Vapaa kuvaus

Koulutus: Yliopisto/korkeakoulu

Aloituksia

170

Kommenttia

5349

1. No+niinhän+se+oli,+tunnustan+muistaneeni+väärinpäin,+vaikka+olen+käynyt+paikallakin.Hyvä+kun+korjasit.Paikan+omista+nyt+kaksi+veljestä,+jotka+ovat+hyviä+tuttaviani+aivan+muista+yhteyksistä.
  2. Sinulle+"tämän-kysyn".Ensimmäiseen+kysymykseesi+en+ikävä+kylä+vastaa,+koska+sukua+asuu+Lieksassa,+ja+tiedän+etteivät+he+pitäisi+siitä.Jos+lukevat,+niin+varmasti+arvaavat+ketä+tarkoitan.Sitten+ruuan+hankinnasta.Olisi+ollut+mahdotonta+kuljettaa+niin+paljon+ruokaa,+että+olisi+riittänyt+moneksi+viikoksi.Näiden+tarkkailijoiden+oli+pysyttävä+salassa+koko+ajan+samalla+alueella,+joten+lentokoneella+ei+voinut+tuoda,+sillä+silloin+olisi+varmasti+paljastunut.Koska+ryhmä+oli+aina+pieni+niin+heidän+tarvitsemansa+lisämuona+oli+helppo+hankkia+taitavalle+erämiehelle,+joka+hallitsi+ansapyynnin,+kalastuksen+ja+syötävät+kasvit.Koska+kalaa+tai+lihaa+ei+voinut+syödä+raakana,+niin+opas+valmisti+sen+kaukana+tarkkailupaikasta+öiseen+aikaan+nuotiolla+ja+vei+miehille.Olen+itse+myös+harrastukseltani+eränkävijä,+ja+tiedän+sen+olevan+hyvin+mahdollista.Olen+ollut+ensin+vapaillani,+ja+myöhemmin+eläkkeellä+ollessani+monilla+retkikunnilla+luonto-oppaana.Olen+myös+opastanut+kuinka+tullaan+toimeen+erämaan+ehdoilla,+ja+eloonjäämistä.Yksi+tällainen+ryhmä+oli+80-+luvulla+Jongunjoella.Osallistuja+olivat+täältä+Syvästä+Etelästä+kovakuntoisia+"kaupunkilaismiehiä",+joilla+ei+ollut+kokemusta+metsistä.Evästä+oli+hyvin+vähän,+sillä+he+halusivat+oppia+löytämään+ruokaa+luonnosta.Olen+opastanut+kuinka+jopa+hirviä,+voi+pyytää+ilman+ampuma-aseita.Linnut,+oravat,+jänikset+yms.+ovat+aika+helppoja.Luonto-opaskurssilaiset+olivat+lopputentissä+Vienan+metsissä.Sinne+oli+kova+paperisota,+mutta+onnistui.Tämä+ei+ole+ammattini,+mutta+syvä+harrastus+jo+lapsesta+asti.Taitoni+olen+oppinut+vanhoilta+metsästäjiltä,+jopa+1800-+luvulla+syntyneiltä.Tuli+pitkä+selostus.Kiitos+parantumisen+toivotuksistasi.