Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

383

Kommenttia

6211

1. Tuohon ”ainoaan kysymykseesi” vastauksekseni käynee tämä, minkä sanoin jo eilen tuossa ylempänä:

”Kyllähän kokoomuksen ja demareitten talousnäkemykset ovat monissa asioissa varsin kaukana toisistaan, mutta sittenkin uskon kokoomuksen voittaessaan ottavan kumppanikseen mieluummin demarit kuin persut. Niiden kanssa kokoomuksella on vielä suurempia näkemyseroja paitsi EU-politiikassa myös työelämällemme äärimmäisen tärkeästä maahanmuuttajista saamamme työvoiman tarpeesta”.

Tuolle sanomalleni sain sitten tällaista tukea: ”Pitää paikkansa, persujen kanssa EU on se mikä tökkii ja myös maahanmuutto, meidän väestö ikääntyy vauhdilla ja tekijöitä ei vaan riitä”.

Jatkossa sanot: ”Jos Kokoomus pm-puolue ja SDP mukana, niin keitä muita mukaan? Vihreät ja RKP? Silloin vasemmisto"blokilla" olisi hallituksen enemmistö. Suostuisiko Kokoomus sellaiseen? Voisivatko ottaa KD:n tasapainottajaksi?”

Ei kai vihreät kuulu mitenkään ”vasemmistoblokkiin”; kokoomuksen puisto-osastoksihan sitä on nimitelty. KD varmasti tulisi mukaan tuohon porukkaan kuten myös RKP.

Ei enempää tämän avaukseni aiheesta, ainakaan tällä kertaa. Politiikka ei vieläkään minua kovin kiinnosta, kun niin pahasti ”korpeaa” Suomen romahtaminen hiihdon MM-kisoissa. Onneksi muilla pohjoismailla oli hieman parempi menestys: ”Norja 27 mitalia (12 kultaa, 10 hopeaa ja 5 pronssia) Ruotsi saavutti 12 mitalia (4 kultaa, 3 hopeaa ja 5 pronssia).

Nyt vain Hyviä Öitä Sinulle ja muillekin tämän mahdollisesti lukeville!
  2. Vanhojen kirjoituksieni nostelusta jätin aamulla kymmenen maissa tänne tällaisen viestin:

”Olen minä todella merkittävä eräälle! On aamuvarhaisella klo 07.23 - 07.39 - siis 16 minuutin aikana - nostellut palstalle 17 vanhaa avaustani! Hänen on täytynyt niitä tallettaa, sillä ei kai hän tuossa ajassa olisi ehtinyt kahlata profiiliani niin kauas, että olisi noita kaikkia sitä kautta löytänyt.

Kenellehän minä noin tärkeä olen? Asialla lienee hän, joka aina ahertaa täällä jo aamuvarhaisella toistaen täällä jo sadat kerrat aikaisemmin laittamiaan ja poistetuiksi joutuneita avauksiaan. Varmaan saa itsetuntoa siitä, että tuollaisia laittaessaan tietää niiden pysyvän palstalla” Sen viestini kokonaisuudessaan voit lukea tästä:

https://keskustelu.suomi24.fi/t/17748335/elamme-taas-kolmen-suuren-aikaa#comment-119373260

Tuon jälkeen olen ”itseni ruokkimisen” ja pienen päivälenkkini ohella keskittynyt vain hiihdon MM-kisojen tv-lähetysten seuraamiseen. Valitettavasti kovin kehno menestys urheilijoillamme on ollut edelleen. Siitä huolimatta täällä tapahtuva ei ole minua hiukkastakaan kiinnostanut. Kun nyt kuitenkin vielä avasin palstan ja näin nuo kaksi avausta, laitanpa tämän viestini niille molemmille. Katson nyt vielä tuon juuri alkaneen sekajoukkueiden - miesten ja naisten - mäkikisan toisen kierroksen, jolle Suomi pääsi viimeisenä eli kahdeksantena, mutta se ei antane minulle aihetta tänne tuloon. Seuraavaksi tulen vasta sitten, jos saan iloita urheilijoittemme menestyksestä noissa kisoissa. Huomenna ainakaan sellaista ei tule, kun kisoissa on välipäivä.
  3. Vanhojen kirjoituksieni nostelusta jätin aamulla kymmenen maissa tänne tällaisen viestin:

”Olen minä todella merkittävä eräälle! On aamuvarhaisella klo 07.23 - 07.39 - siis 16 minuutin aikana - nostellut palstalle 17 vanhaa avaustani! Hänen on täytynyt niitä tallettaa, sillä ei kai hän tuossa ajassa olisi ehtinyt kahlata profiiliani niin kauas, että olisi noita kaikkia sitä kautta löytänyt.

Kenellehän minä noin tärkeä olen? Asialla lienee hän, joka aina ahertaa täällä jo aamuvarhaisella toistaen täällä jo sadat kerrat aikaisemmin laittamiaan ja poistetuiksi joutuneita avauksiaan. Varmaan saa itsetuntoa siitä, että tuollaisia laittaessaan tietää niiden pysyvän palstalla”
    Sen viestini kokonaisuudessaan voit lukea tästä:

https://keskustelu.suomi24.fi/t/17748335/elamme-taas-kolmen-suuren-aikaa#comment-119373260

Tuon jälkeen olen ”itseni ruokkimisen” ja pienen päivälenkkini ohella keskittynyt vain hiihdon MM-kisojen tv-lähetysten seuraamiseen. Valitettavasti kovin kehno menestys urheilijoillamme on ollut edelleen. Siitä huolimatta täällä tapahtuva ei ole minua hiukkastakaan kiinnostanut. Kun nyt kuitenkin vielä avasin palstan ja näin nuo kaksi avausta, laitanpa tämän viestini niille molemmille. Katson nyt vielä tuon juuri alkaneen sekajoukkueiden - miesten ja naisten - mäkikisan toisen kierroksen, jolle Suomi pääsi viimeisenä eli kahdeksantena, mutta se ei antane minulle aihetta tänne tuloon. Seuraavaksi tulen vasta sitten, jos saan iloita urheilijoittemme menestyksestä noissa kisoissa. Huomenna ainakaan sellaista ei tule, kun kisoissa on välipäivä.