Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

440

Kommenttia

6623

1. Kiitos+avaukseni+tuottamasta+vilkkaasta+keskustelusta!+No,+oikeastaan+siitä+pitäisi+kiittää+palstan+omistajan,+Aller+Median,+eikä+minun,+sillä+sen+kassaahan+näille+palstoille+tulevat+viestit+kilauttelevat.+Mutta+kivaa+tuo+on+ollut+itsenikin+nähdä,+kertoohan+se,+että+minua+on+tänne+kaivattu.+Siitä+on+tänne+tultuani+kerrottu+muuallakin+kuin+tällä+avauksellani,+jopa+yli+10+vuotta+vanhoja+avauksiani+nostelemalla.+Eipä+täällä+ole+taidettu+nähdä,+että+kenenkään+muun+noin+vanhoja+viestejä+ketkään+olisivat+tallettaneet!Tämän+avaukseni+aihepiiri+lienee+nyt+puoleltani+loppuun+käsitelty.+Kivaa+on+poistua+tällä+erää+mukavissa+tunnelmissa.+Tuskinpa+ihan+pian+tulee+aihetta+tänne+palaamiseenkaan,+kun+politiikassa+ei+näy+tapahtuvan+mitään+uutta+ja+raflaavaa.+Samaa+sekavaa+junnaamista+ainakin+eduskunnassa+näkyy+olevan+niin+Soten,+tiedustelulakien+kuten+kaiken+muunkin+osalta.+Puolueiden+kannatuksessakaan+ei+näy+nyt+tapahtuvan+juuri+mitään+muutosta.+Ei+tuo+viimeinenkään+gallup+tosin+pahalta+näytä+minun+silmissäni.+Yllättävintä+on+sen+kommentoinnissa+tuo,+joka+on+viimeisenä+lauseena+tuon+gallupin+kommentoijalla.+Eli+onko+todella+niin+kuin+siinä+sanotaan?+Tässäpä+siihen+gallupiin+-+ja+sen+myötä+hyvää+yötä!++xxxxxxxxxxxxxxxxxKeskusta+lamaantunutKolmantena+oleva+keskusta+on+pysynyt+käytännössä+samoissa+lukemissa+15,5+prosentissa+-+nousua+marginaaliset+0,1+prosenttiyksikköä.Puoluekoneisto+ja+kenttäväki+näyttävät+lamaantuneen+odottamaan+kesäkuun+puoluekokouksen+henkilövalintoja+ja+sitä,+millaisen+puoluetta+repivän+shown+Paavo+Väyrynen+vielä+onnistuu+kevään+aikana+järjestämään.+Edes+Suomen+talouden+ja+työllisyyden+elpyminen+ei+keskustaa+varsinkaan+puolueen+aktiiviväen+ulkopuolella+auta,+sillä+periaatteessa+kaikki,+mitä+pääministeri+ja+puolueen+puheenjohtaja+Juha+Sipilä+tällä+hetkellä+sanoo,+koetaan+enemmän+tai+vähemmän+epäilyttävänä.Lisäksi+monet+talousahdingossa+olevat+maanviljelijät+kokevat+keskustan+hylänneen+heidät.https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/242807-il-us-gallup-kokoomus-yha-suurin-sdp-kuroo-sinisten-korpivaellus-jatkuu
  2. Ettei+minua+pidettäisi+maaseutuvastaisena+-+jota+en+ole+-+on+korostettava,+että+edellä+sanomallani+en+todellakaan+mollaa+maaseutua+ja+sen+ihmisiä.+Maaseudullamme+on+paljon+kaunista+ja+viihtyisää+ja+ihan+kivoja+ihmisiä,+ja+siellä+tehdään+myös+paljon+työtä,+josta+on+hyötyä+muillekin+kuin+vain+tekijöilleen+ja+maaseudulle.Mutta+totuus+vain+on,+että+maaseudulla+ja+sen+pikkukaupungeissakaan+ei+ole+ahkerimmillekaan+eikä+etevimmillekään+edellytyksiä+koko+Suomea+ja+kaikkia+suomalaisia+hyödyttävään+työhön+siten+kuin+suurimmissa+kaupungeissamme,+etenkin+täällä+Helsingissä+ja+muulla+pääkaupunkiseudulla.+Vain+sellaisissa+on+tarpeeksi+niitä+töitä+ja+työpaikkoja,+joiden+tulos+tuottaa+sitä,+mitä+noilla+toisella+avauksella+esitetyissä+tilastoissa+on+luettavissa.Ottaessani+tällaista+esiin+tunnen+pientä+pistoa+rinnassani+siksi,+että+vaikka+olen+helsinkiläinen,+en+kuulu+siihen+koko+maatamme+parhaiten+hyödyttävään+väestöön.+47+vuotta+elämästäni+minäkin+tosin+työelämässä+olin,+kun+jo+16-vuotiaana+aloitin+työurani,+joka+jatkui+63-vuotiaaksi.+Kaikki+nuo+vuodet+olin+ainakin+tekevinäni+työtä,+josta+oltiin+maksavinaan+palkkaa.+Kai+vain+pelkällä+päivärahalla+suoritettu+varusmiesaikakin+on+luettava+tuohon+mukaan,+kun+silloisen+eläkelain+mukaan+sekin+oikeutti+eläkkeeseen;))+Mutta+jo+parikymmentä+vuotta+olen+ollut+”vain”+eläkeläisvaari.+No,+ehkä+minä+näin+eläkeläisenäkin+olen+vielä+suomalaisen+keskivertoveronmaksajan+tasolla,+ehkä+jopa+hieman+sen+yläpuolellakin,+joten+pieni+roponen+minultakin+vielä+menee+siihen+kassaan,+josta+jaetaan+myös+sinne,+jossa+ei+omilla+pärjätä.”Hyvä+on+hiihtäjän+hiihdellä,+kun+hanki+on+hohtava+alla”,+runoili+Eino+Leino.+Hyvä+oli+tällaisen+vanhuksenkin+hiihdellä+tällaisena+päivänä.+Paloheinän+hienoille+metsäladuille+en+mennyt,+kun+niillä+näkyi+olevan+ruuhkaa,+vaan+hiihtelin+vain+Paloheinän+majalta+lähteviä+peltolatuja.+Tarkoitukseni+oli+mennä+tavalliseen+tapaani+Pitkäkosken+majalle+saakka,+mutta+sen+verran+viimaista+oli+noilla+aukeilla,+että+käännyin+takaisin+Niskalasta,+jolloin+suunnitellusta+12+km:n+lenkistä+tuli+vain+8+km:n+lenkki,+mutta+hyvä+niinkin.+Monet+minua+nuoremmatkin+näkyvät+viettäneen+tuonkin+ajan+vain+tällä+palstalla+-+tuottaen+sitä+tavanomaistaan.
  3. Ei+minulla+ole+tuohon+vastaansanomista.+Tietenkin+Helsingistä+on+tullut+kuvaamasi+kaltainen+siksi,+kun+siitä+tuli+Suomen+pääkaupunki.+Kiitos+siitä+Venäjän+keisari,+Suomen+suuriruhtinas+Aleksanteri+I:lle,+joka+halusi+keisarikuntansa+osavaltion+pääkaupungin+lähemmäs+koko+valtakuntansa+pääkaupunkia+Pietaria.+Jos+pääkaupunki+olisi+pysynyt+Turussa,+nyt+Turku+ja+sen+ympäristö+olisi+Suomen+ylivoimaisesti+väkirikkain+ja+kehittynein+alue,+Suomen+suurin+elättäjä.+Eikä+olisi+varmaa,+että+silloisesta+pikkukaupungista+Helsingistä+olisi+tullut+edes+Uudenmaan+suurinta+keskuskaupunkia,+sellainen+voisi+olla+nyt+vaikka+Porvoo.Mutta+nyt+on+niin+kuin+on,+ja+oikein+hyvä+niin+-+ainakin+tällaisesta+helsinkiläisestä+näkökulmasta+nähtynä,+ja+onhan+tämä+tilanne+nyt+myös+koko+Suomen+ja+kaikkien+suomalaisten+et.
  4. No,+tässäpä+jotain+kaipaamastasi+tiedosta.+Todettakoon,+että+Helsinki+ei+ole+luovuttajana+ykkönen+asukasta+kohden,+edelle+menevät+Kauniaianen+ja+Espookin,+mutta+kokonaissummana+Helsinki+on+ylivoimainen+ykkönen:>>Pääkaupunkiseudun+kunnat+ovat+nettomaksajien+kärkeä+valtionosuuksien+tasauksia+vertailtaessa.+Kaikkein+eniten+tasausta+köyhille+kunnille+maksavat+kauniaislaiset,+1 246+euroa+asukasta+kohti.+Helsinkiläisiltä+vauvasta+vaariin+napataan+ensi+vuonna+527+euroa.+Espoolainen+tukee+maaseutua+752+eurolla+ja+vantaalainen+314+eurolla.Tuen+saajien+kärjessä+on+Pohjanmaa,+jota+on+totuttu+pitämään+menestyvien+yrittäjien+kehtona.Eniten+verotulojen+tasauksesta+nauttii+1 200+asukkaan+Merijärvi+Oulun+alapuolella.+Kunta+saa+tasausta+ensi+vuonna+1 247+euroa+asukasta+kohti.Helsinki+avittaa+maalaisserkkuja+reilulla+300+miljoonalla+eurolla.+Summa+on+suurin+piirtein+sama,+jonka+Helsinki+on+toistaiseksi+saanut+revittyä+energiayhtiönsä+tuotoista.– Tasaus+on+Helsingin+taloudelle+kova+rasite,+päivittelee+rahoitusjohtaja+Tapio+Korhonen.Korhonen+muistuttaa,+että+Helsinki+joutuu+kolmen+seuraavan+vuoden+aikana+lainaamaan+lisää+noin+1,2+miljardia+euroa.– Jos+nyt+yhtäkkiä+saisimme+tuon+summan,+menisi+se+varmasti+velanoton+pienentämiseen.Espoon+tasauslasku+on+182+miljoonaa+euroa.Vantaa+tukee+maaseutua+ensi+vuonna+yhteensä+61+miljoonalla+eurolla.<<https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/7473-helsinkilainen-maksaa-pohjalaisen-etelanmatkatTarkempaa+tietoa+-+kaikki+Suomen+kunnat+luovuttajina+ja+saajina+-+varmaan+löytyy+netistä,+mutta+riittäköön+nyt+tämä.
  5. Pystyyn_kuolleen+kanssa+olemme+pahoitelleet+tämän+kepupalstan+hiipumista.+Mutta+nythän+se+on+kovasti+vilkastunut!+Ainakin+tällä+Pystyyn_kuolleen+avauksella.+Minä+saanen+ottaa+kunnian+tästä+vilkastumisesta.+No,+en+ehkä+ihan+tuollaista+”vilkastumista”+olisi+toivonut.+Mutta+eihän+minulla+ole+täällä+sellaista+määräysvaltaa,+jota+muutama+on+näkynyt+uskovan+minulla+olevan;+kukin+on+voinut+vilkastuttaa+palstaa+vain+niillä+kyvyillään,+jotka+hänellä+on.Olen+kyllä+nyt+vilkastuttanut+tätä+palstaa+hieman+harkitsemattomastikin,+enkä+ole+itseeni+tyytyväinen+siltä+osin.+DV8_HellRaiser+tuossa+ylempänä+sanoo+minun+provosoituneen+joidenkin+kirjoituksista.+Oikeassa+hän+on,+niin+olen+tehnyt++huomannee,+että+taas+kehaisin+häntä!+Tietenkin+minun+olisi+pitänyt+ymmärtää+noiden+vain+minusta+ja+minulle+elävien+turhimusten+tuotteet+vain+heidän+minua+kohtaan+tuntemansa+kateuden+tuotteiksi,+osoituksiksi+sen+tuottamasta+mielensä+sairaudesta.+Liian+herkkänahkainen+olen+ollut.+Mutta+nyt+taas+terävöidyn.+Koetan+tulla+muistamaan,+että+tuollaisiin+puskapiiloistaan+sairaan+mielikuvituksensa+tuotetta+ja+muuta+törkyä+tänne+heittäviin+turhimuksiin+ei+kannata+reagoida.+Turhimuksiahan+he+ovat,+luultavasti+nuoria+joutilaita,+joilla+ei+ole+mitään+muuta+tekemistä+eikä+muuta+elämänsä+sisältöä.+Eivät+nuo+voi+olla+eläkeläisiäkään,+useimmilla+eläkeläisillä+-+kuten+itsellänikin+-+on+muutakin+tekemistä+niin,+etteivät+ehtisikään+tällaista+palstaa+päivät+pitkät+päivystämään+ja+välittömästi+siitä+ilmoittamaan,+kun+heidän+odotuksensa+kohde+tänne+tulee.Ainakaan+ennen+noiden+olympialaisten+loppumista+en+tätä+palstaa+avaa,+sen+vakuutan.+Kun+viikonlopuksi+saan+taas+tänne+naisseuraa,+se+on+varmin+tae+sille,+että+voin+täältä+pysyä+poissa,+sillä+tällaiselle+vanhuksellekin+naisseura+on+monin+verran+mieluisampaa+kuin+mikään+seura+täällä.+Tämä+tietysti,+aivan+varmasti+johtaa+kyllä+taas+siihen,+että+ainakin+tuon+yhden+minussa+nikilläänkin+roikkuvan+silmissä+moni+”viatonkin”+joutuu+taas+minuksi,+jos+kirjoittaa+tarpeeksi+hyvin.+No,+ei+tuokaan+vaatimus+enää+näy+olleen+ehdoton,+minuksi+hänen+silmissään+on+joutunut+jo+muutama+ihan+kaltaisensakin,+jotka+varmaan+ovat+pitäneet+sitä+kunnianosoituksena.Hyvää+yötä+ja+näkemiin+aikaisintaan+joskus+ensi+viikolla!
  6. Olen+sinua+jossain+määrin+asiallisenakin+kirjoittajana,+”ylilyönneistäsi”+huolimatta,+ja+olenpa+jopain+sanomaasi+kehaissutkin.+Nyt+sinä+kuitenkin+alennut+tuon+aina+kimpussani+olevan+roskasakin+tasolle.En+usko,+ettet+olisi+nähnyt+totuutta+siitä,+miksi+olen+niinkin+paljon+kertonut+itsestäni.+Olen+joutunut+tekemään+niin+oikaistakseni+noiden+eräiden+minusta+esittämäänsä+sairaan+mielikuvituksensa+tuotetta.+Ja+kertomalleni+olen+joutunut+esittämään+myös+todisteita,+jota+nuo+toiset+eivät+ole+koskaan+tehneet+itsestään+kertomalleen.+No,+”majuri”+kyllä+on+yrittänyt,+mutta+tunnetuin+seurauksia,+kuten+pari+päivää+sitten+kun+hän+esitti+tiluksiltaan+ottamansa+valokuvan+-+joka+olikin+jostain+Sveitsistä;+oli+siis+poiminut+netistä.Olen+tosiaan+näyttänyt+täällä+eräitä+todistuksianikin,+kertomani+tueksi+ja+noiden+minusta+esittämää+totuudella+oikaistakseni.+On+liian+törkeää+sinulta,+kun+epäilet+niitä+väärennöksiksi!+Minäkö+sortuisin+rikokseen+tällaisen+kepupalstan+ja+sen+roskasakin+vuoksi!+Herää+epäilys,+että+sinä+saattaisit+hyvinkin+niin+tehdä,+kun+tuollaiseen+vihjaat.+No,+et+kai+sentään,+tuollainen+lienee+sinulta+vain+lipsahdus,+joka+ei+ehkä+sentään+kerro+sinusta+muuta+kuin+sen,+että+vaikutuksen+sinuunkin+ovat+tehneet+ne+näkemäsi+todistukseni,+ilmeisesti+siksi,+kun+itselläsi+ei+olisi+vastaavaa+näytettävää.Kun+otat+esille+tuon+kapiaisaikani,+täytyy+vielä+kertoa,+että+sattuman+summaa+niihin+hommiin+jäämiseni+oli.+Kun+minusta+tuli+varusmieskersantti+ja+varusmiesaikani+päättyi+toukokuussa+-+olin+kesäkuun+saapumiserää+-+ja+kun+komppanianpäällikkö+pyysi+minua+jäämään+kersanttina+va-palvelukseen,+ajattelin,+että+onhan+tässä+joutilas+kesä.+Syksyllä+oli+tarkoitukseni+mennä+metsäkouluun,+Rovaniemen+Hirvaalle+suonkuivauslinjalle.+Olinhan+käynyt+Lapissa+jo+metsätöiden+aputyönjohtajakurssin+ja+ollut+kesän+Lapin+itäisen+suonkuivauspiirin+hommissa+tulevia+suonkuivausalueita+mittaamassa.+Mutta+sen+ensimmäisen+kapiaiskesäni+aikana+tapasin+naisen,+jonka+kanssa+minulla+syntyi+”vipinää”+niin,+että+hän+alkoi+odottaa+minulle+lasta+(joka+sitten+syntyi+seuraavassa+toukokuussa),+ei+siinä+tilanteessa+kannattanut+lähteä+velaksi+opiskelemaan,+kun+oli+edes+niukka+leipä+tarjolla+kapiaisena.+Eikä+sitä+ratkaisuani+ole+tarvinnut+koskaan+katua,+syistä,+jotka+tiedät.+Kyllä+se+ura+kai+tarjosi+sitten+leveämmän+leivänkin+kuin+metsätyönjohtajana,+varsinkin+siksi,+että+sieltä+jo+45-vuotiaana+pääsin+leventämään+leipääni+siviilitöissä.Niin,+noista+”pikkuhitlereistä”,+joihin+viittaat.+Kenttäkouluttajana+tietenkin+myös+minä+aloitin+ja+muutamia+alkuvuosia+sellaisena+jatkoinkin,+kunnes+pääsin+mielenkiintoisempiin+ja+vaativampiinkin+hommiin.+Mutta+en+minä+simputtajatyyppi+sielläkään+ollut,+nekin+hommat+voi+hoitaa+jopa+menestyksellisemminkin+muilla+taidoilla.+Ei+minun+tarvinnut+koskaan+sanoa+alaisilleni+kuten+erään+vääpelin+kerrotaan+sanoneen:+”jos+ette+voi+minua+kunnioittaa,+pelätkää+edes!”Jokohan+vihdoin+menisi+perille+tämäkin+totuus,+jonka+olen+kai+useammankin+kerran+jo+tätä+ennenkin+joutunut+täällä+kertomaan!
  7. Ei+muslimeille+rakenneta+kirkkoja,+moskeijoita+ne+ovat.+Onhan+niillä+pieniä+rukoushuoneita+Helsingissäkin,+mutta+ei+kunnon+moskeijaa.+Sellainen+pitäisi+tänne+saada,+sillä+muslimeja+täällä+on+jo+paljon+enemmän+kuin+juutalaisia,+joilla+on+ihan+komea+synagoga+Kampissa+Malminkadulla,+on+ollut+jo+toistasataa+vuotta.+Tässä+siitä:https://www.jchelsinki.fi/fi/helsingin_synagogaUskonnollinenkin+monikulttuurisuus+on+vain+rikkaus,+jos+se+oikein+ymmärretään.+Valitettavasti+käy+vain+niin,+että+jos+jossakin+tietty+uskonto+saa+ylivallan,+muilla+ei+ole+mahdollisuuksia.+Jos+vallanpitäjä+ei+pysty+täysin+listimään+niitä+”toisuskoisia”,+tuhoaa+ainakin+niiden+temppelit.+Tästä+on+paljon+surullisia+esimerkkejä+maailmassa,+sitä+tapahtuu+yhä.Mutta+on+myös+esimerkkejä+sopuisasta+yhteiselosta.+Viime+keväänä+lomailin+Sri+Lankassa,+siis+Ceylonilla,+ja+lomapaikkaani+lähin+kaupunki+oli+Negombo,+pääkaupunki+Colombosta+n.+50+km+rannikkoa+pohjoiseen.+Kaupungin+keskustassa+samassa+katuristeyksessä+oli+buddhalaisten,+hindujen+ja+muslimien+temppelit.+Suurta+suvaitsevuutta+alueen+valtaenemmistöltä+buddhalaisilta+singaleeseilta,+jotka+muutamia+vuosikymmeniä+sitten+sotivat+pitkään+ja+verisesti+hindu-uskontoa+tunnustavia+tamileita+vastaan.Esimerkki+myös+uskonnollistenkin+sotien+riivaamasta+Lähi-idästä:+Ainakin+vielä+1970-luvun+lopulla+Libanonin+pääkaupungissa+Beirutissa+oli+samassa+kadunristeyksessä+muslimien+moskeija,+kristittyjen+kirkko+ja+juutalaisten+synagoga.+En+tiedä,+onko+enää+synagogaa,+kun+Libanonissakin+sodittiin+Israel+eli+juutalaiset+siinä+olivat+mukana.+Kirkko+siellä+varmaan+edelleen+on,+sillä+Libanonissa+on+merkittävä+kristitty+vähemmistö,+perustuslainkin+mukaan+sille+kuulunee+edelleen+myös+hallituksellisia+oikeuksia,+aikoinaan+ainakin+oli+niin,+että+jos+presidentti+oli+muslimi,+varapresidentin+tuli+olla+kristitty+tai+päinvastoin.Kyllä+meillä+suomalaisilla+pitäisi+olla+sivistynyttä+suvaitsevaisuutta+kaikkia+kansalaisiamme+kohtaan,+olkoon+heidän+uskontonsa+mikä+tahansa.+Tuollaista+edellä+osoitettua+ahdasmielisyyttä+lienee+vain+siellä,+missä+niitä+toisuskoisia+ei+ole.+Ei+meillä+helsinkiläisillä+sellaista+juuri+olekaan.
  8. Ennen+päivän+”olympialaisurakan”+alkamista+vilkaisin+palstaa+ja+viestieni+mahdollista+tuottamaa.+Eipä+noissa+ollut+muuta+kommentoitavaa+kuin+totean+vain+tuon+nimimerkin+NaurussaPitelemistä+ilmeisesti+olevan+oikeassa:+kova+ukko+taidan+olla+tässä+seurassa.+Mutta+nyt+en+heiluta+moukaria,+vaan+vain+yksi+huomio:Miksi+ihmeessä+noille+muutamille+se+minun+ammoinen+sotilasurani+on+niin+tärkeä,+että+he+ovat+juuttuneet+siihen+noin?+Nytkin+tuovat+sitä+esille+lukuisissa+viesteissään,+vanhoja+avauksiakin+nostelemalla.+Ja+tekevät+kaiken+tuon+sellaisella+”taidolla”,+että+sääliksi+kävisi,+jos+voisin+olla+tuosta+huvittumatta.Se+sotilasurani+kesti+vain+vähän+yli+30+%+tähänastisesta+elämästäni+ja+muuta,+ihan+siviilielämää+minulla+on+ollut+lähes+70+%+elämästäni.+Sen+sotilasuranikin+aikana+elämässäni+tapahtui+hyvin+paljon+muutakin+kuin+vain+sitä+sotilaselämää;+merkittävämpääkin,+kuten+naimisiinmeno,+kaksi+lasta,+avioero+ja+hyvin+paljon+muuta.+Ja+sen+sotilasurani+päättymisen+jälkeen+elämässäni+on+tapahtunut+vielä+hyvin+paljon+enemmän,+kuten+yksi+vain+vuoden+mittainen+avioliitto+ja+pian+sen+jälkeen+seurannut+kolmas+ja+onnellisin+avioliittoni,+joka+sekin+päättyi+jo+13+vuotta+sitten+vaimoni+kuolemaan.+Ja+mitä+tapahtuikaan+tuona+aikana+työ-+ja+yksityiselämässäni+-+tulisi+liian+pitkä+kertomus+siitä.+Nyt+jo+kohta+20+vuotta+olen+ollut+eläkeläinen+ja+13+vuotta+jo+leskikin,+mutta+edelleen+elämässäni+-+korkeasta+iästäni+huolimatta+-+tapahtuu+yhtä+ja+toista+niin,+että+minun+ei+tarvitse+ainakaan+juuttua+siihen+jo+kohta+38+vuotta+sitten+päättyneeseen+sotilasuraani.+Toki+sillä+edelleen+on+minulle+merkitystä+mm.+noiden+evp-yhteyksieni+vuoksi,+mutta+eivät+nekään+suurimerkityksellisimpiä+elämässäni+ole.Siis+miksi+ihmeessä+noille+muutamille+se+sotilasurani+on+noin+merkityksellinen,+sitä+en+voi+käsittää?+Ehkä+käsitän+sen+sittenkin:+Johtunee+siitä,+että+kun+he+itse+eivät+varusmiesaikanaan+päässeet+edes+aliupseerikouluun,+he+purkavat+katkeruuttaan+siitä+minuun,+joka+etenin+paljon+pitemmälle.+Mutta+enhän+minä+ollut+siihen+mitenkään+syyllinen.+En+ole+syyllinen+edes+siihenkään,+että+tuo+yksi+ali/toimiupseerina+palvellut+nieilläänkin+minuun+kiinnittymään+pyrkivä+ei+edennyt+urallaan+paremmin.+Olin+tosin+toimiupseeriksi+merkittävässä+ja+jossain+määrin+noihin+asioihin+vaikutusvaltaisessakin+asemassa+viimeisessä+työssäni+Pääesikunnassa,+mutta+vain+ylimmät+toimiupseeriylennykset+olivat+sellaisia,+joihin+valtakunnallisten+toimiupseeriasioiden+hoitajalla+oli+jotain+vaikutusvaltaa,+vääpelitason+ylennykset+eivät+koskaan+tulleet+pöydälleni.+Tuo+kyseinen+henkilö+oli+kai+korkeintaan+vääpeli+silloin,+kun+minä+jo+jätin+sen+tehtäväni+ja+siirryin+siviilielämän+palvelukseen.No,+enpä+todellakaan+jää+pohtimaan+tuotakaan+asiaa+enempää,+vaan+pian+alkaa+taas+se+päivittäinen+”olympiaurakka”.