Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

440

Kommenttia

6623

1. Harvoin+viitsin+sinulle+vastailla,+mutta+nyt+teen+niin+jo+toisen+kerran+tänään.+On+tuossa+vuodatuksessasi+niin+huvittavaa,+että+ansaitset+tämän.Joo,+luottamuksesta+puhut.+Kai+minuun+ainakin+palvelustoverini+luottivat,+kun+jo+siellä+”rottakoulussa”+laittoivat+minut+oppilaskunnan+puheenjohtajaksi.+N.+150+-jäseninen+kerhoni+laittoi+minut+kahteenkin+kertaan+kerhon+puheenjohtajaksi.+Laittoivat+minut+myös+ehdokkaaksi+liittomme+hallitukseen,+ja+valtakunnallinen+vuosikokouksemme+sitten+minut+sinne+valitsi.+Messimme+puheenjohtaja+olin+jo+1960-luvun+puolivälissä+Kyproksella+ja+viimeisellä+YK-reissullani+Golanilla+olin+päällystömessin+varapuheenjohtaja+-+varsinainen+puheenjohtaja+oli+everstiluutnantti+-+ja+siellä+olin+myös+Tiberiaksen+Herzl+Bulevardilla+sijainneen+Seniorvillan,+eli+sotilasarvosta+riippumattomien+yli+35-vuotiaiden+lomakodin+johtaja.Melkoista+luottamusta+sain+myös+korkeilta+esimiehiltäni.+Heidän+määräämänä+olin+mm.+mestarikurssin+johtaja,+sellaisessa+tehtävässä+tietääkseni+puolustusvoimain+ensimmäisenä+toimiupseerina,+niin+ainakin+minulle+kerrottiin.+Lopuksi+olin+Pääesikunnassa+valtakunnallisten+toimiupseeriasioiden+vastaavana+hoitajana,+tehtävässä,+jota+yleisesti+pidettiin+ammattikuntamme+ykköspostina.Vastaavia+luottamuksen+osoituksia+sain+kokea+monia+myös+siviilityössäni,+niin+esimiehiltäni,+työtovereiltani+kuin+alaisiltanikin.+Mutta+mitäpä+noista,+kun+nekin+ovat+jo+kaukaisia+asioita+ja+elämässäni+tapahtuu+edelleen+sellaista,+joka+on+paljon+tärkeämpää.+Eikö+sinun+elämässäsi+ole+enää+yhtään+mitään,+kun+tuolla+tavalla+juutut+sinullekin+jo+kaukaiseen+ja+varsin+vaatimattomaan+menneisyyteesi?+Ei+varmaan,+vaan+koet+nyt+itsesi+täysin+mitättömäksi.+Siltä+ainakin+näyttää,+ja+”niin+on,+jos+siltä+näyttää”,+sanoi+Kekkonenkin.Sanon+vain+vielä,+että+en+ole+yhden+yhtä+poistopyyntöä+älyttömyyksistäsi+tehnyt,+tuskin+sellaisia+on+tehnyt+kukaan+muukaan.+Miksipä+kukaan+alentuisi+sellaiseen+kaltaisesi+turhimuksen+vuoksi.+Jos+ja+ilmeisesti+kun+palstalla+on+jotain+valvontaa,+kyllä+se+niitä+hyvin+ymmärrettävistä+syistä+poistelee.+Tämä+saa+riittää+minulta,+kun+varmaan+olet+onnellinen+jo+tästäkin,+kun+sait+viimein+huomiotani+sitä+jo+sadat+kerrat+turhaan+kerjättyäsi.
  2. En+voi+olla+ihmettelemättä+sitä,+että+Väyrysellä+on+noinkin+paljon+kannatusta+tällä+palstalla.+Kai+itseään+kepun+kannattajina+pitävilläkin.+Kirjoituksistaan+päätellen+tervepäisemmilläkin+kuin+on+tuo+minuun+ripustautumaan+pyrkivä+kaikesta+todellisuudesta+jo+täysin+”ulkoistunut”,+sotilas-+ja+johtajuusharhoissaan+elävä+ressukka.Eivätkö+he+ymmärrä,+että+mikään+puolue+ei+haluaisi+olla+yhteistyössä+Väyrysen+kanssa,+se+on+aivan+varmaa.+Eikä+kepu+hänen+johdollaan+kasvaisi+niin,+että+se+pääsisi+yksin+hallitsemaan+maatamme.+Väyrysen+tulo+kepun+johtoon+sinetöisi+puolueen+kohtalon.+Se+kuihtuisi+pienpuolueeksi+niin,+että+hänen+seuraajansakaan+eivät+enää+pystyisi+puoluetta+nostamaan.Kepun+vastustajat+voisivat+hyvinkin+toivoa+Väyrysen+nousemista+puolueen+johtoon.+Sellaista+kohtaloa+puolueelle+en+sentään+minäkään+toivo.+No,+eivät+nuo+täällä+esiintyvät+Väyrysen+kannattajat+liene+sellaisissa+asemissa,+että+heillä+olisi+mitään+vaikutusvaltaa+puolueen+asioihin.+Tuskinpa+heissä+yhtään+puoluekokousedustajaakaan+on.Sipilä+kyllä+joutunee+luovuttamaan+puolueen+jonkun+toisen+johdettavaksi,+jos+sote-+ja+maakuntauudistus+ei+mene+läpi.+Onhan+hän+sanonut,+että+tulos+tai+ulos.+Mutta+luulisin+kepusta+löytyvän+ihan+vakavastikin+otettavan+miehen+tai+naisen+uudeksi+puheenjohtajaksi,+sellaisen,+joka+olisi+yhteistyökykyinen+muiden+puolueiden+kanssa.+Väyrynen+ei+tietenkään+sellainen+ole,+sen+nyt+jokaisen+luulisi+ymmärtävän.+Mutta+eipähän+tuo+ole+minun+huoleni,+kun+en+ole+kepulainen.No,+on+tällä+palstalla+kyllä+selväpäisiäkin+ja+puolueensa+parasta+tarkoittavia+kepulaisia.+Sellainen+varmaan+on+mm.+Pystyyn_kuollut+-+jaa,+mutta+hänhän+on+minun+sivupersoonani,+yksi+hyvin+monista+muista.+Ei+tarvinne+mainita,+miltä+taholta+tuokin+on+kuultu;))+Ja+on+muutama+sellainenkin,+joka+ottaa+asian+vain+huumorilla.+Käynyt+tällä+avauksellanikin+todeten,+että+Väyrynen+ja+Mitro+Repo,+isä-Mitro+ovat+valtakunnan+klovnit.+Samaa+mieltä+kanssansa+olen.+Hän+sanoo+odottavansa,+että+tuo+kaksikko+astuisi+yhdessä+stand+up-lavalle,+jolloin+hän+tulisi+katsomaan+esitystä+oikein+etupenkiltä.+Kyllä+minäkin+voisin+silloin+katsomoon+tulla:+Mutta+ei+taida+tulla+sellaista+hupinäytelmää.+Toivottavasti+Väyrynen+ei+aiheuta+kepulle+murhenäytelmääkään,+eikä+isä-Mitrosta+liene+demareilla+pientäkään+pelkoa.Kai+tämä+avaukseni+on+puoleltani+loppuun+käsitelty+ainakin+tällä+erää.+Öitä!
  3. Nyt+ymmärrän+entistäkin+paremmin,+miksi+kepu+ajaa+vimmalla+tuota+älytöntä+sote-uudistusta+eteenpäin.+Häviäjiä+siinä+olisivat+helsinkiläiset+ja+muiden+isompien+kaupunkien+asukkaat,+voittajia+muuttotappiokunnat,+joihin+kupattaisiin+miljarditolkulla+noiden+kaupunkilaisten+veronmaksajien+rahoja.+Tässä+vähän+tietoa+asiasta,+lopussa+olevasta+linkistä+näette+enemmän:>>Aiemmin+uudistuksen+vastustajana+on+julkisuudessa+esiintynyt+lähinnä+Helsingin+pormestari+Jan+Vapaavuori+(kok.),+joka+on+saanut+tuekseen+myös+Tampereen+pormestarin+Lauri+Lylyn+(sd.).+Nyt+huolensa+esittävät+yhteisessä+kirjoituksessa+Helsingin+kaupunginvaltuutetut+Terhi+Koulumies+(kok.),+Otso+Kivekäs+(vihr.),+Tomi+Sevander+(sd.),+Veronika+Honkasalo+(vas.),+Marcus+Rantala+(r.)+ja+Mika+Raatikainen+(ps.)..+.Kuusikon+mukaan+Helsingin+kaupunginhallituksessa+on+yli+puoluerajojen+herännyt+painava+huoli+hallituksen+sote-esityksen+seurauksista.+He+viittaavat+Uudenmaan+liiton+laskelmiin,+joiden+mukaan+pääkaupunkiseudulla+syntyisi+uudistuksen+johdosta+heti+ensimmäisenä+vuonna+200–400+miljoonan+euron+alijäämä,+mikä+päättäjien+mukaan+tarkoittaisi+Helsingille+sadan+miljoonan+euron+leikkausta.+10+vuoden+aikana+Uudenmaan+rahoitusvaje+kasvaisi+1,2+miljardiin+euroon.Tämä+rahoituskriisi+johtaisi+kannanoton+mukaan+joko+valtaviin+leikkauksiin+peruspalveluista+tai+uusimaalaisten+rajuihin+veronkiristyksiin+verontasausjärjestelmän+takia.+Hallituksen+esittämä+valtionosuuksien+laskentakaava+on+päättäjien+mukaan+Uudellemaalle+poikkeuksellisen+epäedullinen,+joten+maakuntiin+upotettava+raha+kupattaisiin+etenkin+pääkaupunkiseudun+veronmaksajilta.–Leikkausten+mittakaava+on+käsittämätön.+Siihen+päästäisiin+vuositasolla+helsinkiläisten+palveluissa+esimerkiksi+lakkauttamalla+kaupungin+koko+terveysasemaverkosto+tai+vähentämällä+2+000+työntekijää+sote-palveluista.+Tällaiset+leikkaukset+peruspalveluihin+eivät+ole+hyväksyttäviä+tai+edes+harkittavissa+hyvinvointivaltiossa,+kaupunginvaltuutetut+katsovat<<https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/243444-nyt-leviaa-helsingin-painava-huoli-sotesta-leikkausten-mittakaava-kasittamaton-vastaaToimiikohan+kepu+sittenkään+tuossa+edes+noiden+muuttotappioseutujen+ja+kannattajiensa+edun+mukaisesti?+Mistä+niille+sitten+tuki+tulisi,+kun+tuolla+menolla+sen+nykyiset+antajat,+Helsinki+ja+muut+suuret+kaupungit+muutamassa+vuodessa+romahdutettaisiin+samanlaiseen+tilaan+johon+kepun+lempilapsi+Talvivaara+-+mikä+nimi+sillä+nyt+onkaan+-+on+romahtanut?
  4. Aikaansaavaksi+mieheksi+toteaa+Väyrysen+Juha+Akkanen.+Hänen+toteamustaan+lainaan+avaukseni+aluksi.+Monessa+muussakin+Väyrynen+on+osoittanut+”aikaansaavuuttaan”.+Yleensä+aina+samanlaisin+tuloksin.+Niin+myös+Viron+hotellibisneksessään,+joka+on+mennyt+ns.+perC:lleen:https://www.seiska.fi/Uutiset/Presidenttiehdokas-Paavo-Vayrysen-hotellibisnes-Virossa-meni-totaalisesti-pieleen-karut?_ga=2.17953277.599792097.1514104542-1713884117.1514104542Aikaansaavuuttaan+osoitti+jo+kepun+puheenjohtajanakin,+pelasti+monta+kertaa+Suomen+kepujohtoiselta+hallitukselta.+On+tehnyt+samoin+jo+monta+kertaa+myös+presidentiksi+pyrkiessään,+siis+pelastanut+Suomen+noin+”aikaansaavalta”+presidentiltä.+Valitettavasti+ei+taida+enää+päästä+kepun+puheenjohtajana+Suomea+pelastamaan,+kun+asiantuntijoiden+mielestä+hän+ei+voisi+päästä+edes+ehdokkaaksi:https://www.radiopooki.fi/uutiset/lappi/a-158440?_ga=2.120165836.599792097.1514104542-1713884117.1514104542Vaikka+Väyryselle+kävi+huonosti+hotellibisneksessä+ja+omia+varojaan+hän+joutui+käyttämään+paljon+myös+presidenttiehdokkuudessaan+-+niin+ainakin+nyt+sanoo+-+niin+ei+hän+vielä+tyhjätasku+ole,+kun+osti+täältä+Helsingistä+tällaisen+kodin:https://www.seiska.fi/Uutiset/Ohhoh-Paavo-Vayrynen-osti-Helsingista-400-000-euron-kaupunkiasunnon-kuva/1127365#kopioi-linkki?_ga=2.93960665.599792097.1514104542-1713884117.1514104542Ei+halpa.+57+neliön+asunto+betoni+elementtitalossa+maksoi+400+000+euroa.+Ei+siis+ihme,+että+vastoin+aikaisempaa+aikomustaan+hän+jatkaakin+EU-parlamentissa+syksyyn+asti,+saa+hän+sieltä+suurempaa+palkkaa+kuin+mitä+kansanedustajana+saisi.+Tosin+hän+aikaisemman+aikomuksensa+pyörtämiselle+kertoo+aivan+muita+syitä,+joihin+tietenkin+on+uskottava,+kun+kyseessä+on+niin+uskottava+mies+kuin+Väyrynen;))
  5. Enpä+ole+kovin+hyvin+perehtynyt+-+sellaiseen+ei+minulla+ole+tarvetta+-+tuohon+sote-+ja+maakuntasoppaan,+joten+asiantuntevaa+vastausta+kysymykseesi+et+minulta+saa.+Mutta+kyllähän+pienempi+on+aina+suurta+ketterämpi+liikkeissään.+Eivätkä+nuo+kepujohtoiset+suunnitelmat+niitäkään+kentältä+poista,+jää+kunnat+ja+muut+toimijat+ja+tehtäviä+niillekin.+Niiden+yläpuolelle,+niiden+ja+Valtion+väliin+tulee+vain+18+uutta+väliporrasta,+toiminnoissaan+varmasti+noita+pieniä+jäykempiä.+Mutta+tuleehan+myös+melkoinen+määrä+uusia,+hyväpalkkaisia+virkamiehiä,+joista+varmaan+suuri+osa+kepun+politiikassa+ansioituneita.+Tämän+kepu+tietää,+siksi+se+ajaa+noita+uudistuksia+kuin+käärmettä+pyssyyn.+Siksi+kepulle+pitää+olla+18+maakuntaa,+sille+ei+riitä+ne+viisi,+jotka+kokoomus+olisi+nähnyt+riittäviksi+ja+toiminnan+niiden+johdolla+tehokkaammaksi+kuin+kahdeksallatoista+toimijalla.+Varsinkin,+kun+tuo+”malli+18”+tekee+mallin+lähinnä+vain+hupaisaksi.+Niiden+joukossa+on+maakunta,+jossa+on+1,5+miljoonaa+asukasta+ja+pienimmissä+maakunnissa+on+vain+60+000+-+70+000+asukasta+ja+samanlaiset+virat+toimijoineen+tulee+kai+niihinkin+kuin+tuohon+suurimpaan.+Ymmärrettävää+kepun+kannalta,+kun+siihen+suurimpaan+se+ei+saisi+montakaan+”omaansa”+ja+ne+pienemmät+voi+täyttää+lähes+kokonaan+”omillaan”;))Hauska+ilmaisu+sinulta+tuo+mehiläisen+hanuriinsa+työntäminen.+Tuossa+sinun+olisi+kyllä+pitänyt+kirjoittaa+Mehiläinen+isolla+alkukirjaimella,+sillä+sitä+mehiläistä+kai+tarkoitat.+Vaikka+en+kyllä+oikein+ymmärrä,+miksi+se+kokoomuksen+”hanuriin”+olisi+menossa,+sillä+enhän+siis+ole+kovinkaan+hyvin+perehtynyt+tuon+sote-+ja+maakuntasopan+kaikkiin+makuihin.
  6. Kun+kehun+avauksessani+Väyrystä,+tasapuolisuuden+nimessä+täytyy+kehaista+hänen+kepulaista+vastapuoltaankin,+eli+pääministeri+Juha+Sipilää.+Kyllä+hänkin+osaa+hauskuuttaa.+Sitä+kai+tuo+on,+ei+hän+voine+olla+tosissaan,+kun+ajamaansa+maakuntauudistusta+tarkoittaen+sanoo:+”Tämä+uudistus+ei+luo+uusia+hallintohimmeleitä+vaan+poistaa+satoja+entisiä”.https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/243421-juha-sipilalta-piikki-kokoomuslaisille-pelottelua-kaikki-otettu-huomioonVai+onko+Sipilä+ihan+oikeasti+kovin+naiivi+(eräällä+toisellakin+sanalla+häntä+voitaisiin+sanomansa+johdosta+luonnehtia)?+Totuushan+tuosta+on+se,+minkä+Helsingin+pormestari+Jan+Vapaavuori+sanoo:”Samainen+hallitus,+joka+alkutaipaleellaan+hankki+suosiota+puhumalla+poliittisista+virkanimityksistä+luopumisesta,+byrokratian+keventämisestä+sekä+ministerien+ja+avustajien+määrän+vähentämisestä,+on+luomassa+maahan+ennenäkemättömän+poliittisten+virkanimitysten+kerrostuman+ja+politrukkirälssin+vyöryn”.No,+eipä+tuosta+Vapaavuorenkaan+tarvinne+kovin+huolissaan+olla,+kun+uskoo+näin+ja+oikeassa+lienee+uskossaan:+”Maakuntauudistushan+kaatuu+vielä+kevään+aikana,+eikä+maakuntavaaleja+koskaan+järjestetä!”https://www.hs.fi/politiikka/art-2000005593380.htmlKokoomuksen+Elina+Lepomäki+ensimmäisenä+hallituspuolueenkansanedustajana+ilmoitti+äänestävänsä+hallituksen+suunnitelmia+vastaan.+Seuraa+hän+on+jo+saanut+kokoomuksen+Susanna+Koskesta+ja+Hjallis+Harkimosta.+Enää+kaksi+lisää+tarvitaan+-+luultavasti+tulee+enemmänkin+-+kun+Sipilän+ja+kepun+suunnitelmat+menevät+roskikseen+ja+Vapaavuoren+maine+täyspäisenä+reaalipoliitikkona+kasvaa+entisestäänkin!
  7. Toissailtana+palstan+jättäessäni+sanoin:+”Tämä+on+ehdottomasti+viimeinen+viestini+ainakin+muutamiin+viikkoihin,+jollei+tule+jotakin+sellaista,+johon+edellä+vihjaan”.+Tällainen+oli+se+vihjaukseni,+eli+palstalle+palaamiseni+ehto:+”jollei+viikon+aikana+tule+ratkaisu+ennenaikaisista+vaaleista+tai+muuta+hyvin+raflaavaa”.Sellaista+”raflaavaa”+tuli,+että+täytyy+täällä+käydä.+Ensiksikin+suuri+yllätys+oli+tuo+sdp:n+nouseminen+kannatetuimmaksi+puolueeksi+helmikuun+gallupissa.+Perusteita+sille+-+samoin+kuin+kokoomuksen+notkahduksellekin+-+on+jo+pohdittu+mediassa,+joten+en+ala+niitä+toistella,+kun+en+ole+asiasta+edes+erimielinen.+En+ole+pahoillani+joskus+kannattamanikin+puolueen+noususta+muuten,+mutta+sitä+pelkään,+että+sdp:n+johdolla+mahdollisesti+päädyttäisiin+punamultahallitukseen.+Kokoomuksen+johdolla+sinipunahallitus+olisi+todennäköinen,+ja+hallitus+pääsisi+purkamaan+niitä+maalle+haitallisia+maakunta-+ja+sotehimmeleitä,+joita+tämä+kepujohtoinen+hallitus+rakentelee.+No,+tuo+gallup+kertoo+kansan+nykyisistä+mielipiteistä+ja+vaaleihin+on+vielä+aikaa+-+jollei+niitä+ennenaikaisia+vaaleja+tule.Edellä+mainitsemaani+”raflaavampaakin”+järjesti+Väyrysen+kansalaispuolue,+kapu,+joka+potkaisi+puolueen+perustaja+Väyrysen+ulos+puolueesta!+Voi+Paavo-parkaa!+Kepu+hylkii+kunniapuheenjohtajaansa+ja+hänen+uusikin+puolueensa+tekee+samoin.+Väykkyhän+näkyy+riitauttavan+kapun+johdon+päätöksen,+saa+nähdä,+miten+siinä+lopulta+käy.+Tuotakin+asiaa+on+jo+käsitelty+mediassa+ja+näköjään+tällä+palstallakin,+joten+en+siitäkään+enempää.+Kysyn+vain,+että+voiko+joku+vielä+ottaa+Väykyn+ihan+vakavasti?+No,+onhan+tällä+palstallakin+muuan,+joka+näkyy+ottavan+Väykyn+ihan+vakavasti.+Tietenkin+hän+itsekin+on+vakavasti+otettava,+onhan+hän+laaja-alaisen+kokemuksen+omaava+sotilas+ja+johtaja,+joka+hahmottaa+hyvin+kokonaisuuksia+-+eli+näkee+nikissään+ilmoittamansa+elämänsä+kiintopisteen+olevan+joka+toisessa+tällä+palstalla;))Tuopa+herätti+mielessäni+kysymyksen+nyt+palstaa+selattuani:+Mitähän+nuo+eräät+kokevat+saavansa+siitä,+kun+ottavat+minut+yhtenään+esille,+mm.+tallettamiaan+vanhoja+avauksiani+nostellen+tai+niistä+pätkiä+omille+avauksilleen+laittaen?+Eräälle+on+tullut+hirmuinen+trauma+siitä,+että+40+vuotta+sitten+ylenin+siellä+sotaväessä+kapteeniksi.+Traumaansa+purkaakseen+hän+itse+on+tehnyt+itsestään+majurin.+Tuskinpa+se+hänen+traumaansa+auttaa,+mutta+huvittahan+hän+sillä+ainakin+sotaväestä+jotain+tietäviä!+Saanevatkohan+nuo+minua+aina+esillä+pitävät+siitä+henkisiä+orgasmeja?+Ehkä+fyysisiäkin+orgasmeja+saa+tuo+yksi,+sillä+vaikka+hän+minua+vanhukseksi+nimittelee,+silti+hän+”näkee”+minut+aina+alastomana+ja+varmaan+kiihottavana+silmissään.+Vaikka+hän+usein+otsikoi+avauksensa+keskusta+ja+jotakin+muuta,+tekstissään+jo+toisessa+lauseessaan+ottaa+esille+sen,+joka+mielestään+on+hyvin+paljon+keskustaa+ja+kaikkea+muutakin+merkittävämpi.Joo,+vanhushan+minä+jo+olen,+eikä+siinä+kai+mitään+hävettävää+ole,+pikemmin+arvostettavaa+sivistyneen+ihmisen+mielestä.+Lienenköhän+peräti+vanhin+täällä+vielä+visitoivista?+Menneiden+vuosien+”palstakumppaneistani”+jokseenkin+kai+ikäiseni+Oiva+H+on+edesmennyt,+samoin+minua+jonkin+verran+nuorempi+Seppo+H,+keriksenä+tai+cittarina+paremmin+tunnettu.+Edesmennyt+on+myös+minua+muutaman+vuoden+vanhempi+hyvä+palstakaverini,+kerran+tapaamanikin+uusi-ukki,+jonka+haamu+kyllä+näkyy+tänne+vielä+kirjoittelevan.+Mutta+minä+tässä+vielä+keikun,+antaen+elämänsisältöä+noille+muutamille+itseäni+nuoremmille.+Hiveleehän+sellainen+mieltäni+niin,+että+täytyy+olla+varuillaan,+etten+liikaa+ylpistyisi!Tämän+enempää+en+nyt+täällä+viivy.+Ei+minua+silti+täällä+unohdeta,+siitä+varmasti+saatte+pian+todisteita.+Niitä+en+jää+itse+katselemaan,+sillä+tuskinpa+tuo+esille+ottamani+demarien+nousu+ihan+pian+mihinkään+erityiseen+johtaa,+tuskin+tuo+Väykyn+ja+puolueensa+tilannekaan+johtaa+mihinkään+muuhun+kuin+että+samanlainen+hupi+jatkuu.+Vai+muodostuisiko+tuosta+tragedia+kepun+kannalta?+Tuskin+kuitenkaan+ihan+pian,+eli+jospa+vihdoin+viimeinkin+saisin+olla+ainakin+muutaman+viikon+täällä+käymättä!
  8. Tietenkin+tulin+vielä+vilkaisemaan+tuon+viimeisen+viestini+tuottamaa.+Eipä+näy+tulleen+muuta+kommenttiani+kaipaavaa+kuin+tuo+viestisi,+johon+kohteliaasti+vielä+vastaan:Tarkkaan+olet+profiilini+tsiigannut!+Itsekin+nyt+kelasin+profiiliani,+ja+näen,+että+oikeassa+olet+siinä,+että+n.+60+viestiä+olen+tänne+tämän+vuoden+aikana+laittanut.+Viisi+avausta+näyn+itse+tehneeni+ja+moniaita+viestejä+näyn+laittaneeni+myös+eräiden+muiden+avauksille.Joo,+olen+kyllä+kertonut+elämästäni+yhtä+ja+toista,+kun+olette+olleet+siitä+niin+kovin+kiinnostuneita+ja+kun+minulla+siitäkin+kerrottavaa+on.+Toinen+on+tilanne+sinulla+ja+noilla+eräillä+muilla+minusta+niin+kiinnostuneilla,+kun+teillä+ei+ole+mitään+kertomisen+arvoista+itsestänne.+Jos+olisi,+olisitte+kyllä+kertoneet.+No,+onhan+teistä+joku+yrittänyt+kertoa+itsestään+ja+elämästään,+Sveitsin+tiluksiaan+ja+sen+latuja+esitellen,+mutta+huonosti+tuollaisessa+on+käynyt,+kun+on+heti+jäänyt+kiinni+valheestaan.Se+huono+-+tai+hyvä+-+puoli+meillä+rekisteröityneillä+on,+että+jälkemme+täällä+jäävät+näkyviin.+Toisin+teillä+siellä+puskassanne.+Aivan+varmasti+sinäkin+olet+päivystänyt+täällä+joka+päivä,+kun+joka+ainoalle+avaukselleni+olet+tullut.+Mahtoi+tulla+aika+pitkäksi+olympialaisten+viimeisen+viikon+aikana,+jolloin+et+nähnyt+odottamaasi,+kun+silloin+en+palstaa+avannutkaan!Nyt+saat+kyllä+päivystää+tätä+palstaa+kauemmin+kuin+viikon+minua+turhaan+tänne+odottaen.+Sen+lupaan+ja+lupauksessani+pysyn+-+jollei+viikon+aikana+tule+ratkaisu+ennenaikaisista+vaaleista+tai+muuta+hyvin+raflaavaa.+Mutta+koeta+kestää,+ja+kestäthän+sinä,+kun+sinulla+ei+ole+elämässäsi+muuta+kuin+tämä+palsta+ja+tämäkin+vain+siksi,+kun+minä+täällä+silloin+tällöin+vierailen.+Jos+olisi+toisin,+et+siellä+puskassasi+lymyilisi+vaan+tulisit+ihan+omilla+kasvoillasi+tai+ainakin+rekisteröityneenä+sanomaan+sanottavasi.+Voi+sinua+raukka+reppanaa!Tämä+on+ehdottomasti+viimeinen+viestini+ainakin+muutamiin+viikkoihin,+jollei+tule+jotakin+sellaista,+johon+edellä+vihjaan.
  9. Jo+toissailtana+palstalta+poistuessani+arvelin,+että+tuskinpa+ihan+pian+tulee+aihetta+tänne+palaamiseen.+Eilen+illalla+sitä+kuitenkin+tuli+Elina+Lepomäen+raflaavan+esiintymisen+johdosta.+Vielä+kerran+tänäänkin+tuli+aihetta,+kun+Sipilä+näkyy+pitävän+uusia+vaaleja+ainoana+vaihtoehtona,+jos+Sote+kariutuu.+Ei+huono+vaihtoehto,+sanoisin!Ehkäpä+nyt+jäänkin+odottamaan+niitä+uusia+ennenaikaisia+vaaleja+ja+vasta+sellaisten+tulon+varmistuttua+tulen+tännekin+niistä+jotakin+sanomaan.+No,+ehkä+tulee+niitä+ennekin+jotain+mielenkiintoista,+mutta+nyt+ei+ole+mitään+sellaista+näköpiirissä.Olen+varsin+kyllästynyt+täällä+esiintymiseen.+Tämä+korkea+ikänikin+siinä+varmaan+on+vaikuttimena.+En+enää+jaksa+tai+viitsi+seurata+poliittisia+tapahtumia+kovin+tiiviisti.+Muistini+on+heikentynyt+ja+kun+en+enää+viitsi+tutkia+faktoja,+niissä+tulee+lipsahduksia.+Kirjoitustaitonikin+on+heikentynyt+niin,+että+tulee+kirjoitusvirheitä.+Vuosituhannen+vaihteessa+kirjoitin+yli+300-sivuiset+muistelmani+kahdessa+kuukaudessa;+sellainen+jäisi+nyt+tekemättä.+Eikä+minulla+ole+Pystyyn_kuolleen+taitoa+tiivistää+sanottavani+pariin+terävään+lauseeseen,+joten+en+voi+yrittää+silläkään+tavalla.+Eräiden+täällä+ahkeroivien+”pankkolängvitsiäkään”+en+viitsi+opetella.Mutta+ihmekö+tuo,+että+on+noin+kuin+sanon?+Kekkonen+joutui+eroamaan+presidentin+tehtävästä+kaksi+vuotta+minun+nykyistä+ikääni+nuorempana,+ja+oli+silloin+jo+täysi+dementti.+Sellainen+en+sentään+koe+olevani.+Mutta+ehkä+jatkossa+pyrin+esittämään+vielä+jäljellä+olevia+kykyjäni+enemmän+muilla+areenoilla+kuin+tällaisella+palstalla.+Onneksi+sellaisiakin+areenoja+on.Tiiviiseen+esiintymiseen+täällä+ei+lisää+sekään,+kun+tiedän,+ettei+täällä+sanottavalla+ole+vähäisintäkään+merkitystä+politiikkaan,+ei+edes+puolueiden+kannatukseen.+Eikä+täällä+pystyttäne+muuttamaan+kenenkään+puoluekantaa.+Itselläni+se+on+vuosikymmenien+saatossa+vaihdellut,+mutta+täällä+näkemälläni+siihen+ei+ole+ollut+mitään+merkitystä.+No,+ehkä+kepu+on+sen+johdosta+tullut+minulle+entistäkin+vastenmielisemmäksi,+mutta+ei+kovin+mieluinen+ole+ollut+koskaan+ennenkään.Pelkkää+viihdettä+tällainen+vain+on.+Korkeasta+iästäni+huolimatta+minulla+on+onneksi+mahdollisuuksia+muuhunkin,+jopa+tätä+mukavampaan+viihteeseen.+Sellaista+toi+naisvieraani+viikonloppuna,+sellaista+oli+tänäänkin+viikkojumpassani+ja+ihan+lähiaikoinakin+on+myös+paljon+muuta,+mm.+yhteisöjeni+kokouksia+ja+vierailuja,+lähimatkoja+ym…+Jos+tällaisissakin+voimissani+pysyn,+varmaan+taas+jonkin+kaukomatkankin+keväällä+teen.Täytyy+vielä+puuttua+tuohon,+kun+joku+tuossa+ylempänä+näkyy+arvelevan,+että+minusta+olisi+tullut+kokoomuslainen+poikani+edun+vuoksi.+Myönnän,+että+näin+vanhalle+isälle+jälkeläisten+etu+on+omaa+etua+tärkeämpi,+mutta+pojallani+ei+ole+mitään+tekemistä+asiassa.+En+edes+tiedä+poikani+puoluekantoja,+luultavasti+hän+on+samanlainen+riippumaton+ja+roikkumaton+kuin+isänsäkin.+Hänellä+on+kylliksi+muuta+ja+tärkeämpää+ajateltavaa+kuin+puoluepolitiikka.+Niin+on+oikeastaan+minullakin.+Nuorempana+olin+siinä+innokkaampi.+Demareita+kannatin+omankin+etuni+mutta+enemmän+Suomen+eduksi+näkemieni+asioiden+vuoksi.+Kauan+jo+olen+ollut+asemassa,+jonka+etua+ei+sdp+puolueista+parhaiten+aja.+Eikä+nykyinen+sdp+mielestäni+aja+parhaiten+Suomenkaan+etua;+puolueen+nihkeä+suhtautuminen+mahdolliseen+Nato-jäsenyyteemme+on+siitä+esimerkkinä.+Eiköhän+tämä+jo+riitä+tällä+kertaa+ja+luultavasti+hieman+pitemmäksikin+ajaksi.+Tulen+toki+vielä+taas+tännekin,+jos+sellaiselle+aihetta+tulee,+esim.+ennenaikaisten+vaalien+tai+jonkin+muun+merkittävän+syyn+johdosta.+Vaikkapa+vain+ilahduttaakseni+noita+eräitä+vain+minusta+ja+minulle+eläviä,+antamalla+heidän+tyhjään+elämäänsä+sisältöä+kertomalla+itsestäni,+sillä+onhan+niin+kuin+sanon+profiilillani:+”Monessa+olen+mukana+ollut,+paljon+nähnyt,+paljon+kokenut+ja+jotain+vielä+muistankin”.+Ja+on+myös+niin,+kuin+sanon+profiilini+lopuksi:Niin+kauan,+kun+on+veri+suonissas,luut,+jänteet+lujina+ja+ominas,niin+kauan+älä+pyri+kohtalon+majasta+ahtaasta+pois+jalallas!+(Omar+Khaijam)Näissä+ajatuksissa+-+näkemiin+toivottavasti!
  10. Eilen+illalla+palstan+jättäessäni+arvelin+näin:+”Tuskinpa+ihan+pian+tulee+aihetta+tänne+palaamiseenkaan,+kun+politiikassa+ei+näy+tapahtuvan+mitään+uutta+ja+raflaavaa”.Väärässä+oli+arvelussani.+Kokoomuksen+Elina+Lepomäki+näkyy+tuoneen+varsin+”raflaavaa”,+jota+ei+ole+tarpeen+käsitellä+enempää+tässä,+kun+sitä+näköjään+on+jo+käsitelty+täälläkin.+Kyllähän+Elina+ihan+oikealla+asialla+on.+Kepun+kuin+käärmettä+pyssyyn+ajama+maakuntauudistus+on+täysin+järjetön,+jonka+tavoitteina+olisi+18+maakuntaa,+joissa+pienimmissä+ei+asukkaita+edes+sen+vertaa+kuin+yli+1,5+miljoonan+asukkaan+Uudenmaan+pienimmissä+kunnissa.+Ihan+hyvät+perusteet+Elina+näkee+myös+Soten+torjumiseksi.Hallituksessa+mukana+oleva+kokoomus+ja+sitä+johtava+puheenjohtaja+Petteri+Orpo+ei+tietenkään+voi+tässä+tilanteessa+julkisesti+esiintyä+vahvasti+Elinan+tukena.+Mutta+uskon,+että+ei+tuo+Elinan+esittämä+ole+vain+hänen+yksityisajatteluaan,+vaan+kyllä+siinä+on+ennalta+sovittua+tukea+puolueeltaankin.+Ihmettelen,+että+miksi+suurin+oppositiopuolue+sdp+ei+pontevasti+toimi+noita+kepun+kärkihankkeita+vastaan.+Onko+siellä+liikaa+”punamultahenkeä”?+Jos+niin+on,+oppositio+odottaa+sdp:tä+seuraavienkin+vaalien+jälkeen.+Hallituksen+muodostava+kokoomus+valitsee+silloin+kumppanikseen+mieluummin+kepun+kuin+sdp:n,+päästäkseen+sitä+nöyryyttämään+sen+kärkihankkeita+kumotakseen.Voi,+voi+sdp:tä,+puoluetta,+jota+minäkin+olen+joskus+kannattanut!+Kenestähän+puolue+voisi+kehittää+uuden+Paavo+Lipposen?+Ei+ainakaan+Antti+Rinteestä+ole+sellaiseen,+tuskin+”pikku-Antistakaan”+eli+Antti+Lindmanista.