Totisen; ja me olemme siinä Totisessa, hänen Pojassansa, Jeesuksessa Kristuksessa. Hän on totinen Jumala ja iankaikkinen elämä.

KOL.2:9 Sillä hänessä asuu jumaluuden koko täyteys ruumiillisesti,

16.
  5. Ainakaan siihen e ilöydy sieltä vastausta että miksi he ei usko kolmiyhteiseen Jumalaan vaikka se on Raamatussa päivänselvästi

Eikä gudujen yhteystietoja löydy mistään

Kenellä se lukutaidottomuus oikei non ei ainakaan minulla vaan todistajilla
  6. Lahko joo

ME LUTHER-SÄÄTIÖSSÄ HALUAMME KUULUA TUOHON LAHKOON

Viiden päivän kuluttua ylimmäinen pappi Ananias meni sinne alas muutamien vanhinten ja erään asianajajan, Tertulluksen, kanssa, ja he ilmoittivat maaherralle syyttävänsä Paavalia.
    2. Ja kun Paavali oli kutsuttu esille, rupesi Tertullus syyttämään ja sanoi:
    3. "Runsasta rauhaa me olemme sinun kauttasi, korkea-arvoinen Feeliks, saaneet nauttia, ja sinun huolenpidostasi on parannuksia aikaansaatu tämän kansan hyväksi, sen me kaikin puolin ja kaikkialla ja kaikella kiitollisuudella tunnustamme.
    4. Mutta etten aivan kauan sinua viivyttäisi, pyydän sinua hetkisen meitä suosiollisesti kuulemaan.
    5. Me olemme havainneet, että tämä mies on ruttotauti ja metelinnostaja kaikkien koko maailman juutalaisten keskuudessa ja nasaretilaisten lahkon päämies,
    6. ja hän on koettanut pyhäkönkin saastuttaa. Sentähden me otimme hänet kiinni.
    8. Voit itse häntä tutkimalla saada tietää kaiken, mistä me häntä syytämme."
    9. Ja myös juutalaiset yhtyivät syyttämään häntä ja väittivät asian niin olevan.
    10. Paavali vastasi, kun maaherra oli viitannut, että hän sai puhua: "Koska tiedän sinun monta vuotta olleen tämän kansan tuomarina, puhun luottamuksella asiani puolesta.
    11. Niinkuin voit saada tietää, ei ole kuin kaksitoista päivää siitä, kun menin Jerusalemiin rukoilemaan.
    12. Eivät he ole tavanneet minua kenenkään kanssa väittelemästä eikä väentungoksia aikaansaamasta, ei pyhäkössä, ei synagoogissa eikä kaupungilla,
    13. eivätkä myöskään voi näyttää sinulle toteen sitä, mistä he nyt minua syyttävät.
    14. Mutta sen minä sinulle tunnustan, että minä sitä tietä vaeltaen, jota he lahkoksi sanovat, niin palvelen isieni Jumalaa, että minä uskon kaiken, mitä on kirjoitettuna laissa ja profeetoissa,
    15. ja pidän sen toivon Jumalaan, että on oleva ylösnousemus, jota nämä itsekin odottavat, sekä vanhurskasten että vääräin.
    16. Sentähden minä myös ahkeroitsen, että minulla aina olisi loukkaamaton omatunto Jumalan ja ihmisten edessä.
    17. Niin minä nyt useampien vuosien kuluttua tulin tuomaan almuja kansalleni ja toimittamaan uhreja.