Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

383

Kommenttia

6211

1. Tietenkin katsoin eilisiltaista tv 1:ltä tullee vaalitentin jossa tentittävinä olivat kaikkien eduskuntapuolueiden puheenjohtajat. Näkemästäni riittänee lyhyt kommentointi:

Ensimmäisen runsaan tunnin aiheena olivat hoivapalvelut ja muut terveydenhoitoon liittyvät asiat. Nykyisten hallituspuolueiden rivit pysyivät kannoissaan varsin yhtenäisinä hallituksen tekemiä puolustaen, joukossa myös Saarikko, joka kuitenkin on ilmoittanut, että kepu ei lähde seuraavaan hallitukseen tällä kokoonpanolla. Petteri Orpohan oli tiukimmin erilinjoilla ja tukea hän sai Hjallis Harkimolta ja yllättävää kyllä häntäkin tiukemmin kristillisten Sari Essajahilta. Persujen Purra oli varsin vaitonainen.

Toisen jakson aiheena oli ilmastonmuutosasiat; muutoksen torjuminen ja keinot siihen. Tässä asiassa lähes kaikki puoluejohtajat olivat niin keinojen kuin aikataulunkin suhteen samoilla linjoilla. Purra taisi olla ainoana sitä mieltä, että 2030-luvulle määritelty aikataulu on liian tiukka, sitä pitäisi siirtää 2050-luvulle. Purra taisi tuolla mielipiteellään hamuta puolueensa kannattajiksi yhä enemmän kepulaisia, sillä kepulaisissa on maata ja metsiä omistavia ja se joukkohan on monissa yhteyksissä ilmoittanut olevansa samoilla linjoilla, joilla Purra nyt oli.

Eipä tuo näkemäni anna nyt enää aihetta muuhun kuin vain toteamukseen, että todella hienosti Annika Damström juonsi tenttiä. Mikä asiantuntemus ja mikä taito tehtävässään! Ihailtavaa.

Tänä iltana tv 1:ltä tuleva ”kolmen suuren” eli kokoomuksen persujen ja demarien johtajien tentti on ainakin minulle ja varmaan useimmille muillekin mielenkiintoisempi kuin eilen illalla nähty. Sitä tulevat juontamaan Jyrki Hara ja Sanna Savikko, noissa aikaisemmissa tehtävissään myös he ovat Damströmin lailla osoittautuneet erittäin taitaviksi. Tänä iltana näkemäni varmaan tulee tarjoamaan aihetta tätä enempäänkin, ehkä jopa uudella avauksella.
  2. Netistä sattui silmiini sellaista, joka täytyy tuoda tänne, vaikka se vähän poikkeaa avaukseni pääaiheesta. Ilmeisesti ihan vakavasti otettavalta taholta ennustetaan, että vaaleissa suurimmaksi puolueeksi nousee perussuomalaiset. Kannattaa lukea tästä:

https://www.msn.com/fi-fi/uutiset/other/perussuomalaiset-nousemassa-suurimmaksi-ennustaa-vaalituntija-hs-yksi-asia-on-vaivannut-häntä/ar-AA18R0GQ?ocid=msedgdhp&pc=U531&cvid=b24c25ec630d41e2bdb987148dc7562d&ei=11

Jos noin kävisi, silloin maahamme tulisi Riikka Purran johtama hallitus. Enemmistöhallituksen aikaansaadakseen persujen täytyisi saada kumppanikseen yksi toinen noista kahdesta muusta suuresta. Varmaan se olisi kokoomus, kun Sanna Marin on jo ilmoittanut, ettei puolueensa lähde samaan hallitukseen persujen kanssa. No, eipähän noihin poliitikkojen sanomisiin ole aina täysin luottamista, takki voisi kääntyä, jos puolue saisi hallituksessa tärkeitä paikkoja ja jos joitakin demarien tavoitteita menisi läpi hallitusneuvotteluissa.

Keskustalla ei liene asema, jolla voisi asettaa ehtoja hallitusohjelmaan. Kyllä puolue silti voisi lähteä apupuolueeksi, jos se saisi edes jotakin tavoitteitaan hallitusohjelmaan ja vaikka ei saisikaan, pari ministeripaikkaa voisi puolueen hallituksen houkuttaa.

Joo, vastoi aamulla ilmoittamaani aikomustani tuon lukemani johdosta täytyi vielä tänään täällä pistäytyä. Huomiselle käynnilleni antanee aihetta tämäniltainen puolueiden vaalitentti jossa keskustankin johto on tentittävänä. Huomisiltainen tentti on kyllä vielä kiinnostavampi, kun siinä ovat tentittävinä nuo ”kolme suurta”.

Ps.

Avaukselleni tulleista viesteistä on näköjään 28 joutunut poistoon. Keiltähän niitä on tullut ja millaisiahan ne ovat olleet? No, eipä tuota tarvinne enempää arvuutella ( ;- ))
  3. Onhan avaukselleni tullut vielä viimekäyntinikin jälkeen melkoisesti viestejä. Asiallisiakin, ja kiva niitä oli lukea, mutta en nyt ala niitäkään enempää kommentoida kuin vain totean, että olen näköjään saanut tukea presidentti Niinistöstä esittämälleni mielipiteilleni, joista kiitos!

No, kommentoin nyt sentään tuota ehkä vähemmän asiallista, jossa Väyrynen on laitettu syylliseksi Keskustan kannatuksen romahtamiseen. Ihan oikein joku on todennut, että syitä sille on mieluummin etsittävä Keskustan johdosta, jossa aikoihin ei ole ollut Väyrynen, jolla sen jälkeen on ollut johdettavanaan monia muita puolueita. Yksi niistä oli nimeltään seitsemän tähden liike, jolloin joku sanoi nimessä olevan kirjoitusvirheen, oikea nimi kuulemma olisi seitsemän tähteen liike. Keitähän ne kuusi muuta tähdettä Väyrysen lisäksi siinä liikkeessä olivat?

Luulenpa, että tämä päivä ei anna minulle aihetta tänne tuloon. Ehkä huominen, kun olen katsonut tv:sta tänä iltana klo 21.00-23.00 tulevan yhdeksän puolueen puheenjohtajien vaalitentin. Jospa sieltä tulisi aihetta tulla tänne näkemästään ja kuulemastaan mielipiteensä esittämään. Sellaista aihetta varmaan tulee viimeistään ylihuomenna, kun huomenillalla 21.00-22.50 tv:sta tulee suurten puolueiden puheenjohtajiententti, jossa kuultavina ovat Sanna Marin, Petteri Orpo ja Riikka purra. No, Saarikko ei pääse enää tuolloin tuomaan Keskustan sanomaa, joten jos siinä olisi kommentoitavaa, se täytynee tehdä huomenna, kun Saarikko on sentään mukana tämäniltaisessa tentissä.

Sitten vielä ihan muusta: Plarasin nyt palstaa ja näin, että tälle on taas nosteltu vanhoja avauksiani. Mikäpä siinä, asiaahan niissä on, mutta sitä ihmettelin, kukahan niitä on talletellut ja nyt nostelee. Tallettaa hänen on niitä täytynyt, sillä niitä profiilini kautta esille saadakseen täytyisi vyöryttää profiiliani hyvinkin kauas taaksepäin. No, kiva kun joku noin pitää minua esillä täällä, kun itse täällä hyvin vähän enää esiinnyn.

Nyt vain kaikille oikein hyvää viikonalkua ja katsokaahan noita esille ottamani tv-lähetyksiä ja tulkaa sanomaan sananne näkemästänne!
  4. Eilen illalla jo toivottelin hyvät viikonloput ja vaikka en enää aikoihin ole täällä viikonloppuisin käynyt, nyt täytyy tehdä poikkeus. Tuon aamupäivällä tv:ssa näytetyn presidentin haastattelun johdosta. Vasta nyt katsoin digiboxini tallettamana, kun aamupäivällä luonani olivat poikani ja hänen tyttärensä ja sitten olen seurannut tv:n runsasta urheiluantia.

On meillä hieno presidentti! Hänellä on suuri viisaus jonka hän tuo hienosti esille itseään mitenkään korostamatta. En ala toistella hänen aamuisia sanomisiaan, sillä varmaan sen näitte kaikki, joita sellainen kiinnostaa. Suurta tunnustusta hän on jo saanut kansainvälisestikin korkeimmilta tahoilta, mutta ansaitsisi vielä jotakin konkreettisempaa. Mitähän se voisi olla? Presidentti Ahtisaari sai Nobelin rauhanpalkinnon, jonka hän kyllä ansaitsi kansainvälisellä rauhantyöllään, muttei hän presidenttinä ollut lainkaan Niinistön veroinen. Tuon asian otin esille poikani kanssa ja hän lohdutti minua sillä, että Kekkonen ei sitä sentään saanut, vaikka oli varma sen saamisesta johtaessaan v. 1975 menestyksekkäänä pidettyä ETYK-kokousta täällä Helsingissä - Kekkosta kuulemma risoi erityisesti, että palkinto myönnettiin tuolloin neuvostoliittolaiselle toisinajattelijalle Andrei Saharoville.

Joo, Niinistöä minäkin äänestin jo v. 2006 presidentinvaaleissa, mutta hän ei tullut silloin vielä valituksi vaan Tarja Halonen pääsi toiselle kaudelleen. Paremmalla menestyksellä olen äänestänyt sitten 2012 ja 2018 vaaleissa, mutta valitettavasti ei voi olla ehdokkaana enää ensivuoden vaaleissa kun se Koiviston Manu pahus meni rajaamaan presidenttikausien määrää.

Joo, tuollaisistakin asioista keskustelimme poikani kanssa, mutta enemmän kuitenkin tästä Natoon liittymisestämme ja sen tuomista lisämahdollisuuksista myös hänen firmalleen, mutta niistä en mainitse täällä. Enemmän taisin kyllä puhua tyttärensä kanssa, hänen hienosta koulumenestyksestään ja harrastuksistaan, joista keskeisin on ratsastus. Hänellä on oikein nimikkohevonen - puoliksi poni - Karjaan talleilla ja ainakin joka viikonloppu ja usein arki-iltaisinkin hän käy ratsastamassa. Näytti kännykältään videota, jossa tuo 13-vuotias neitonen viiletti ratsullaan hurjaa vauhtia radalla, jolla oli matalia esteitäkin!

Nythän minulta tuli juttua enemmän kuin aioinkaan. Vielä vain kiitän viimekäyntini jälkeen tälle tulleista asiallisista viesteistä, varinkin tänään klo 10:04 tulleesta, jossa saamani kehut lämmittivät mieltäni niin, että hyvillä mielin voin jatkaa viikonloppuani täällä tätä enempää ketään häiritsemättä.
  5. Onhan tämä niin riemukas päivä, että vastoin aikomustani täytyi vielä käydä täällä! Soitin huomenaamulla tänne nuorimmaisensa kanssa tulevalle pojalleni ja yhtä iloinen kuin minäkin hän oli tästä tänään tulleesta tiedosta; tietäähän se myös hänen firmalleenkin lisämahdollisuuksia. Ei kuitenkaan halua ottaa kuoharitömpsyjä, joten avasin pullon ja toinen lasillinen siitä on jo nautittavanani. Vanhempi poikani soitti minulle myös kovin riemastuneena päivän uutisista, varmaan jälkeläisiään ajatellen, kun hän on jo laillani eläkeläinen.

Suurinta iloa ja onnea minulle tarjoaa tuo jälkikasvuni, monin tavoin heidän aloitteistaankin, varmaan myös siksi, että kun heidän äitinsä ja mummonsa kuoli vuosi sitten isä ja pappa on tullut heille entistäkin läheisemmäksi. Siitä olen hyvin onnellinen.

Toki muitakin läheisiä yhteyksiä minulla on. Soitin nyt illalla myös parille evp- kaverilleni ja yksi heistä on soittanut minullekin kaikki asiasta laillani riemumielellä. Huomenna otan yhteyksiä myös muutamaan vanhaan faitterikaveriini ja varmaksi tiedän voivani iloita asiasta myös heidän kanssansa.

Oikein iloinen olen myös täällä, nyt tällä avauksellanikin saamistani viesteistä, joiden lähettäjät laillani iloitsevat päivän - varmaan vuosienkin - tärkeimmästä uutisesta. Kiitos Teille siitä!

Nyt minulla ei ole enempää sanottavaa tästä eikä muustakaan, joten keskitys nyt vain seuraamaan varmaan tv:sta tulevia lisäuutisia asiasta ja sen ohella kuoharipullooni. Sen tyhjentäminen ei tosin ehkä onnistu tänä iltana, kun se on ¾ litraa 17 % alkoholia, mutta yritän ainakin;-)

Nyt vielä vain jo toistamiseen Oikein Hyviä öitä kaikille!.
  6. Tv:ssä on meneillään pienpuolueiden vaalitentti. Tentittävinä siellä on 13 puolueen edustaja. Edellisessä viestissäni sanoin, että aion sen katsoa. Enpä viitsi katsoa tätä pidemmälle. Eihän noista puolueista yhdelläkään ole mitään merkitystä politiikassa.

Muutamalla noista kolmestatoista oli alkuesittelyssä ihan hyviäkin ajatuksia puolueensa pyrkimyksistä, mutta eiväthän he tule pääsemään politiikassa niitä toteuttamaan. VKK:n edustajan sanoma sai minut kuitenkin vähän pohdiskelemaan. Hän kun korosti Jumalan lakien arvoa, juontaja kysyi: ”Kumpi on puolueen mielestä ensisijaisempi, Jumalan laita vai Suomen laki?” Tähän tuo VKK:n edustaja: ”Tietenkin Jumalan laki”. Ehkä tuo selittää sitä, että tulevissa vaaleissa kyseisellä puolueella on ylivoimaisesti eniten ehdokkaina sellaisia, joilla on rikosoikeudellinen tuomio; siitä on näköjään laitettu tänne linkki, jonka minäkin laitan nyt tähän:

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/452f2a46-4f4f-4804-9300-c7bba6869a06

No, kyllä kai noista tuomioiden saaneiden teoista monet olisivat myös Jumalan lakien vastaisia. Ei tosin nuo rattijuoppous- tai muut liikennerikokset. Sellaisia ei voinut tapahtua vielä silloin kun Jumala sääti niitä lakejaan, jotka antoi sitten kymmenenä käskynään kivitaulussa Moosekselle siellä Siinain Hoorebinvuorella, paikassa, jossa minäkin olen käynyt.

Nyt vain huomisen päivän ilouutisten odotuksessa iltapesuille, sitten pieni iltadrinkki ja vuoteeseen, joten huomisen iloisten uutisten toivossa ja uskossa nyt vain kaikille Oikein Hyvää yötä!
  7. 14 / 311