Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

437

Kommenttia

6606

• Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. Usko,+sekopolla,+jumalauta,+että+minä+en+ole+tänne+nimeäsi+nostellut,+en+sitä+tiedä,+enkä+välitä+tietää!+Jos+tarkoitat+tuota,+joka+avauksellasi+”Suomi,+itäinen+demokratia”+tuo+esille+tuon+Aisamaiden+esi-isä+Agapovin,+minä+en+ole+siinä+asialla.+En+kerta+kaikkiaan+halua+uskoa,+että+kaltaisesi+vain+minusta+ja+minulle+elävä+täyskahjo+olisi+voinut+koskaan+olla+toimiupseeri,+vaikka+sillä+Aisamaallakin+kuulemma+aina+molemmat+jalat+olivat+tukevasti+ilmassa.+Pyydä+taas+sitä+Kouvolan+poliisia+tuo+asia+selvittämään,+sillä+varmaan+palstan+ylläpidossa+nähdään,+mistä+tuo+viesti+on+tullut.Ja+jos+niin+kauheasti+pelkäät+nimesi+esilletuloa+täällä,+et+laittaisi+tänne+sellaista,+jonka+vuoksi+tuo+pelko+sinulla+on.+Jos+jonkun+nimeä+tänne+on+nosteltu,+se+on+minun+nimeni,+ja+sinä+sitä+olet+eniten+”nostellut”,+pidät+sitä+linkissäsikin.+Mutta+huvittaa+vain+minua+tuollainen,+sillä+minut+täällä+tunnetaan+ihan+omalla+nimellänikin,+kun+minulla+ei+ole+kirjoitusteni+vuoksi+sellaisia+pelkoja+kuin+sinulla+raukka.+On+helppo+olla+tällaisen+miehen,+joka+ei+täälläkään+yritä+olla+muuta+kuin+on,+ja+se,+mitä+on,+on+ihan+kylliksi+minulle.+Kateuden+aihe+se+näkyy+olevan+sinulle+ja+eräille+muillekin+kaltaisillesi,+jotka+huvittavasti+yrittävät+olla+muuta+kuin+ovat.+Huvittava+sinä+ressukka+kyllä+olet,+kun+sääliänikään+et+saa.+Kumpaan+meistä+paremmin+sopisikaan+tuo+avauksesi+otsikko+yksinäisestä?+Tietysti+siihen,+joka+tällaisella+palstalla+suorastaan+asuu+mielessään+vain+tällainen+yli+kahdeksankymppinen+mies+ja+tekee+tuollaisia+avauksia,+joilla+itsensä+kanssa+sitten+avauksensa+aiheesta+keskustelee.Se+ei+kyllä+huvita,+että+pidät+muka+minun+esityksinäni+sellaista+törkyäkin,+joka+minua+inhottaa.+Todellisuudentajusi+täydellisestä+puuttumisesta+kertoo+sekin,+että+pidät+minuna+eräitä+sellaisiakin,+jollaisiin+samastumisesta+olisin+loukkaantunut,+jos+sellainen+tulisi+täyspäisenä+pitämältäni.+Se+tietenkin+vain+mairittelee+minua,+että+olet+pitänyt+minuna+myös+eräitä+tällä+palstalla+kaikkein+viisaimpia+ja+fiksuimmin+asiansa+esittäviä.+Tuollainen+lienee+sinulta+typeryydestäsi+johtuva+lipsahdus.Minua+on+täällä+neuvottu+jättämään+sinut+täysin+vaille+huomiotani,+kun+sinun+on+uskottu+olevan+vain+joku+trolli.+Et+sinä+sellainen+ole,+ei+kukaan+trolli+olisi+noin+avuton+hommassaan,+ei+pitäytyisi+noin+vain+yhteen+aiheeseen,+johonkin+toiseen+palstakeskustelijaan.+Mutta+en+usko+-+en+halua+uskoa+-+että+olisit+se,+johon+on+haluttu+vihjata+alussa+mainitsemassani+viestissä.+Olet+vain+joku+henkisesti+hyvin+sairas,+yksinäinen+mitätön+turhimus,+ehkä+minulta+ansiostaan+pahan+kolhun+saaneen+edesmenneen+S.H:n+lähipiiristä,+kun+näyt+tuota+”tehokasta+voimavaraa”+idolinasi+pitävän.Ehkä+tämä+nyt+kuitenkin+jo+riittää+lopullisesti+minulta+sinulle+kaikkien+alojen+kaikkien+mittareiden+mukaan+ihmiseksi+täysin+ala-arvoiselle+sekopollalle.
  2. Voi+Hyvä+Luoja!+Pitäisiköhän+minun+röyhistää+rintaani+ylpeydestä,+kun+olen+tullut+eräille+tällä+palstalla+merkittävämmäksi+kuin+puolue,+jolle+palsta+on+nimetty?+Ei+taida+olla+siihen+aihetta,+kun+hyvin+ymmärtää+sen,+millaisia+ovat+nuo,+joille+minä+niin+merkittävä+olen.+Jääköön+sanomatta,+millaisia+he+ovat,+sillä+kyllä+he+tietävät+sen+itsekin.+Sitä+tietoisuuttaan+he+tuollaisellakin+näyttävät.Joo,+en+todellakaan+tuolloin+tiennyt+Kuusisen+koskaan+olleen+sdp:n+puheenjohtaja,+kun+tiesin,+että+hän+oli+yksi+suurimmista+inhokeista+itsenäisen+Suomen+sosialidemokraateille.+Ehkä+tuon+tiesivät+demarien+sisäpiiriläiset,+mutta+ymmärrettävästi+hekin+halusivat+sen+unohtaa+ja+kaikkialla+korostivat,+että+sdp+on+perustettu+Suuressa+Sosialidemokraattisen+Työväen+kokouksessa+Raittiusyhdistys+Koiton+talossa+Helsingissä+5.11.1918,+jolloin+puolueen+puheenjohtajaksi+tuli+Väinö+Tanner,+puolestaan+suurin+inhokki+varmaan+Kuusisen+kuten+kotikommunistiemmekin+silmissä.+Koskahan+Kekkonen+alkaa+saada+kepussa+samaa+kohtaloa,+jonka+Kuusinen+on+saanut+demareissa?Tuo+tässä+avaukseksi+laitettu+on+11+vuoden+takainen+kirjoitukseni+erään+toisen+avaukselle,+plarasin+ja+löysin+sen+nyt+netistä,+ja+tälle+avaukselle+laitettu+otsikko+on+avaajan+omaa+tuotantoa.+Hän+on+kyllä+tuosta+lainaamastaan+pätkästä+jättänyt+pois+kirjoitukseni+lopun,+joka+kuului+näin:>>Minulle+hän+ei+merkitse+mitään,+joten+miksi+minun+pitäisi+ottaa+kantaa+häneen?+Sitäpaitsi+"hänen+aikaansa"+ei+meillä+itsenäisessä+Suomessa+koskaan+ollut,+ja+melko+vähäinen+vaikuttaja+tuo+runoilijamaisteri+oli+myös+autonomian+aikana.+No,+kyllä+hän+kai+aika+kelmi+oli,+kun+lähes+ainoana+Neuvostoliittoon+emigroituneena+säilytti+päänsä+Stalinin+vainoissakin<<Asia+on+todellakin+niin+kuin+olen+sanonut+tuossa,+jota+nimim.+KapilogianDosentti+on+tuossa+ylempänä+lainannut.+En+viitsi+edes+kiittää+tuosta,+että+tuo+avaaja+-+kuten+monet+muutkin+kaltaisensa,+tässäkin+ketjussa+ja+aina+muuallakin+-+ilmeisesti+pitävät+minua+erehtymättömänä+tietopankkina+kaikissa+asioissa,+sillä+sellainen+en+ole.+En+varsinkaan+asioissa,+joita+en+pidä+kovin+merkittävinä,+jollainen+ei+todellakaan+ole+tuo+yli+sadan+vuoden+takainen+asia.+Ei+minulle,+ei+varmaan+demaripoliitikoille+eikä+puolueen+vankkumattomille+kannattajille.+Siellä+ei+varmaankaan+ole+traumoja+tuosta+asiasta.+Tuollaista+esille+tuovilla+täytynee+olla+traumoja+kannattamansa+puolueen+menneisyydestä+ja+niitä+paetakseen+he+pitävät+tuollaista+esillä.+Kuten+omasta+menestymättömyydestään+ja+jonkun+toisen+menestyneisyydestä+tulleita+traumojaan+paetakseen+tekevät+täällä+itsestään+upseereita+ja+johtajia+niin,+että+ei+sellainen+enää+ketään+jaksane+huvittaa+ja+tuskinpa+moni+viitsii+heitä+sääliäkään.En+jatka+enempää+tästä+asiasta,+en+tässä+enkä+muuallakaan,+vaan+seuraavaksi+aikanaan+puhun+taas+kepusta+ja+sen+politiikasta,+sillä+vaikka+en+kepua+kovin+korkealle+arvosta,+pidän+sitä+sentään+itseäni+merkittävämpänä+tällä+palstalla,+jossa+kehotetaan+puhumaan+siitä+aiheesta.
  3. Se+minun+jo+lähes+40+vuotta+sitten+päättynyt+sotilasurani+näkyy+tehneen+kohtalokkaan+vaikutuksen+samassa+ammatissa+minua+paljon+kauemmin+ja+paljon+myöhemmin+-+paremman+vakanssitilanteen+aikana+-+palvelleeseen+ja+minua+paljon+heikommin+menestyneeseen.+Hän+on+järkkynyt+mieleltään+siten+kuin+nähdään+nimimerkistäänkin.+Ellei+mielensä+järkkyminen+ole+tapahtunut+myöhemmin+muista+syistä.+Vai+olisiko+hän+sittenkin+vain+pelkkä+trolli+-+mieleltään+järkkynyt+joka+tapauksessa.Itsestään+on+tehnyt+majurin+eräs+toinen,+joka+niin+ajatusmaailmaltaan+kuin+esitystaidoltaankin+lapsen+tasolle+jääneenä+ei+ymmärrä,+että+sillä+tavalla+hän+täällä+vain+huvittaa+monia+ja+säälittää+useampia.+Kyllä+kai+hänkin+on+sotaväessä+palvellut,+ja+ehkä+joku+toimiupseerikapteeni+hänen+esimiehenään+on+määrännyt+hänet+käymälöiden+alustojen+tyhjentäjäksi+-+siinä+virassa+keskustalainen+pystyyn_kuollut+on+arvellut+tämän+olleen.+Ehkä+siitä+hänen+mielensä+on+järkkynyt+siten+kuin+nähdään+täällä.Nuo+”tapaukset”+tuossa+valossa+voin+jotenkuten+ymmärtää.Mutta+sitä+en+ymmärrä,+miten+sinä,+ihan+hyvän+sananvalmiuden+ja+sujuvan+kirjoitustaidonkin+omaavana+olet+vuokseni+järkkynyt+niin,+että+esiinnyt+vanhana+upseerina,+vaikka+lienet+iältäsi+hyvinkin+nuori+ja+sotilasarvoltasi+tuskin+res.aliupseerikaan.+Silti+mielestäni+sinulla+ei+luulisi+olevan+syytä+tuollaiseen.Mikä+sinussa+tuollaista+teettää?+Kateus+ja+alemmuuskompleksi+olisivat+tuohon+luonnollisin+selitys.+Mutta+onko+selitys+sittenkin+vain+kepulaisuus?+Ja+katkeruus+siitä,+että+minä+en+ole+kepulainen?+Siihen+viittaisi+se,+että+pitäydyt+vain+tuohon+ammoiseen+sotilasuraani+etkä+ota+esille+myöhempää+vähintään+yhtä+merkittävää+siviiliuraani,+jonka+tein+Valion+palveluksessa.+Valio+kun+on+omistuspohjaltaan+ainakin+”lähellä+keskustaa”,+joten+ethän+voi+sitä+alkaa+mollata+siitä,+että+sielläkin+niin+hyvin+menestyin.+Ehkäpä+kuitenkin+seuraavaksi+esiinnyt+Valion+pääjohtajana+tai+ainakin+talous-+ja+hallintojohtajana,+jollainen+lähin+esimieheni+oli.+No,+en+jää+sitä+odottamaan+tällä+avauksellani,+jolle+en+enää+palaa,+mutta+kyllä+minä+taas+teen+uudenkin+avauksen+sitten+kun+siihen+edellisessä+viestissäni+mainitsemaani+aihetta+tulee,+joten+tulepa+taas+sitten+sille.+Koeta+kestää+tuskaista+odotustasi+siihen+asti!
  4. Perjantaina+palstan+jättäessäni+sanoin,+että+viikonloppuna+en+palstalla+käy,+kun+ohjelmassani+on+muuta+tätä+touhua+jopa+mukavampaa.+Niin+oli.+Olen+kyläillyt+ja+minullakin+on+ollut+vieraita,+mutta+nyt+sitten+tulin+vielä+katsomaan+avaukseni+mahdollisesti+tuottamaa.+Eipä+ole+tullut+sellaista,+jota+tarvitsisi+kommentoida.+Hieman+vaikuttaa+siltä,+että+innokkaimmat+hyökkääjät+ovat+siirtyneet+viivytystaisteluun.+Tutut+taistelulajit+kumpikin+minulle+vanhana+jääkärinä+-+jääkärithän+olivat+aina+kärjessä+hyökkäyksessä+ja+viimeisenä+tulppana+viivytyksessä,+siihen+meidät+koulutettiin+-+mutta+tuskin+noista+kumpikaan+tuottaa+heidän+toivomaansa+poliittista+tulosta+esitettyinä+tällä+palstalla,+joka+on+liian+kaukana+taistelutantereen+selustassa;))+Toivottelin+lähtiessäni+hyvää+viikonloppua+kaikille,+myös+niille,+jotka+viikonloppunsa+tällä+palstalla+viettävät.+Viikonloppunsa+täällä+viettäneitä+näkyy+olleen,+toivottavasti+ovat+viihtyneet.+Tuskaista+näkyy+kyllä+olleen+tuolla+yhdellä,+joka+on+availlut+minusta,+keskustellut+niillä+itsensä+kanssa,+ja+kun+joku+on+keskusteluaan+häirinnyt,+hän+on+minuksi+joutunut!+Jos+hänen+läheisyydessään+olisi+yksikin+ihminen,+hän+tuollaiseen+puuttuisi.+Jos+olisin+varma,+että+hän+on+evp-toimiupseeri,+saattaisin+minäkin+yrittää+tehdä+jotakin+hänen+hyväkseen.Mutta+tuo+lienee+vain+trolli,+jollaiseksi+eräät+ovat+hänet+päätelleet.+Ei+voine+olla+yksinäisimmissäkään+tuollaista,+jolla+ei+ole+mitään+muuta+ajankulua+kuin+tällainen+palsta.+Laitoshoidossahan+pitäisi+olla+sellaisen+sekopään,+jonka+mielessä+kaiket+päivät+ja+yötkin+pyörivät+vain+nuo+samat+asiat.++Joten+noudatan+aito-arskalta+saamaani+neuvoa+Don't+Feed+the+Trolls.++Avuton+yksipuolisuudessaan+tuo+on+trollinakin,+vaikka+luulee+kai+kykyjään+vastaavan+tehtävän+viimein+löytäneensä.Minulta+ei+enempää+tälle+avaukselleni.+Laitetaan+sitten+taas+jotakin,+jos+ajankohtainen+kepupolitiikka+siihen+aihetta+antaa+-+ja+tuleehan+se+varmaan+antamaan!
  5. "Hänellä+ainakin+koulutus+riittää+siihen".+Hyvä+vitsi!+kyseessä+lienee+tuo,+joka+tuossa+ylempänä+opasti+minua+sotilaallisessa+käyttäytymisessä,+ja+jolle+vastasin+tällä:>>Armeijassa+ja+niissä+esikunnissakin+palvelleena+tiedän,+että+kapteeni+ei+puhuttele+majuria+herra+majuriksi+muualla+kuin+varusmiesten+rivin+edessä.+Ei+komppanian+vääpelikään+puhuttele+komppanian+päällikköä+herra+kapteeniksi+muualla+kuin+varusmiesten+rivin+edessä.Ylivääpelin+arvossa+palvelin+monta+vuotta+Topografikunnan+esikuntavääpelinä,+ja+laitoksen+päällikkö+oli+eversti,+mutta+herra+everstiksi+häntä+puhuttelin+vain+silloin,+kun+hän+tuli+taloon+ja+kävi+minuakin+tervehtimässä+ja+sanoi+samassa+yhteydessä+”minä+olen+sitten+vaan+Rippe”+-+kyseessä+oli+Risto+Erjola,+eversti+ja+dipl.+ins.,+pistooliampuja+ja+Suomen+ampumajoukkueen+johtaja+olympialaisissakin.+Myös+erinomainen+kynämies,+kuten+upseerit+yleensäkin.Esimiehen+käskyn+täyttämättä+jättäminen+on+vakava+asia+sotilaalle+hänen+arvostaan+riippumatta,+niin+upseerille+kuin+varusmiehellekin.+Mutta+henkilökunnan+kesken+tuollaisia+tilanteita+ei+tule,+kun+asioista+on+neuvoteltu+ja+sovittu+etukäteen.Aliupseeri+ei+voi+käskyttää+upseeria,+mutta+neuvoa+hän+voi.+Siinailla+komentotoimiston+toimistoupseerina+palvellessani+-+ensin+ensin+yliluutnantin+ja+sitten+kapteenin+arvossa+-+jouduin+muutaman+kerran+oikaisemaan+komentajaamme+eversti+Hägglundia+-+myöhempää+kenraalia+ja+pv:n+komentajaa+-+ja+läksiäistilaisuudessaan+päällystömessissä+hän+hyvästeli+erikseen+meitä+jokaista,+kiertäen+pitkää+pöytäämme+kunkin+kohdalle+pysähtyen.+Minun+kohdallani+hän+sanoi:+”Kiitän+Sinua+siitä,+että+olen+huoletta+voinut+tehdä+sotilaallisia+päätöksiä+varmana+siitä,+että+jos+se+on+jotakin+paragrafia+vastaan,+kohta+Korhonen+koputtaa+oveeni+ja+sauhuaa+et+sinä+voi+niin+tehdä,+sillä+jne…”Mutta+ethän+sinä+tuollaisia+asioita+tiedä,+kun+et+ole+koskaan+”vakinaisessa”+palvellut+ja+olet+vain+varusmiehenä+saamiesi+mielikuvien+varassa.+Jos+lienet+varusmiespalvelustakaan+suorittanut.<<
  6. Armeijassa+ja+niissä+esikunnissakin+palvelleena+tiedän,+että+kapteeni+ei+puhuttele+majuria+herra+majuriksi+muualla+kuin+varusmiesten+rivin+edessä.+Ei+komppanian+vääpelikään+puhuttele+komppanian+päällikköä+herra+kapteeniksi+muualla+kuin+varusmiesten+rivin+edessä.Ylivääpelin+arvossa+palvelin+monta+vuotta+Topografikunnan+esikuntavääpelinä,+ja+laitoksen+päällikkö+oli+eversti,+mutta+herra+everstiksi+häntä+puhuttelin+vain+silloin,+kun+hän+tuli+taloon+ja+kävi+minuakin+tervehtimässä+ja+sanoi+samassa+yhteydessä+”minä+olen+sitten+vaan+Rippe”+-+kyseessä+oli+Risto+Erjola,+eversti+ja+dipl.+ins.,+pistooliampuja+ja+Suomen+ampumajoukkueen+johtaja+olympialaisissakin.+Myös+erinomainen+kynämies,+kuten+upseerit+yleensäkin.Esimiehen+käskyn+täyttämättä+jättäminen+on+vakava+asia+sotilaalle+hänen+arvostaan+riippumatta,+niin+upseerille+kuin+varusmiehellekin.+Mutta+henkilökunnan+kesken+tuollaisia+tilanteita+ei+tule,+kun+asioista+on+neuvoteltu+ja+sovittu+etukäteen.Aliupseeri+ei+voi+käskyttää+upseeria,+mutta+neuvoa+hän+voi.+Siinailla+komentotoimiston+toimistoupseerina+palvellessani+-+ensin+ensin+yliluutnantin+ja+sitten+kapteenin+arvossa+-+jouduin+muutaman+kerran+oikaisemaan+komentajaamme+eversti+Hägglundia+-+myöhempää+kenraalia+ja+pv:n+komentajaa+-+ja+läksiäistilaisuudessaan+päällystömessissä+hän+hyvästeli+erikseen+meitä+jokaista,+kiertäen+pitkää+pöytäämme+kunkin+kohdalle+pysähtyen.+Minun+kohdallani+hän+sanoi:+”Kiitän+Sinua+siitä,+että+olen+huoletta+voinut+tehdä+sotilaallisia+päätöksiä+varmana+siitä,+että+jos+se+on+jotakin+paragrafia+vastaan,+kohta+Korhonen+koputtaa+oveeni+ja+sauhuaa+et+sinä+voi+niin+tehdä,+sillä+jne…”Mutta+ethän+sinä+tuollaisia+asioita+tiedä,+kun+et+ole+koskaan+”vakinaisessa”+palvellut+ja+olet+vain+varusmiehenä+saamiesi+mielikuvien+varassa.+Jos+lienet+varusmiespalvelustakaan+suorittanut.
  7. Paljolti+samaa+mieltä+kanssasi+olen+kepun+olemuksesta+ja+siitä+johtuen+puolueen+tulevaisuuden+näkymistä.+Ihmettelen,+miten+kepu+on+pystynyt+harhauttamaan+myös+kaupunkilaisia+äänestäjikseen,+vaikka+sen+poliittiset+pyrkimykset+ovat+aina+olleen+selvästi+kaupunkilaisvastaisia.+En+usko+loputtomiin+voivan+niin+jatkua.+No,+täällä+pääkaupunkiseudulla+kepu+ei+tosin+ole+pystynyt+moniakaan+harhauttamaan,+vaan+tänne+maaltakin+tulleet+ovat+pian+sivistyneet+pois+kepulaisuudesta.Vai+olet+sinä+ollut+joskus+kepun+kannattaja?+Ei+uskoisi!+Olen+sanonut+täällä+osittain+profiilillanikin+sanomaani+toistaen:+En+ole+tehnyt+aina+vain+oikeita+tekoja,+vaan+myös+sellaisia,+jotka+olisivat+saaneet+jäädä+tekemättä.+Mutta+”jotain+jos+toimissain+väärin+mä+tein,+suon+senkin+itsellein”,+sillä+elämää+se+kaikki+on+ollut.Sellaista+tekoa+en+kuitenkaan+ole+koskaan+tehnyt,+että+kepua+olisin+äänestänyt.+En,+vaikka+ainakin+neljää+puoluetta+olen+eri+vaaleissa+äänestellyt.+Eniten+demareita+ja+kokoomusta,+mutta+kerran+kuntavaaleissa+myös+RKP:tä+(ehdokas+oli+tuttu+mies,+jolla+oli+kannattamiani+pyrkimyksiä)+ja+kerran+myös+Suomen+Perustuslaillista+Kansanpuoluetta,+eli+v.+1978+presidentinvaaleissa+Ahti+M+Salosta,+kun+silloin+myös+demarit+ja+kokoomus+olivat+menneet+Kekkosen+taakse.+Kekkosta+vastaan+olin+saanut+sellaisen+”rokotuksen”+jo+nuoruudessani,+että+häntä+en+kertaakaan+äänestänyt,+en+vaikka+hän+oli+presidentti+jo+silloin+kun+minulle+tuli+äänioikeus,+ja+jatkoi+presidenttinä+vielä+minun+sotaväestä+eläkkeelle+lähdettyäni,+en,+vaikka+hän+oli+minua+upseerinarvoissa+ylennellyt.