Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

437

Kommenttia

6606

1. Okei,+olkoon+sitten+tapahtunut+niin+kuin+kerrot,+mutta+tarkoitushan+oli+sama+filunginpeluu.+Minä+kyllä+muistelen+saaneeni+tuosta+tapahtumaketjusta+muutamista+lähteistä+lukemastani+sellaisin+kuvan+kuin+avauksessani+kerron.+Väyrysen+tarkoitus+kuitenkin+oli+sellainen+kuin+avauksessani+päättelen.+Siis+oma+pyrky.Olkoon+sitten+sekin+niin,+että+Uusitalo+esitti+Kekkosen+valitsemista+vielä+1984+ihan+vaaleilla,+mutta+siitäkin+minulla+on+toisenlainen+muistikuva.+Ei+kai+Hymy-Eikkakaan”+olisi+ollut+niin+järjetön,+että+olisi+niin+tehnyt,+kun+olihan+Kekkonen+valituttanut+itsensä+poikkeuslailla+jo+1974.+Oli+silloin+vielä+järjissään,+kun+ei+uskonut+jaksavansa+enää+jatkaa+v.+1978+jälkeen.Mutta+vaaleihin+hän+kuitenkin+suostui+vielä+1978+tietenkin+varmana+läpimenostaan,+kun+tiesi+jo+kaikkien+isompien+puolueiden+asettuvan+hänen+taakseen.+Sorsahan+häntä+ensimmäisenä+pyysi+sanoen,+että+”kukapa+olisi+sopivampi+sosialidemokraattien+ehdokkaaksi+kuin+sosialidemokraatti+Urho+Kekkonen”,+josta+kunniasta+myhäilevä+Kekkonen+ei+kieltäytynyt.+Mutta+en+kyllä+muista+Sorsan+esittäneen+Kekkosen+jatkamista+vielä+v.+1984+jälkeen;+jos+niin+muistat,+varmaan+löydät+jonkin+lähteen+sille.Joka+tapauksessa+nuo+ilmiöt+johtuivat+Kekkosen+itsensä+rakentamista+perusteista+niille,+ja+sairaita,+demokratiaan+kuulumattomia+sellaiset+olivat.+Noiden+hyväksyjien+ei+pitäisi+nyt+ainakaan+paheksua+Turkin+Erdogania,+joka+lienee+perehtynyt+etäisen+sukulaiskansansa+-+ainakin+kaukaisen+kielisukulaisensa+-+historiaan+ja+ottanut+oppia+sen+eräästä+”suurmiehestä”.
  2. Pakko+vielä+laittaa+tämä+tulpaksi+puoleltani,+kun+palstapäivystäjiltä+näkyy+heti+tulleen+tuollaista.+Olin+liian+hienovarainen+tuossa+edellä+sanoessani+noin:>>Sitä+pitää+ihmetellä,+miksi+tuollaiset+ovat+tulleet+tänne?+Vain+lohduton+yksinäisyys+sellaista+teettänee<<Ei+yksinäisyys+yksin+voi+tuollaista+voi+teettää.+Yksinäisimmälläkin+jopa+jossain+”takahikiälläkin”+on+varmaan+mahdollisuuksia+muuhunkin.+Vähäkykyisimmilläkin,+jollaisia+nuo+tietysti+ovat.+Perimmäinen+selitys+on+kateus,+joka+kuulemma+on+ehtymätön+voimavara+Kepulandiassa.Kun+he+tietävät+minulla+olleen+ja+näin+vanhuksenakin+edelleen+olevan+sellaisen+elämän,+josta+ovat+voineet+vain+uneksia+sitä+koskaan+saavuttamatta,+se+heidän+heikot+päänsä+on+lopullisesti+sekaisin+saanut+ja+sitten+heiltä+tulee+tuollaista!+Ei+”takahikiälläkään”+mahdollisuudet+huveihin+liene+niin+vähäisiä,+että+he+noin+huvittelisivat,+kuten+sanovat+tekevänsä.+Hullun+hohottelu+ei+tule+huvittuneisuudesta,+vaan+sillä+he+tyhmyyksissään+avuttomasti+yrittävät+peittää+todellisia+tuntemuksiaan,+tuon+ymmärtää+jokainen.Kun+on+vielä+otettu+esille+tuo+yli+kuudenkymmenen+vuoden+takainen+aika,+jolloin+minua+ei+varusmiehenä+laitettu+RUK:uun,+täytyy+todeta,+että+helsinkiläisestä+kesäkuun+ikäluokasta+lähti+RUK:uun+vain+ylioppilaita,+jollainen+minä+en+ollut.+En+sinne+silloin+olisi+kai+halunnutkaan.+Ei+minulla+ollut+tarkoitusta+jäädä+sotilasuralle.+Mutta+suunnitelmat+voivat+muuttua+ajan+myötä,+ja+eräät+meistä+myös+kehittyvät+varusmiespalveluksensa+jälkeenkin.Kun+varusmieskersantiksi+ylenneenä+jäin+”kesäkessuksi”+ja+jo+sinä+kesänä+tutustuin+naiseen,+jonka+kanssa+pian+avioiduin+ja+kun+muutamassa+vuodessa+tuli+kaksi+lastakin,+armeijan+palvelukseen+juutuin.+Kun+jo+seitsemän+vuotta+olin+palvellut+ja+ylikessuksi+kohonnut+ja+tuli+mahdollisuus+päästä+RUK:uun+kanta-aliupseerien+peruskurssin+kiitettävällä+suorituksella,+mahdollisuuden+käytin+hyväkseni,+en+niinkään+vain+reservin+upseeriksi+päästäkseni,+vaan+enemmän+siksi,+että+siten+sai+myös+palkkaansa+palkkaluokan+korotuksen.+Ja+sittenhän+minusta+lopulta+tuli+kapteeni,+eli+sain+toimiupseeriston+korkeimman+sotilasarvon,+mutta+se+ei+pidättänyt+minua+jäämään+pitemmäksi+aikaa+sotaväkeen,+vaan+vähän+yli+24+palkallisen+palvelusvuoden+jälkeen+täyden+eläkkeen+saadessani+lähdin+siviilityöhön+(silloisen+eläkelain+mukaan+eläkkeeseen+oikeutti+myös+varusmiespalvelus,+kun+se+liittyi+suoraan+palkalliseen+palvelukseen).+Mikään+ei+olisi+kiinnostanut+minua+vähempää+kuin+mahdollinen+majurin+arvo,+jonka+saadakseni+minun+olisi+pitänyt+työni+keskeytellä+kertausharjoituksilla.+Työni+oli+todella+mieluinen+ja+antoisa+työ+miellyttävässä+työympäristössä.+Siinäkin+menestyin+niin,+että+muutaman+vuoden+jälkeen+konttoripalveluesimiehestä+tuli+suuren+yrityksen+keskushallinnon+isännöitsijä,+jossa+vastuut+olivat+suuret+ja+myös+palkka+sen+mukainen.+Siitäkin+olen+nauttinut+eläkettä+jo+18+vuotta.Sekin,+että+olen+sotilasarvoltani+kapteeni,+näkyy+olevan+aivan+päitä+sekoittanut+kateuden+aihe+eräille,+jotka+lienevät+taapertaneet+vaatimattoman+sotilasuransa+edes+korpraaliksi+ylenemättä,+ja+sitten+he+ovat+tehneet+itsestään+majureita!+Kuka+voisi+uskoa+armeijassamme+missään+tehtävässä+olleen+majuria,+jonka+kirjoitustaidolla+ei+missään+tapauksessa+olisi+läpäisty+sitä+ns.+rottakouluakaan!No,+kun+tuollaisille+näkyy+olevan+liikaa+jo+tuo+minusta+alikessuna+otettu+profiilikuvani,+laitanpa+tähän+myöhemmältä+ajalta+toisen,+jota+antaa+suuremman+syyn+kadehtimiseen.+35+vuoden+takaa+tuokin+kuvani+on,+jo+reserviläisenä+(evp:nä)+tekemältäni+viimeiseltä+rauhanturvaajakeikaltani.+Kun+siinä+olkaimissani+olevista+arvomerkeistä+näkyy+vain+hieman+reunoja,+saatte+nyt+arvailla,+olenko+siinä+kapteeni+vai+eversti.+Poistan+kyllä+tämän+kuvan+aikanaan,+mutta+olkoon+nyt+jonkin+aikaa+palavan+mielenkiintonne+kohteena.Tämä+on+ehdottomasti+viimeinen+viestini+tälle+avaukselleni+ja+luultavasti+viimeinen+viesti+moneen+päivään,+mutta+sehän+ei+estä+teitä+jatkamasta+puhettanne+mielenkiintonne+ainoasta+kohteesta.
  3. Eipä+näy+viikonlopun+aikana+tulleen+avaukselleni+mitään+sellaista,+joka+vastineeni+vaatisi.+Niin+ollen+on+kai+nähtävä,+että+onnistuin+avauksessani+käsittelemään+asian+tyhjentävästi+ja+hyvin.+Onhan+tuota+muutama+kehaissutkin.Tuonne+nimimerkin+”ahneet.sosialistit”+hyvälle+avaukselle+(Rinne+juuttui+takariviin)+heitin+vastineen.+Sen+avauksen+ja+sitä+kautta+vastineenikin+näette+tästä+linkistä:http://keskustelu.suomi24.fi/t/14394062/rinne-juuttui-takariviinJoten+ei+muuta+tällä+erää.+Ehkäpä+laitan+uutta+taas+sitten,+jos+sellaiselle+aihetta+ilmenee.+Tuskinpa+kuitenkaan+ihan+lähipäivinä+sellaista+aihetta+tulee.Tosin+yhä+vastenmielisemmäksi+minulle+tämä+palsta+on+käynyt,+kun+”seurakunta”+täällä+on+muuttunut+sellaiseksi+kuin+on.+Vain+muutama+on+täällä+enää+niitä,+joita+kiinnostavat+asiat+enemmän+kuin+toiset+keskustelijat+ja+jotka+pystyvät+asiansa+myös+hyvin+esittämään.+Noilla+vain+muista+keskustelijoista+kiinnostuneilla+ei+tosin+ole+kirjoitustaitoakaan,+jolla+saisi+mahdollisen+asiansa+esitettyä+ymmärrettävästi.+Sitä+pitää+ihmetellä,+miksi+tuollaiset+ovat+tulleet+tänne?+Vain+lohduton+yksinäisyys+sellaista+teettänee.On+toinenkin+syy,+miksi+minä+en+ole+enää+kovin+kiinnostunut+täällä+kirjoittelemiseen.+Korkea+ikäni,+johon+eräs+tuolla+ylempänä+on+ihan+hyväntahtoisesti+viitannut.+Ei+minulla+enää+ole+samaa+intoa+ja+samaa+sanantaitoakaan+kuin+oli+tänne+tuloni+alkuaikoina.+En+todellakaan+viitsisi+enää+kirjoitella+kymmenosaisia+tutkielmia+Kekkosesta+tai+Tannerista,+ei+niin+pitkiä+esityksiä+palstan+nykyinen+shapluuna+huolisikaan.+Oli+hyvä,+että+kirjoitin+ne+yli+300-sivuiset+muistelmani+jo+17+vuotta+sitten,+en+pystyisi+enää+kirjoittamaan+niitä,+en+ainakaan+sellaisia,+jotka+tulisivat+palkituiksi+siten+kuin+ne+muistelmani+tulivat.Aika+aikaansa+kutakin,+ja+kun+elämässäni+on+ollut+niin+monia+hyvin+vilkkaitakin+vaiheita,+nyt+on+jo+aika+ottaa+rauhallisemmin.+Ja+asettaa+asioita+ja+tekemisiään+paremmin+tärkeysjärjestykseensä.+Eikä+tällainen+palsta+ja+täällä+esiintyminen+sittenkään+ole+elämässäni+niin+tärkeällä+sijalla,+jolta+on+saattanut+joskus+hieman+näyttää.Siis+vanhushan+minä+olen,+puoletkaan+suomalaisista+miehistä+ei+saavuta+näin+korkeaa+ikää,+mutta+tässä+minä+vielä+toistaiseksi+keikun.++Ja+ajattelen+siten,+kuin+sanon+profiilillani+näissä+kahdessa+pienessä+runonpätkässä:"Ah,+painuva+päivä,+ma+aamusta+aloin,+jo+lapsena+leimusin,+nuorena+paloin,+mut+tahtoni+vielä+ei+tuhkaksi+tulla,+jos+vielä+on+valkeutta+sulla!"+(Eino+Leino)+"Niin+kauan,+kun+on+veri+suonissas,luut,+jänteet+lujina+ja+ominas,niin+kauan+älä+pyri+kohtalon+majasta+ahtaasta+pois+jalallas!"+(Omar+Khaijam)
  4. Oikein+hyvä+avaus+Sinulta!+Tosin+näköjään+otat+tukea+lehtikirjoituksesta,+johon+pystyyn_kuollut+on+linkin+laittanut.+Mutta+mitäpä+siitä,+sillä+oleellisiin+asioihin+haluat+huomiota+viedä.Omassa+avauksessanikin+totesin+näin:>>Sdp:n+kannatuksen+nousu+aluksi+oli+paljolti+puheenjohtajaksi+tulleen+Antti+Rinteen+persoonan+ansiota.+Entisen+ay-pomon+vetovoima+houkutti+persuihin+siirtyneet+demarien+työläiskannattajat+takaisin+vanhaan+kotiinsa.+Mutta+nyt+demarien+naiskannattajat+ovat+joukoin+siirtyneet+vihreisiin,+jota+tuon+gallupin+mukaan+kannattaa+joka+viides+suomalainen+nainen.+Rinne+voi+mennä+vaihtoon+jo+seuraavassa+puoluekokouksessa<<En+toki+väheksy+ay-liikkeen+merkitystä+ja+sen+saavutuksia,+kun+toimin+siinä+ammoisen+ammattini+aikana+jossain+määrin+itsekin,+ja+saimme+silloisen+ammattikuntamme+jäsenten+asemaa+toiminnalle+parannettua.+Mutta+valtapuolueeksi+haluavalla+puolueella+pitäisi+olla+laajempia+tavoitteita.+Sellaisia,+joita+sdp:llä+oli+alkuaikoinaan,+jotka+olivat+ajassaan+tärkeitä,+ja+jotka+se+paljolti+saavuttikin.+Mutta+nyt+aika+on+toinen,+ja+tavoitteidenkin+pitäisi+olla+ajan+mukaisia.Näkemyksesi+Lipposesta+hivelee+mieltäni.+Onhan+hän+merkittävistä+demareista+toistaiseksi+viimeinen,+jota+minäkin+olen+äänestänyt.+Hänen+jälkeensä+vain+kerran+kuntavaaleissa+erästä+naista,+jolla+oli+hyvin+terveitä+näkemyksiä+siitä,+mihin+suuntaan+Helsinkiä+pitäisi+pyrkiä+kehittämään.+Valitettavasti+hän+ei+mennyt+läpi,+eikä+ole+sen+jälkeen+ollut+ehdokkaanakaan,+joka+kertoo+siitä,+että+nykydemareilla+tavoitteet+ovat+yhtälailla+hukassa+kuntapolitiikassa+kuin+valtiollisessakin+politiikassa.
  5. Kiitoksia!++Harvoin+kai+olet+minua+kehunut,+enkä+minäkään+liene+sinua+usein+kehunut,+jos+en+kai+pahemmin+mollannutkaan.+Jos+nikkisi+tarkoittaa+kaupunkilaiskeskustalaista,+olet+siinä+roolissa+kepullekin+varmaan+paljon+mieluisampi+kuin+aikoinaan+täällä+eräs+City-keskusta+nikkiä+käyttänyt;))Eiköhän+sovita,+että+vastakin+pitäydytään+vain+asiaan+eikä+lipsuta+asian+esittäjään!
  6. Oikein+näet+ja+oleelliseen+tiivistät+toteamuksessasi,+että+kepun+kannatus+ei+ole+varsinaisesti+muuttunut+viime+vaalien+jälkeen,+on+vain+hieman+sahaillut,+pikkuisen+ylös+ja+pikkuisen+alas.+Nyt+oli+sahaamista+pikkuisen+ylös,+seuraavaksi+kai+on+vuorossa+tulla+alas.+Samaa+luokkaa+on+todellakin+ollut+myös+kokoomuksen+kannatuksen+sahailu.Merkittävin,+oikeastaan+ainoa+todella+merkittävä+muuton+on+ollut+persujen+kannatuksen+romahdus,+jota+ei+voida+pitää+enää+sahailuna.+Vihreiden+kannatuksen+huomattavaa+nousua+voi+myös+kyllä+pitää+merkittävänä.+Demareiden+kannatus+sai+puheenjohtajan+vaihdosta+kasvupiikkinsä,+kuten+minäkin+totean+avauksessani,+ja+nyt+se+piikki+näyttäisi+ainakin+toistaiseksi+olevan+sulamassa+pois.+Oikein+toteat+nuokin+asiat.Hauskasti+näet+persujen+”jytkyn”+miesten+kapinana+ja+vihreiden+nykynousun+naisten+kapinana.+Ehkä+tuossa+on+hieman+liioittelua,+mutta+totta+ainakin+toinen+puoli.Mielenkiintoista+todellakin+on+seurata+vihreiden+kannatuksessa+tapahtuvaa.+Luulen+sen+kyllä+vielä+tuostakin+kasvavan,+sillä+hieman+yleismaailmallinen+ilmiö+-+ymmärrettävistäkin+syistä+-+on+viherpuolueiden+kannatuksen+kasvu.+En+kuitenkaan+oikein+jaksa+uskoa+vihreiden+nousevan+suurimmaksi+puolueeksemme+vielä+lähiaikoina.+Hieman+yllättävää,+että+vihreiden+kannatuksen+kasvu+nyt+ilmeisesti+alentaa+eniten+demarien+kannatusta,+vaikka+luulisi+sen+vaikuttavan+enemmän+ainakin+kepuun,+jota+ei+voitane+ympäristöystävällisenä+puolueena+pitää+-+vaikka+siellä+nyt+ministerinä+onkin+entinen+vihreä,+Tiilikainen.Jaahas+-+kohta+alkaa+tulla+tv:sta+Kalevan+kisoista,+ja+tietenkin+alan+seurata+lähetystä,+enkä+täällä+käy+ainakaan+ennen+iltayhdeksää,+enkä+sen+jälkeenkään+osallistu+tuohon+keskusteluun+minusta,+jota+varmaan+tulevat+jatkamaan+keskenään+tai+itsensä+kanssa+nuo,+joille+minä+olen+kiinnostavampi+kuin+kepu,+politiikka+yleisemminkin+tai+mikään+muu.+Kiitos+hyvästä+viestistä!
  7. Pakko+yhtyä+tuohon+näkemykseesi,+niin+vastenmielistä+kuin+onkin+tunnustaa,+että+näihin+saakka+täyskahjolta+vaikuttaneesta+Trumpista+voisi+tulla+ihan+hyvä+presidentti,+jos+sellaiseksi+pääsisi.+Naureskeltiin+Euroopassa+myös+Reaganille,+kun+tuo+toisen+tai+kolmannen+luokan+sivuosien+näyttelijä+oli+presidenttiehdokkaana,+mutta+kyllä+hänestä+tuli+sellainen+presidentti+kuin+sanot.Reaganilla+ja+Trumpilla+on+kuitenkin+oleellinen+ero+siinä,+että+miljardööri+Truma+on+tottunut+saamaan+kaiken+rahan+voimalla,+Reagan+oli+osoittanut+toisenlaisia+kykyjä+päästyään+toisen+tai+kolmannen+luokan+sivuosien+näyttelijän+Hollywoodin+filminäyttelijöiden+ammattiyhdistyksen+johtoon,+menestynyt+siinä+niin+hyvin,+että+hänestä+tuli+sitten+Kalifornian+kuvernööri,+jossa+myös+menestyi.+Trumpilla+ei+ole+tuollaisia+yhteisöllisiä+näyttöjä.Vaalipuheet+on+vaalipuheita,+kuten+sanot,+se+nähdään+meilläkin+aina+vaalien+alla.+Meillä+kaikkien+puolueiden+-+varsinkin+eräiden+-+johtajilta,+joita+valtaan+päästyään+tulisi+poliittisia+johtajia+-+ja+sitten+ne+vaalipuheet+osoittautuvat+vain+puheiksi.+Vai+onko+esim.+Timo+Soini+toiminut+niin+kuin+on+puheissaan+luvannut???+Yhdysvallat+on+presidenttijohtoinen+maa+ja+siellä+presidentillä+on+suurempi+valta+kuin+meidän+presidentillämme+tai+pääministerillämme.+Mutta+sielläkin+on+kongressi,+joka+taatusti+tarttuisi+Trumpia+niskasta+ja+taluttaisi+sen+ulos+valkoisesta+talosta,+jos+Trump+presidenttinä+alkaisi+rakennuttaa+muuria+USA:n+ja+Meksikon+pitkälle+rajalle+tai+yrittäisi+saada+kongressin+säätämään+lain,+joka+estäisi+kaikkien+muslimien+maahan+pääsyn+-+tuollaisiahan+Trump+on+uhonnut.
  8. Laitoin+tuon+viestini+syystä,+jonka+sen+lopussa+mainitsin.+En+nimittäin+usko,+että+hän+olisi+trolli+siinä+merkityksessä,+mitä+trollilla+tarkoitetaan.+Ei+mikään+trolli+olisi+noin+avuton,+että+keskittyisi+noin+vain+yhteen+asiaa,+josta+nikilläänkin+ilmoittaa.+Kyllä+tuo+sekopää+on+vakavasti+henkisesti+sairas.Kateus+minua+kohtaan+on+tuon+raukan+sairauden+pahentanut+tuohon+pisteeseen.+Varmaan+myös+se,+että+hänen+idolinsa+yli+kymmenen+vuotta+sitten+sai+lemput+kepusta,+kun+laitoin+kepun+Helsingin+toimistolle+näytteitä+hänen+täällä+käymästään+”kuntavaalikampanjastaan”.Mutta+tarpeetonhan+tuo+viestini+minulta+oli,+sillä+en+kai+sittenkään+ole+ainoa+syyllinen+hänen+mielensä+järkkymiseen.+Lyllä+siihen+on+muitakin+syitä,+kuten+oma+menestymättömyys+kaikessa+ja+varmaan+myös+yksityiselämänsä+kolhut,+jotka+ovat+johtuneet+siitä,+että+hän+on+ollut+henkisesti+sairas+jo+kauan,+ehkä+aina.Kiitos+vain+huomautuksesta!+Koetan+jatkossa+paremmin+muistaa+lupaukseni.