Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

439

Kommenttia

6661

• Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. Okei,+saavutus+sekin,+paras+Paavon+monesta+yrittämästä.+En+viitsinyt+asiaa+tarkistaa,+kun+muistinvaraisesti+tuon+heitin,+mutta+näin+vanhalla+miehellä+muisti+joskus+pätkii.+Nyt+kyllä+palautuu+mieleeni+hyvinkin+nuo+vaalit,+joissa+ensimmäistä+kertaa+presidentti+valittiin+suorilla+kansanvaaleilla.+Muistan+jopa+niiden+vaalien+vaalikeskusteluja,+joissa+Paavo+jäi+pahasti+altavastaajaksi+jo+yhden+kauden+istuneelle+Koivistolle,+mutta+pääsi+tosiaan+toiselle+kierrokselle,+kun+Koivisto+-+ainakin+minulle+yllätykseksi+-+ei+saanut+ensimmäisellä+kierroksella+ehdotonta+enemmistöä+eli+yli+50+%+kannatusta.+Mutta+eihän+Paavolla+sitten+toisella+kierroksella+ollut+mitään+mahdollisuuksia+Koivistoa+vastaan.Noiden+vaalien+tiimoilta+palautuu+mieleeni+myös+yksi+hauska+muisto,+jota+en+voi+olla+kertomatta:+Valion+isännöitsijänä+ollessani+tehtäviini+kuului+aina+myös+vuosittaisen+osuuskuntakokouksen+järjestelyt+Suomen+Kansallisteatterissa.+Kokouksen+jälkeen+osanottajilla+oli+lounas+-+vai+oliko+jo+päivällinen+-+Hotelli+vaakunassa.+Sille+minäkin+aina++kutsuttuna+osallistuin.+Syksyllä+1987+osuuskuntakokouksen+jälkeen+minut+ja+apulaisisännöitsijä+Risto+S+istutettiin+pöytään,+jossa+olevat+osuusmeijereiden+edustajat+olivat+innokkaita+kepulaisia,+ja+heillä+oli+kova+väittely+siitä,+tulisiko+puolueen+ehdokkaaksi+asettaa+Väyrynen+vai+Eeva+Kuuskoski-Vikatmaa.+Me+Riston+kanssa+emme+keskusteluun+osallistuneet,+jolloin+eräs+kokousedustaja+meidän+puoleemme+kääntyen+kysyi:+”sanokaa+nyt+tekin+mielipiteenne,+kumpi+pitäisi+valita+ehdokkaaksi,+kummalla+olisi+paremmat+mahdollisuudet+Koiviston+voittajaksi?+Ei+meillä+ollut+mielipidettä+asiasta,+kun+kai+me+kumpikin+olimme+enemmän+Koiviston+kuin+noiden+kummankaan+kannattajia.+Sitä+emme+tietenkään+sanoneet+kysyjälle;))
  2. Puhuit+toimiston+vanhoistapiioista,+ja+siihen+tartuin+siksi,+että+kukaan+hiukankaan+sivistystä+omaava+ei+siten+nimittelisi+toimistoissa+tärkeätä+työtään+tekeviä+naisia,+olkoot+ne+toimistosihteereitä+tai+vaikka+toimistoapulaisia.+Sinun+"majuri"+luulisi+viimeksi+heitä+noin+halveksivan,+kun+olet+sanonut,+että+toimistojen+tytöt+huolehtivat+kirjallisista+töistäsi.+Eli+siis+kirjoittavat+suunnitelmat,+ohjeet,+käskyt+yms.,+joihin+sitten+"majuri"+laittaa+nimensä+alle.+Olen+ollut+esikunnissakin,+jopa+Pääesikunnassa,+mutta+en+ole+tuollaista+käytäntöä+koskaan+nähnyt;))"Kirjoitusta+ei+kannata+niin+opetella,+se+tulee+muitten+mukana".+Miksi+sinulle+"majurille"+se+ei+ole+tullut?+Eikö+ole+ollut+mitään+muuta,+jonka+mukana+se+olisi+voinut+tulla?+Kuten+sellaisia+opintoja,+joita+vaaditaan+alimmaksikin+upseeriksi+-+jopa+toimiupseeriksikin+-+pääsemiseksi?+Miten+ihmeessä+sinusta+sitten+tuli+majuri?+Juha+Watt+Vainio+on+antanut+sille+selityksen:+"köyhän+ainoo+huvitus+on+vilkas+mielikuvitus".+Kovin+köyhää+on+elämäsi+täytynyt+olla,+ehkä+aineellisestikin+mutta+ainakin+tapahtumiltaan,+kun+luonut+tuollaisen+mielikuvituksen+kukkasen,+johon+ei+voi+uskoa+kukaan,+jonka+päässä+on+edes+hiukan+sitä,+jota+päässäsi+ei+ilmeisesti+ole+ollenkaan.En+ole+tuo,+joka+sinua+kehottaa+nukkumaan+menemään,+enkä+ole+ollut+missään+muuallakaan+muulla+kuin+tällä+rekisteröidyllä+nimelläni,+enkä+tämän+jälkeen+tule+tästä+asiasta+tälläkään.+Et+ole+enemmän+arvoinen.+Kai+lienet+vain+pahainen+trolli,+sillä+ei+kai+kukaan+näille+palstoille+eksynyt+voine+olla+sellainen+typerys,+että+kuvittelisi+jonkun+uskovan,+että+voisit+olla+majuri.+Sen+ymmärtävät+varmaan+mahdottomuudeksi+sotaväkeä+käymättömätkin,+saati+sitten+siellä+pitkään+palvelleet,+jotka+ovat+tulleet+tuntemaan+monia+majureitakin,+eikä+heistä+kukaan+edes+pahasti+dementoituneena+voisi+olla+kaltaisesi,+palstan+"majuri".
  3. Voi,+voi+-+eräitä+täällä+kiinnostavat+paljon+vanhemmatkin+asiat,+jopa+sadan+vuoden+takaiset,+joista+jatkuvasti+puhuvat.+Eräitä+näkyy+kiinnostavan+ehkä+hieman+vähemmänkin+merkitykselliset+yli+kolmenkymmenen+vuoden+takaiset+asiat,+kun+toistuvasti+ottavat+esille+jo+36+vuotta+sitten+päättyneen+sotilasurani;))Nimim.+OikeistoSosDemin+tyylistä+en+pidä,+ja+harvoin+hänen+viestejään+-+lyhyitä+heittoja+yleensä+-+luen,+enkä+liene+montakaan+kertaa+niihin+vastannut.+Kyllä+minäkin+olen+häntä+hieman+vain+trolliksi+epäillyt.+Minä+kyllä+olen+puolueista+täysin+riippumaton+ja+roikkumaton+villi+ja+vapaa,+mutta+omat+poliittiset+arvoni+minullakin+on.+Olkoot+ne+sitten+oikeistososialidemokraattisia+tai+vasemmistokokoomuslaisia,+mutta+kepulaisia+ne+eivät+ainakaan+ole.
  4. Palaan+vielä+tuohon+edellisessä+olevaan+linkkiini+Martti+Ahtisaaresta.+Paljon+olen+Ahtisaaren+toimintaa+seurannut+ja+lukenutkin+hänestä+kaiken+käsille+saamani+kirjallisuuden,+jota+ei+kovin+paljon+vielä+ole.+Ahtisaari+kun+ei+ole+itse+kirjoittanut+kirjoja+toiminnastaan,+kuten+esim.+Paasikivi+ja+Koivisto,+joiden+kirjat+olen+lukenut+ja+kirjat+ovat+edelleen+hyllyssäni.+Noista+edellä+mainituista+ovat+kirjoittaneet+monet+muutkin,+ja+niitäkin+kirjoja+on+useita+hyllyssäni.+Ainoa+hyllyssäni+oleva+Ahtisaaresta+kertova+kirja+taitaa+olla+Katri+Merikallion+ja+Tapani+Ruokasen+kirjoittama+kirjajärkäle+”Matkalla+-+Martti+Ahtisaaren+tarina”.+Toivottavasti+joku+vielä+kirjoittaa+Ahtisaarestakin+vastaavan+sarjan+kuin+Juhani+Suomi+kirjoitti+Kekkosesta.+Siihen+olisi+kyllä+aihetta.Avatkaapa+tuo+linkki+ja+lukaiskaa+siinä+Ahtisaaresta+kerrotun!+Kyllä+se+häkellyttävän+monipuolinen+ja+menestyksekäs+on+ollut+ja+tiettävästi+jatkuu+yhä!+Kekkosen+ansiot+Nobelin+rauhanpalkinnon+saajaksi+olisivat+olleet+olemattoman+vähäiset+sen+rinnalla,+mitä+kaikkea+tuo+kaikkialla+maailmassa+kuin+kotonaan+liikkuva+ja+kaikenlaisten+ihmisten+kanssa+aina+hyvin+toimeentuleva+viiden+kielen+taitoinen+mies+on+tehnyt+ja+millaisiin+tuloksiin+on+päässyt.Joku+tuossa+laittaa+Kekkosen+ansioksi+Euroopan+vapautumisprosessin,+jolla+tarkoittanee+Neuvostoliiton+romahtamista+ja+sen+johtaman+itäblokin+hajoamista.+Höpö,+höpö.+ei+v.+1975+Etykillä+ollut+mitään+osuutta+asiassa.+Tuon+blokin+sisältäpäin+romahdus+alkoi.+Satuin+työni+puolesta+olemaan+Saksassa+kiinteistö-+ja+puhtaanapitoalan+messuilla+Kölnissä+niinä+päivinä+syksyllä+1968,+jolloin+Berliinin+muuri+murtui.+Saksan+tv:sta+tuli+tuolloin+ohjelmaa+vain+sieltä+muurilta.+En+silti+tiennyt+olevani+maassa+niin+ratkaisevana+ajankohtana,+sillä+siitähän+alkoi+se+itäblokin+hajoaminen+ja+kommunismin+romahtaminen+itäblokissa,+joka+sitten+kymmenkunta+vuotta+myöhemmin+johti+myös+Neuvostoliiton+hajoamiseen.No,+tuohon+prosessiin+Ahtisaarella+ei+kai+juurikaan+ollut+osuutta,+mutta+ilman+sitäkin+aivan+hämmästyttäviin+saavutuksiin+on+elämässään+yltänyt+tuo+aliupseerin+poika.+Eivätpä+sitä+demaritkaan+osanneet+arvostaa,+kun+toiminnallaan+ilmeisesti+osoittivat,+että+eivät+halunneet+Ahtisaaren+enää+jatkavan+presidenttinä+vuoden+2000+jälkeen.+Ilmeisesti+puolueen+ytimessä+oltiin+katkeria+Ahtisaarelle+siksi,+että+hän+oli+sivuuttanut+Kalevi+Sorsan+puolueen+ehdokkaana+v.+1994+presidentinvaaleissa.
  5. Okei,+olkoon+sitten+tapahtunut+niin+kuin+kerrot,+mutta+tarkoitushan+oli+sama+filunginpeluu.+Minä+kyllä+muistelen+saaneeni+tuosta+tapahtumaketjusta+muutamista+lähteistä+lukemastani+sellaisin+kuvan+kuin+avauksessani+kerron.+Väyrysen+tarkoitus+kuitenkin+oli+sellainen+kuin+avauksessani+päättelen.+Siis+oma+pyrky.Olkoon+sitten+sekin+niin,+että+Uusitalo+esitti+Kekkosen+valitsemista+vielä+1984+ihan+vaaleilla,+mutta+siitäkin+minulla+on+toisenlainen+muistikuva.+Ei+kai+Hymy-Eikkakaan”+olisi+ollut+niin+järjetön,+että+olisi+niin+tehnyt,+kun+olihan+Kekkonen+valituttanut+itsensä+poikkeuslailla+jo+1974.+Oli+silloin+vielä+järjissään,+kun+ei+uskonut+jaksavansa+enää+jatkaa+v.+1978+jälkeen.Mutta+vaaleihin+hän+kuitenkin+suostui+vielä+1978+tietenkin+varmana+läpimenostaan,+kun+tiesi+jo+kaikkien+isompien+puolueiden+asettuvan+hänen+taakseen.+Sorsahan+häntä+ensimmäisenä+pyysi+sanoen,+että+”kukapa+olisi+sopivampi+sosialidemokraattien+ehdokkaaksi+kuin+sosialidemokraatti+Urho+Kekkonen”,+josta+kunniasta+myhäilevä+Kekkonen+ei+kieltäytynyt.+Mutta+en+kyllä+muista+Sorsan+esittäneen+Kekkosen+jatkamista+vielä+v.+1984+jälkeen;+jos+niin+muistat,+varmaan+löydät+jonkin+lähteen+sille.Joka+tapauksessa+nuo+ilmiöt+johtuivat+Kekkosen+itsensä+rakentamista+perusteista+niille,+ja+sairaita,+demokratiaan+kuulumattomia+sellaiset+olivat.+Noiden+hyväksyjien+ei+pitäisi+nyt+ainakaan+paheksua+Turkin+Erdogania,+joka+lienee+perehtynyt+etäisen+sukulaiskansansa+-+ainakin+kaukaisen+kielisukulaisensa+-+historiaan+ja+ottanut+oppia+sen+eräästä+”suurmiehestä”.
  6. Pakko+vielä+laittaa+tämä+tulpaksi+puoleltani,+kun+palstapäivystäjiltä+näkyy+heti+tulleen+tuollaista.+Olin+liian+hienovarainen+tuossa+edellä+sanoessani+noin:>>Sitä+pitää+ihmetellä,+miksi+tuollaiset+ovat+tulleet+tänne?+Vain+lohduton+yksinäisyys+sellaista+teettänee<<Ei+yksinäisyys+yksin+voi+tuollaista+voi+teettää.+Yksinäisimmälläkin+jopa+jossain+”takahikiälläkin”+on+varmaan+mahdollisuuksia+muuhunkin.+Vähäkykyisimmilläkin,+jollaisia+nuo+tietysti+ovat.+Perimmäinen+selitys+on+kateus,+joka+kuulemma+on+ehtymätön+voimavara+Kepulandiassa.Kun+he+tietävät+minulla+olleen+ja+näin+vanhuksenakin+edelleen+olevan+sellaisen+elämän,+josta+ovat+voineet+vain+uneksia+sitä+koskaan+saavuttamatta,+se+heidän+heikot+päänsä+on+lopullisesti+sekaisin+saanut+ja+sitten+heiltä+tulee+tuollaista!+Ei+”takahikiälläkään”+mahdollisuudet+huveihin+liene+niin+vähäisiä,+että+he+noin+huvittelisivat,+kuten+sanovat+tekevänsä.+Hullun+hohottelu+ei+tule+huvittuneisuudesta,+vaan+sillä+he+tyhmyyksissään+avuttomasti+yrittävät+peittää+todellisia+tuntemuksiaan,+tuon+ymmärtää+jokainen.Kun+on+vielä+otettu+esille+tuo+yli+kuudenkymmenen+vuoden+takainen+aika,+jolloin+minua+ei+varusmiehenä+laitettu+RUK:uun,+täytyy+todeta,+että+helsinkiläisestä+kesäkuun+ikäluokasta+lähti+RUK:uun+vain+ylioppilaita,+jollainen+minä+en+ollut.+En+sinne+silloin+olisi+kai+halunnutkaan.+Ei+minulla+ollut+tarkoitusta+jäädä+sotilasuralle.+Mutta+suunnitelmat+voivat+muuttua+ajan+myötä,+ja+eräät+meistä+myös+kehittyvät+varusmiespalveluksensa+jälkeenkin.Kun+varusmieskersantiksi+ylenneenä+jäin+”kesäkessuksi”+ja+jo+sinä+kesänä+tutustuin+naiseen,+jonka+kanssa+pian+avioiduin+ja+kun+muutamassa+vuodessa+tuli+kaksi+lastakin,+armeijan+palvelukseen+juutuin.+Kun+jo+seitsemän+vuotta+olin+palvellut+ja+ylikessuksi+kohonnut+ja+tuli+mahdollisuus+päästä+RUK:uun+kanta-aliupseerien+peruskurssin+kiitettävällä+suorituksella,+mahdollisuuden+käytin+hyväkseni,+en+niinkään+vain+reservin+upseeriksi+päästäkseni,+vaan+enemmän+siksi,+että+siten+sai+myös+palkkaansa+palkkaluokan+korotuksen.+Ja+sittenhän+minusta+lopulta+tuli+kapteeni,+eli+sain+toimiupseeriston+korkeimman+sotilasarvon,+mutta+se+ei+pidättänyt+minua+jäämään+pitemmäksi+aikaa+sotaväkeen,+vaan+vähän+yli+24+palkallisen+palvelusvuoden+jälkeen+täyden+eläkkeen+saadessani+lähdin+siviilityöhön+(silloisen+eläkelain+mukaan+eläkkeeseen+oikeutti+myös+varusmiespalvelus,+kun+se+liittyi+suoraan+palkalliseen+palvelukseen).+Mikään+ei+olisi+kiinnostanut+minua+vähempää+kuin+mahdollinen+majurin+arvo,+jonka+saadakseni+minun+olisi+pitänyt+työni+keskeytellä+kertausharjoituksilla.+Työni+oli+todella+mieluinen+ja+antoisa+työ+miellyttävässä+työympäristössä.+Siinäkin+menestyin+niin,+että+muutaman+vuoden+jälkeen+konttoripalveluesimiehestä+tuli+suuren+yrityksen+keskushallinnon+isännöitsijä,+jossa+vastuut+olivat+suuret+ja+myös+palkka+sen+mukainen.+Siitäkin+olen+nauttinut+eläkettä+jo+18+vuotta.Sekin,+että+olen+sotilasarvoltani+kapteeni,+näkyy+olevan+aivan+päitä+sekoittanut+kateuden+aihe+eräille,+jotka+lienevät+taapertaneet+vaatimattoman+sotilasuransa+edes+korpraaliksi+ylenemättä,+ja+sitten+he+ovat+tehneet+itsestään+majureita!+Kuka+voisi+uskoa+armeijassamme+missään+tehtävässä+olleen+majuria,+jonka+kirjoitustaidolla+ei+missään+tapauksessa+olisi+läpäisty+sitä+ns.+rottakouluakaan!No,+kun+tuollaisille+näkyy+olevan+liikaa+jo+tuo+minusta+alikessuna+otettu+profiilikuvani,+laitanpa+tähän+myöhemmältä+ajalta+toisen,+jota+antaa+suuremman+syyn+kadehtimiseen.+35+vuoden+takaa+tuokin+kuvani+on,+jo+reserviläisenä+(evp:nä)+tekemältäni+viimeiseltä+rauhanturvaajakeikaltani.+Kun+siinä+olkaimissani+olevista+arvomerkeistä+näkyy+vain+hieman+reunoja,+saatte+nyt+arvailla,+olenko+siinä+kapteeni+vai+eversti.+Poistan+kyllä+tämän+kuvan+aikanaan,+mutta+olkoon+nyt+jonkin+aikaa+palavan+mielenkiintonne+kohteena.Tämä+on+ehdottomasti+viimeinen+viestini+tälle+avaukselleni+ja+luultavasti+viimeinen+viesti+moneen+päivään,+mutta+sehän+ei+estä+teitä+jatkamasta+puhettanne+mielenkiintonne+ainoasta+kohteesta.