Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
kamuttaja
profiilit
kamuttaja
kamuttaja
Vapaa kuvaus
Koulutus: Yliopisto/korkeakoulu
Aloituksia
163
Kommenttia
5291
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Mikäli oikein muistan niin taisin kysyä sinulta joskus, että eikös se Lieksan ensimmäinen lihantarkastamo ollut Kallionleikkauksessa tai ainakin hyvin lähellä.
30.08.2015 21:25
Et taida olla väärässä mikäli vanhoihin "puumiehiin" oli luottamista.
30.08.2015 21:23
Se firma oli jonkunlainen alkusysäys muistaakseni Haukivuorelle (yhtiölle) joka teki paljon puukauppoja aikoinaan Pielisjärvellä.
Ne taisi päättyä hieman onnettomasti jossain vaiheessa.
Heidän leimansa oli muistaakseni aika paljon kalan kuvaa muistuttava.
30.08.2015 21:21
Vorna oli muinainen karjalainen suurmies jopa lähes taruolento.
Häneen liitettiin kaikenlaisia tarinoita.
Niitä kertoi eräs vanha mies joka kiersi talosta taloon ympäri Pielisjärveä.
Hän sai ruuan ja yösijan minne tulikin ja siitä edestä hän kertoi lapsille tarinoita ja satuja.
Hän kävi minunkin kotona joskus ja muistan vielä yhden sadun jonka hän kertoi.
Siinnä kala nieli sormuksen ja niin edelleen...
Vorna on myös määrätynlainen maasto, suuria louhoksia ja rotkoja käsittävä pelottava alue, jossa oli vaarallista liikkua, ainakin Vienassa.
Pohjois-Karjala on niin läheistä "sukua" Vienan kanssa, että uskon nimen juontavan sieltä.
30.08.2015 18:35
Aivan oikein, siitä se tulee.
30.08.2015 18:24
Minä koetan kertoa sellaista joista arvelen, ettei ole kirjoissa, mutta varmaan osa löytyy.
En ole lukenut juuri mitään alueen historiasta kertovia teoksia, joten en myöskään paljoakaan tiedä mitä kirjoissa on.
30.08.2015 18:19
Ei ole ollut sellaista asiayhteyttä jossa se olisi tullut esille. Siitä on jo parikymmentä vuotta kun olin vepsäläisten kanssa tekemisissä.
30.08.2015 18:13
Tuli kauppareissulla pari muuta mieleen.
Muhelinpuro, ensimmäiset asukkaat olivat nimeltään Mohell josta vääntyi Muheli.
Saavanniemi, alueen ensimmäinen asukas oli Saava Dimitrin poika (sama Dimitri josta Timitra sai nimensä).
Nimeä vaihtanut nykyinen Riikolanlampi on vanhalta nimeltään Pakarilanlampi ja ikivanhoissa kartoissa lukee pelkästään Lambi.
Nykyään kuivunut Jumalanjoki on mitä ilmeisimmin ollut vanha uhripaikka päätellen sen keskellä olleesta selvästikin uhrikivestä.
29.08.2015 15:59
Joitain ketjussa mainittuja aluksi ja muutama jota ei mainita.
Parreentie paikasta Parreenniemi joka ensimmäisistä tunnetuista asukkaista van Barre.
Nurmijärven vanha nimi on Nurmesjärvi.
Mähkö sanasta mähkä.
Mähkä on ollut maahan ja tuhkaan haudattu hiillos josta on saatu tuli päivienkin päästä. Kiertelevät metsästäjä yms. käytti sitä.
Mähkön alueella on ilmeisesti ollut tällainen "tukikohta" heillä.
Timitra, ensimmäinen asukas oli Dimitri.
Kaksinkantaja, sinne tuli nainen soutamalla viimeisillä voimillaan ennen kuin synnytti kaksoset (tämän kertoi karhunkaataja Väinö Heikkinen henkilökohtaisesti).
Hän muistaakseni kertoi minulle Itkiinpohjastakin, että siellä on asunut joskus tällainen hyvin tunnettu häitä ja hautajaisia kiertänyt "ammatti itkijä" ja siitä alue sai nimensä.
Höntönvaara, asunut joskus jo vuoden 1700 tienoilla yksinäinen erakko jota pidettiin noitana tai ei ainakaan ihan viisaana.
Kelvä tarkoittaa jotain helpohkoa tai kevyttä, myös kevytrakenteista, myöskin hyvin kuivaa.
Osa sanoista on melkein samoja kuin vepsänkielessä (ymmärrän sitä ja osaan puhua niin, että he ymmärtävät).
Ollessani Venäjällä vepsäläisten kanssa tekemisissä aikoinaan useinkin, opin monia sanoja joista hämmästyin, kuinka ne on melkein samoja kuin kotimurteessani.
Tässä nyt jotain aluksi mitä heti tuli mieleen.
28.08.2015 22:57
Juuri toissapäivänä tapasin yhden tuttava ja heidän tytär joutui keräämään 40 kasvia.
Äiti kuulemma teki varsinaisen työn, mutta tyttö joutuu kuitenkin opettelemaan heimot ja suvut sekä suomalaiset nimet, niin ja latinalaiset myös.
Taitaa sekin olla koulukohtaista.
25.08.2015 23:39
Nuohan ovat hyviä aloituksia.
25.08.2015 23:35
Jahas, vanha aloitus nostettu.
No onko löytynyt mitään.
Itse en ole ehtinyt koko hommaan, mutta laitteita olen katsellut, jos vaikka joskus ehtisi.
Lieksassa olisi kaksi aluetta josta uskon löytyvän jotain, mutta en viitsi niitä tässä mainita.
25.08.2015 23:32
Kinnarin Matilla oli musikaalinen siskokin Satu.
Hän soitti taitavasti olin joskus kuulemassa.
Satu tunsi minut joskus vähän alle kaksikymppisenä jos muistaa.
Hän oli oikein iloinen ja kunnollinen tyttö.
Tapasin hänet muualla kuin Lieksassa.
25.08.2015 23:26
Nyt tarvittaisiin Martti Erosta palstalle, sillä tämä tieto kuuluu enemmän hänen toimialaansa.
Martti oli mielestäni huippu alallaan Lieksassa ja koko Suomessa.
Sitten asiaan:
Kyse on ilmeisesti Eelis Rissasesta.
Pitkä, laiha. tumma ja kiivas mies.
Oli uitoilla jonkinlainen nokkamies ja vastasi jotenkin puomeista.
Teki samoja töitä eläkeikään asti jonnekin -55 vaiheille.
Asui pienessä mökissä vaimonsa kanssa joka kuoli ennen Eelistä.
Voit kysellä ilman muuta, mutta en takaa tietäväni kysymyksiisi vastauksia, mutta täällä on monta muuta jotka voi tietää.
Luulen Martti Erosen tunteneen hänet hyvinkin.
25.08.2015 23:14
Muistin näköjään syntymävuoden väärin.
Muistelin vuotta vanhemmaksi.
24.08.2015 22:32
Sopivaa musiikkia aiheeseen.
https://www.youtube.com/watch?v=arKxCiTZoyQ
24.08.2015 21:28
https://www.youtube.com/watch?v=5X74gPQZ-hQ
Tässä sopivaa musiikkia aiheeseen.
24.08.2015 21:19
Tota noin.
Siellä missä minä kävin lyseota niin piti kerätä 120 kasvia.
Nekin on sitten näkyy koulukohtaisia montako.
24.08.2015 12:59
Tuota noin.
Olen minä käynyt lyseota, siksi oppikoulu on lainausmerkeissä.
Ensimmäisen vuoden kävin eri lyskassa ja sen jälkeen siirryin toiseen.
Kävin ne molemmat täällä syvässä etelässä jossa vanhempani asuivat siihen aikaan.
Itse olisin silloin mieluummin käynyt Lieksassa, mutta se ei ollut olosuhteista johtuen mahdollista.
24.08.2015 12:53
Juu kävin joka luokan kahteen kertaan, että varmaan ei mitään mene ohi.
24.08.2015 12:48
239 / 265