Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

440

Kommenttia

6623

• Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. Voi+sinua+poika!+Ehkä+tuollainen+näkökulma+voi+syntyä+varusmiehelle,+joka+pysyy+vain+rivimiehenä,+mutta+tuollaisen+taustalla+on+todellisuudessa+paljon+muuta.+Tärkeämpääkin,+sillä+ihminen+on+sotaväen+kuten+yritystenkin+tärkein+voimavara,+koko+henkilöstö,+niin+esimiehet+kuin+alaisetkin.+Ja+heidän+asemaansa;+oikeuksiaan,++etujaan+ja+velvollisuuksiaan+säädellään+monilla+laeilla+ja+hallinnollisilla+määräyksillä+ja+palkattua+henkilöstöä+lukuisilla+työehtosopimuksilla,+joita+on+noudatettava.+Näitä+opetetaan+henkilöstöhallinnon+tunneilla+niille,+jotka+niitä+tarvitsevat+ja+jotka+joutuvat+valvomaan+niiden+käytön+oikeellisuutta.Esikuntakoulun+luutnanttikursseilla+henkilöstöhallinto+oli+aineista+arvokkain,+kertoimenaan+10.+Esikuntatekniikka+oli+toiseksi+arvokkain,+kertoimenaan+8.+Luutnanttikursseilla+valmistuttiin+joukko-osastojen+komentotoimistojen+päälliköiksi,+ja+komentotoimiston+päällikkö+oli+samalla+joukko-osaston+henkilöstöpäällikkö,+suoraan+komentajan+alainen+kuten+koulutustoimiston+ja+huoltotoimiston+päälliköt+ja+komppanioiden+tai+pattereiden+päälliköt.+Komentotoimiston+päällikön+piti+olla+myös+komentajan+ja+tarvittaessa+muidenkin+asiantuntija-apuna+hänen+tehdessään+henkilöstöä+-+niin+palkattua+kuin+varusmiehiäkin+-+koskevia+päätöksiä.Mestarikursseilla+noiden+em.+aineiden+kertoimet+olivat+päinvastaiset,+kun+sillä+kurssilla+valmistuttiin+vain+toimistoupseereiksi+-+aikaisemmin+esikuntavääpeleiksi+-+jotka+toimivat+toimistopäällikön+alaisuudessa+ja+apuna.+Eiköhän+tämä+jo+riittäisi+tästä+jo+sivujuonteille+menneestä+tästä+asiasta+ja+muustakin+tälle+illalle.+Juuri+vastasin+vielä+Pystyyn_kuolleen+viestiin,+enkä+muuta+vastaustani+vaativaa+asiallistakaan+nyt+näe,+joten+hyvää+yötä+kaikille!
  2. On+näköjään+päästy+tärkeämpäänkin+aiheeseen.+No,+kun+olen+kai+siinä+jotenkin+osallisena,+täytyy+kommentoida:Joo,+noin+tapahtui+sodan+aikana+ja+sen+jälkeen+kuin+kerrot.+Sellaisia+aliupseerista+upseeriksi+ja+lopulta+kapteeniksi+kohonneita+oli+vielä+1950+luvulla+kai+paljonkin,+esim.+JP+2:ssa+(myöh.+UudJP)+oli+kaksi.+Toinen+heistä+toimi+huoltoupseerina,+toinen+oli+komentopuolella+esikunnassa,+olisiko+ollut+nimikkeeltään+komentotoimiston+päällikkö.+Huoltokoulussa,+jossa+kävin+talousaliupseerikurssin,+oli+myös+kaksi,+toinen+esikunnassa,+toinen+kenttäkouluttajana.+Päteviä+miehiä+he+olivat,+vaikka+heitä+kakkosupseereiksi+nimiteltiin+ja+heitä+nuoremmista+kadettiupseereista+eräät+katsoivat+heitä+vähän+pitkin+nokanvarttaan.En+tiedä,+oliko+heistä+kenelläkään+takanaan+reserviupseerikurssia,+mutta+jonkinlaisen+upseerikurssin+he+olivat+kai+käyneet+jo+sodan+aikana+ja+sodan+jälkeen+olivat+käyneet+muita+kursseja,+esim.+huoltoupseerikurssin.Mutta+tuo,+jolle+vastasit,+puhui+eri+asiasta,+eli+siitä,+kun+v.+1974+siirryttiin+ns.+yhtenäispäällystöön+ja+tuli+toimiupseeristo.+Olin+ensimmäisellä,+34+miehisellä+luutnanttikurssilla+ja+läpäisin+sen+priimuksena.+Luutnantteja+meistä+kaikista+kurssimme+suorittaneista+tuli+samana+päivänä,+1.6.1975,+tästä+vuotta+myöhemmin+kai+meistä+useimmista+tuli+yliluutnantteja+ja+sitten+1.3.1979+meistä+neljästä+tuli+kapteeneita,+jotka+olimme+siis+ensimmäisiä+toimiupseerikapteeneja.Esikunnissa+me+kaikki+neljä+kapteenia+olimme+jo+ennen+luutnanttikurssiammekin+palvelleet,+kukin+omissa+aselajeissamme,+kun+olimme+jo+aliupseeriurallamme+menestyneet+niin,+että+meidät+oli+haalittu+pois+kentältä+vaativampiin+tehtäviin.+Olimmehan+jo+kurssillamme+sotilasmestareita.+Esikuntiin+enemmistö+meistä+myöhemmin+kapteeneiksi+ylennetyistä+kurssimme+jälkeen+palasikin,+yksi+meistä+oli+jalkaväen+mies,+yksi+kenttätykistön,+yksi+ilmavoimien+ja+minä+yleissotilaallisten+sotilaslaitosten,+kun+kurssimme+aikana+Topografikunnassa+palvelin.+Laivasto+jäi+ilman+ensimmäisessä+kapteenien+jaossa.+Kurssimme+jälkeen+minä+jäin+pyydettynä+opinahjoomme+opettajaksi,+pääaineena+henkilöstöhallinto,+sen+ohessa+toimin+myös+mestarikurssin+johtajana.+Sieltä+lähdin+sitten+rauhanturvaajaksi+Siinaille,+jossa+palvelin+kapteeniylennyksen+saadessani.+Mutta+vain+1,5+vuotta+sitten+kapteenina+hyödytin+enää+puolustusvoimia,+Pääesikunnan+komento-osaston+henkilöstötoimistossa+valtakunnallisten+toimiupseeriasioiden+hoitajana,+kun+lähdin+siviilityöhön+1.9.1980,+eli+välittömästi+kun+minulle+tuli+oikeus+täyteen+sotilaseläkkeeseen.Sen+pituinen+se.
  3. Joo,+lupaavalta+näyttää+kokoomuksen+kannalta.+Saattaapa+tuo+Niinistön+valtava+kannatus+vaikuttaa+puoluekannatukseen+sittenkin+niin,+että+seuraavassa+gallupissa+puolue+on+repinyt+vielä+suuremman+johdon+muihin+puolueisiin.+Rinteen+puolueelleen+asettama+tavoite,+nousta+pian+ykköseksi,+ei+toteutune+ainakaan+vielä.+Saa+nähdä,+onko+todennäköisesti+tulevilla+työmarkkinaselkkauksilla+puolueen+kannatukseen+vaikutusta,+ja+jos+on,+mihin+suuntaan.Kyllähän+Väyrynen+on+sellainen+kivi+kepun+kengässä,+että+puoluejohdon+pitäisi+kopistaa+se+pois.+Eli+erottaa+puolueen+jäsenyydestä,+jolloin+kai+häneltä+menisi+myös+kunniapuheenjohtajuus.+Tosin+sillä+olisi+Väyrysen+vahvimmalla+kannatusalueella,+Lapissa,+sellainen+vaikutus,+että+kepun+kannatus+siellä+romahtaisi.+Mutta+melko+vähän+siellä+ihmisiä+on+valtakunnan+mittakaavassa,+tosin+melkoinen+osa+kepun+kannattajista.Aivan+hullu+idea+on+tuollainen+romutuspalkkio,+joka+tulisi+hyvin+kalliiksi+veronmaksajille.+Kyllä+nuo+”sammuvat+alueet”+pitäisi+jättää+tyhjenemään+ja+satsata+enemmän+sinne,+missä+on+paremmat+edellytykset+työpaikoille+ja+kannustaa+muuten+niiden+tyhjenevien+alueiden+ihmisten+siirtymistä+sinne.+Myös+asuntojen+merkittäväkin+lisärakentaminen+sinne+olisi+helpompaa+ja+edullisempaa.Kiva,+että+samaa+mieltä+näymme+olevan+Sipilästä+ja+Berneristä;+heitä+minäkin+olen+täällä+joskus+kehaissutkin.+Taustoistaankin+johtuen+en+ole+osannut+pitää+heitä+oikeina,+aitoina+kepulaisina.+Eivätkä+he+sitä+lienekään,+ei+ainakaan+Berner.+joka+oli+kai+viime+eduskuntavaaleissa+asettumassa+kokoomuksen+ehdokkaaksi,+mutta+Sipilä+houkutteli+hänet+kepuun+lupaamalla+tälle+ministeripaikan,+jonka+Berner+sitten+saikin.
  4. Kiitos+ystävän+neuvosta,+joka+kyllä+on+sikäli+tarpeeton,+kun+en+ole+koskaan+ketään+erityisemmin+pilkannut.+Minua+täällä+on+kyllä+yritetty+pilkata+oikein+urakalla,+mutta+tehty+se+pilkkaajien+kykyjen+mukaisella+tavalla,+joka+on+minua+vain+naurattanut.+Irvaillut+kyllä+hieman+olen.+Sellaista+on+myös+tuo,+että+tietynlaista+kielenkäyttöä+kuvaamaan+olen+joskus+käyttänyt+tuota+pankkolängvits-sanaa,+mutta+se+sana+ei+suinkaan+ole+minun+vaan+jonkun+minua+humoristisemman+luoma.No,+ehkäpä+sen+ensimmäisen+avaukseni+poistoon+syynä+olivat+avaukseni+ps-lisäykset,+vaikka+niissäkään+ei+mielestäni+ole+mitään+herjaavaa+tai+vihakirjoitusta,+vain+tapahtuneiden+tosiasioiden+toteamista.+Laitanpa+ne+nyt+tähän+nähdäkseni+tuleeko+tämä+viestini+poistetuksi+näiden+vuoksi:+Ps.Sipilän+kepulaisuuden+aitoutta+olen+joskus+hieman+epäillyt+ja+olen+antanut+hänelle+tunnustustakin+tällä+palstalla.+Nyt+hän+ennen+vaaleja+kytki+asemansa+puolueen+puheenjohtajana+Vanhasen+saamaan+kannatukseen+ja+antoi+ymmärtää+jättävänsä+tehtävänsä,+jos+Vanhasen+kannatus+jää+kovin+kehnoksi.+Eilen+illalla+Sipilä+oli+aivan+toista+mieltä.+Kyllä+hän+aito+kepulainen+on,+kun+noin+nopeasti+pystyi+vaihtamaan+kelkkansa+toiseen+suuntaan.Ps+2.Keskustan+ehdokkaan+kannatus+Helsingissä+oli+1,5+%.+Asuinalueellani+Paloheinässä+hänen+kannatuksensa+oli+sentään+suurempi,+2,2+%+kuten+muuten+Väyryselläkin.+Johtuu+varmaan+siitä,+että+tänne+on+viime+vuosinakin+vielä+rakennettu+melkoisesti+uutta+ja+tänne+on+muuttanut+paljon+sellaista+väkeä,+jotka+ovat+entisillä+kotiseuduillaan+tottuneet+kannattamaan+keskustaa+eivätkä+he+kaikki+ole+vielä+tuossa+asiassa+kantaansa+tarkistaneet.+Tässä+linkki+Paloheinän+vaalitulokseen+ja+sen+jatkona+olevasta+luettelosta+pääsette+kaikille+muillekin+Helsingin+äänestysalueille:https://vaalit.yle.fi/tulospalvelu/pv2018/alue/1/kunta/91/alue/035A
  5. Niin+poistettiin,+kuten+edellinenkin+avaukseni,+enkä+ymmärrä+sellaiselle+muuta+syytä+kuin+sen,+että+palstalla+ei+ole+enää+asiallista+valvontatoimintaa.+Sieltä+poistellaan+kaikki,+joita+pyytävät+poistamaan+ne,+jotka+kokevat+jääneensä+alakynteen+asioissa.+Toisaalta+hyvä+noin,+sillä+saatanpa+vihdoin+voida+jättää+lopullisesti+tällaiseksi+menneen+palstan.Mutta+kun+sinä+ystävällismielisesti+jäit+sitä+avaustani+kaipaamaan,+tässä+se+on,+ole+hyvä!+Presidentinvaalitulos+keskustan+kannaltaSuomen+keskustan+ehdokkaan+saama+kannatus+näissä+presidentinvaaleissa+oli+nyt+heikompi+kuin+maalaisliitto-keskustapuolue-Suomen+keskustan+ehdokkaan+kannatus+koskaan+ennen.+Ehdokkaan+eli+Matti+Vanhasen+kannatus+koko+valtakunnan+tasolla+oli+nyt+4,1+%.+Olisi+kiva+kuulla+keskustan+kannattajien+mielipiteitä+syystä+tai+syistä+tuohon+surkeaan+tulokseen.+Yhdyttekö+ehkä+tähän,+mitä+sanoin+asiasta+presidentti-palstalle+tekemässäni+avauksessa:>>Se+ei+mielestäni+johtunut+niinkään+puolueen+ehdokkaan+vähäisyydestä+kuin+siitä,+että+valituksi+tullut+ehdokas,+Niinistö,+oli+puolueen+kannattajienkin+mielestä+ehdokkaista+selvästi+paras.+Johtui+myös+siitä,+että+puolueen+ehdokkaan,+Vanhasen,+kannatusta+tuli+nyt+sabotoimaan+puolueen+luopio,+jota+eräät+puoluetta+muuten+kannattavatkin+nyt+äänestivät<<Vaikka+Väyrynen+varmasti+nakersi+keskustan+ehdokkaan+kannatusta,+ei+hänen+saamansa+äänisaalis+-+Vanhasen+saalista+vähän+suurempi+-+tullut+kokonaan+keskustaa+kannattavilta,+kyllä+hänellä+oli+kannatusta+muuallakin.+Mutta+vaatimattomaksihan+hänenkin+saaliinsa+jäi.+Vielä+vaaleja+edeltävänä+päivänä+hän+uhosi+nousevansa+ekakierroksella+toiseksi+ja+haastavansa+Niinistön+toisella+kierroksella.+Nyt+piti+neljättä+sijaansa+ja+6,2+%+kannatustaan+suurena+voittonaan!+Voiko+tuota+miestä+pitää+missään+mielessä+uskottavana?+Tunnustusta+on+annettava+Väyryselle+nyt+siksi,+ettei+hän+ainakaan+heti+syyttänyt+tuloksestaan+mediapeliä.Surkea+oli+nyt+tulos+keskustan+kannalta,+vähintään+yhtä+surkea+oli+tilanne+myös+vasemmistopuolueiden+kannalta,+kun+niidenkään+ehdokkaat+eivät+saaneet+läheskään+samaa+kannatusta+kuin+puolueittensa+kannatus+on,+ainakin+gallupien+mukaan.+Surkeaa+varmaan+noille+puolueille,+mutta+hienoa+siksi,+että+myös+niissä+nähtiin+järjen+voittavan,+sillä+Niinistölle+sieltäkin+-+niin+keskustasta+kuin+vasemmistosta+-+paljon+kannatusta+tuli.+Eli+noita+puolueita+muuten+kannattavista+äänestäjistä+monet+laittoivat+tärkeämmät+arvot+puoluearvojensa+yläpuolelle.+Hienoa!Laitoin+tästä+vaalituloksesta+avauksen+presidentti-palstalla,+jossa+käsittelen+asiaa+laajemmin.+Linkki+sinne+tässä:https://keskustelu.suomi24.fi/t/15165185/olihan-vaalit!
  6. Joku+on+tuossa+todennut+tässä+ketjussa+olleen+mielenkiintoista+keskustapoliittista+keskustelua.+Irvaillut+tietenkin.+Keskustelu+ei+ole+ollut+keskustapoliittista.+Avaaja+tosin+mainitsee+otsikossaan+keskustan,+mutta+pian+ottaa+aiheekseen+mielestään+tärkeämmän,+joten+siihen+minäkin+yhdyin.+Hauskasti+tuo+irvailija+meidät+roolittaa.+Mielelläni+olen+Niinistö.+Uskon,+että+Niinistöllä+on+vielä+tänä+iltana+aihetta+iloon,+Väyrysellä+siihen+samaan+tunteeseen,+jonka+hän+on+aina+joutunut+kokemaan+pyrkimystensä+päätteeksi.+Kovin+paljon+on+muuttunut+sotaväki+niistä+ammoisista+ajoista,+jolloin+siellä+palvelin,+jos+tuon+”opponenttini”+näkemys+esikunnista+on+nykyisin+totta.+Silloin+aikoinani+kyllä+kaikkea+toimintaa+koskevat+päätökset,+suunnitelmat,+ohjeet,+ohjesäännöt+ja+käskyt+tulivat+niistä+esikunnista+ja+niitä+mahdollisimman+hyvin+pyrittiin+kentällä+noudattamaan,+esikuntien+valvovan+silmän+alla.Monenlaisilla+muillakin+työmailla+olen+ollut,+jo+ennen+sotaväki-ikääni+ja+myös+sotaväen+aktiivipalvelusaikani+jälkeen.+Ei+niilläkään+työmailla+työväki+ole+voinut+koskaan+päättää,+mitä+tehdään+ja+miten.+Työnjohto+-+johon+itsekin+jossain+määrin+kuuluin+-+oli+aina+päällepäsmärinä.+Se+oli+toiminnan+kannalta+tärkeä+ja+tulosvastuullinenkin+porras,+mutta+kuitenkin+sai+noudatettavaksi+annetut+suunnitelmat,+ohjeet+ja+käskyt+ylemmistä+portaista.+Nykyisin+kai+siellä+sotaväessä+se+varsinaisista+työntekijöistä+koostuva+alin+porras+suunnittelee,+päättää,+ohjeistaa,+valvoo+ja+arvostelee+kaikki+tekemiset+ja+ylemmissä+portaissa+vain+tyytyväisinä+juodaan+kahvia+ja+papereita+pyöritellään.+Noin+on,+jos+tuo+”opponenttini”+näkemys+on+oikea.Niin+tai+näin,+mutta+kohta+lähden+kolmeksi+tunniksi+Pohjois-Haagan+äänestyspaikalle+hoitamaan+invalidi-+ja+vammaisjärjestöille+ja+muulle+terveydenhoitotyölle+tulevaa+keräystä.+Sieltä+palattuani+viettänen+vain+koti-iltaa+vaalien+tuloslaskentaa+tv:sta+seuraten.+Uskon,+että+minun+ja+tuon+”opponenttini”+tunneskaalat+ovat+silloin+samat+kuin+ovat+silloin+myös+noilla+”esikuvillamme”+Niinistöllä+ja+Väyrysellä;)).