Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

383

Kommenttia

6211

1. Kiitos hienosta viestistäsi! Vankasti tietopohjaista, ajateltua ja erinomaisesti esitettyä sanomaa! En ole kaikesta sanomastasi aivan samaa mieltä kanssasi, mutta en monestakaan kohtaa kovin erimielinenkään. En ala sanomaasi kommentoida kovin yksityiskohtaisesti, kun olen varsin väsynyt. Muutama kommentti kuitenkin:

Oikeassa olet puolueen historiasta sanomassasi. Hieno saavutus puolueelta! En ole suuresti erimielinen Sipilästäkään sanomastasi. En muista koskaan osoittaneeni kritiikkiäni nimenomaan Sipilää kohtaan. En ole Keskustan kannattaja, mutta luulenpa, että hänen hallituksensa politiikka saattoi olla minulle jopa mieluisempaa kuin monille puolueen peruskannattajille, jotka sitten v. 2019 vaaleissa eivät enää puoluetta äänestäneet.

Edellisessä hallituksessa Keskusta joutui toki monessa asiassa antamaan periksi ns. vihervasemmistolle, mutta pakkohan sen oli niin tehdä, jotta saisi edistettyä omiakin tavoitteitaan. Edellisestä pääministeristä Sanna Marinista sanomastasi olen kyllä kovin erimielinen kanssasi. Keskustan perinteinen äänestäjäkunta on varmaan varsin konservatiivista ja sille ei ollut mieleistä se edellisen hallituksen politiikka. Keskustan muulle kannattajakunnalle vielä vähemmän mieleistä oli kai Sipilän hallituksen politiikka, kun sen aikana puolueen kannatus romahti jopa enemmän kuin Marinin hallituksen aikana.

Perussuomalaisiin kai Keskustan kannatusta on eniten valunut. Miksi niin on tapahtunut, sitä en oikein ymmärrä. Perussuomalaiset joutuvat nyt tässä hallituksessa myöntymään moniin sellaisiin asioihin, jotka eivät voine olla Keskustan potentiaalisille kannattajille myönteisiä, joten jospa heistä Keskusta saisi lisäkannattajia. En olisi lainkaan sitä vastaan, pikemmin päinvastoin.

Joo, aluevaaleissa Keskustan kannatus oli korkea, minun - stadilaisen – mielestä liian korkea, mutta perusdemokraattina suon kyllä jokaiselle kansalaiselle oikeuden olla vaaleissa sitä mieltä, minkä näkee itselleen ja noissa vaaleissa myös alueelleen parhaaksi.
  2. Kiitos kuvistani sanomastasi! Oikea on myös toteamuksesi, että varsin pienistä oloista lähdin taipaleelleni, jolla sain sitten nähdä ja kokea monenlaista, suurempaakin.

Joo, siitä A.I, Virtasesta: Kyllä hänet Valiolla edelleen häntä muistettiin. Hänen työpaikkansa Hietalahdessa Kalevankadun päässä sijainnut Valion entinen tutkimus- ja tuotekehityskeskus purettiin joskus 1980-90 lukujen vaihteessa ja uusi rakennettiin isännöimälleni alueelle Pitäjänmäelle, jossa oli jo pääkonttori- ja atk-keskusrakennukset. Uuteen rakennukseen laitettiin Virtasen entinen työhuone aivan samanlaiseksi kuin se oli ollut siellä vanhassakin rakennuksessa. Sinne tuotiin hänen työpöytänsä ja kaikki muut huonekalut, myös seinätaulut ym,

En kyllä muista, juhlistimmeko Virtasta enää juuri muuten, Paljon juttuja hänestä kuulin kyullä niiltä, jotka olivat olleet Valion palveluksessa jo hänen aikanaan – itseäni vanhempia he olivat. Virtanen kuulemma joka aamu töihin tullessaan kierteli alaistensa luona kysellen ”mitä uutta tänään”. Jos alaisella oli jotakin uutta kerrottavaa, Virtanen tarttui siihen innokkaasti ja jos alaisella ei ollut kerrottavana mitään uutta Virtanen kuulemma poistui pettyneenä tuhahdellen. Jos alaisella olisi ollut kerrottavanaan vaikka kaksi uutta asiaa hän kertoi niistä vain toisen jotta hänellä huomisaamunakin olisi uutta kerrottavaa.
  3. Tein tämän avaukseni perusteilla, jotka heti ensisanoissa mainitsin. Siis siksi, kun olen kauan ollut kiinnostuksen kohde eräille, eräälle vain ainoa kiinnostuksensa kohde. Ja kun he ovat niissä avauksissaan osoittaneet kuvan minusta syntyneen vain mielikuvituksensa tuottamana halusin kertoa itsestäni sellaista, jonka tarvittaessa voin vaikka tositteilla tosiasioiksi todistaa. Olen kyllä vuosien aikana niin joskus tehnytkin, mutta kun se ei näy menneen heille perille tai he ovat sen unohtaneet, vielä kerran halusin tehdä näin.

Onhan avaukseni saanut jo huomiotakin kun lähes 80 tämän näyttää lukeneen. On tullut muutamia vastineviestejäkin. Parissa niistä saan tukea, useampia avaukseni näkyy ärsyttäneen. Miksiköhän? Ehkäpä siksi, että olen tällä särkenyt heidän mielikuvituksensa minusta tänne tuottamaa. Eipä tuon pohdinta anna minulle aihetta enempään.

Eikä ole nyt enempää aihetta muuhunkaan. Lupaan kuitenkin, että tällaista ”itsetilitystä” en enää koskaan täällä tee. Käyntini täällä ovat jo jääneet melko vähäisiksi kun kiinnostavammiksi ja tärkeimmiksi ovat tulleet muut asiat, joista annan vinkkiä avauksessanikin. Vaikka Kharonin lautta ei vielä ihan pian olisi tulossa minua noutamaan käyntini täällä vähentynevät entisestäänkin kun minulla on jo tätä ikää ja sen tuomaa muuta ajateltavaa. Tällä avauksellani sanomani näin kyllä nyt tarpeelliseksi sanoa syistä, jotka siis heti avaukseni alussa mainitsin.

Nyt vain Oikein Hyvää yötä kaikille!
  4. Taas oli kirjautuminen tippunut pois päältä. Eikä näy aukeavan tuo linkkini Helsingin uutisten toissapäiväiseen pitkään juttuun. Laianpa tähän osia tuosta jutusta:

"Tällainen on Suomen armeijan uusi Sisu GTP: kestää jykevätkin miinat ja kantaa jopa 2 miljoonan euron edestä teknologiaa – suomalaisella valmistajalla edessään hurja kasvu

– Tarkoituksena on 2-3 vuoden kuluttua vuosittain valmistaa yhteensä 400 ajoneuvoa, joista 300 on sotilasajoneuvoja ja sata siviiliajoneuvoja, kertoo Korhonen.
    Tilat riittävät kasvuun, mutta tuotantolinjojen toiminnan vauhtia on nostettava.– Enemmän kuin auto päivässä, kiteyttää Korhonen.

Sisu Auton liikevaihto on nyt vajaat 20 miljoonaa euroa. Kolmen vuoden kuluttua liikevaihto on tavoitteiden mukaan kymmenkertainen eli noin 200 miljoonaa euroa.

Nopea kasvu synnyttää Karjaalle kymmeniä uusia työpaikkoja vaikka iso osa uusista työpaikoista meneekin muualle Suomeen alihankkijoiden tehtaille. Tarvetta on työntekijäpuolella esimerkiksi metallimiehille, varastomiehille ja autonasentajille. Uusia toimihenkilöitäkin tullaan tarvitsemaan palkanlaskennasta suunnitteluun. Työpaikkoja voi kysyä muun muassa Sisu Auton nettisivujen kautta.

Vaikka Ukrainan sota loppuisi tänä päivänä kauppa käy vilkkaana seuraavat kymmenen vuotta.
    – Pelkkiä kuorma-autoja tekemällä tämä olisi jo loppunut.
    Uusi tukijalka löytyi ensin suunnittelupalveluista kansainväliselle ajoneuvoteollisuudelle ja nyt sotilasajoneuvoista. SISU GTP:n kehittäminen sarjatuotantoon on kestänyt seitsemän vuotta ja panostukset ovat olleet valtavia. Sisu Auto tienasi hyvin rahaa konsulttityöllä muun muassa Kiinassa ja se raha on kokonaisuudessaan investoitu Sisu Autoon.
    – Toivottavasti tästä saa joskus jotain ulos itsellekin, nauraa Korhonen.
    Uusi GTP juhlii omalla tuotekehityksellä. Alusta kestää jykevätkin miinat. Pohjassa on V-muoto. Alusta on kiinnitetty koriin vain kuudesta paikasta. Useimmissa kilpailijoiden autoissa alusta ja kori ovat samaa valua, jolloin kori ottaa vastaan osan miinan räjähdysvoimasta. GTP:ssä alusta ehkä vaurioituu miinanräjähdyksessä, mutta moduuliratkaisun ansiosta kori säilyy ehjänä ja miehistö loukkaantumattomana.
    – Alusta maksaa noin 200 000 euroa. Kori maksaa noin 300 000 euroa ja jos korissa on vaikka johtokeskus se voi maksaa jopa 2,0 miljoonaa euroa. Vaurioitunut alusta voidaan vaihtaa nopeasti uuteen, kertoo Korhonen.
  5. Tulinpa poikkeuksellisesti viikonloppunakin täällä pistäytymään, Kun nostin tämän jo kolmannelle sivulle valuneen avaukseni ja näin viestisi, jossa niin kauniisti pyydät minulta kannanottoa tuohon asiaan, niin jotakin siitä yritän sanoa:

Kyllä kai tuo Siika-aho on ollut oikeassa todetessaan, että Pohjois-Korea ei varsinaisesti uhkaa ketään. Ei edes Etelä-Korea pidä sitä uhkanaan. Maan kansa elää köyhyydessä eikä valtiokaan ole varakkaampi. Ydinasemaahan se on ja on ohjuksiaankin ampuillut, mutta ei niistä ole ollut vaaraa muille ja Yhdysvaltojen mukaan suuri osa ohjusten lennoistakin on epäonnistunut. Japaninmereen niitä on päkähdellyt ja Japani on niistä kyllä huolestunut niin, että on joskus ilmoittanut aikovansa tuhota niiden lähettimet.

Onhan tuin Siina-ahon tausta varsin erikoinen nykyiseen asemaansa verrattuna. No, sellaisia erikoisia taustoja on ollut ja on edelleen monilla muillakin. Olihan Kekkosenkin alkutausta kovin erilainen sille, mitä hän sitten ”takinkääntönsä" jälkeen oli. Kovin erikoinen on myös esille ottamani nykyisen suurrikkaan Nalle Wahlroosin alkutausta taistolaiskommunistinuorena. Monet meistä ihan tavallisista kansalaisista olemme elämämme aikana tehneet poliittisia käännöksiä ihan aatteellisistakin syistä tai oman asemamme muuttumisen johdosta. Niin olen tehnyt jossain määrin minäkin, mutta ei siitä nyt enempää.

Siika-ahoa voi kyllä tuo menneisyytensä hieman nolottaa mutta kun mieltänsä hyvittää Keskustalta nyt saamansa luottamus, joten Keskusta voi saada hänestä ihan hyvän puoluesihteerin.