Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

383

Kommenttia

6211

1. Sanoin eilen, että en enää älyttömyyksiisi puutu, mutta pakko tuohon on puuttua, sillä vaikka et ole minulle mikään Hyvä Veli, et edes huonokaan veli, mutta ihan inhimillisyyteni saa minut huolestumaan vakavasti mielenterveydestäsi. Jospa ymmärtäisit, että tarvitsisit apua ja menisit lääkärille, joka varmaan passittaisi sinut hoitoon. Siihen sinun kannattaa pyrkiä, sillä nykyisin tehdään ihmeitä silläkin alalla.

En usko, että niitä puskanikkejäsi kukaan olisi rekisteröinyt. Jos joku kuitenkin on niin tehnyt, kysy palstan ylläpidolta, kuka se on ollut. Tällä viestilläni annan ylläpidolle luvan kertoa, olenko se minä. Siellä se kyllä tiedetään, sillä nikin rekisteröiminen on tällainen prosessi (näet sen kyllä Suomi24:n sivuiltakin, mutta tässä lyhyesti):

>>Ensin sinun täytyy ilmoittaa se nikki, jonka haluat rekisteröidä. Ehdotettua nikkiä ei hyväksytä, jos sellainen on jo olemassa jollakin toisella. Jos nikki hyväksytään, sitten on ilmoitettava etunimi, sukunimi, sähköpostiosoite, postinumero ja puhelinnumero. Sitten vielä syntymäaika (päivä, kuukausi, vuosi). Ja lopuksi vielä nikillesi salasana kahteen kertaan.<<

Minäkö olisin sinun puskanikkejäsi olisin rekisteröinyt? Johan pomppas! Vaikka minä näyn olevan sinulle tärkeä, kaikki kaikessa, sitä sinä et ole minulle vähimmässäkään määrin, Enää et edes inhotuksena, vaikka hyvän hyvyyttäni vielä tämän kerran yritän lähettää tuikahduksen järjen valoa päähäsi. Jos tämä ei mene sinne perille, olet toivoton tapaus, mikään hoitokaan ei silloin voisi sinua auttaa.

Miksi kukaan olisi niitä puskanikkejäsi rekisteröinyt, kun ei niillä rekisteröityneenä kukaan ole täällä esiintynyt? Tuskin sinua kukaan pitäisi sinua niin tärkeänä, että haluaisi tehdä sinulle kiusaa ja viitsisi vaivautua sellaiseen. Jos viestiäsi lähettäessäsi nikkiäsi ei huolita, syy lienee se, että palstan valvonta on saanut sinusta tarpeekseen ja laittaa kerta toisensa jälkeen sulkuun niitä puskanikkejäsi. Luultavampaa kuitenkin on, että mitään kertomaasi ei ole tapahtunut, vaan kaikki on vain sairaan pääsi tuottamaa harhaa.

Pääsi täydellisestä pimenemisestä kai kertoo tuokin, että pidät tuollaisien puskanikiesi menetyksiä poliisiasiana. Olisipa hauska nähdä poliisin naama silloin, jos menisit tuollaisesta hänelle kertomaan!!
  2. Ovatpa nuo muutamat kuvani eräitä kiinnostaneet. Kiva. Tuossa kuvassa laivamme kannella taustalla loikoileva nainen ei kyllä ollut minun daamini, mutta oikein kiva tuttavuus tuolla reissulla, ja kävimme me kyllä sitten yhdessä maissakin syömässä. Oli itävaltalaiskaunotar, kertoi olevansa samasta kylästä, josta lähtöisin on takavuosien kuulu mäkihyppääjä Thomas Morgenstern.

Mutta tässä kuvassa kyllä on minun ihana suomalainen naisystäväni, Madeiralla minun 75-vuotismatkallani, mutta yhä hän on vahvasti elämässäni, ja yhdessä aiomme lähteä myös minun 80-vuotismatkalleni:

https://scontent-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/v/t1.0-9/11182116_10153306121314182_888634401412614475_n.jpg?oh=9a3a73078c8e5114f2874bb3624180e8&oe=55E50D75

Joten en ole tuon kiinnostunut noista gay-tapahtumista, jotka näkyvät kovinkin kiinnostavan tuon viestin laittanutta. Mutta miksi ihmeessä, hän täällä sitä kiinnostustaan jatkuvasti esille tuo, sillä eivät kai kepulaiset Ullavan cowboytkaan täällä visitoine?
  3. Jos poliisi luki palstaa, niin lähellä rikoksen tunnusmerkistön täyttymistä hän varmaan hän näki olevan sinun toimintasi täällä, ei minun. No, tuskin se on rikoksellista, jos käyttää puskanikkeinään johtajan ja päällikön titteleitä, mutta kai se huvitti poliisia, sillä varmaan jouduit hänelle antamaan henkilötietosi. Poliisi varmaan totesi samoin kuin Pystyyn_kuollut taannoin teistä nikeillään hienoilla titteleillä leikkivistä, että ”nikki ei kerro mitään kirjoittajan todellisesta työhistoriasta tai elämäntilanteesta”.

Eikä sekään ole rikoksellista, jos joku muu rekisteröisi noita puskanikkejäsi, mutta toivoisin kyllä poliisin uteliaisuuttaan katsovan, kuka niin tekee. Rekisteröijä kun joutuu antamaan palstanpitäjälle yhteystietonsa, ja ne tiedot eivät olisi minun. Tuskin kenenkään muunkaan, vaan jatkuva höpötyksesi tuosta asiasta on sekin varmaan vaan yksi sairaan pääsi monista samanlaisista tuotoksista. Tuon todetessaan poliisi ehkä katsoisi velvollisuudekseen saattaa sinut asianmukaiseen hoitoon, kun sinulla ilmeisesti ei ole läheisiä sellaisesta huolehtimassa.

Varminta todistetta pääsi totaalisesta sekoamisesta annat tuossa:

>>Teit muuten itse sen poikaasi koskevan avauksen, minun nimissäni päästäksesi kekustelemaan toisen kontolla<<

Toivottavasti poliisi selvittää tuonkin. Osaatkohan sittenkin hävetä tekemiäsi, tai jos et niitä muista, niin kai se poliisille lisänäyttöä tarpeesta saattaa sinut tilasi edellyttämään hoitoon.

Olet sinä kyllä joskus hauskakin, mutta tahtomattasi sellainen. Kuten tuossakin:

>>Sinä voit vielä pyörtää tekemisiäsi ihan vain sen vuoksi, että säälin syvästi Sinua. Sinusta on siis tehty ilmoitus osoitteessa Vuorikatu 1 Kouvola. Mietihän nyt vielä kerran. Toista tilaisuutta EI TULE!<<

Ja tuossa:

>>Kyllä pyörii pienessä kehässä papparaasun ajatukset<<

Sinun ajatuksesi kun pyörivät niin paljon laajemmissa kokonaisuuksissa, siten, kuin Pystyyn_kuollut tuossa ylempänä hauskasti mutta ehdottomasti todenmukaisesti toteaa.

Kyllä minua nyt pe..e..lot..taa, hui kauheaa!;-))

(Mutta jos joku todella on ollut niin leikkisä, että on viitsinyt puskanikkejäsi rekisteröidä - en kyllä ole nähnyt niitä rekisteröitynä kenenkään käyttävän - siitä ongelmasta pääset heti, kun rekisteröit nikkisi. Ei minun nikkejäni voi käyttää kukaan muu kuin minä itse)
  4. Eilisen poistumiseni jälkeen eräät ovat tiiviisti palstaa päivystäneet varmaan minua tänne turhaan odottaen. Minulla kun oli toisenlaista ohjelmaa kuin heillä. Oli siis rauhanturvaajailta ravintola Zetorissa, jonka isossa kabinetissa olemme muutaman viime vuoden ajan kuukausittain kokoontuneet.

Oikein mukava tilaisuus oli. Ohjelma oli mielenkiintoinen ja monia vanhoja kavereitani taas tapasin, eräät heistä jopa viidenkymmenen vuoden takaa Kyprokselta. Oli muutama meitä entisiä ”kapiaisiakin”, mm. Pääesikunnan YK-toimiston päällikkönä palvellut eversti, suurin osa n. 30-päisestä joukostamme meitä paljon nuorempia reserviläisiä, useita naisiakin, jotka ovat palvelleet vasta Nato-johtoisissa missioissa Balkanilla. Mutta sama iästä, sotilasarvosta ja sukupuolesta riippumaton veljeys ja sisaruus meillä kaikilla tässä joukossa on, kuten sanotaan tässäkin:

http://www.helrt.org/

Joku näkyy sanovan minun olleen eilen v-tutuksen vallassa. Hauskaa! Miten minusta näyttää siltä, että se tunne on ollut heidän vaivanaan, ei minun. Vai oliko Kekkonen väärässä, kun sanoi, että ”niin on, jos siltä näyttää”? Eräs näkyy päättelevän minun olevan täällä ”demukokkareiden” palkkaamana. En ole sitä tiennyt. Lähetänkö laskun ansiokkaasta työstäni demareille vai kokoomukselle? Päättelijällä ei ole sellaista ongelmaa, vaan hänen täytynee pelätä sapiskaa kepulta puolueen kannattajaksi leimautumisestaan.

Joku noita edellisen viestini valokuvia katsonut näkyy kyselevän, että kumpaa noista tummapintaisista kaunottarista rakastelin (hän tosin käyttää eri sanaa). En kumpaakaan. Minulla oli oma naisseuralaiseni, joka tuon kuvan otti. Mutta hauskan illallisen me vietimme nelistämme hotellimme rantaravintolassa, jonka patiolla tuo kuva otettiin. En kysellyt daameilta lupaa sen näyttämiseen täällä, eikä se liene tarpeen, kun tätä kepupalstaa ei varmaan seurata Dominikaanisessa tasavallassa, jossa tuo kuva otettiin, eikä kai Kanadassakaan, josta nuo tummat kaunottaret olivat - sairaanhoitajia muuten molemmat.

Eipä nyt aihetta enempään, ja eiköhän tämä jo vihdoin riittäne osuudekseni tälle avaukselle. Mutta kyllä minä taas tänne tulen, ihan avauksellanikin sitten, kun siihen aihetta antaa kepupolitiikka, joka nyt on avainasemassa hallitusta maahan värkätessä. Ja vajaan kahden kuukauden kuluttua ohjelmassani olevalle synttärimatkalleni varmaan muistan ottaa mukaan kameran (joka eilen unohtui kotiini), joten voin laittaa tänne matkaltani ottamiani kuvia, jotka tietysti ilahduttavat teitä palstapäivystyksessänne uurastavia kuten kuvani teitä aina ilahduttavat;)) Joten odottakaapa niitä muistaen, että hyvää kannatta odottaa!

(Muuten, tuo nykyisin S-ryhmän omistuksessa oleva ravintola Zetor on hyvin maalaishenkinen paikka. Vanha Zetor-traktori on sen terassilla, ja kabinettimme seinilläkin on maalaisrekvisiittaa, kuten hevosen länkiä, leipälapioita yms. Ruokalistan yläotsikkonakin on ”Zetor - maaseutu keskellä Stadia”. Osuvasti sanottu, sillä paikka on todella keskellä Stadia, lähellä kolmen sepän patsasta Mannerheimintien varressa olevan vanhan ylioppilastalon takana Kaivopihassa).
  5. On se kovaa tämä urheilu! Taas jouduin valvomaan näin myöhään tuon Suomi-Norja -matsin vuoksi. Mutta kannatti valvoa, komeasti ME voitimme 5-0. No, eihän tuo vielä mitään, sillä kun nyt tätä ketjua katselin, taidan tässä voittaneen paljoin selvemmin lukemin. Varmaan vastuskin oli heikompi kuin Norja Suomelle tuossa matsissa.

Lienee tämän ketjun avaajakin nyt tyytyväinen, kun avauksensa on saavuttanut noin suuren huomion. Sellaista huomiota hän aikaisemmin on tavoitellut avaamalla minusta, mutta vaikka nyt sai suuremman huomion avaamalla pojastani, en silti toivoisi hänen niin enää jatkavan. Poikani ei luultavasti ole yhtä ymmärtäväinen häntä kohtaan kuin minä olen ollut. Mutta hänen kannaltaan onneksi poikani ei varmaan ehdi käydä täällä meidän eläkeläisten ja tyhjäntoimittajien areenalla.

Joku näkyy pahoittaneen mielensä siitä, että kommentoin tuo ”johtajan” linkittämää kauppalehden juttua. Eilen illalla viimeksi puhuin puhelimessa tuosta jutusta poikani kanssa, kun aikomukseni on mennä häntä ja perhettään tapaamaan viikonloppuna. Keskustelussamme sivusimme myös tuota aihetta, joka avaajaa on närästänyt, mutta ei hän ollut huomannut tuota kommenttiani, ei hänellä ole tarvetta eikä aikaa seurata tuollaisia lehtikirjoituksia, mutta kun siitä kerroin, se ei häntä suinkaan suututtanut vaan pikemmin hieman huvitti.

Tuolla ylempänä joku emäntä näkyy kosiskelevan minua suuren maatalonsa isännäksi. Voisinpa sellaisesta kiinnostuakin siksi, kun koskaan en ole ollut sellainen, vaikka monena olen elämässäni ollutkin. Mutta sille on pari estettä. Ensiksikin, minulla on jo oikein kiva naisystävä, jota en halua toiseksi vaihtaa. Ja toiseksi, tuolla emännällä on luultavasti munat, ja minä en ole sellaisista ”emännistä” kiinnostunut. Hän voisi yrittää tavoitella tuota palstan ”johtajaa”, joka saattaisi olla kiinnostunut hänenlaisistaan. Ellei ole jo turhautunut siksi, kun on vuosikausia minua yrittänyt turhaan lähennellä.

Öitä!
  6. Meni tuota Suomi-Tanska -matsia tv:sta katsoessani näin myöhään, mutta jo iltapesuilla käytyäni vuoteeseen mennessäni tulin vielä avaamaan palstan. Viestisi on ainoa huomioni herättänyt viesti on tuo viestisi, joten vastaanpa siihen. Kun nimittäin satun asian tuntemaan omakohtaisesti.

Yritykset todellakin voivat ns. nimellisvarata toimintansa kannalta palveluksessaan olevia, joiden näkevät olevan toimintansa kannalta tärkeissä asemissa. Sellaiseksi varmaan Valio näki keskushallintonsa isännöitsijän, kun varasi minut, Valion turvallisuuspäällikön tosin sitä ennen siihen suostumustani pyytäen. Tuolloin olin vielä alle 50-vuotias, ja res. kapteenina olisin poistunut reservistä vasta 60-vuotiaana.

Yritysten täytyy pyytää hyväksyntä nimellisvarauksilleen reservisijoituksia hoitavalta puolustusvoimien elimeltä, minun tapauksessani Pääesikunnalta, kun SA-sijoituksekseni oli määrätty Päämajan esikuntakomppanian päällikön tehtävä, minun ammoisina palvelusaikoinani yleisemmin asianmukaiselta sotilaspiiriltä. En tiedä, mikä instanssi nykyisin noita asioita hoitaa ja valvoo, mutta lupa sieltä on pyydettävä, ja käsittääkseni kai aina se saadaan.

Kyllä noita nimellisvarattuja on varmaankin viisinumeroiseen lukuun yltävä määrä, ja taatusti ne ihan yksilöityinä ovat valvojaelimen kirjoissa ja kansissa, joten ne ovat myös noiden nyt lähetettävien reserviläiskirjeiden lähettäjien tiedossa, ja nuo nimellisvaratut eivät ilmeisesti niitä kirjeitä saa.
  7. Tuo on niin vakavasti otettavaa, että sitä pitää vielä kommentoida:

>>Olet ihan vapaaehtoisesti tuonut elämäsi tänne ja levitellyt kuvine kaikkineen<<

Kyllä, kyllä, sillä jos kertoo jotakin olevansa, jotakin tehneensä, täytyy antaa kertomalleen vakuuksia, jottei pidettäisi tyhjänpuhujana. Kuvianikin olen voinut näyttää, kun mielestäni minulla ei ole mitään hävettävää ulkonäössänikään.

>> Muiden yksityishenkilöiden elämää ei Sinulla ole oikeus tänne tuoda vaikka niin olet tehnytkin<<

Keiden yksityishenkilöiden elämää olen tänne tuonut? En ainakaan sinun, kun siitä en mitään tiedä. Kukahan olikaan, joka toi tänne nimiä H.K-as, O.S-nen ja eräitä muita, joiden kertoi sanoneen sitä ja tätä eräästä toisesta?

>>Et Sinä todellakaan ole mikään elämäni keskipiste<<

Varmaan Kekkonen oli väärässä sanoessaan ”niin on, jos siltä näyttää”.

>>Haluan kuitenkin oikaista leveät valheesi koska mielesni pitää tehdä ero oikean johtajan ja feikkijohtajan välille<<

Itsestäni kertomalleni olen kyllä näyttänyt todisteita, ja sitä ymmärrettävästi ovat paheksuneet ne, joiden ei tarvitse todistaa itsestänsä kertomaa todeksi, kun heihin on luotettu aina ja täytyy luottaa täälläkin. Oikea johtaja on aina tunnistettu oikeaksi johtajaksi, vaikka on johtanut johdettaviaan piilosta, peläten henkilöllisyytensäkin paljastumista. Minä en ole niin koskaan tehnyt, joten tietenkin olen feikkijohtaja.

>>Aito, luotettava sotilas Sinä et koskaan ole ollut, pelkkä halveksittava opportunisti vain<<

Tuo täytyy uskoa, kun kuulen sen oikealta johtajalta. Toista mieltä olleet korkeat sotilasesimieheni kuten Valionkin korkeat johtajat ovat tietenkin olleet vain feikkijohtajia. Arvottomia ovat heiltä saamani arvostelut sinun lausuntosi rinnalla, sillä sinähän olet oikea johtaja; kukaan ei voi epäillä siitä näyttämiesi vakuuksien - siis kertomasi - todistusarvoa, vaikket ole tainnut mainita, mitä olet johtanut ja missä. Yhtä arvoton tietysti on myös entisen kerhoni peruina minulla edelleen oleva Pääkaupungin päällystö ry:n kunniajäsenyys, sillä ei sen aikoinaan minulle myöntäneissä varmaankaan ollut kaltaisiasi oikeita johtajia.

Mutta on se kuitenkin hyvä, ettei tällaisella feikkijohtajalla ole enää sellaisia johtajuuden paineita kuin sinulla, kun jouduit vappusikin viettämään tällä palstalla minun viettäessäni sen naisystäväni kanssa, osin myös kivoissa tapahtumissa mukavassa seurassa. Ja ylihuomenillalla lähden rauhanturvaajayhdistykseni iltaan, vielä tässä kuussa myös ensin entisten kerhotovereitteni saunailtaan Santahaminaan ja pian sen jälkeen valtakunnallisen evp-yhdistyksemme Tallinnan matkalle, jossa yövymmekin. Mutta mitäpä noista, sillä kaltaisiani feikkijohtajiahan koko tuo porukka on, johon tietenkään et sinä oikea johtaja kuulu. Ja vaikka tällä palstalla jo kauan on toivottu pikaista poistumistani elävien kirjoista, toivon vajaan kahden kuukauden päästä vielä täysissä voimissani taas vipeltävän kauempana maailmalla 80-vuotismatkallani.

Mutta sinä noina mainittuina aikoina ja sen jälkeenkin pysyt tiiviisti tällä palstalla kantaen johtajan vastuullisia paineita. Minulla vastuuttomalla ei ole enää aikoihin ollut mitään paineita jo kauas taakseni jääneestä feikkijohtajuudestani, eikä näin korkean iän jo saavuttaneen enää kannata ottaa paineita tulevaisuudestakaan, vaan varsin tyytyväisenä tähän vaatimattomaan nykyisyyteeni jo kauan olen ajatellut Omar Khaijamin tavoin näin:

Tulevaa älä ikävöitse aikaa,
    mennyttä älä kyynelöiden kaipaa,
    vain nykyisyys on käteisrahaa käypää,
    ei ole menneistä, ei tulevista taikaa.