Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

439

Kommenttia

6616

1. Voi+Hyvä+Luoja,+millainen+trauma+sinulle+on+tullut+tuosta+kapteenin+arvostani!+Vaikka+sen+saamisesta+on+jo+kohta+40+vuotta+ja+sotilasuranikin+päättymisestä+jo+yli+37+vuotta.+Mistä+tuollainen+johtuu?+Siitäkö,+että+et+saanut+sotaväessä+edes+korpraalin+arvoa+vaikka+mielestäsi+ansiokkaasti+toimit+saunamajurina?+Luulisi+sotamiehenkin+tulleen+sentään+tietämään,+että+ei+siellä+sotaväessä+sotilasarvojen+yli+hypitä+niin,+että+ylivääpelistä+olisi+suoraan+tullut+kapteeni.+Pitäisi+tietää+sekin,+että+ei+niitä+ylennyksiä+hoideta+ulkoisten+toimesta+eikä+ainakaan+poliittisin+perustein,+vaan+kyllä+se+tapahtuu+sotilasesimiesten+toimesta+heidän+näkemillään+perusteilla.+Täytyy+antaa+oikeaa+tietoa+omalta+kohdaltani:Reservin+vänrikki+minusta+tuli+jo+ylikersanttina+RUK:n+suoritettuani,+mutta+jatkoin+palvelustani+Uudenmaan+Jääkäripataljoonassa+ylikersanttina.+Vuosi+tuon+RUK-kurssini+jälkeen+hakemuksestani+pääsin+Puolustusvoimain+Tutkimuskeskuksessa+avautuneeseen+vääpelin+toimeen+esikuntavääpeliksi.+Siellä+olin+vain+kaksi+vuotta,+ja+siitäkin+ajasta+9+kk+YK:n+rauhanturvajoukoissa+Kyproksella+komppanian+vääpelinä+ylivääpelin+arvossa.+Sitten+jälleen+hakemuksestani+pääsin+Topografikuntaan+ylivääpelin+toimeen,+jossa+palvelin+monta+vuotta,+talvisin+ensin+esikuntavääpelinä,+myöhemmin+nimike+oli+toimistoupseeri+ja+kesäisin+olin+aina+kartoituksen+maastotöissä.+TopK:sa+eli+ylivääpeliä+korkeampaa+aliupseerin+vakanssia+ollutkaan,+mutta+sitten+niitä+sotilaslaitosten+vakansseja+pantiin+nippuun+ja+mestarikurssin+suoritettuani+ylenin+sitten+siellä+sotilasmestariksi.+TopK:sta+käsin+tiukkojen+pääsykokeiden+jälkeen+pääsin+luutnanttikurssi+1:lle+Esikuntakouluun,+jolla+olin+priimus+ja+EsikK+halusi+ja+sai+minut+palvelukseensa+luutnantiksi+ylennettynä+henkilöstöhallinnon+opettajana.+Kahta+vuotta+myöhemmin+sain+ylennyksen+yliluutnantiksi+ja+toimin+mm.+mestarikurssin+johtajana.+EsikK:sta+lähdin+YK:n+rauhanturvapalvelukseen+Siinaille+komentotoimiston+toimistoupseeriksi,+joka+samalla+oli+rotaatioupseeri.+Siellä+ollessani+sain+ylennyksen+kapteeniksi+ja+sain+tietää,+että+minut+sieltä+palattuani+halutaan+Pääesikuntaan+henkilöstötoimiston+toimistoupseeriksi+tehtävänäni+valtakunnalliset+toimiupseeriasiat.+PE:ssa+olin+sitten+vain+1,5+vuotta+kun+lähdin+eläkkeelle+heti,+kun+oli+tullut+oikeus+täyteen+eläkkeeseen.+Kuukauden+vaihde+sattui+olemaan+samalla+viikonvaihde,+ja+kun+perjantaina+olin+vielä+töissä+PE:ssa,+maanantaina+menin+Valion+pääkonttorille,+josta+olin+hakenut+konttoripalvelujen+esimiehen+avointa+paikkaa+ja+käynyt+jo+haastatteluissa,+joiden+jälkeen+sain+tietää,+että+sen+paikan+saan.+YK:n+rauhanturvaajareissuistani+viimeisen,+Golanin+keikan,+tein+vasta+res.+kapteenina,+Valion+palveluksesta+virkavapaalla,+ja+jälleen+olin+samassa+tehtävässä+kuin+Siinaillakin.+Golanin+reissusta+palasin+Valiolle+entiseen+työhöni,+mutta+pian+sitten+siellä+hakemuksestani+pääsin+isännöitsijäksi,+kun+siihen+varautuen+olin+jo+suorittanut+Kiinteistöalan+Koulutuskeskuksen+isännöitsijäkurssin+ja+läpäissyt+isännöitsijätutkinnon.Todettakoon+vielä,+että+noihin+tehtäviin,+joihin+hakemuksestani+pääsi,+oli+aina+monia+hakijoita,+niin+sotaväessä+kuin+Valiollakin,+mutta+minut+aina+valittiin.+Poliittisilla+perusteilla+tietenkin;))Tuliko+viimein+selväksi,+miten+tuo+sinulle+käsittämätöntä+traumaa+aiheuttava+kehitys+oikeasti+meni?+Ainakin+sinulla+on+nyt+todenmukainen+nimimerkki,+sillä+et+todellakaan+ole+oikea+kapteeni+sen+paremmin+kuin+oikea+majurikaan,+mutta+saunamajuri+sotamiehen+sotilasarvossa+saatat+hyvinkin+olla.
  2. Onhan+tullut+melkoisesti+palautetta.+Muutamaan+olen+jo+vastannutkin,+ja+tässä+vielä+siitä+yleisemmin.+En+nyt+halua+puhua+sen+palautteen+tasosta,+sillä+varmaan+jokainen+on+pyrkinyt+esittämään+parastaan,+eikä+keneltäkään+voida+sitä+enempää+vaatia.Huvittaa+kuitenkin,+miten+tärkeä+noille+eräille+näkyy+olevan+tuo+sotilasurani,+joka+kesti+vain+24+v+3+kk.+Silloisen+eläkelain+mukaan+täysi+eläke+tienattiin+25+vuodessa,+mutta+varusmiesaikakin+luettiin+eläkkeeseen+oikeuttavaksi,+mutta+ei+niitä+kahta+kuukautta,+jotka+olin+vakinaisessa+palveluksessa+ennen+21+ikävuoden+täyttymistä.+Nyt+olen+siis+jo+yli+37+vuotta+nauttinut+täyttä+eläkettä,+kohtuutonta+tietysti,+mutta+lakien+mukaista.Joo,+tietystihän+sotilasuralla+kuten+muussakin+työelämässä+menestyivät+parhaiten+ne,+jotka+nähtiin+heikoimmiksi.+Puolustusvoimissa+sellaisia+siirreltiin+merkityksettömiin+aputöihin+esikuntiin+ja+sotakoulujen+opettajiksi.+Kun+Valiollakin+todettiin,+että+minusta+ei+ole+sähkömieheksi,+putkimieheksi,+rakennuskorjausmieheksi,+varastomieheksi,+vahtimestariksi+tms.,+minut+pantiin+isännöitsijänä+niitä+töitä+johtamaan.Armeijassa+tietysti+myös+demarius+nähtiin+suurena+plussana.+Olin+tosin+ollut+vain+sitoutumattoman+ehdokkaana+demarien+listoilla+kuntavaaleissa+jo+v.+1972,+enkä+mennyt+läpi,+vaikka+yli+200+ääntä+sainkin,+ja+kapteeni+minusta+tuli+vasta+v.+1979,+mutta+jo+tuo+ehdokkuuteni+varmaan+vaikutti+myönteisesti.+Meistä+neljästä+ensimmäisinä+kapteeneiksi+ylennetyistä+toimiupseereista+yksi+tosin+oli+sotilasuransa+jälkeen+pitkään+kotikuntansa+kunnanvaltuutettuna+kokoomuksen+riveissä,+mutta+hänen+poliittista+suuntautumistaan+ei+kai+nähty+vielä+palvelusaikanaan+ja+tuossa+kapteeniylennyksessä+tapahtui+siis+virhe;))Onhan+siitä+vaatimattomasta+sotilasurastani+ollut+myös+hyötyä+muutamalle+muulle.+Ainakin+se+on+antanut+heille+puhuttavaa+ja+tehnyt+majurinkin+eräästä,+joka+on+voinut+olla+armeijassa+korkeintaan+saunamajuri;))No,+vaikka+tuo+sotilasurani+on+jo+kaukaista+menneisyyttäni+ja+kovin+paljon+muuta+elämänkulkuuni+sitä+enemmänkin+vaikuttanutta+on+tapahtunut+sen+jälkeen,+kyllä+se+edelleen+minussa+itsessänikin+vähän+vaikuttaa.+Olen+melkoisesti+mukana+noissa+evp-toiminnoissa.+Viimeisen+10+vuoden+aikana+lähes+jokaista+itsenäisyyspäivääkin+olen+juhlinut+Pääkaupungin+Päällystö+ry:n+tilaisuudessa+Santahaminan+maanpuolustuskerholla,+kun+olen+saanut+sinne+kutsun+mainitun+yhdistyksen+kunniajäsenenä.+Tänä+itsenäisyyspäivänä+siellä+kerholla+on+yleisempi+juhlaillallinen+jatkoineen,+ja+Italian+lomani+vuoksi+myöhästyin+sinne+ilmoittautumisessa;+tilaisuus+oli+jo+kaksi+viikkoa+sitten+täyteen+buukattu.+Joten+viettänen+nyt+juhlapäivän+iltaa+täällä+kotonani+naisseuralaiseni+kanssa+Linnan+juhlia+tv:sta+seuraten+ja+Isänmaalle+kuohujuomalaseja+nostellen.+Kohta+lähdenkin+naisseuralaistani+noutamaan+-+en+Tampereelta+asti+-+joten+ehkä+en+enää+tämän+jälkeen+ehdi+täällä+paljon+visitoida+-+mutta+viihtykää+toki+te+muut,+varsinkin+te,+joille+tämä+palsta+on+tärkeintä+ja+samalla+ainoaa+elämässänne!
  3. Tässä+jo+iltapesuilla+käytyäni+ja+pyjamaani+puettuani+tulin+kuitenkin+vielä+pistäytymään+täällä,+ja+kun+näin+viestisi,+siihen+haluan+vielä+vastata:En+todellakaan+tarkoittanut+Sinua,+kun+mainitsin+palstan+miehittäneestä+oudosta+porukasta.+Sinä+et+siihen+kuulu.+Olet+Mielipidepankin+ja+muutaman+muun+lisäksi+niitä+harvoja,+joita+arvostan+asiakeskustelijoina.+Toivottavasti+viitsit+ja+jaksat+jatkaa+samalla+linjallasi+huolimatta+siitä,+vaikka+näet+palstan+muuttuneen+jokseenkin+samoin+kuin+minäkin.Näkemyksesi+palstan+muutoksen+syistä+on+ilmeisesti+oikea.+Ehkä+minä+olen+sellainen+jaaritteleva+keskustelija,+samoin+kai+myös+mainitsemani+Mielipidepankki,+mutta+Sinä+et+sellainen+ole.+Sinähän+harrastat+enemmän+lyhyitä,+nasevia+ja+aina+asian+ytimeen+osuvia+älykkäitä+kommentteja.+Kadehdin+taitoasi,+mutta+arvostan+sitä+mahdollisesta+poliittisten+näkemyksiemme+eroavuudesta+huolimatta.+Lienevätkö+ne+poliittiset+näkemyksemme+sittenkään+kovin+kaukana+toisistaan?Joo,+kai+tällaisten+palstojenkin+maailma+on+muuttunut+ja+lienen+liian+vanha+omaksuakseni+sen+muutoksen.+Facebookissa+toki+olen,+ja+sinne+saa+laittaa+kuviaankin+-+taas+laitoin+melkoisesti+matkakuviani+-+mutta+Twitteriä+en+harrasta+ollenkaan.+Mieluummin+harrastan+sellaista+lausekohtaista+keskustelua+”livenä”+mukavassa+seurassa,+josta+todellakin+pidän+ja+sain+sitä+kokea+myös+tuolla+äskeisellä+matkallani+mukavien+matkakumppanieni+kanssa.+Sellaista+on+taas+tiedossa+lähiaikoina,+ei+ehkä+Helsingin+Sydänkuntoutuksen+perinteisessä+joulukonsertissa+Temppeliaukean+kirkossa+lauantaina,+mutta+varmaan+itsenäisyyspäivän+iltajuhlassa+Santahaminan+Maanpuolustuskerholla.+Ja+pian+alkaa+jo+jälkipolvieni+nuorien+”lahjominenkin”.Tämän+vain+halusin+vielä+sanoa.+Nyt+ei+enempää+Sinulle+eikä+muillekaan+ainakaan+ennen+joulun+alusaikoja.+Poissaoloni+ei+tietenkään+estä+tuota+erästä+näkemästä+minua+täällä+päivittäin,+kuten+hän+näkyy+ilmoittavan+nähneensä+minut+päivittäin+myös+tuon+kahden+kuukauden+poissaoloni+aikana.+Ymmärrän,+sillä+kun+yksinäisen,+kaikesta+syrjäytyneen+ihmispolon+ainoa+elämänkanava+on+tällainen+palsta,+ei+hän+voi+ymmärtää,+että+toisilla+elämä+voi+sykkiä+toisin+ja+muualla.Näkemiin!
  4. Tämä+kahden+kuukauden+poissaoloni+jälkeen+tekemäni+avaus+riittänee+taas+vähäksi+aikaa+minun+osuudekseni,+sillä+hyvin+se+on+kieliä+kirvoittanut+niiltä,+jotka+minua+tänne+ovat+eniten+kaivanneet.+Ja+sai+eräät+jo+poistattamaan+ensimmäisen+avaukseni+ja+myös+asianmukaiselle+palstalle+eteläisen+Italian+matkasta+tekemäni+avauksen!Täytyy+vain+vielä+ihmetellä,+miksi+niin+kauhea+punikkikauhu+on+noilla+eräillä,+joiden+esitystavastaan+-+sen+puutteista+päätellen+-+uskoisi+olevan+asemassa,+jossa+hyvinkin+saattaisi+olla+punikki.+Ehkä+he+pitävät+punikkeina+kaikkia,+joiden+ilmeisen+oikein+ymmärtävät+olevan+heitä+paremmassa+asemassa+niin+taloudellisesti+kuin+muutenkin.+Todettakoon,+että+1970-luvulla+punikki+ei+olisi+menestynyt+puolustusvoimissa,+ei+sellaisesta+olisi+tullut+ainakaan+kapteenia+neljän+ensimmäisenä+kyseiseen+arvoon+ylennetyn+toimiupseerin+joukossa.+Tuskinpa+punikkia+olisi+v.+1980+otettu+Valionkaan+palvelukseen,+jossa+myös+menestyin+erinomaisesti+varsin+vastuullisessa+tehtävässä.+No,+tuo+on+kaukaista+menneisyyttäni,+kun+olen+ollut+eläkkeellä+puolustusvoimista+jo+37+vuotta+ja+Valioltakin+jo+19+vuotta,+mutta+nautin+sen+verran+hyviä+eläkkeitä+-+”ei+sitä+muutoin+matkusteltaisi+yhtenään”+-+että+omankaan+etuni+vuoksi+ei+olisi+järkevää+olla+punikki.+Sitä+se+ei+olisi+ainakaan+itseänikin+paremmassa+asemassa+olevien+jälkeläisteni+edun+vuoksi,+ja+tässä+korkeassa+iässä+ajattelen+eniten+heidän+etuaan.On+tämä+palsta+nyt+todellakin+kovin+oudon+porukan+tyyssija.+Ihmettelen+joskus,+kuinka+minä+täällä+niin+kauan+olen+viihtynyt.+Mutta+ei+tämä+palsta+silloin+aikoinaan+ollut+tällainen.+Keskusteltiin+kiivaastikin+politiikasta,+mutta+nyt+täällä+eniten+esiintyvien+mielenkiinnon+kohteena+ovat+vain+toiset+keskustelijat.+Minä+varmaan+enemmän+kuin+juuri+kukaan+muu.+Vaikka+tuollainen+huomio+hieman+hivelisikin+omahyväisyyttäni,+en+silti+oikein+halua+olla+elämän+ainoana+sisältönä+noille+eräille+laitapuolen+lapsille.Niinpä+kun+nyt+taas+jätän+palstan,+tuskin+sitä+juurikaan+ennen+joulua+avaan,+kun+ohjelmassani+on+muuta+mielenkiintoisempaa+ja+tärkeämpää.+Joulutervehdykseni+tulen+varmaan+tuomaan.+Piristäköön+noita+vain+minusta+ja+minulle+eläviä+tämä+matkakertomukseni,+jonka+laitoin+edellistä+-+poistetuksi+saatua+-+laajempanakin+-+asianmukaiselle+palstalle:https://keskustelu.suomi24.fi/t/15081412/etelaisen-italian-matka
  5. Viikoittaisesta+jumpastani+ja+sen+jälkeisestä+seurakuntani+eläkeläiskerhosta+palattuani+tulin+vielä+vilkaisemaan+avaukseni+tuottamaa.+Onhan+se+tuottanut+yhtä+ja+toista.+Puutun+vain+tuohon+alkoholikeskusteluun:Kovin+huono+käsitys+suomalaisten+kyvystä+itsekontrolliin+ja+elämänsä+hallintaan+on+noilla,+jotka+kauhistelevat+keskiolutta+hieman+vahvempien+juomien+mahdollista+tuloa+kauppoihin!+Olemmehan+me+toki+kulttuurissamme+jäljessä+Euroopan+vanhoista+maista+kuten+Ranskasta,+Italiasta,+Espanjasta,+Saksasta+ja+monista+muistakin,+mutta+olemmeko+sittenkään+enää+niin+paljon+jäljessä,+että+tuo+vapauttaminen+olisi+kansallemme+katastrofi?+En+usko.+Noissa+mainituissa+ja+monissa+muissakin+maissa,+joista+kaupoista+saa+vapaasti+viiniä+ja+väkevämpiäkin+alkoholin+tuottamat+terveyshaitat+ja+muut+ongelmat+eivät+taida+olla+yhtään+suuremmat+kuin+ne+ovat+tällaista+sääntelypolitiikkaa+noudattavassa+Suomessa.+Jos+alkuun+tulisikin+pieni+nousu+suomalaisten+nauttimissa+alkoholiprosenteissa,+pian+se+tasaantuisi.+Näkisin+niin,+että+tuolla+pienellä+muutoksella+kansaamme+vain+hieman+sivistettäisiin+juomatavoissakin.Annoin+jo+avauksessani+tunnustusta+kepupoliitikolle,+Annika+Saarikolle.+Ilo+on+antaa+tunnustusta+toisellekin+kepupoliitikolle,+Mikko+Kärnälle+-+entiselle+upseerille,+muuten+-+joka+ehdottaa,+että+myös+viinien+pitäisi+tulla+ruokakauppoihin.+Kärnällä+Lapin+perukoilta+olevana+on+ehdotukselleen+hyvä+peruste+siksikin,+kun+hänen+asuin-+ja+kannatusalueillaan+Alkoja+on+harvassa,+usein+pitkien+etäisyyksien+takana.+Mutta+on+sillä+yleisempikin+merkitys,+siis+suomalaisten+sivistäminen+parempiin+juomatapoihin.No,+Kärnän+ehdotus+ei+menne+läpi,+mutta+uskon,+että+ennemmin+tai+myöhemmin+se+meilläkin+vielä+toteutuu.+Tuskin+kuitenkaan+minun+elinaikanani.+Mutta+mitäpä+tuosta,+sillä+kohtapuolin+lähden+kuukaudeksi+maahan,+jossa+saa+hyviä+viinejäkin+vapaasti+kaupoista,+oman+maan+tuotantoa.Muutamassa+vastineessa+on+paheksuttu+sitä,+että+olen+puhunut+täällä+myös+itsestäni.+Niin+olen+tehnyt,+yleensä+vastineena+sellaiselle,+joka+on+ensin+puhunut+minusta.+Mutta+silti+lienen+puhunut+itsestäni+vain+murto-osan+siitä,+mitä+nuo+samat+ovat+puhuneet+minusta.+Ja+nähneet+minut+täällä+jatkuvasti+siellä,+missä+en+ole+ollut.+Kuten+tuossakin+tuo+yksi+sekopää+puhumassa+muka+jotain+Sipilän+tyttären+häistä.+Mitähän+puhumista+minulla+olisi+ollut+niistä,+kun+en+ole+tiennyt+edes+Sipilän+tyttären+olemassaoloa+saati+hänen+häistään!Onhan+noissa+vastineissa+myös+useita+asiallisiakin,+mutta+en+nyt+niihin+enempää+puutu.+Enkä+puutu+mihinkään+muuhunkaan.+Tämä+palsta+ei+todellakaan+minua+enää+houkuta+keskusteluihin,+kun+asiallisetkin+sellaiset+yleensä+heti+muuttuvat+asiattomiksi.+Tunnustukseni+noille+muutamille,+kuten+Mielipidepankille+ja+Pystyyn_kuolleelle,+jotka+vielä+jaksavat+yrittää.+Minulta+tämä+palsta+saa+jäädä+taas+tyystin+rauhaan+ainakin+pariksi+kuukaudeksi.
  6. Kiitos+onnitteluista!+Todella+kätevää+tuo+hoitomuoto+on.+Hienoa,+että+hoidettava+itsekin+saa+siinä+tapahtumaa+koko+ajan+seurata.+Toisin+kuin+ohitusleikkauksessa,+jollainen+minulle+tehtiin+siis+19+vuotta+sitten.Kai+minä+olisin+päässyt+sinne+HUS:iin+myös+suoraan+sen+päivystyksen+kautta,+mutta+ehkä+pääsin+vähän+nopeammin,+kun+sain+sen+pikapassituksen+Dextrasta.+Saihan+sen+antanut+lääkäri+n.+10+minuutin+työstään+kohtuullisen+korvauksen,+74+euroa+maksoin+lähtiessäni+kassalle,+joka+kutsui+sitten+taksin,+jolla+menin+parin+kilometrin+päässä+olevaan+HUS:iin,+itse+tietenkin+taksimaksun+maksaen.Voin+käyttöä+ei+kielletty,+mutta+lähtiessäni+kyllä+ravitsemusohjeitakin+annettiin.+Voista+en+luovu+paistoksissa+ja+eräissä+ruoissa,+levitteenä+leivän+päällä+käytän+enimmäkseen+Beceliä.+Täytyyhän+minun+vanhana+valiolaisena+ja+maidontuottajien+etua+ajattelevana+käyttää+voitakin,+ja+muissa+maitotuotteissa+käytän+tietysti+vain+Valion+tuotteita.Kohtuullisuuteen+kehotettiin+myös+alkoholin+käytössä,+ja+niinpä+nyt+tänä+iltana+otin+vain+pienen+lasillisen+punaviiniä+iltapalani+painikkeeksi+ja+sitten+konjakkilasissa+pari+senttiä+konjakkia.+Nuo+juomat+eivät+ole+varsinaisia+suosikkejani,+mutta+niitä+ainakin+pidetään+hyvinä+sydämelle.Hauska+väännös+on+myös+tuo+”jäähyväiset+laseille”,+mutta+käyttämäni+oli+sopivampi+siinä+tarkoituksessa.Toistan+edellisessä+esittämäni+toivomuksen,+että+toivottavasti+viitsit+vielä+jatkaa+täällä,+sillä+kyllä+täällä+vellovan+typeryyden+ja+muun+älyttömyyden+ja+idioottimaisten+huumoriyritelmien+joukossa+pitäisi+olla+edes+pilkahdus+myös+järjestä+hyvästä+huumorista.Tätä+enempää+minulta+ei+tule+nyt+eikä+aikoihin+tälle+palstalle.+Enkä+kehota+menemään+päälääkärille+sitä,+joka+näkee+minut+puskassa,+sillä+paraskaan+lääkäri+ei+pystyisi+häntä+auttamaan.
  7. MUISTELMATOmistan+nämä+muistelmani+jälkipolvilleni+kiittäen+hyvää+elämäntoveriani,+rakasta+vaimoani+Mailaa,+++hänen+muistelujani+kohtaan+osoittamastaan+hyväntahtoisesta+ymmärtämyksestään. +++++++++SISÄLLYS SivuSAATTEEKSI + + ++1ALUKSI +++ + ++3I+OSA:+ISÄTÖN+POIKAENSIMMÄISEN+OSAN+JOHDANNOKSI ++ ++7I+LUKU:+JUURET+KARUSSA+MAASSA1.+Rautavaara +++ + ++82.+Esivanhempani 123.+Tervamäki+ja+sen+ihmiset +++ 134.+Ukkini+ja+mummoni ++ 195.+Mummola,+lapsuudenkotini 226.+Äitini+ja+isäni ++ 28II+LUKU:+PALJAIN+JALOIN+TIENI+ALOIN1.+Syntymäni+ja+ensimmäiset+elinvuoteni 302.+Varhaisin+elämänpiirini+ja+ensimmäiset+muistikuvani +++ 31III+LUKU:+LAPSUUDESTA+NUORUUTEEN1.+Jatkosodan+syttyminen+ja+raskas+alkuaika +++ 372.+”Tipukoulussa”+sodan+aikana +++ 423.+Tervamäen+pojat+ja+tytöt + ++ 435.+Elämää+mummolassa+sodan+varjossa +++ 486.+Äitini+avioituminen+ja+muutto+omaan+kotiin +++ 567.+Sodasta+rauhaan 588.+Koulunkäyntiä+-+kivoja+muistoja + 61 ++ ++9.+Elämänpiiri+laajenee+ja+maailmankuva+avartuu +++ 6610.+Jotain+se+opettaa+elämäkin ++ 71IV+LUKU:+LYHYT+NUORUUTENI+RAUTAVAARALLA1.+Hapuilua+aikuisuuden+kynnyksellä ++ + 792.+Elämänjano+ja+kaukokaipuu+vetävät+maailmalle ++ +83V+LUKU:+NUORUUTENI+VAELLUSVUODET1.+”Oi+sä+sulo+Helsinki”+-+maalaispojasta+stadinkundiksi + 872.+Lentojätkänä+ja+mittamiehenä+Lapin+kairoilla + 1043.+Herrantekeleenä+Lapin+suurilla+savotoilla ++ 111VI+LUKU:+SOTAVÄESSÄ+JÄÄKÄREISSÄ1.+Alokkaana+ja+aliupseerikoulussa + 1212.+Ryhmänjohtajana+-+ja+”kapiaiseksi” ++ 127ENSIMMÄISEN+OSAN+YHTEENVEDOKSI ++ 133II+OSA:+MENEVÄ+MIESTOISEN+OSAN+JOHDANNOKSI ++ 137VII+LUKU:+ETSIKKOAIKAA1.+Poikamieskersantin+elämää ++ 1382.+Naimisiin + + 143VIII+LUKU:+VAKIINTUMISEN+AIKAA+-+AINAKIN+AMMATILLISESTI1.+Ammattikoulutuksessa ++ 1452.+Kouluttajana+ 1503.+Perhe+kasvaa+-+elämä+hakee+uomaansa ++ 1563.+Elämä+löytää+uomansa+-+uoma+alkaa+polveilla + 162IX+LUKU:+SOTILASURALLA+JA+ELÄMÄNVIRRASSA1.+Reserviupseerikoulussa ++ 1672.+Huollon+tehtävissä ++ 1693.+”Epäsotilaallisissa”+sotilaslaitoksissa + 1734.+Ammattikunnan+luottamustehtävissä + 1795.+Elämä+kulkee+kulkuaan ++ 1856.+Koti+hajoaa + 196X+LUKU:+SOTILASURANI+VIIMEVAIHEET1.+Opettajana+ja+mestarikurssin+johtajana+ + 1982.+Toimistoupseerina+Pääesikunnassa 2043.+Sotilaseläkkeelle+ja+siviilitöihin 208XI+LUKU:+YK:N+RAUHANTURVATEHTÄVISSÄ1.+Yleistä ++ 2092.+Kyproksella ++ 2103.+Siinailla ++ 2234.+Golanilla + 2465.+Rauhanturvaajakokemuksieni+jälkitarkastelua 265XII+LUKU:+ELÄMÄN+RIEPOTELTAVANA1.+Kuohuissa,+suvannoissa+ja+akanvirrassa ++ 2712.+Hölmöntölväys+-+onneksi+lyhytaikainen + 275XIII+LUKU:+UUTTA+ELÄMÄÄ1.+Yksityiselämässä+-+täyttä+ja+antoisaa+elämää ++ 2772.+Siviilityöuralla+-+monipuolista,+vaativaa+ja+palkitsevaa 2883.+Eläkeläiseksi+ohitusleikkauksen+kautta + 298TOISEN+OSAN+YHTEENVEDOKSI 300VIELÄ+OMAISISTANI+JA+VÄHÄN+MUISTAKIN++++ 303LOPUKSI 306EPILOGI +1.+Katsaus+lähimenneisyyteen ++ 3112.+Ajatuksia+tulevaisuudesta 3163.+Päätössanoiksi 324LIITESukupolvia ++ 327
  8. Sellaisia+olettamuksia+minusta+on+täällä+esitetty+poissaoloni+aikana,+että+tämä+viesti+on+tarpeellinen:Kerron+tässä+viime+tiistain+avauksessani+sydänvaivoistani+ja+edellisen+päivän+tutkimuksista+Malmin+sairaalassa,+josta+minulle+laitettiin+lähete+HUS:iin,+Helsingin+yliopistolliseen+keskussairaalaan.+Päätin+jäädä+vuoroani+odottamaan,+vaikka+poikani+patisti+minua+menemään+heti+yksityiselle.+Illalla+minulle+tuli+hyvin+kovat+rintakivut,+soitin+edesmenneen+vaimoni+lääkäri-veljelle+ja+hän+käski+minun+heti+mennä+lääkärikeskus+Dextraan.+Niinpä+otin+taksin+ja+menin.+Sieltä+minut+passitettiin+HUS:iin. Siellä+vielä+tehtiin+monia+tutkimuksia+ja+lääkitystä+saaden+olin+osastolla+vuodelevossa,+tippa+ranteessa,+toinen+käsi+verenpainemittarissa,+vartalo+täynnä+tarra-antureita,+joista+johdot+kaulallani+olevaan+laitteeseen,+joka+lähetti+tietoa+hoitajille.+Torstai-iltana+pääsin+angiografiaan,+verisuonten+varjoainekuvaukseen.+Puudutettiin+nivunen+ja+siinä+valtimoon+puhkaisuta+reiästä+minut+laitettiin+tutkimusletkulla+koneeseen.+Sain+seurata+sivulla+olleesta+suuresta+näyttötaulusta+varjoaineen+etenemistä+suonessa.+Näin,+että+sepelvaltimossa+oli+n.+2+cm+pitkä+tukkeutuma,+josta+varjoaineen+värjäämä+veri+meni+läpi+vain+ohuena+nauhana.+Tukkeuma+korjattiin+pallolaajennuksella+ja+sen+kohdalle+laitettiin+stentti,+ja+veri+alkoi+virrata+sen+läpi.+Laitettiin+taas+osastolle,+jossa+olin+tarkkailussa+lauantai-aamuun+asti.+Kipuja+ei+enää+ollut,+joskin+oli+melko+”höntti”+olo.+Monet+läheiseni+kävivät+luonani+jo+keskiviikkona+ja+vielä+perjantainakin.+Lauantai-aamuna+pääsin+kotiin.+Työmatkansa+vuoksi+sairaalakäyntiin+estynyt+poikani+kävi+poikansa+kanssa+eilen+illalla+kotonani.+Nitroja+en+enää+tarvitse+ja+yleiskunto+on+kohentunut+niin,+että+jo+eilen+ja+tänään+olen+käynyt+päiväkävelyllä.+Äkkirasituksia+pitää+vielä+välttää.+Niinpä+naapurini+leikkasi+pihanurmikkoni.+Autoa+en+saisi+vielä+ajaa+enkä+saunoakaan.+Mutta+still+alive,+ja+se+on+tärkeintä,+kyllä+se+tästä…+Naisystäväni+tulee+huomenna+luokseni,+ja+saunoakin+jo+aion+hänen+kanssansa.Tämä+huvi+saa+kuitenkin+nyt+jäädä.+Palaan+vielä+joskus,+jos+siihen+todellista+aihetta+tulee.++Kepu+tai+politiikka+yleisemminkään+ei+nyt+ole+kiinnostukseni+pääkohteita.+Eikä+tänne+pesiytynyt+seura+ja+tuo+yleistynyt+parin+lauseen+”twiittailu”+minua+mukaansa+innosta.+Vähiten+nuo,+joille+olen+suurimman+mielenkiintonsa+kohde.+Tuo+yksi+on+”nähnyt”+minut+täällä+myös+sairaalavuoteessani+ollessani.+Nyt+poistan+häneltä+elämäntarkoituksen,+mutta+so+what+-+ei+minun+murheeni.+No,+eihän+hänen+”näkynsä”+täällä+oloani+tarvitse;))Olen+saanut+jo+elää+niin+pitkän+ja+vaiherikkaan+elämän,+että+olisin+ollut+jo+varsin+valmis+täältä+lähtemään.+Mutta+kun+nyt+jatkoaikaa+on+annettu,+koetan+käyttää+sen+mahdollisimman+hyvin+ajatellen+lähinnä+vain+itseäni+ja+läheisiäni.+Toivottavasti+voin+taas+jatkaa+syyskuun+alussa+alkavissa+viikoittaisissa+jumpissani.+Toivon,+että+voin+vielä+jatkaa+jopa+maailmanmatkailuani,+mutta+pitkät,+fyysisesti+rasittavat+kiertomatkat+täytynee+jättää,+niin+mielenkiintoisia+kuin+ne+ovatkin.Tuotan+nyt+pettymyksen+teille,+jotka+täällä+jo+toivoitte+ja+ennustittekin+kuolemaani.+Ernest+Hemingway+kirjoitti+menestyskirjan+Jäähyväiset+aseille+(A+Farewell+to+Arms).+Teitä+ajatellen+kirjan+suomenkielinen+nimi+sopisi+tämän+viestini+otsikoksi,+kun+kirjan+nimessä+olevan+a-kirjaimella+alkavan+objektin+nimen+muuttaa+kahdella+a-kirjaimella+alkavaksi;))+Kiitokset+vielä+tukijoilleni+täällä,+hauskat+viestinne+ovat+lämmittäneet+mieltäni!+Kiitokset+myös+Pystyyn_kuolleelle+ja+Mielipidepankille,+joiden+kanssa+erimielisyyksistämmekin+huolimatta+on+ollut+kiva+keskustella+asioista!+Toivottavasti+Te+vielä+viitsitte+jatkaa+samaan+tapaan!---------------------------------Pitkä+ja+vaiherikas+on+elämäni+ollut.+Oli+ollut+jo+silloin,+kun+ohitusleikkaustoipilaana+v.+1998+kirjoitin+muistelmani.+Niillä+voitin+ammatillisen+perinteen+keräyskilpailun.+YK:n+rauhanturvapalveluksiani+koskeva+luku+sittemmin+julkaistiin+kuusiosaisena+Sinibaretti-lehdessä.+Vain+läheisilleni+tarkoittamilleni+muistelmilleni+tuli+lisäkysyntää+niin,+että+jouduin+ottamaan+lisäpainoksia.+Vaimoni+jo+sairastaessa+parantumattomaksi+tiedettyä+syöpää+v.+2001+kirjoitin+viimeisen+painoksen.+Laitan+tämän+jatkoksi+sen+sisällysluettelon.+Sisällysluettelon+sivunumerointi+näkyy+tässä+hajaantuvan.+Mutta+riittänee+tuo+kertomaan+noille+25+vuotta+(varusmiesaika+ml.)+kestäneeseen+sotilasuraani+juuttuneille,+että+minulla+oli+elämää+jo+ennen+sitäkin+ja+myös+sen+jälkeen.+Lisääkin+mielenkiintoista+elämää+voi+vielä+tulla,+mutta+tällä+palstalla+ei+ole+enää+mitään+mielenkiintoista.